Trasig ramp (?)

#1 - 28 mars 2010 17:23
Mitt lysrör till ena akvariet började igår blinka och slocknade sedan. Jag provade att sätta i ett gammalt lysrör som jag använt till ett tidigare akvarium, men inget hände. Testade då med ett lysrör som lös i akvariet bredvid, men inte heller det fungerade i akvariumet där lampan gått sönder. Provade att sätta mitt trasiga lysrör i det andra akvariumet för att förvissa mig om att det verkligen var trasigt, och det blinkade till en gång och sen slocknade det. Har lysröret och rampen gått sönder på samma gång, eller vad är det frågan om? Har hört talas om att man bör byta glimtändare ibland, men någon sådan finns inte. Har noga genomsökt hela rampen, men inget.

Vad gör jag nu? Akvariumet inhandlades nytt för ungefär 1,5 år sedan (juwel), så det känns ganska tråkigt att rampen lägger av så fort. Kan man köpa enbart en ny ramp, eller kan man få den gamla lagad? Och hur mycket kan det kosta?
#3 - 28 mars 2010 17:52
Jag vet inte vad det är som du länkade till, men det är en heltäckande ramp jag har. Akvariumet kostade 600, så jag tänker inte köpa ny belysning till det som kostar 1 250, då är det ju billigare att köpa ett nytt kar.

Annons