Treknölssködpadda

#1 - 24 mars 2006 13:50
Hej!
Har länge velat ha sköldpaddor och har mer och mer blivit inriktad på treknölssködpaddan. Behöver nu all information om denna lilla krabat. Någon som vill dela med sig? (Vilken utrustning behöver jag köpa, storlek på akvarium/terrariumet, uvlampa,vilken sorts mat osv..).
Kan även passa på att fråga om det finns någon annan sköldpaddsart som du/ni kan rekommendera och information om den?
#2 - 26 mars 2006 17:45
Det korrekta namnet är reeves kärrsköldpadda, sök på det så får du nog upp en del. Annars är den här artikeln ba:

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=431979

Själv har jag en rödörad vattenköldpadda, en mycket trevlig liten herre.
#3 - 27 mars 2006 13:18
Hej

Tack för hjälpen!
Ytterligare en fråga: jag har ett 500l akvarium jag tänkte använda mig av. (ca 150X50). Behöver sköldpaddorna ha fuktigt klimat inuti akvariumet, dvs hur tätt behöver jag göra det? (Räcker det med vanliga täckglas/glasskivor?).
Vad för utrustning behöver jag köpa? Vad behöver jag tänka på?
#4 - 27 mars 2006 14:47
[quote=Emotional]Tack för hjälpen!
Ytterligare en fråga: jag har ett 500l akvarium jag tänkte använda mig av. (ca 150X50). Behöver sköldpaddorna ha fuktigt klimat inuti akvariumet, dvs hur tätt behöver jag göra det? (Räcker det med vanliga täckglas/glasskivor?).
Vad för utrustning behöver jag köpa? Vad behöver jag tänka på?[/quote]

Det räcker med vanliga täckglas, lite ventilation är aldrig fel, men skaffa andra lysrör, kolla med din lokala djuraffär efter "reptirör" som funkar till sköldpadda.
Sen behöver du även en solplats som den kan torka sej o värma sej på, dvs en bra spotlight, finns "exoterra" lampor som funkar kanon till detta.
Dom finns oxå på djuraffärerna, fixa i ordning akvariet med ca 1/3 Landyta o 2/3 vatten, det är inte så noga med det, huvudsaken är att sköldpaddan kan komma upp helt på torra land o värma sej på en solplats.
Doppvärmare i vattnet är oxå väldigt bra, du kommer långt med doppvärmare, reptirör o lampa att värma sej under..
Storleken på akvariet räcker oxå bra..Lycka till!

Annons