Trasigt skal

#1 - 30 september 2007 21:10
Fick två sniglar, ganska stora siksak mönstrade i svart o ljusbrunt.
Deras skal är ganska trasiga typ mitt på över det bredaste partiet av skalet.
Petade en gång på den ena för att känna om de var rakt igenom för de ser ganska djupt ut, men de var förtfarande hårt. Dom verkar må ganska bra, åker omkring. Ibland ihop ibland var för sig.
Är detta farligt för dom, vad beror de på?
#2 - 1 oktober 2007 15:04
Ingen?
#3 - 1 oktober 2007 15:13
skalen läker. Sedan finns det "sköldpadds lim" att köpa som skall fungera.
#4 - 1 oktober 2007 17:35
troligvis är det en brist av calcium
mvh janne
#5 - 1 oktober 2007 18:33
Snäckornas yttre hölje som består av protein skadas av både lågt pH men ffa av mekansiska skador på gamla snäckor i deras naturliga miljö. När proteinet är skadat så löses kalken i skalet ut, om akvariets vatten har lågt pH. Oftast är detta bara ett estetiskt problem för betraktaren, såtillvida inte skalet eroderar så pass så att det går hål. Ge dem en bra vattenmiljö så kommer deras nya skal att hålla sig i fin form, har du dessutom möjlighet att ge dem kalciumrik föda så kommer de att stärka sitt skal själva. Det går tyvärr inte att laga eroderingsskadorna så att de försvinner.

Hälsningar Sabina
#6 - 2 oktober 2007 03:21
jag har börjat ge mina snäckor räkskal ibland, hoppas att det kan hjälpa dem att hålla skalen fina
#7 - 2 oktober 2007 12:00
Kalcuimrik föda? Har du några tips på nån sån?
#8 - 2 oktober 2007 12:13
Kalcuimrik föda? Har du några tips på nån sån?

Hikari Crab Cuisine, kostar runt 40kr för 50g
#9 - 2 oktober 2007 15:24
problemet ligger väl i att dessa snäckor inte äter annat än alger. Då blir det svårt att ge kalciumberikad mat.
MVH
Magnus
#10 - 2 oktober 2007 15:28
Tropfrog skrev:
problemet ligger väl i att dessa snäckor inte äter annat än alger. Då blir det svårt att ge kalciumberikad mat.

MVH

Magnus

aha, ja jag har ju faktiskt inte den sortens snäckor
#11 - 3 oktober 2007 20:08
Tänkte oxå på det att de kan vara svårt att få dom att äta de man lägger i karet.
Men så länge dom inte mår dåligt över sina trasiga skal är de väll ingen fara..

Annons