Trasig pump!

#1 - 5 mars 2011 16:02
hej, vi gjorde alldeles nyss ett vattenbyte, som vanligt. När vi skulle sätta på pumpen igen gick den helt enkelt inte igång.. Den låter svagt men det kommer som inget vatten ur den. Vi har gjort rent den men den funkar ändå inte, vad ska vi göra? :confused:
#2 - 5 mars 2011 16:36
vad är det för pump?
eller är det ett inner filter.
jag har haft en fluval innerfilter som när man ibland skulle starta efter vattenbyte inte gick igång.
jag fick igång den genom att ge propellern lite hjälp att börja snurra. sen fungerade den som den skulle.
om ni har möjlighet - se om propellern snurrar. annars kan det vara något som har gått sönder innuti.
#3 - 5 mars 2011 16:37
hej, vi gjorde alldeles nyss ett vattenbyte, som vanligt. När vi skulle sätta på pumpen igen gick den helt enkelt inte igång.. Den låter svagt men det kommer som inget vatten ur den. Vi har gjort rent den men den funkar ändå inte, vad ska vi göra? :confused:

Med pump menar du ett filter med pump som sitter i akvariet?
Om så vicka runt lite med det eftersom det troligvis har blivit en luftficka i pumpen.
#4 - 5 mars 2011 16:46
okej, det funkade. tack! började få panik där ;)
#5 - 6 mars 2011 19:13
När jag köpte mitt 60 liters akvarium av en kompis så testade pumpen noga och den fungerade bra, men när jag hade fyllt på med vatten sand fisk och allt så gick pumpen inte igång det bara lät lite svagt GRRRRRR!! [:(!] [:(!] [:(!]
Men efter en stunds testande hittade jag äntligen felet, ett litet sankorn satt ikilat i mororn!!

bossep skrev:
Med pump menar du ett filter med pump som sitter i akvariet?

Om så vicka runt lite med det eftersom det troligvis har blivit en luftficka i pumpen.

okej, det funkade. tack! började få panik där ;)

Samma sak med filtret i mitt 25 liters kar, men det var inte så från början vad jag kan minnas, vad kan det bero på? :confused:
#6 - 6 mars 2011 22:02
ett tips.- rengör inte filtret samtidigt som du gör vattenbyte. tar bort väldigt mycket nyttiga bakterier på en gång
#7 - 7 mars 2011 13:33
hannesc skrev:
ett tips.- rengör inte filtret samtidigt som du gör vattenbyte. tar bort väldigt mycket nyttiga bakterier på en gång

Till och med om man rengör filtret i akvarievattnet och tillsätter biomedel eller?
#8 - 7 mars 2011 13:42
är väl bättre så det skulle väl kunna gå bra
#9 - 7 mars 2011 13:48
ok
#10 - 7 mars 2011 14:23
Till och med om man rengör filtret i akvarievattnet och tillsätter biomedel eller?

Vad är det för biomedel du tillsätter?
Du skall vara rädd om dina bakterier, de är inga kemikalier på flaska utan levande varelser som anpassat sig till ditt akvarium. Har du ett välskött filter behöver du inte tillsätta något!
#11 - 7 mars 2011 14:34
atnar att det är filtermedium på flaska h*n menar. eller hoppas på det iaf
#12 - 7 mars 2011 14:35
Jag brukar tilsätta lite biomedel alltså bakterier när jag har rengjort filtret bara för att hjälpa till att ersätta de bakterier som försvann vid rengörningen, men om inte det behövs så slipper jag ju köpa mer sånt.

biomedlet
#13 - 7 mars 2011 14:40
Jag brukar tilsätta lite biomedel alltså bakterier när jag har rengjort filtret bara för att hjälpa till att ersätta de bakterier som försvann vid rengörningen, men om inte det behövs så slipper jag ju köpa mer sånt.

biomedlet

Om ditt akvarium och filter är väl inkörda behöver du inte detta. Jag TROR det snarare försämrar än förbättrar i så fall.
#14 - 7 mars 2011 14:41
ok
#15 - 7 mars 2011 14:44
håller med bosse. jag tillsätter enbart sånt när jag startar upp ett kar. sen aldrig mer.
#16 - 7 mars 2011 14:46
Vad bra! :d
Då kan jag ju spara pengarna till biomedlet och köpa något annat roligare i stället! :p
#17 - 7 mars 2011 14:46
haha precis! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 7 mars 2011 14:51
hannesc skrev:

I 35 år (eller vad det nu är) så har jag alltid rengjort filtert i vanligt tempererat kranvatten vid vatetnbyten och det har aldrig någonsin varit några problem med detta.
Visst, visst - det är säkert bättre att göra som du säger men i 999.999 fall av 1.000.000 så spelar det absolut ingen roll;)
#19 - 7 mars 2011 14:56
tänkte mest på att kan vara dumt att göra det samtidgt som man gör vattenbyte. sköljer mina filter i duschen med vanligt vatten. men brukar inte göra det samtidgt som ett VB.

jag kan ha fel iof, men känns bättre att inte göra det då man tar bort massa nyttiga bakterier samtidigt som man häller i nytt vatten i karet osv.

beror kanske lite på hur inkört karet är med iof
#20 - 7 mars 2011 15:06
I 35 år (eller vad det nu är) så har jag alltid rengjort filtert i vanligt tempererat kranvatten vid vatetnbyten och det har aldrig någonsin varit några problem med detta.

Visst, visst - det är säkert bättre att göra som du säger men i 999.999 fall av 1.000.000 så spelar det absolut ingen roll;)

Det blir nog oftast så här också! Men eftersom jag blivit petig på gamla dar gör jag rent i akvarievatten eftersom vi ofta har massor med klor och annat i vattnet.
#21 - 7 mars 2011 21:53
hannesc skrev:
tänkte mest på att kan vara dumt att göra det samtidgt som man gör vattenbyte. sköljer mina filter i duschen med vanligt vatten. men brukar inte göra det samtidgt som ett VB.

jag kan ha fel iof, men känns bättre att inte göra det då man tar bort massa nyttiga bakterier samtidigt som man häller i nytt vatten i karet osv.

beror kanske lite på hur inkört karet är med iof
Nej du har helt rätt! Det är själklart bättre än att rengöra det samtidigt med vattenbyte!

Annons