Trichogaster leeri - en survivor !?

#1 - 24 augusti 2004 16:16
Det fikk jeg sannelig se i dag da jeg skulle flytte et akvarium fra et rom til et annet..! Planter, røtter, sand og vann var plassert i x antall bøtter - og fiskene ble sammen med flyteplantene midlertidig satt i et 40 l plastkar med lokk. Lokket var lagt på med ei lita åpning på ca. 2 x 10 cm - og rundt hele plastkaret tykke pledd for å holde på varmen osv.

Da akvariet var nesten ferdig oppsatt, hentet jeg flyteplantene og halvparten av vannet i plastkaret med fisk. Alle fisk var da ok. Av ymse årsaker gikk det da vel en halv time før jeg fikk anledning til å hente fiskene. Jeg fikk da til min store forskrekkelse se at perlegurami-hannen ( i Sverige mosaikgurami ) lå på gulvet - vel en meter fra karet. Fisken var innhyllet i støv og tråder fra pleddet - og så helt inntørket og livløs ut. På instikt slapp jeg den ned i ei vannbøtte. Der sank den ned til bunnen og ble liggende på siden. Etter ca. 15 min hadde jeg flyttet de andre fiskene - og jeg kunne da se at brystfinnen på perlegurami-hannen bevege seg litt. Jeg fjernet litt støv og tråder fra fisken, holdt den i opprett stilling og gjorde svømmebevegelser med den. Den livnet litt til, men straks jeg slapp den så var det "belly up". Jeg hjalp den opp til overflaten for å hente luft et par ganger - og flyttet den så over til de andre fiskene. Også der måtte jeg hjelpe den et par ganger opp til overflaten.

Men - undre over alle undre - det har gått bra ! Fisken lever enda ! Og blir stadig sprekere ! Det er nå snart 6 t siden dette skjedde - og jeg er selvfølgelig klar over at fisken kan ha pådratt seg skader som gjør at den senere dør. Jeg håper imidlertid at så ikke skjer, denne fisken var nemlig en av mine første "hjemmelagede" perleguramier..

Og - jeg har atter en gang lært av mine feil.... :-/ Heretter blir det bortimot tett lokk på når lignende arbeid skal gjøres !

"Når lykken er bedre enn forstanden.."
#2 - 24 augusti 2004 17:04
Jag håller tummarna för att den ska klara sig..... [:)]

Mvh Andreas

#3 - 24 augusti 2004 18:08
Foreløpig så går det sånn passelig bra med den.. Men det hadde vel ikke gått i det hele tatt hadde det ikke vært en labyrintfisk.. "Prinsen" ( fordi hans far heter "Monarken".. ) spiser ikke. Han har fått seg noen skrammer i pannen - og mistet noen av finnestrålene som utgår fra ryggfinne og bukfinne. Han svømmer sjøl på ok måte - men er rolig & henger mye helt opp under vannoverflata. Et par halvvoksne platyer har et par ganger nappet ham litt i halefinnen. Det holdt de foreløpig opp med da de fikk litt kveldsmat. Så jeg krysser fingre, armer og bein & holder tomlene opp for den, jeg med ! [:-106]

Annons