Trasig "motor"

#1 - 2 november 2011 15:16
Har ett juwel 180l, med fast filterbehållare. Nu har själva motorn gått sönder så vad gör man då? Behållaren sitter ju fast på rutan och går inte att ta bort. Kan man köpa ny motor och i sådanna fall vart? Tacksam för svar:d
#2 - 2 november 2011 15:19
det är ju bara pumphuvudet som gått sönder. hur vet du förresten att det är sönder? har du tagit ur den o testat den? sällan pumphuvven lägger av bara sådär. du kan byta till en annan pumpskalle.

du behöver ju såklart inte ta ut hela lådan. bara pumpskallen. bara öppna locket ju
#3 - 2 november 2011 16:59
Ja ta isär pumphuvudet först. Det ljusgrå plasthöljet och och den svarta "motorn" går att ta isär. Oftast är det alger eller något som fastnat i impellern som gör att den slutar snurra.
Detta av erfarenhet och skam när man tog en sådan till butik för att reklamera en gång.
#4 - 3 november 2011 07:54
Tack för svar. Har tagit ur den och gjort rent men det hjälpte inte. Får leta efter nytt pumphuvud. Finns det i zoo affärer kanske?
#5 - 3 november 2011 08:14
tagit ut impellerna med? står allt still?

aa men det kanske kan va svårt att hitta en just från juwel. men det går bra med andra pumpskallar med. tex eheim compact
#6 - 3 november 2011 08:21
Hej, försök hitta en sån här lokalt. Annars beställ från pwss:

http://www.pwss.se/product.php?productid=1914&cat=291&page=1
#7 - 3 november 2011 08:40
sucksdorff skrev:
Har ett juwel 180l, med fast filterbehållare. Nu har själva motorn gått sönder så vad gör man då? Behållaren sitter ju fast på rutan och går inte att ta bort. Kan man köpa ny motor och i sådanna fall vart? Tacksam för svar:d
Ny "motor" finns på de flesta akvarieaffärer annars finns det att beställa på tex guldfisken.se, pwss.se. (OBS! Det går inte att ersätta med en eheim compact som hannesc skrev utan det måste vara en juwel)

http://www.pwss.se/home.php?cat=291

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/cirkulationspumpar-juwel-c-49_32_52_502?osCsid=fae4b9513b9023efcdb640b6e622bae9
#8 - 3 november 2011 08:45
Juwelpumpen dog även här precis efter att garantin gått ut och det verkar vara ganska standard. Konstigt att de verkar våga använda sådan skit för dyra pengar samt för en grundläggande funktion?

Jag skulle personligen INTE lägga ut pengar på att köpa en ny pump från Juwel. Antingen skulle jag ha moddat dit en annan pump från en annan tillverkare eller tagit bort hela filterbehållaren. Det sistnämnda går ganska enkelt med ståltråd (helst skärtråd) och/eller rakblad/kniv. Det tar lite tid men är knappast så svårt som det verkar på föhand.
#9 - 3 november 2011 08:49
åheim skrev:
Ny "motor" finns på de flesta akvarieaffärer annars finns det att beställa på tex guldfisken.se, pwss.se. (OBS! Det går inte att ersätta med en eheim compact som hannesc skrev utan det måste vara en juwel)

ofan!? lärt mig nått nytt då. jag trodde det gick att sätta i en annan. sry..my bad!
#10 - 3 november 2011 08:53
åheim skrev:

http://www.pwss.se/home.php?cat=291

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/cirkulationspumpar-juwel-c-49_32_52_502?osCsid=fae4b9513b9023efcdb640b6e622bae9

Ekar det här inne? ;)
#11 - 3 november 2011 08:57
hannesc skrev:
ofan!? lärt mig nått nytt då. jag trodde det gick att sätta i en annan. sry..my bad!
:DJuwel vill att man bara använder deras grejer i deras kar och hittar därför på egna länger på lysrören och pumpen till filtret har ju en anslutning som är unik just till deras filter... irriterande om du frågar mig[:(!] (särskilt då deras pumpar är skit;))
#12 - 3 november 2011 09:12
hannesc skrev:

Är det inte du som brukar förespråka att fixa till saker så de fungerar DIY-style? Det är en jäkla fyrkantig behållare med ett hål och ett raster, modvänligt om man har lust! ;)
åheim skrev:
:DJuwel vill att man bara använder deras grejer i deras kar och hittar därför på egna länger på lysrören och pumpen till filtret har ju en anslutning som är unik just till deras filter... irriterande om du frågar mig[:(!] (särskilt då deras pumpar är skit;))

Det finns ju doc ett antar märken som sett till att Juwel får konkurrens på sitt "monopol". Dock så verkar Juwel dåliga på att berrätta det för kunden av någon anledning.
#13 - 3 november 2011 09:23
åheim skrev:

jo jag håller med att det är sjukt irriterande. gillar inte deras grejjer alls.

Är det inte du som brukar förespråka att fixa till saker så de fungerar DIY-style? Det är en jäkla fyrkantig behållare med ett hål och ett raster, modvänligt om man har lust! ;)

Det finns ju doc ett antar märken som sett till att Juwel får konkurrens på sitt "monopol". Dock så verkar Juwel dåliga på att berrätta det för kunden av någon anledning.

haha visstär det jag :D jag hade köpt en eheim compact ( eller liknande) o moddat om hela skiten :D
#14 - 3 november 2011 10:25
Det går säkert att modda ett juwelfilter om man blockerar vissa insug och delar av den med en filtermatta eller fyller upp den med kuber, det är ju inga problem för oss DIY entusiaster men gemene man vill ha färdiga lösningar:)
#15 - 3 november 2011 10:31
true
#16 - 3 november 2011 15:27
Hey, racka ned på Juwels innefilter om ni vill. Men ni hittar inget innerfilter väster om floden Pecos med så stor filtervolym. 6 liter i Juwel Rio 300! Motsvarar 6 st eheim 2252. Smaka på den med socker på!

Sen kanske eheim startar direkt utan att behöva slängas i backen 3 gånger som Juwels crap-motor, men det där är ju bara finslipningsdetaljer.:d
#17 - 3 november 2011 15:33
true true kaptenen ;)
#18 - 3 november 2011 16:22
...Aj aj kapten[:-19], de har en överlägsen filtervolym så där finns inget att klaga på;)
#19 - 3 november 2011 17:24
Hey, racka ned på Juwels innefilter om ni vill. Men ni hittar inget innerfilter väster om floden Pecos med så stor filtervolym. 6 liter i Juwel Rio 300! Motsvarar 6 st eheim 2252. Smaka på den med socker på!

Sen kanske eheim startar direkt utan att behöva slängas i backen 3 gånger som Juwels crap-motor, men det där är ju bara finslipningsdetaljer.:d

Filtret är det knappast något fel på, snarare motsatsen! De ska ha en eloge för att faktiskt ha en rejäl volym och en smidig konstruktion för filtermassa, synd bara att de sabbade allt med sina usla pumpskallar.

Annons