Triassic Triops Dlx(Julklapp)

#1 - 25 december 2006 15:05
Ingen som har erfarenhet av detta som min dotter fick i julklapp.Kittet innehåller en litet plastkar med en burk med torkade ägg eller nåt sånt,sen blir det tre ögonaktiga levande räksaker.Skulle vilja ha hjälp med det om det nu är någon fler som har sett nåt liknande förstår inte ett dugg vad det står på brukanvisningen förutom att man ska koka vattnet innan :)
#2 - 25 december 2006 16:56
Några bilder på min zoon
Sedan brukar jag ha anteckningar om dem här och där i mina dagböcker...
jan-feb 2005 t ex se längst ner mao
Men även senare (länk nedan) - någon artikel har jag inte hunnit att tota ihop dock.
Två omgående råd blir - kläck bara en del av sanden vid första försöket 1/4-1/2 så finns reserv för senare försök. Mjukt vatten som vättervatten duger bra för kläckningen.
#3 - 25 december 2006 18:04
Du har ingen beskrivning om hur jag ska göra för att sätta igång en kort beskrivning bara så är jag tacksam.
#4 - 25 december 2006 19:41
Ingen beskrivning medföljde???
Jag fick sand (med ägg) vid mitt köp 2004. Blötlägg lämplig mängd sand i mjukt eller destillerat vatten. Inom några dygn kan man se några nauplier (något större än nykläckt artemianauplier). Mata försiktigt med medföljande yngelfoder, Liquifry eller spirulinapulver. Därefter brukar de växa fort och man får anpassa matmängden till detta. Vid 2-3 veckor borde de vara kapabla att lägga ägg (de är honor utan behov av hannar för detta) - jag använder en mindre behållare med sand för detta. Själv har jag inte haft någon Triops som överlevt 2 mån. Min nuvarande hona fyller 1 månad idag BTW. Sedan får sanden torka ut och efter en torktid - somliga säjer minst 3 månader - kan man kläcka på nytt. Själv använder jag nu egen sand som är drygt 1,5 år gammal. Lycka till.
:)
#5 - 25 december 2006 20:46
Min dotter fick precis samma och jag kan ta en kopia på bruksanvisningen om du vill...

Nästa fråga: kan man mata sina scalarer med detta tro?

/adam
#6 - 25 december 2006 20:57
erikthur skrev:
Ingen beskrivning medföljde???

Jag fick sand (med ägg) vid mitt köp 2004. Blötlägg lämplig mängd sand i mjukt eller destillerat vatten. Inom några dygn kan man se några nauplier (något större än nyläckt artemianauplier). Mata försiktigt med medföljande yngelfoder, Liquifry eller spirulinapulver. Därefter brukar de växa fort och man får anpassa matmängden till detta. Vid 2-3 veckor borde de vara kapabla att lägga ägg (de är honor utan behov av hannar för detta) - jag använder en mindre behållare med sand för detta. Själv har jag inte haft någon Triops som överlevt 2 mån. Min nuvarande hona fyller 1 månad idag BTW. Sedan får sanden torka ut och efter en torktid - somliga säjer minst 3 månader - kan man kläcka på nytt. Själv använder jag nu egen sand som är drygt 1,5 år gammal. Lycka till.

Tack för beskrivningen det jag fick var inte sand med ägg det var sten som man skulle lägga i botten.Äggen fick jag i en burk sidan om sen var det två te-påsar såg det ut som som man skulle ha i innan något näring eller nåt sånt jag har fyllt det med destilerat vatten nu så i morgon ska jag lägga i hälften av äggen i karet sen får man se vad det blir av det.Där var en beskrivning till det som vi har hittat när jag skrev inlägget var den försvunnen av nån konstig anledning :)
#7 - 26 december 2006 06:57
Adamzon skrev:

Nästa fråga: kan man mata sina scalarer med detta tro?

Jag var tidigare inne på att man kanske skulle odla triops för att föda upp fisk.
Men, det blir inte tillräckligt med Triops för att det skall vara värt det hela.
Möjligen berorende på tidig kannibalism som får tillväxten att skjuta fart för ett fåtal lyckliga.
Kläckningsprocenten är ju betydligt bättre hos artemian liksom den vilda produktionen av "ägg".
Däremot är det inte heller lätt att föda upp artemia tilll större storlekar.
I alla fall inte i mängder
#8 - 26 december 2006 09:22
Vad är det för platta kulor som medföljde är det något självlysande??
#9 - 26 december 2006 09:36
vad är Triassic Triops egentligen ?? eller rättare sagt vart får man tag på dom ? verkar lite intressant detta :)

//kim
#10 - 26 december 2006 09:39
vad är Triassic Triops egentligen ?? eller rättare sagt vart får man tag på dom ? verkar lite intressant detta :)

//kim
Ingen aning vad man köper det efter det var en julklapp till ungen så har jag ingen aning.
#11 - 26 december 2006 09:43

//kim
Det är nån slags räkdjur som man föder upp ifrån ett litet ägg
#12 - 26 december 2006 11:36
Vi köpte från Josefssons.se

/adam
#13 - 26 december 2006 12:23
Ingen som vet vad (te-påsen) innehåller
#15 - 27 december 2006 13:07
Tittade nu i morse små små vita saker simmar omkring överallt i karet snacka om snabb kläckning där ligger Killis fiskar i lä
#16 - 27 december 2006 13:15
vad ska man ha dom till??
#17 - 27 december 2006 15:03
Där står att dem lever max 90 dagar så jag vet inte riktigt:D
#18 - 27 december 2006 15:45
stene skrev:
Där står att dem lever max 90 dagar...

Räkna inte med det.
Var glad om dom blir 1 månad. :)
Var ännu gladare om dom blir 2 månader. :D

Tja, vad har man akvarie-innevånare till egentligen???
Dom är ju inte mycket till städhjälp faktiskt...
Mao pss som fisk. ;)
#19 - 27 december 2006 15:49
erikthur skrev:
Räkna inte med det.

Var glad om dom blir 1 månad. :)

Var ännu gladare om dom blir 2 månader. :D

Tja, vad har man akvarie-innevånare till egentligen???

Dom är ju inte mycket till städhjälp faktiskt...

Mao pss som fisk. ;)
Där står honan lägger ägg vad händer med dem om man låter det vara bara i vattnet som det är??
#20 - 27 december 2006 16:11
stene skrev:
Där står honan lägger ägg vad händer med dem om man låter det vara bara i vattnet som det är??

Helst skall äggen torkas.
Men jag har haft 2 Triops som kläcktes långt senare i en burk som stått ett par månader.
Så ibland går väl det med...
#21 - 3 januari 2007 10:38
Hur går det med era Triops egentligen?
Om allt gått väl borde de vid det här laget vara livligt nog i burkarna...
#22 - 3 januari 2007 10:47
Jag och min dotter startade inte exprimentet förens igår.. Vi kallar dom 626

/Adam
#23 - 3 januari 2007 12:51
Efter andra dagen var där 11 st nu efter åtsklilliga dagar är det 3 st dem är väl 3 mm ca så dem andra blidde väl mat skulle jag tro
#24 - 3 januari 2007 18:25
Tre styck är helt OK om de växer på.
Elva blir ganska mycket inom ett par veckors tid faktiskt.
God fortsättning...
#25 - 3 januari 2007 18:31
Ska man mala ner maten eller ska dem ha dem hela
#26 - 3 januari 2007 18:48
För dem som kommer på att de kanske växer lite för fort och som börjar tycka att de är läskiga är tipset...byt till rent vatten så dör dom!! ;)
#27 - 3 januari 2007 19:13
stene skrev:
Ska man mala ner maten eller ska dem ha dem hela

När dom växt till klarar dom själva att mala ner maten.
Mina vuxna honor matar jag mest med 1 -2 mm stora guldfiskpellets.
Ursprungligen inköpta till mina tidigare inköpta Apl lineatus (killis)

saltbiff skrev:
För dem som kommer på att de kanske växer lite för fort och som börjar tycka att de är läskiga är tipset...byt till rent vatten så dör dom!! ;)

Nuförtiden gör jag ganska häftiga vattenbyten - kanske 2/3 iaf - vilket dom verkligen gillar faktiskt. Vattnet kommer dock inte direkt från kranen utan har fått stått minst över natten. Klor gillar dom nog inte speciellt...
#28 - 4 januari 2007 19:55
erikthur skrev:
När dom växt till klarar dom själva att mala ner maten.

Mina vuxna honor matar jag mest med 1 -2 mm stora guldfiskpellets.

Ursprungligen inköpta till mina tidigare inköpta Apl lineatus (killis)

Nuförtiden gör jag ganska häftiga vattenbyten - kanske 2/3 iaf - vilket dom verkligen gillar faktiskt. Vattnet kommer dock inte direkt från kranen utan har fått stått minst över natten. Klor gillar dom nog inte speciellt...
Man ska koka vattnet innan så byta vatten ofta ser jag som inga problem
#29 - 4 januari 2007 20:07
stene skrev:
Man ska koka vattnet innan så byta vatten ofta ser jag som inga problem

Aldrig kokat något vatten.
Gått bra ändå - många gånger...
#30 - 4 januari 2007 20:11
Har en hel familj som skriker att MAN ska koka vattnet innan.Det går nog bra att inte göra det men orkar inte ta pratet med dem om det.Vad jag tror så står brukanvisningen på Amerikanska där vattnet är väldigt klor rikt det är nog därför man ska koka det innan.
#31 - 4 januari 2007 20:15
Tyvärr blir en del amerikaner i så fall lurade eftersom det ofta används kloramin over there istället för klorin vilket innebär döden för ganska många akvariearter faktiskt....
#32 - 4 januari 2007 20:53
De kanske går att använda som fiskfoder..
#33 - 4 januari 2007 21:11
gladys skrev:
De kanske går att använda som fiskfoder..

Tänkt på det men för låg produktion (möjligen pga tidig kannibalism) enligt min mening. Då är det nog bättre att dra upp artemia till full storlek. Men det är inte helt lätt det heller.
#34 - 6 januari 2007 09:58
Nu börjar två av dem att få ägg på undersidan av kroppen om det nu är det förstås ser så ut,dem har väl ett snabbt levnadssätt.
#35 - 8 januari 2007 12:43
har lite bilder på min blogg idag...
#36 - 8 januari 2007 12:50
Adamzon skrev:
har lite bilder på min blogg idag...

Söta små urtidsdjur (många konsonanter där). Grattis. :)
Om jag förstått rätt 6 dgr gamla
- vilken storlek har dom?
- hur många är dom?
- är det amerikaner eller europeer?
#37 - 11 januari 2007 16:53
Min hona gav upp idag knappt 7 veckor gammal. Ärevördig ålder för en Triops faktiskt. Hon lämnade nog en hel del ägg efter sej.

Skall snart kläcka nytt av min första "sand" som jag tog till vara för knappt 2 år sedan. :)

Hur går det för för er då?
#38 - 11 januari 2007 16:58
Det får fint, men fick bara ut en Triops. Det var ganska mycket "bös" i påsen.

har funderingar på att byta upp "akvariets" storlek mot ett som finns på tradera "19" liter.
Tror jag kan spara deras liv lite längre med något större akvarievolym :) Dessutom kan man ju ha lite annat i akvariet också

/Adam
#39 - 11 januari 2007 17:11
Mina tre bara växer och växer dem har fått vita ägg på undersidan av kroppen väldigt roligt att se på dem fruktansvärt livliga är dem.
#40 - 11 januari 2007 17:14
Adamzon skrev:
Det får fint, men fick bara ut en Triops... har funderingar på att byta upp "akvariets" storlek mot ett som finns på tradera "19" liter. Tror jag kan spara deras liv lite längre med något större akvarievolym :) Dessutom kan man ju ha lite annat i akvariet också

Bara vattnet är bra gör nog volymen varken till eller från. Mina vuxna Triops brukar jag husera i en 8 liters "smart store" vare sej de är ensamma eller upp till 7 styck. ;)
#41 - 11 januari 2007 17:17
Jag har kvar mina i den man fick med men nästa kull som ska föda upp ska dem i en större binge.
#42 - 11 januari 2007 17:17
stene skrev:
Mina tre bara växer och växer dem har fått vita ägg på undersidan av kroppen väldigt roligt att se på dem fruktansvärt livliga är dem.

Jag drog upp artemia till fullvuxen storlek innan jag började med Triops.
Artemian är alltid i rörelse.
Så jag blev faktiskt förvånad över att Triopsen (iaf mina europeiska) ibland stannade upp och tog en paus. Men oftast är det förståss action...
#43 - 11 januari 2007 17:21
erikthur skrev:
Jag drog upp artemia till fullvuxen storlek innan jag började med Triops.

Artemian är alltid i rörelse.

Så jag blev faktiskt förvånad över att Triopsen (iaf mina europeiska) ibland stannade upp och tog en paus. Men oftast är det förståss action...

Europeiska?mina är från Amerika visste inte det fanns att välja på men det kan inte vara så stor skillnad på dem tycker man.
#44 - 11 januari 2007 17:31
Det lär finnas 9 olika arter vid liv här och där i världen.
Triops cancriformis är den största och är en europeisk art.
Vanligare i handeln är nog den mer spidda amerikanska arten Triops longicaudatus.
Men visst är det svårt att se skillnad på dem på bilder tycker iaf jag.
#45 - 11 januari 2007 17:49
man köper dessa varelser över nätet eller ?? har frågat det nån gång förut men inte hittat dom ändå :/ nån som iaf kan länka till nån sida där man köper dom ? :) verkar lite småcoola faktiskr ;)

//kim
#46 - 11 januari 2007 17:52
erikthur skrev:
Det lär finnas 9 olika arter vid liv här och där i världen.

Triops cancriformis är den största och är en europeisk art.

Vanligare i handeln är nog den mer spidda amerikanska arten Triops longicaudatus.

Men visst är det svårt att se skillnad på dem på bilder tycker iaf jag.

Dem Amerikanska kunde bli 2 Inch stod det på Brukanvisnigen:)
#47 - 11 januari 2007 18:59
man köper dessa varelser över nätet eller ?? har frågat det nån gång förut men inte hittat dom ändå :/ nån som iaf kan länka till nån sida där man köper dom ? :) verkar lite småcoola faktiskr ;)

I denna tråd nämns både ellos och josefssons.
I tidigare tråd har http://www.claraelf.com/index1.html nämnts.
Jag köpte från Tyskland för några år sedan i samband med en massa annat.
#48 - 11 januari 2007 19:05
stene skrev:
Dem Amerikanska kunde bli 2 Inch stod det på Brukanvisnigen:)

Rekordet för Triops cancriformis lär vara 11 cm (vildfångad).
Jag har mätt upp 7 cm i TL i första kullen.
Och haft några till ung lika långa senare.
#49 - 12 januari 2007 22:14
erikthur skrev:
Rekordet för Triops cancriformis lär vara 11 cm (vildfångad).

Jag har mätt upp 7 cm i TL i första kullen.

Och haft några till ung lika långa senare.

Kanske nästa lika gott som tigerräker:D Om dem blir så stora behöver jag en större binge till dem.
#50 - 13 januari 2007 06:36
stene skrev:
Kanske nästa lika gott som tigerräker:D

Dock inte mycket mat på dem - mest gälar och ryggsköld tycks det
#51 - 13 januari 2007 07:13
Och en himla massa ben
#52 - 13 januari 2007 17:09
Stötte på triops på en sida på nätet, några frågor till er som verkar ha lite erfarenhet kring dem.

Hur fort växer de ?

Hur många kan man räkna att få upp till 1-2 cm storlek om man köper ett sånt där paket för ca 50:- ?

Skall de ha sötvatten eller saltvatten ?

Hur ofta måste man byta vatten ?
#53 - 13 januari 2007 17:14
erland skrev:
Stötte på triops på en sida på nätet, några frågor till er som verkar ha lite erfarenhet kring dem.

Hur fort växer de ?

Hur många kan man räkna att få upp till 1-2 cm storlek om man köper ett sånt där paket för ca 50:- ?

Skall de ha sötvatten eller saltvatten ?

Hur ofta måste man byta vatten ?
Efter 24 timmar så kläckdes mina dev en ca 10 stycken,ca 1 mm sen växer dem väldigt fort mina är väl en ca13-15mm nu dem släpptes efter julafton.

Jag hade från början ca 10 nu är det 3 som är vid liv,det är inga problem att odla upp dem i den storleken som du nämner det är mina nu efter nån vecka.

Dem ska ha sötvatten.

Jag brukar byta vatten var fjärde dag ca.
#54 - 15 januari 2007 22:00
#55 - 16 januari 2007 05:04
Adamzon skrev:

Jag skulle nog inte vågat släppa ner dom till scalarer...
Risk för att det för eller senare blir dinnertajm...
Hoppas dom klarar sej.
#56 - 16 januari 2007 10:40
Det var väl lite det som va tanken ;)
#57 - 17 januari 2007 17:57
Nu har jag släppt i mina tre i ett 60 liters kar där får dem gå med två fjärils ciklider några bilfiskar bla där får dem leva sista tiden dem verkar ialla fall trivas den andre burken var ganska liten som medföljde.Så nu ska dem andra äggen i karet sen är det på det igen.
#58 - 17 januari 2007 21:54
Själv har jag har en ny omgång på uppväxt från 15 ml sand från min första omgång upptagen 25/2-05 och blötlagd 11 jan. Det är nu den snabba tillväxten tar sin fart. De är just nu upp mot tiotalet men jag förväntar mej inte lika många fullvuxna pga tidigare erfarenheter. :)
#59 - 19 januari 2007 19:05
Nu har alla fått setta livet till skulle tro att fjärilshanen har sett till det han gick och små nafsade på dem hela tiden nåja på det igen.
#60 - 19 januari 2007 20:47
Mina minskar i antal men ökar i storlek - 7 st igår - ikväll 6 st.
Ytterligare ett indicium talande för kannibalism.
Den största cirka 1 cm SL.
8 dagar efter blötläggning...
Men jag tror nog jag får ägg från den här omgången också.
Om ett par veckor alltså.
#61 - 19 januari 2007 21:02
erikthur skrev:
Mina minskar i antal men ökar i storlek - 7 st igår - ikväll 5 st.

Ytterligare ett indicium talande för kannibalism.

Den största cirka 1 cm SL.

8 dagar efter blötläggning...

Men jag tror nog jag får ägg från den här omgången också.

Om ett par veckor alltså.
Verkar klydigt det där med äggen då måste man spara sanden var gång
#62 - 19 januari 2007 21:04
stene skrev:
Verkar klydigt det där med äggen då måste man spara sanden var gång

Ända sättet... Men ingen sand - inga ägg - inga nya Triops.... :(
#63 - 19 januari 2007 21:07
erikthur skrev:
Ända sättet... Men ingen sand - inga ägg - inga nya Triops.... :(
Jag har inte ens sand bara stenen som medföljde men det måste gå att torka det också
#64 - 19 januari 2007 21:27
Du borde nog gett dom sand tyvärr...
#65 - 27 januari 2007 18:01
Har ni några Triops kvar där ute? Om inte - fick ni ägg för framtiden?
Mina 6 vildingar på snart 4 veckor fick idag flytta till 8 liter smartstore med en bytta äggläggningssand i. Innan dess dagliga vatten byten snaste vecka....
#66 - 6 augusti 2007 14:33
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Dom här köpte jag. Låter som samma som Stene[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]http://www.coolstuff.se/p615/Triops.html?highlight=triops[/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][/SIZE][/FONT]

Annons