Trasigt glas i naturen

#1 - 9 maj 2004 12:20
Det har ju varit långa diskussioner om smällare och raketer i forumet,men det finns andra saker att prata om som är minst lika viktigt att ta upp.TRASIGT GLAS I NATUREN.Själv har jag lagt ut många tusenlappar på att hunden har skurit upp tassarna,våren är värst.Vad känner och tycker ni.Det här är skitjobbigt och frustrerande samt orsakar mycket smärta och inneliggande innan hunden har läkt,dagar eller veckor går åt till vård istället för trivsamt uteliv tillsammans.[:-115][:-115]
MVH Jörgen
Fija
#2 - 9 maj 2004 12:54
Ja, det är ju lika illa det.. En del människor, t.ex. såna som slänger skräp rätt ut i naturen, verkar inte ha förmågan att tänka på andra än sig själva..
#3 - 9 maj 2004 13:48
Jag brukar plocka upp glas när jag ser det, för då vet jag med mig att jag gjort allt JAG kan för att skydda min hund. Och eftersom jag oftast går samma runda så har jag lite koll på just den sträckan och vet att allt glas jag hittar är nytt glas. Dessutom så finns det säkert någon annan hund och hundägare som slipper dessa glasbitar som är tacksamma även om de inte vet om det :)
#4 - 9 maj 2004 14:43
Ja, det är inte bara vid hanteringen av fyrverkerier som det visas dåligt omdöme.
Jag hoppas att inte allt för många på Zoopets forum försvarar rätten att sprida krossat glas på gator, trottoarer och i naturen.
Om så är förvånar det mig inte.
#5 - 9 maj 2004 14:59
Det är oerhört mycket sämre med det du skriver nu. Glas hör verkligen inte hemma i naturen och de som efterlämnar detta skall få höga böter om de ertappas med att ha vistats där...
Det är ju inte bara hundar som kan råka illa ut...vilt i naturen löper egentligen en större risk.
Jag håller helt med dig Outsider i din diskussion, även om det egentligen är uppenbart hur det skall vara i naturen.

Sedan ser jag med sorg på Kramfors inlägg...snacka om att inbjuda till aggressiva diskussioner genom att provocera.
#6 - 9 maj 2004 15:09
Tricella !

Var det sista nödvändigt ?
MVH

#7 - 9 maj 2004 15:22
Var det sista nödvändigt ?
<b><font size="5">?</font id="size5"></b>
Det är inte bara risk för djur att skada sig på glas i naturen som är problem. Det är nog fler än en skogsbrand som har startats av bortkastat glas.

Guy
#8 - 9 maj 2004 16:09
Fråga inte mig...fråga Kramfors.[:)]

Det var en riktad pik emot oss som inte tyckte som Kramfors på föregående ämne som nämnts här. Med de orden klassades vi som tyckte annorlunda som, i det närmaste, idioter.[V]

Ingen kan väl i sunda vätskor försvara glas i naturen som något som skall tillhöra i naturen? Därför var de orden direkt förolämpande.

Jag tycker definitivt inte att sådant har att göra i en diskussion och därför påtalade jag det.

Jag är verkligen inte ute efter att skapa dålig stämning eller att tjafsa om småsaker, men tyvärr så stör det mig med sådana kommentarer. Vi lever i ett fritt samhälle där vi alla har möjlighet att tycka annorlunda utan att straffas...[;)]
#9 - 9 maj 2004 17:28
Kramfors.Jag utgår ifrån att alla på forumet tycker illa om glas i naturen och alla dess skador den ställer till med,så detta påhopp på zoopets medlemmar är pinsamt låg,öppnade inte denna tråd för att vi skall ösa missnöje på varandra, utan meningen var att vädra en känsla ,tanke eller åsikt utan bitterhet.
MVH Jörgen
#10 - 9 maj 2004 18:08
Tricella och outsider mfl. de som inte förstår att hundar lider av ljudet från fyrverkerier tänker nog inte på att krossat glas där hundar vistas kan skada hunden.
Och outsider du skriver i tråden om fyrverkerier citat: och det är fan ta mig min skyldighet att se till att hunden inte mår dåligt under dessa dagar.Jag har flera månader på mig att fixa till detta till nästa gång,vi hundägare har en satans förmåga att lägga allt utanför oss själva och kräva full respons av andra.
Kanske du ska gå före hunden och plocka glas, som en skyldighet mot hunden.

Nu något väldigt alvarligt och det är de hundar som arbetar som blind hundar, som hjälper döva att höra telefon dörrklockor mm. hundar som varnar sina ägare att de kan få ett epileptiskt anfall, ja, det finns många hundar i arbete som kostar 100 000 tals kronor att utbilda, blir de skrämda av ljudet från fyrverkerier, då vågar ägarna inte lita på dem mer.

Jag är medveten om att en del av de som är på Zoopet fullständigt struntar i vad lagen och andra anser.
PS motionen är antagen av fullmäktige.
#11 - 9 maj 2004 19:28
Tricella och outsider mfl. de som inte förstår att hundar lider av ljudet från fyrverkerier tänker nog inte på att krossat glas där hundar vistas kan skada hunden.

Vart har du läst att jag inte har förståelse för detta Kramfors?
Du far med lögner rakt upp och ned och du skapar en oerhört dålig stämning genom dina sarkastiska och överlägsna inlägg.
#12 - 9 maj 2004 19:43
Weee! kramfors-you're back! [:-92]Försvinn inte igen bara !!!! Tricella- alla har rätt att uttrycka åsikter (även du) utan att bli beskyllda för att vara sarkastiska, överlägsna och skapa dålig stämning. Även om du tycker det kan du väl behålla det för dig själv? vad gagnar det att skriva sånt? För övrigt tycker jag att alla ska sluta hacka på varandra......
#13 - 9 maj 2004 19:45
Tricella !

Nu får du väl ta och ge dig !
Sluta upp med att attackera Kramfors!
Alla har rätt till sin åsikt,Kramfors värnar om djuren.
Om du kallar Kramfors lögnare och en som kommer med sarkastiska och överlägsna inlägg,då börjar dina kommentarer likna personförföljelse.
Om du inte kan hålla dig till sak,skall du inte vara kvar här !
#14 - 9 maj 2004 20:16
Alltså...nu får vi se här...

Ni anser att jag attackerar Kramfors? Har ni läst i vilken ordning inläggen kommit?

Det enda jag gjorde på ämnet "Valborg..." var att skriva att hundägarna har ansvar för att se till att deras hundar mår så bra som möjligt under den korta tid som dessa smällare förekommer. Jag tycker inte att hundägare skall styra icke hundägares intressen och absolut inte svenska traditioner.

Här på denna tråd retade jag mig på Kramfors attack mot mig och de andra som inte höll med Kramfors om att smällare borde förbjudas pga att hundar inte mår bra av det...
Kramfors använde en nedsättande ton i sitt inlägg och det var väldigt tråkigt att se.

En sista "vädjan"...läs mina inlägg och titta i vilken ordning de kommer så ser ni nog att jag varken förespråkar smällare eller attackerar Kramfors utan att först blivit attackerad.

Alla har rätt till sin åsikt,Kramfors värnar om djuren.

Om du kallar Kramfors lögnare och en som kommer med sarkastiska och överlägsna inlägg,då börjar dina kommentarer likna personförföljelse.

Vart har jag sagt att Kramfors inte har rätt till sin egen åsikt? Vart har jag sagt att jag själv inte förstår hundarnas lidande vid t ex smällare eller åska?

Kramfors skrev:

Det är en ren lögn att jag påstått att jag inte förstår hur hundar kan fara illa av detta. Jag har aldrig skrivit att smällare är bra eller att hundar inte lider av detta. Det är ju uppenbart att hundar mår dåligt av smällare och åska när de flesta blir rädda av det. Men jag tycker fortfarande att det är hundägarnas ansvar att ordna så att hunden kan må så gott som möjligt under de stunder detta förekommer. Det är en svensk tradition och jag anser inte att alla andra människor som inte har hund skall behöva rätta sig efter hundägarnas önskemål.

Om det nu är så att ni anser att jag varit uppbåd till tjafset så avslutas det här och nu.
#15 - 9 maj 2004 20:24
Den sista raden var bäst Tricella !!!!
Mvh
#16 - 9 maj 2004 20:29
Den sista raden var bäst Tricella !!!!

Så fruktansvärt lågt och barnsligt vid en diskussion Haleli.

Men ok...ett skratt förlänger livet och visst kan även jag se det roliga i din kommentar.[:D]

Det är absolut inte roligt med dålig stämning och det mesta bygger på missförstånd. Jag hoppas att någon förstår vad jag ville ha sagt och vad jag menar i denna diskussion.
#17 - 9 maj 2004 21:09
Tricella !

Vem var det som for med lögn nu då ?
Du skulle ju avsluta tjafset "här och nu" ? Svårt att hålla ord ?
MVH
#18 - 9 maj 2004 21:13
Lägg ned det här nu Haleli. Jag tänker inte gå in i någon diskussion längre då den bara ämnar att urarta pga er inställning till mig just nu. Ta det som det är och lämna denna diskussion med ett leende istället för att fajta vidare...

Det leder ingenstans då du inte ger mig en enda chans. Du har redan dömt mig. Precis som Kramfors...

Så låt oss avsluta detta på ett bra sätt...ok?
#19 - 9 maj 2004 21:21
Sluta bråka nu, jag tror att alla egentligen tycker synd om hundarna då det gäller fyrverkerier och givetvis även då det gäller glaset, tyvärr så blir det en massa missförstånd och barnsliga påhopp baserat på hur långt var och en är villig att kompromissa och till slut så urartar diskussionen precis som nu.

Det är väl en självklarhet att glas i naturen är ett stort problem, inte bara för hundar utan för att det kan bli skogsbrand, vilda djur kan skada sig, barn kan skada sig, man kan få punktering på cykeln, det är nedskräpning osv osv.
Hundägare som Black 666 föregår med gott omdöme här, vi borde nog allihop börja plocka upp glas och annat skräp då vi ser det ligga och skräpa, det försvinner ju inte av sig själv...
#20 - 9 maj 2004 21:40
Tillbaka efter ca ett års bortovara från sajten av skäl som snabbt kom mig till minnes.

Konstaterar lugnt att dagis fortfarande råder på zoopet.

Drivkraften att få sista ordet och söka lite spänning genom infantil pajkastninger är tydligen så stark, även bland folk som så uppenbart är av samma åsikt.

Dagligen mördas och kidnappas människor i konflikter världen över många här inte ens vet existerar, och ni tjafsar om ungeför ingenting. Ta er tid och lek med era hundar istället för att använda dem som slagträ på en hobbyssajt.

Men hey, det är bara vad jag tycker.

#21 - 9 maj 2004 23:23
"Ja, det är inte bara vid hanteringen av fyrverkerier som det visas dåligt omdöme.
Jag hoppas att inte allt för många på Zoopets forum försvarar rätten att sprida krossat glas på gator, trottoarer och i naturen.
Om så är förvånar det mig inte." <font color="red">=</font id="red">

Ja, det är inte bara vid hanteringen av <font color="green">hundar</font id="green"> som det visas dåligt omdöme.
Jag hoppas att inte allt för många på Zoopets forum försvarar rätten att sprida <font color="green">giftgas</font id="green"> på gator, trottoarer och i naturen.
Om så är förvånar det mig inte

Tycker också det är ett dåligt innlägg av K, och vill försvara Tricella.
#22 - 10 maj 2004 07:07
[;)] Du har rätt golv om att sprida gifter, fyrverkerier innehåller bl a. Strontium, Bly och Barium.
Det är de gröna och röda färgerna som är radioaktiva.
Rött ljus kommer från strontiumjoner och grönt från bariumjoner. Varenda jon som skickas upp i luften kommer ner igen.
De går in i vår föda och in i kroppen.
Där konkurrerar de bl a med kalciumjoner och stör skelettuppbyggnaden.
Bariumjoner kan sannolikt också ersätta selemdjoner som fungerar som aktiv grupp på enzymer som reglerar celldelningen.
En störd celldelningsreglering kan leda till ohämmad celltillväxt, cancer.
Fyrverkerier innehåller bl a följande ämnen antimon, fosfor, blyföreningar, fenolhartser, naftalen, hexakloretan, PVC, kvicksilver, kadmium, zink, krom, koppar och nitrater.

Tack för hjälpen golv att påminna om de giftiga ämnen som fyrverkerier innehåller. [:)]

Jag vänder mig bara mot fyrverkerier med ljudeffekter.
Förbjuda/begränsa gifter i miljön kan inte kommunerna göra.
#23 - 10 maj 2004 10:51
Varsågod K[:)],hehe
Visste du föresten att kroppen innehåller 1-1,5 kg kalcium?
#24 - 10 maj 2004 13:19
Tillbaka efter ca ett års bortovara från sajten av skäl som snabbt kom mig till minnes.

Konstaterar lugnt att dagis fortfarande råder på zoopet.

Och det skall komma från en som på en seriös fråga angående kön på Kejsartetror svarar:
Pojkar har snopp, flickor har det inte, det är den grundläggande skillnaden

Guy
#25 - 10 maj 2004 13:33
Guy, han har ju onekligen rätt, eller hur?
#26 - 10 maj 2004 13:45
Jisses. Jag kan till viss del hålla med puffbum om att detta påminner om ett dagis, men om man läser mellan en del rader (inte de elaka raderna nu barn!) kan man se att ALLA (med vett) ogillar att djur utsätts för stress, men då det är nästintill omöjligt att stoppa nyårs/valborgfirande och tillhörande fyrverkerier (med och utan smällar) tycker jag att man bör ta sin hund och åka ut på landet under desse 2 kvällar per år, så hunden får lite lugn och ro samt en trevlig vistelse i skog och mark. Om man nu inte kan ta med sin hud bort från stressmomentet så hör det till vanligt vett och sunt förnuft att göra det bästa av något dåligt, försöka lugna hunden och ta det allmänt lugnt och så normalt som möjligt för vovven.

Och slutligen; "Pojkar har snopp, flickor har det inte, det är den grundläggande skillnaden." Kanske inte DEN grundläggande utan EN grundläggande skillnad. Men det är rätt iaf, när man har ett par fiskar som till storlek och färg är nästan identiska, kolla efter "snoppen", pojkfisken har en, flickfisken har det inte :)
#27 - 10 maj 2004 14:12
Men black 666 hur dum får man vara, menar du att hundägare ska tillbringa valborg och nyår ute i skogen så att andra ska kunna trots att det i många områden är förbjudet att använda fyrverkerier.
Jag skriver sakta så du ska lättare förstå, så här lyder lagtexten,

I ordningslagen stadgas att pyrotekniska varor inte får användas utan tillstånd av polismyndigheten, om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom.

Nu räcker det med fyrverkeri debatt.
#28 - 10 maj 2004 14:24
Jag menade inte att man skulle göra det för att fyrverkerierna och deras hejdukar skulle få dansa på borden utan för hundens skull. Ingen vill väl ha en nervös hund bara för att den blev utsatt för en smällare om man hade en möjlighet att göra något åt det? Jag vet att jag itne vill det iaf, men så vet jag ju inte hur det är med dig Kramfors? Du kanske gillar nervösa och sönderstressade djur?
#29 - 10 maj 2004 14:27
Hur går det då för alla äldre med hund, synskadade med ledarhund med fler som varken har ork eller förmåga att åka ut i skogen ? Jag tycker att det var ett av de mest dumma förslagen hittills.

Guy
#30 - 10 maj 2004 14:39
Men black 666 hur dum får man vara

Jag skriver sakta så du ska lättare förstå

På tal om ett överlägset sätt och en nedsättande ton. Verkligen!

tycker jag att man bör ta sin hund och åka ut på landet under desse 2 kvällar per år, så hunden får lite lugn och ro samt en trevlig vistelse i skog och mark.

Det kanske inte var den bästa lösningen, men i grunden är det inte så fel. Att du skaffar hund är på ditt egna ansvar och ingen annans.
Det är ofattbart om man inte inser att du själv har gjort valet att skaffa hund och därför har man automatiskt sett till att man har vissa skötselåtaganden...
Det är ingen annan som fattade det beslutet åt dig.
Om det finns en lag angående fyrverkerier så får man hoppas att den följs...gör den inte det och man störs av det förfarandet så får man anmäla brottet om man nu nödvändigtvis behöver göra det för några smällare under en eller ett par kvällar.
#31 - 10 maj 2004 14:47
som jag skrev, man får göra det bästa av en dålig situation, men du, Guy, kanske inte läste hela inlägget? Här kommer en repris, bara för dig:
Om man nu inte kan ta med sin hud bort från stressmomentet så hör det till vanligt vett och sunt förnuft att göra det bästa av något dåligt, försöka lugna hunden och ta det allmänt lugnt och så normalt som möjligt för vovven.
Med andra ord ska du aktivt jobba för att dagen/dagarna i fråga ska bli så bra som möjligt även om de är VÄLDIGT jobbiga. Förslaget är ungefär lika dumt som att man ska plocka upp hundbajs efter sin egen hund eller plocka upp glas på marken när man är ute med hunden för att slippa ett veterinärsbesök. Jag tycker att man ska försöka göra hundens liv så intressant och roligt som möjligt. Men för det inte glömma att ha med säkerhet och skydd någonstanns! Jag finner det naturligt att plocka upp glas, för att jag heldre slänger det i närmsta soptunna än att be veterinären plocka ut den ur min hunds tass. Samma sak gör jag med allt annat som kan tänkas skada min hund, jag försöker göra något åt det, om det nu betyder att jag måste plocka utt glasbitar som kan ha kommit i kontakt med gud vet vad och att ta en heldag i skogen. Jag gör det jag kan, och om jag inte skulle kunna åka ut i skogen, så skulle jag göra något annat för min hund, te.x spela hans favorit musik eller göra några övningar så han blir lite trött och sover sig genom kvällen. Vad jag absolut inte skulle göra (förmodligen inte ens under pistolhot) är att ta med hunden ut, binda den vid ett träd och sen göra en stor brasa och bränna av fyrverkerier så till den milda grad att mina barnbarn får hörselskador (bör tillläggas att detta är ett skämt, jag är mycket ironisk, jag är snart 20 och har inte ens planer på egna barn, för att inte tala om att jag aldrig skulle göra så mot mina eller andras barn!) och sen supa mig redigt full, spy lite här och var för att sedan slockna på marken brevid hunden (information för de som inte besitter någon form av känsla fr ironi: grovt överdrivet!!!)

Jag gör som jag finner lämpligast för att jag och min hund ska slippa otrevligheter, oavsett vilken form de kommer i, må vara arga grannar, jobbiga dagar med och utan smällande fyrverkerier och smärtsamma veterinärsbesök.
#32 - 10 maj 2004 15:17
För den som inte följt debatten om fyrverkerier kan jag berätta att det som fick mig att försöka agera mot fyrverkerier var att en äldre man som på grund av sjukdom har en så kallad ledsagarhund en utbildad blindhund, frågade om jag kunde göra något åt detta smällande från fyrverkerier.

Det är väl så att de som tycker det är roligt med fyrverkerier inte tänker på att det finns andra som störs.
De som kastar glas i naturen och på gator tänker inte heller på att det kan drabba andra.
De på Zoopet som läst debatten här tänker sig kanske för till nyår och visar hänsyn för de som kan bli störda.
Och lägger glas där det ska vara.

Tricella tycker tydligen att det är OK att bryta mot lagen.
#33 - 10 maj 2004 15:28
Tricella tycker tydligen att det är OK att bryta mot lagen.

Det där är förtal, Kramfors...vilket kommer att rapporteras till Zoopets ansvariga då jag anser, precis som du, att det är viktigt att följa regler och lagar. När du är så medveten om att lagar skall följas så räknar jag med att du är införstådd med det du skrev.
Jag kan inte förstå varför du inte kan hålla dig till sak istället för att skriva nedsättande, överlägsna och förolämpande rader mot de som diskuterar här.

Lagar är till för att följas. Om så inte är fallet så är det upp till någon utomstående att anmäla det.

De som kastar glas i naturen och på gator tänker inte heller på att det kan drabba andra.

Där håller jag fullständigt med dig. Glas skall ej finnas i naturen för det finns risk att någon kan skada sig på det.

De på Zoopet som läst debatten här tänker sig kanske för till nyår och visar hänsyn för de som kan bli störda.

Och lägger glas där det ska vara.

Instämmer även här.
#34 - 10 maj 2004 16:13
Jag är varken hundägare eller fyrverkerifantast, jag noterade bara en sak som var ganska intressant. Enligt lagtexten så är det verkligen inte lätt att ta reda på om man följer lagen eller ej.

För hur lätt är det egentligen att ta reda på om "platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom" då man avfyrar raketerna...
...speciellt då denna plats förmodligen sträcker sig över flera kilometer pga ljudknallarna och den sträcka raketerna hinner färdas innan de smäller av.

Möjligtvis så skulle det gå om kommunen skickade ut en enkät en månad innan varpå de sedan kan peka ut vilka områden som är "säkra".
Men frågan är hur många "säkra" platser man skulle få ihop?
Det är svårt det här...

Det enda sättet att hundarna och andra som störs av fyrverkerierna ska klara sig är nog att förbjuda fyrverkerier helt och hållet. Men det kommer nog aldrig att ske. Traditionen sitter för djupt rotad. Det är fömodligen lättare att få fram ett underlag för att förbjuda hundar än fyrverkerier gissar jag...

Mvh Fredrik
#35 - 10 maj 2004 16:34
FI det är därför man ska söka tillstånd då bedömer polisen tillsammans med kommunen om platsen är lämplig.
Sedan har kommunerna rätt att förbjuda användningen inom vissa områden.
Du får inte tillstånd för raketer som lämnar marken, ingen pinne eller del av raketen får lämna marken så den kan skada någon/något.

Tricella du skriver citat: gör den inte det och man störs av det förfarandet så får man anmäla brottet om man nu nödvändigtvis behöver göra det för några smällare under en eller ett par kvällar.
Det tolkar jag som om du menar att de som blir störda ska göra anmälan, annars är det OK för dig.
#36 - 10 maj 2004 16:37
Tycker denna tråd spårat ut. Ni vet reglerna för forumet. Låser tråden och antar att ni inte fortsätter i någon annan tråd.

När Kjell kommer tillbaka från Tyskland får han avgöra om den ska öppnas eller raderas.

Annons