treknölssköldpaddor!!!!!!

#1 - 5 april 2004 20:18
<font face="Lucida Console"></font id="Lucida Console"><font size="2"></font id="size2"><font color="orange"></font id="orange">
Hejsan!! Jag behöver verkligen hjälp. Jag ska köpa mig treknölssköldpaddor men har lite dåligt med fakta.
Har ett akvarium på ca 50 liter räcker det? ska ha två stycken har jag tänkt mig.
Vad behöver man för ljus?
Jag vet att de behöver en land och en vatten del.
Vad äter de , hur ofta sak de ha mat?
Snälla kan någon ge mig svar.
#2 - 5 april 2004 20:30
Oj Oj.Du verkade inte veta mycket.50l är alldeles för litet.Det är nödvendligt med UV-ljus.Mata dom varje dag.Brukar stå på matburken hu mycket och hur ofta man ska mata.
#3 - 6 april 2004 14:10
UV-ljus är EJ nödvändigt, bara se till att sköldpaddan/orna får vara MYCKET ute i solen på sommrarna - så lagrar den/dem upp D-vitaminer och annat sådant som man egentligen ger dem på "konstgjord väg" (dvs svindyra uv-lysrör).
#4 - 6 april 2004 20:21
hai. du verkar inte veta mycket... som en annan osså sa så e 50 liter aldeles för litet[:O]. jag har ett på 300 l med en treknölssköldis i.land är ett måste....även om de är vattenlevande så har de inga hjälar och kan därför drunkna. UV-ljus ska man ha till alla reptildjur (inget måste) UV-ljuset hjälper till med att bryta ned maten coh att behålla kroppstemperaturen. om man inte har UV-ljus så ska man vara noga med att ge dem mycket proteinrik mat. de bästa är att köpa vitaminer som man lägger pellets i och ger de en gång i veckan. vanlig mat (pellets, räkor, mygglarver, mm) ska man ge varje eller varannan dag. ju mer mat man ger desto fortare blir de fullvuxna (ca 15cm) det du ska börja med tycker jag är att skaffa ett större akvarium. minst 200 l om du ska ha två stycken. rådfråga på zoo...det är alltid det bästa. [:-94]hoppas att de går bra å lycka till.
Tigern

Annons