Trasigt akvarium. Bottendelen av akvariumet sprucken. Vatten på golvet!

#1 - 27 juni 2011 23:36
Hejsan. Inledde kvällen med att göra en storstädning av mitt 250l akvarium. Gör ett stort vattenbyte och gör rent rutorna, samt tvättar stenar och annat som ligger i akvariumet. När jag sedan ska lägga i en bit av ett lerrör som jag haft i akvariumet så händer det som alla akvarister fasar för. På grund av att vattnet jag hällt i akvariumet pressat bort all sand i mitten och att jag för vårstlöst lägger ner lerröret så spricker bottendelen. 250 liter startar snabbt att rinna ut genom sprickorna, men jag lyckas uppskattningsvis hinka ut 200 liter genom fönstret. På golvet ligger en heltäckningsmatta av gummi, och nu står en 2Kw värmefläkt och ser till att fukten ska försvinna. förhoppningsvis klarar jag mig utan vattenskador.

Fiskarna var på grund av städningen redan i en stor hink, och nu går dem i en plastbalja från Ikea på uppskattningsvis 70 liter, så förhoppningsvis går det ingen nöd på dem på ett tag.

Nu till huvudfrågan. Vad tror ni det kostar att lämna in akvariumet till en glasmästare för att silikona dit en ny 50x100 cm bottenskiva av glas?
#2 - 28 juni 2011 00:21
Är det ett helglaskar funkar det att byta bottenrutan, är det ett kar med alu-ram blir det värre och då skulle jag personligen hellre köpa ett nytt kar.
Kostnaden att byta bottenrutan i ett helglaskar beror på flera faktorer, men jag skulle tippa på runt 1500-2000:-...
#3 - 28 juni 2011 06:55
Det är ju inte självklart att rutan måste bytas. Är det en måttlig spricka så kan det räcka att silikona in en bit glas över sprickan (ordentligt tilltagen). Med värre sprickor så kan det fungera att silikona in en ny bottenruta över den gamla. Är det glaskross däremot med lösa bitar lär man byta rutan.

Annons