Trasig värmare

#1 - 22 november 2004 10:54
Jag stod och möblerade om lite i akvariet förrut (som vanligt, jag är beroende). Då märkte min man att jag var växelströmmande och efter att ha dragit lite i sladdarna så mäkte jag att vattnet var strömförande av doppvärmaren. Jag tog givetvis bort den direkt men är lite nojjig nu i efterhand och undrar om fiskarna kan ha tagit skada på något sätt som inte visar sig på några timmar?

/olivia
#2 - 22 november 2004 10:58
nej det tror jag inte, fiskar är rätt känsliga och det skulle ha märkts, du kan nog andas ut och gå och handla en ny doppvärmare :)
#3 - 22 november 2004 11:02
Låter fint. Lyckat nog så hade jag en till doppvärmare med samma effekt så nu är allt som det ska vara. Ska försöka andas ut nu då :)

/olivia
#4 - 22 november 2004 11:10
ja, måste ha varit rejält läskigt att upptäcka det.
#5 - 22 november 2004 11:33
Det var faktiskt rätt läskigt. Jag har en del yngel där som jag gärna vill se växa upp och det var så fullkomligt oväntat att det skulle kunna hända. Visserligen så är det väl en möjlighet så fort man stoppar i något elektriskt men samtidigt så var det av ett välkänt märke och att den helt plötsligt efter ett par år skulle läcka ström utan någon synbar skada var inget jag riktigt reflekterat över.

Jag förstår fortfarande inte vart skadan är, någonstans är den uppenbart men jag ser inget fel på den.

/olivia
#6 - 22 november 2004 13:14
Shit vad läskigt! Undra hur vanligt det är?
#7 - 22 november 2004 16:00
vad var det för märke på den?
#8 - 22 november 2004 16:18
Den var av märket aquastabil.
#9 - 22 november 2004 17:01
Jag var med om något värre för ca ett halv år sedan. Jag hade mina fina venustus och mitt lekpar med blå ciklider. Dessa hade även ett antal yngel samt ett par malar som även dessa lekte ganska ofta. Jag hade införskaffat en ny värmare men när jag kom hem var det en obeskrivlig stank som mötte mig...... Värmaren hade fårr spatt och ej slått ifrån, så alla fiskarna var KOKTA!!!!! Detta var det värsta som kunde hända mina stackars fiskar. Snacka om ångest efter att ha skaffat en NY värmare.Varför hade jag inte bara kvar den gamla? Så kan det gå när man vill byta upp sig och lyxa till det lite.....
MVH Jenny
#10 - 22 november 2004 18:18
Åh nej vad fruktansvärt! Har inte du stämt tillverkaren?

Annons