Tre veckors vintersemester

#1 - 29 september 2004 11:13
Tre veckor i tropiska temperaturer för mej.
Men vad göra med fiskarna - vad tål dom?

En vecka utan mat för fiskarna går ju bra - prövat själv denna sommar.
Tre veckor då? Fiskarna ifråga är killis och Endlers i första hand.

Man borde ju kunna dämpa fiskarnas metabolism genom att sänka temperaturen men hur lågt vågar man i så fall gå?

Mycket tacksam för information om dessa två frågeställningar...
#2 - 29 september 2004 18:40
Ingen som tagit en ordentlig funderare på detta?
Eller som tagit en tre veckors semester utan att någon mata ihjäl fiskarna?
För mej är det en trolig realitet...
#3 - 29 september 2004 19:03
hallå!
2veckor provade jag i somras o det gick utmärkt,jag stängde av belysningen i rummet o hade bara en person som kollade att pumpar o värme funkade och ev plocka bort döda fiskar,men ingen mat på hela tiden,alla fiskar klarade sig,året före hade jag "matvakt"det resulterade i stora kullar med ungfisk som blev ihjälmatade.
#4 - 29 september 2004 19:11
Jag tycker det låter lite otäckt att utsätta sina fiskar för det även om de flesta skulle överleva (om man inte vet fakta men då vill jag inte veta hur den faktan framställts). Om fiskar kan ha en tredjedel så mycket hungerskänslor som jag kan så vore det ju hemskt [:-27]
#5 - 29 september 2004 19:13
alltid finns det lite mat för dom att plocka i sig på rutor o växter osv.
#6 - 29 september 2004 19:19
Byt bara vatten och mata dem så ska du se erikthur att det funkar =)
#7 - 29 september 2004 19:47
Tack för era svar. Så två veckor torde funka i alla fall...

Jag har också lagt ut två liknande trådar ute på fishgeeks och killis.com. Jag fick ett svar på fishgeeks som påpekade att om jag sänker temperaturen så kan fiskarna lättare ådra sej sjukdom. Så detta bör dessutom tas med i övervägningen.

Fiskarna <b>kommer</b> att bli utan mat i tre veckor det är helt klart (pga alarm och avsaknad av fiskkunniga pålitliga personer - mina släktingar bor 30 mil härifrån osv). Frågan är om det är bättre att sänka temperaturen eller inte när det gäller tre veckor...

Och kommentar till Join4t - friska människor kan ju klara sej utan mat iveckor och troligen i månader - bara de har tillgång till vatten och det har ju fiskarna i alla fall.
#8 - 29 september 2004 20:01
foderautomat kanske?
#9 - 29 september 2004 20:04
Glömde att här säja att det rör sej om 15 små burkar eller mer.
Det rör sej också om killis - foderautomat knappast aktuellt då få accepterar flingor.
#10 - 29 september 2004 20:13
Då finns väl bara två alternativ; antingen portionerar du levande eller frysfoder till någon som kan mata, annars får du väl chansa och se hur det går. Kan inte mycket om killis, men behöver de inte mat dagligen? Åtmindstånde de sk årstidsfiskarna?
#11 - 29 september 2004 20:43
jojo men man blir ju rätt hungrig och slut/svag [:-68]
#12 - 29 september 2004 20:49
Sänk inte temperaturen, det är en onödig risk du tar, och den har mycket liten betydelse för matbehovet.

Se istället till att du har perfekt vatten när du åker, att fiskarna är välnärda och i god kondition. Då klarar de tre veckor utan problem. Sedan får du gärna se till att det finns lite alger i karet de kan få försöka äta. Låt ljuset vara tänt så slipper växterna dö.

När du kommer hem får du också vara försiktig så att du inte gör några tokstora vattenbyten och förändrar vattnet för mycket. De kan lika gärna dö av det.

Jag skulle kanske rekommendera att det finns någon granne eller motsvarande som har akvarium som kan gå in och kolla att allt fungerar och inte läcker. Tre veckor är trots allt en rätt så lång tid, och i många burkar kan mycket hända.

#13 - 29 september 2004 21:21
Såg idag i min zoobutik en slags räkkläcksanordning som sitter i akvariet och som jag fattade av anvisningen så skulle räkorna simma ut i vattnet när de var kläckta...
Kanske kan vara något, det blir ju iallafall levandefoder, plus att de får mat för åtminstonde ett tag och kan svälta resten av tiden? Alt att någon bara fyller på m ägg??
Kan ta reda på mer i morgon ifall du skulle vara intresserad!
#14 - 29 september 2004 21:28
Kom föresten på en annan grej.
Här i Gävle kan man hyra in sig på ett zoo så tar de hand om djuren medans man är borta, 15 kr/dag....
som ett akvariepensionat :o)
MVH
#15 - 25 oktober 2004 11:45
De största problemen man kan stöta på är:
Temperaturen- Små akvarium kan snabbt bli heta under sommaren. Kolla vad temperaturen i akvarierna på sommaren utan värmare eller belysning.

Foder- Ett väl ingånget akvarium innehåller alltid mat för fiskarna, om man inte har många och stora fiskar som äter välsigt mycket.

Det enklaste sättet är någon stödmata med ett bra torrfoder.

Mvh Pär
#16 - 20 mars 2005 04:53
Facit i hand

Nu har jag vart borta i tre veckor på vintersemester.
Jag valde att lämna 40-talet killis i god kondition utan mat men med ljus och värme i tre veckor. Några killis hade jag separerat till ensamma burkar andra fick gå kvar i sina grupper. Två killis dog - en separerad sjoestedti-hona och en whitei-hanne i lekgrupp. De övriga i whitei-gruppen var vid god kondition. Bara cirka 5% dog vilket är mycket bättre än jag hade förväntat mej med tanke att de flesta fiskarna var årstidsfiskar. :)
#17 - 20 mars 2005 05:00
mycket intressant!jag kan nästan garantera att du du skulle haft ett högre procenttal döda fiskar om du skaffat"fiskvakt"
#18 - 20 mars 2005 08:19
Jag var även jag borta i tre veckor i vintras och jag lämnade mitt akvarium med fiskvakt. Inte en fisk dog, alla var i toppform när jag kom hem och akvariet var så rent från alger och liknande att det var nästan finare än när jag åkte :)
Killen som skötte om det fick en genomgång innan jag åkte på vattenbyte och matning. Inge problem :D
#19 - 20 mars 2005 13:00
Vi var borta i en vecka i somras och då skulle svärmor passa katter och akvarium. Varrannan dag kom hon och jag hade lagt upp mat (flingfoder) i små äggkoppar med plastfolie på. Ingen risk för övermatning!
#20 - 29 mars 2005 22:05
jag lämnade mitt akvarium EN enda vecka för nåt år sen, mamma matade. det första jag ser när jag kommer hem är en död pansarmal :(

Annons