Trasig lysramp

#1 - 17 oktober 2007 18:24
Alla på forumet verkar så kunniga så jag tänkte passa på att ställa min första fråga. Vad tror ni om den här lysrörsrampen? Det är en Aquaellysrörsramp i plast som täcker akvariet.

http://home.student.uu.se/caer6900/bilder/049

Jag köpte precis ett begegnat akvariet och upptäckte att lysrören sitter löst. De som sålde akvariet hade haft det i två år. Kan det bli kortslutning tror ni?
#2 - 17 oktober 2007 18:59
Om det är själva hållaren som sitter löst borde det väl gå att limma fast den? om lysrör och hållare tillsammans kan ramla ner i vattnet så finns det ju risk för kortis och döda fiskar, men som sagt det borde ju va lätt att limma då det inte är några tunga saker vi pratar om :)
#3 - 17 oktober 2007 19:06
Lysrören har bara lossnat på ena sidan och det jag är orolig för är att det ska komma in fukt där sladdarna sitter inuti rampen och orsaka kortslutning. Är den byggd för att det ska komma in fukt där?
#4 - 17 oktober 2007 19:19
Ska helt ärligt säga att jag inte vet i detalj hur en aquarellramp är uppbyggd, men att bara fukt skulle orsaka en kortslutning är nog inte så stor risk. För ett år sen så tappade jag ner rampen till mitt gammla akvarium i vattnet, en sån där gammal lite fyrkantig ramp som vattnet rinner rakt in i vid sånna missöden, den ligger normalt utan täckglas så fukt har den alltid men den slocknade inte ens när den vart helt under vattnet, drog bara ur sladden, lyfte upp rampen och hällde ur några liter vatten och la tillbaka den och den funkar fortfarande lika bra, så min poäng är att dom flesta akvarieramper som inte är hemmabyggen troligen inte har några större problem med lite fukt ;)
#5 - 17 oktober 2007 19:34
Tusen tack för hjälpen!

Då ska jag sätta igång det =)
#6 - 18 oktober 2007 07:07
Tycker det ser ut som om den bara är att trycka dit. Ser ut som "snäpp" fästen på tvåsidor. Men kanske är det plasten i rampen som gett med sig så den inte "snäpper fast" ??
#7 - 18 oktober 2007 18:30
heeke skrev:
Tycker det ser ut som om den bara är att trycka dit. Ser ut som "snäpp" fästen på tvåsidor. Men kanske är det plasten i rampen som gett med sig så den inte "snäpper fast" ??

Nej plasten har gett med sig så det går inte att trycka fast den tyvärr. Men nu är det fixat med superlim så nu hoppas jag att det håller!
#8 - 18 oktober 2007 19:58
super lim???
Hmmm...kollade du så det inte ger utfällningar i form av gift om det kommer i kontakt med väta?
Jag skulle kört med smältlim försäkerhets skull.

Annons