Trasig juwelpump efter strömavbrott.

#1 - 6 mars 2007 11:56
har nu haft störmavbrott i flera omgångar, strömmen funkade i ca 3 min sen stängdes det av igen i ca 5min, så höll det på typ 5-6 ggr.
efter det så funkade inte min juwelpump i mitt 160l kar.'

har plockat isär pumpen och gjort rentoch snurrat på "propellern" när pumpen var igång, händer ingenting, den är helt död.

någon som har något tips eller är det kört för den pumpen?
#2 - 6 mars 2007 13:08
mät upp och kolla om du har någon spänning från kabeln du sticker in i uttaget, kan ju vara något avbrott där på vägen

Mvh Johan
#3 - 6 mars 2007 13:15
Gå och byt ut pumpen i affären då detta tydligen är ett vanligt problem på juwelpumpar. Har haft en som stannat och inte gått igång igen i det ena Rio 240 karet och fick en ny utan kostnad.
#4 - 6 mars 2007 22:23
JohanB skrev:
mät upp och kolla om du har någon spänning från kabeln du sticker in i uttaget, kan ju vara något avbrott där på vägen

Mvh Johan

har testat i andra uttag
#5 - 6 mars 2007 22:24
ansjo skrev:
Gå och byt ut pumpen i affären då detta tydligen är ett vanligt problem på juwelpumpar. Har haft en som stannat och inte gått igång igen i det ena Rio 240 karet och fick en ny utan kostnad.

får man en ny även om garantin har gått ut?
sen har jag ca 30 mil till affären jag köpte den i ;) men det går ju säkert att skicka i så fall.
#6 - 6 mars 2007 23:16
Tveksamt om garantin har gått ut, men man kan ju alltid testa;)!
Annars är de inte så väldigt dyra dessa pumpar, och ska du köpa ny så kan man ju alltid ta den större modellen då det inte skiljer så mycket i pris.
#7 - 6 mars 2007 23:25
hade ju inte chansat och kört 30 mil för att försöka byta en pump utan garanti kvar. Garantitiden finns ju av en orsak och tror knappast affären är sugen på att ge dig en ny pump gratis eftersom de inte får ersättning från leverantören om de byter in något utan garanti kvar.
#8 - 6 mars 2007 23:28
ansjo skrev:
Tveksamt om garantin har gått ut, men man kan ju alltid testa;)!

Annars är de inte så väldigt dyra dessa pumpar, och ska du köpa ny så kan man ju alltid ta den större modellen då det inte skiljer så mycket i pris.

nej det har du rätt i,, köper nog en ny bara. men det får tyvärr vänta, har inga pengar, köper saltvattensaker för allt nu :)
#9 - 6 mars 2007 23:29
SleepyZZZ skrev:
hade ju inte chansat och kört 30 mil för att försöka byta en pump utan garanti kvar. Garantitiden finns ju av en orsak och tror knappast affären är sugen på att ge dig en ny pump gratis eftersom de inte får ersättning från leverantören om de byter in något utan garanti kvar.

nej nu var det ju inte så att jag tänkte åka 30 mil enkel resa för att försöka byta ;) det finns ju mail eller telefon istället till sånt.
#10 - 6 mars 2007 23:30
i vilket fall tror jag inte att affären går med på det.
#11 - 6 mars 2007 23:31
nej det tror inte jag heller...
#12 - 7 mars 2007 07:22
Nej, men eftersom detta är ett känt problem med en av Juwelpumparna, om det nu är just den modellen, så kanske de tar det ändå och visar lite godwill? Ringa och höra efter kan man alltid göra, och går det inte så har man iaf försökt.
#13 - 7 mars 2007 08:36
koppla pumpen till en träningscykel !!!! då får du ju motion samtidigt som du sparar ström,:p du har ju börjat ett nyttigare liv efter nyår
hälsningar B.C (pappa)
#14 - 7 mars 2007 09:51
någon som vet vad det sitter för pump i ett 160l juwelkar?
antigen är det en juwel 400 som pumpar 400l/h eller så är det en juwel 301 ocm pumpar 600l/h
'
ser inte vad det står på pumpen nämligen för den lappen va nästan borta.
#15 - 7 mars 2007 16:39
Det är den som pumpar 600 liter som det varit problem med, så en liten slant på den;).
#16 - 7 mars 2007 17:23
ok, med det var nog den mindre som jag ska ha, och den kostade ju inte många kr på pwss
#17 - 7 mars 2007 22:34
Jag har också haft problem med pumpar och lysrörsarmaturerna från juwel men har inte tagit kontakt med affärerna då det ofta kan vara krångligt att få det bytt. Men jag har emailat direkt till supporten på juwels hemsida och då fått hjälp och nya grejer hemskickade då som Ansjo säger finns det kända problem hos juwel och dom vet om dom och hjälper till. :D

länk: http://www.juwel-aquarium.de/en/index.htm
#18 - 7 mars 2007 22:50
tack för tipset och länken flundran. ska skicka iväg ett mail till dom så får jag se vad dom säger. skadar ju inte o testa.
annars kostar ju en ny pump ca 250kr så det är ju inte så farligt ;)

Annons