Trasig värmare

#1 - 3 oktober 2003 09:14
Jag köpte för ett tag sen ett akvarium o fick då med en värmare. När jag sedan skulle öka värmen lite, o satte ner värmaren i vattnet började det fräsa lite och jag tog snabbt ut den. Det visade sig då att glaset hade spruckit lite längst nere, men inte ramlat ut. vad ska jag göra, går det fortfarande att använda den eller?[:-58]
#2 - 3 oktober 2003 09:19
byt
#3 - 3 oktober 2003 10:28

Håller med föregående talare. Den verkar ju ha sett sina bästa dar och har du otur så kan den få en knäpp och så får dina fiskar ett väldigt varmt bad.. det är nog bäst du skaffar en ny. De är rätt dyra, men det är värt det!
#4 - 3 oktober 2003 10:34
När det gäller värmare så ska man dra ur kontakten minst 20 minuter innan man lyfter upp den ur karet. Om den sedan kallnat skall den sitta i karet i 20 minuter innan man sedan sätter i den. Det som annars händer är att den spricker och kommer det in vatten blir det kortis...
Vi hade en värmare som gick sönder för att vår jätteciklid Arnold försökte avliva den (han lyckades också). Det blev en så rejäl smäll att Tobbes datorskärm fick en strömstöt och dog, den satt på samma urtagsgrupp... Arnold däremot klarade sig utan några synbara skador...
#5 - 3 oktober 2003 10:45
Vad är denna Arnold för ciklid som lyckas med nåt sånt? =)
#6 - 3 oktober 2003 10:47
Nanc: Arnold hade inte haft lika tur om han hade varit jordad ;) principiellt så är det inte för det mesta farligt för firrarna eftersom de inte har någon "tillbaksgång" för strömmen som finns i vattnet.. husse och matte ligger däremot väldigt illa till när de kommer och tar tag i allt som leder till den trasig prylen.... livsfaligt för de runt om mao... och har man riktigt osis så är akvariet jordat med ledning till vattnet...
#7 - 3 oktober 2003 10:49
Vieja synspila Om inte jag minns fel ifrån va jag har läst...
#8 - 3 oktober 2003 14:43
Jaha ok tack för alla råd, ska alltså skaffa en ny!!! ajajaj bara det inte blir för dyrt....
#9 - 3 oktober 2003 15:29
Borde inte kosta mer än ca 200kr. Kanske lite till för de starkaste på 200-300 watt.

Annons