blomqvist00 skrev:hej, vi gjorde alldeles nyss ett vattenbyte, som vanligt. När vi skulle sätta på pumpen igen gick den helt enkelt inte igång.. Den låter svagt men det kommer som inget vatten ur den. Vi har gjort rent den men den funkar ändå inte, vad ska vi göra? :confused:
bossep skrev:Med pump menar du ett filter med pump som sitter i akvariet?
Om så vicka runt lite med det eftersom det troligvis har blivit en luftficka i pumpen.
blomqvist00 skrev:okej, det funkade. tack! började få panik där ;)
hannesc skrev:ett tips.- rengör inte filtret samtidigt som du gör vattenbyte. tar bort väldigt mycket nyttiga bakterier på en gång
Guldancistrus skrev:Till och med om man rengör filtret i akvarievattnet och tillsätter biomedel eller?
Guldancistrus skrev:Jag brukar tilsätta lite biomedel alltså bakterier när jag har rengjort filtret bara för att hjälpa till att ersätta de bakterier som försvann vid rengörningen, men om inte det behövs så slipper jag ju köpa mer sånt.
biomedlet
hannesc skrev:ett tips.- rengör inte filtret samtidigt som du gör vattenbyte. tar bort väldigt mycket nyttiga bakterier på en gång
Kjell Fohrman skrev:I 35 år (eller vad det nu är) så har jag alltid rengjort filtert i vanligt tempererat kranvatten vid vatetnbyten och det har aldrig någonsin varit några problem med detta.
Visst, visst - det är säkert bättre att göra som du säger men i 999.999 fall av 1.000.000 så spelar det absolut ingen roll;)
Nej du har helt rätt! Det är själklart bättre än att rengöra det samtidigt med vattenbyte!hannesc skrev:tänkte mest på att kan vara dumt att göra det samtidgt som man gör vattenbyte. sköljer mina filter i duschen med vanligt vatten. men brukar inte göra det samtidgt som ett VB.
jag kan ha fel iof, men känns bättre att inte göra det då man tar bort massa nyttiga bakterier samtidigt som man häller i nytt vatten i karet osv.
beror kanske lite på hur inkört karet är med iof