Trasiga fenor...

#1 - 25 februari 2010 19:18
Har haft ett stort problem med vettenmiljön som uppdagades och åtgärdades för snart två veckor sedan. Dock verkar jag inte vara fri från bekymmer.

En black molly har en grå fläck på huvudet och stjärfenan ser lite fransig ut. Nu har jag upptäckt att en av mina svarta pansarmalar också har frasiga fenor. Dessa två fiskar verkar må lite sämre. Stressat bettende.

Mollyn ska ur karet då jag insett att han aldrig kommer klara sig utan ingrepp då de övriga fiskarna vill ha saltfritt och lite svalar vatten.

Men vad är det med malen? Vad ska jag göra? Har läst om fenröta men tycker inte det ser ut att stämma. Inget som helst vitt. Ser ut som det är taget bett ur rygg och stjärtfena och i övrigt så blir de flikiga eller fransiga. Har haft en väldigt dominant och 'sur' mollyhona ända fram tills idag. Kan hon ha orsakat fenskadorna? Eller kan den ha skadat sig på inredning i karet? Annan sjukdom som yttrar sig så?
#2 - 25 februari 2010 19:31
Åh nej. Inser nu att det kanske finns en helt annan bov i dramat. Köpte för en vecka sedan ett palettciklidpar. Jag hade tyvärr inte läst på, hade egentligen tänkt mig en helt annan art. Men litade på den som sålde fisken till mig. Nu inser jag att cikliderna kanske är en smula för aggressiva för att gå med pansarmal.

De lever ju alla på botten också och ska slåss om utrymmet......
Bilagor:

Annons