Tack för beskrivningen det jag fick var inte sand med ägg det var sten som man skulle lägga i botten.Äggen fick jag i en burk sidan om sen var det två te-påsar såg det ut som som man skulle ha i innan något näring eller nåt sånt jag har fyllt det med destilerat vatten nu så i morgon ska jag lägga i hälften av äggen i karet sen får man se vad det blir av det.Där var en beskrivning till det som vi har hittat när jag skrev inlägget var den försvunnen av nån konstig anledning :)erikthur skrev:Ingen beskrivning medföljde???
Jag fick sand (med ägg) vid mitt köp 2004. Blötlägg lämplig mängd sand i mjukt eller destillerat vatten. Inom några dygn kan man se några nauplier (något större än nyläckt artemianauplier). Mata försiktigt med medföljande yngelfoder, Liquifry eller spirulinapulver. Därefter brukar de växa fort och man får anpassa matmängden till detta. Vid 2-3 veckor borde de vara kapabla att lägga ägg (de är honor utan behov av hannar för detta) - jag använder en mindre behållare med sand för detta. Själv har jag inte haft någon Triops som överlevt 2 mån. Min nuvarande hona fyller 1 månad idag BTW. Sedan får sanden torka ut och efter en torktid - somliga säjer minst 3 månader - kan man kläcka på nytt. Själv använder jag nu egen sand som är drygt 1,5 år gammal. Lycka till.
:)
Adamzon skrev:
Nästa fråga: kan man mata sina scalarer med detta tro?
Ingen aning vad man köper det efter det var en julklapp till ungen så har jag ingen aning.neon_kimpan skrev:vad är Triassic Triops egentligen ?? eller rättare sagt vart får man tag på dom ? verkar lite intressant detta :)
//kim
Det är nån slags räkdjur som man föder upp ifrån ett litet äggneon_kimpan skrev:vad är Triassic Triops egentligen ?? eller rättare sagt vart får man tag på dom ? verkar lite intressant detta :)
//kim
Där står att dem lever max 90 dagar så jag vet inte riktigt:Dandreassofus skrev:vad ska man ha dom till??
stene skrev:Där står att dem lever max 90 dagar...
andreassofus skrev:vad ska man ha dom till??
Där står honan lägger ägg vad händer med dem om man låter det vara bara i vattnet som det är??erikthur skrev:Räkna inte med det.
Var glad om dom blir 1 månad. :)
Var ännu gladare om dom blir 2 månader. :D
Tja, vad har man akvarie-innevånare till egentligen???
Dom är ju inte mycket till städhjälp faktiskt...
Mao pss som fisk. ;)
stene skrev:Ska man mala ner maten eller ska dem ha dem hela
saltbiff skrev:För dem som kommer på att de kanske växer lite för fort och som börjar tycka att de är läskiga är tipset...byt till rent vatten så dör dom!! ;)
Man ska koka vattnet innan så byta vatten ofta ser jag som inga problemerikthur skrev:När dom växt till klarar dom själva att mala ner maten.
Mina vuxna honor matar jag mest med 1 -2 mm stora guldfiskpellets.
Ursprungligen inköpta till mina tidigare inköpta Apl lineatus (killis)
Nuförtiden gör jag ganska häftiga vattenbyten - kanske 2/3 iaf - vilket dom verkligen gillar faktiskt. Vattnet kommer dock inte direkt från kranen utan har fått stått minst över natten. Klor gillar dom nog inte speciellt...
Adamzon skrev:Det får fint, men fick bara ut en Triops... har funderingar på att byta upp "akvariets" storlek mot ett som finns på tradera "19" liter. Tror jag kan spara deras liv lite längre med något större akvarievolym :) Dessutom kan man ju ha lite annat i akvariet också
stene skrev:Mina tre bara växer och växer dem har fått vita ägg på undersidan av kroppen väldigt roligt att se på dem fruktansvärt livliga är dem.
erikthur skrev:Jag drog upp artemia till fullvuxen storlek innan jag började med Triops.
Artemian är alltid i rörelse.
Så jag blev faktiskt förvånad över att Triopsen (iaf mina europeiska) ibland stannade upp och tog en paus. Men oftast är det förståss action...
erikthur skrev:Det lär finnas 9 olika arter vid liv här och där i världen.
Triops cancriformis är den största och är en europeisk art.
Vanligare i handeln är nog den mer spidda amerikanska arten Triops longicaudatus.
Men visst är det svårt att se skillnad på dem på bilder tycker iaf jag.
neon_kimpan skrev:man köper dessa varelser över nätet eller ?? har frågat det nån gång förut men inte hittat dom ändå :/ nån som iaf kan länka till nån sida där man köper dom ? :) verkar lite småcoola faktiskr ;)
Kanske nästa lika gott som tigerräker:D Om dem blir så stora behöver jag en större binge till dem.erikthur skrev:Rekordet för Triops cancriformis lär vara 11 cm (vildfångad).
Jag har mätt upp 7 cm i TL i första kullen.
Och haft några till ung lika långa senare.
:)
Efter 24 timmar så kläckdes mina dev en ca 10 stycken,ca 1 mm sen växer dem väldigt fort mina är väl en ca13-15mm nu dem släpptes efter julafton.erland skrev:Stötte på triops på en sida på nätet, några frågor till er som verkar ha lite erfarenhet kring dem.
Hur fort växer de ?
Hur många kan man räkna att få upp till 1-2 cm storlek om man köper ett sånt där paket för ca 50:- ?
Skall de ha sötvatten eller saltvatten ?
Hur ofta måste man byta vatten ?
Adamzon skrev:
Verkar klydigt det där med äggen då måste man spara sanden var gångerikthur skrev:Mina minskar i antal men ökar i storlek - 7 st igår - ikväll 5 st.
Ytterligare ett indicium talande för kannibalism.
Den största cirka 1 cm SL.
8 dagar efter blötläggning...
Men jag tror nog jag får ägg från den här omgången också.
Om ett par veckor alltså.
Jag har inte ens sand bara stenen som medföljde men det måste gå att torka det ocksåerikthur skrev:Ända sättet... Men ingen sand - inga ägg - inga nya Triops.... :(