Trasig Juwelbelysning

#1 - 24 januari 2009 10:41
Hej!

Jag har ett skumt fel på belysningen till ett Juwelakvarium.
Härom dagen slocknade båda lysrören. Igår köpte jag två nya som jag installerade och armaturen lös i ca: 30 minuter, sedan slocknade det igen.

Jag hittar inga glimtändare - antar att de är någonstans inuti armaturen - hur kommer man åt dem så att man kan byta dem?
#2 - 24 januari 2009 11:35
Hej!

Jag har ett skumt fel på belysningen till ett Juwelakvarium.

Härom dagen slocknade båda lysrören. Igår köpte jag två nya som jag installerade och armaturen lös i ca: 30 minuter, sedan slocknade det igen.

Jag hittar inga glimtändare - antar att de är någonstans inuti armaturen - hur kommer man åt dem så att man kan byta dem?

Hej
Finns lite olika typer...vilket Juwel kar är det du har ?
Förmodligen har du en elektronisk armatur=saknar glimtändare.

/Tomas
#3 - 24 januari 2009 12:49
...och det är ev. fel på själva rampen du har. Kan du kolla om den har en orange klisterlapp på rampen? Likaså hur gammalt ditt Juwelpaket är?
#4 - 24 januari 2009 13:11
ansjo skrev:
...och det är ev. fel på själva rampen du har. Kan du kolla om den har en orange klisterlapp på rampen? Likaså hur gammalt ditt Juwelpaket är?

Det är två-tre år gammalt och jag hittade två röda, runda klisterlappar på rampen.
#5 - 24 januari 2009 14:00
När jag kollade runt efter olika juwelkar upptäckte jag att mängder med folk haft problem med ljusramperna sina LIDO-kar. Är det ett lido du har?
#6 - 24 januari 2009 15:20
Det är två-tre år gammalt och jag hittade två röda, runda klisterlappar på rampen.

Kolla med affären där du köpte karet hur de ställer sig till garantin, eftersom det har gått mer än två år. Samtidigt är det ett känt fenomen med detta fel och grossisten kanske kan ta tillbaka rampen ändå.
Att det sitter en rund röd klisterlapp är att det är generation 2 av ramper och då vill de ha denna ramp tillbakaskickad, den första generationen vill de inte ens se på:p!
#7 - 24 januari 2009 16:04
Min ramp gick sönder redan efter 1,5 år (juwels tillbehör är sk*t )
#8 - 25 januari 2009 09:17
ansjo skrev:

Att det sitter en rund röd klisterlapp är att det är generation 2 av ramper och då vill de ha denna ramp tillbakaskickad

Eh? :confused:
Vad menar du med detta?
#9 - 25 januari 2009 10:40
Att de första ramperna var så dåliga så de visste vad som var felet så de ville inte ens ha dem tillbakaskickade.
#10 - 25 januari 2009 11:18
Ja, verkar vara mer regel än undantag, knalla tillbaks till affären och prata med dem. Just den längden verkar vara extremt dåliga inledningsvis.
#11 - 25 januari 2009 11:20
Jag hade tre ramper och alla dessa slocknade, men fick dem utbytta på garantin. Så gör som Nilsrolf skrev, gå till affären och prata med dem så får de ta kontakt med grossisten som i sin tur får avgöra.
Det är inte affärens fel om de inte tar tillbaka den på garantin, så vad som än händer ska du inte bli arg på dem:).
#12 - 25 januari 2009 13:21
Jag har ett Juwel Rio 240, och ett Juwel Rio 180, båda har numera vanliga ramper, eftersom originalramperna pajade. 240-karet är väl över 10 år gammalt, men det var också längese´n rampen gick sönder, den blev för varm, smälte på ett ställe, och var på väg ner i akvariet. Det gick heller inte att få tag i en ny, eftersom Juwel hade ändrat designen på dem, och frågan är om man vill ha en ny Juwelramp i alla fall :rolleyes:

180-karet köpte jag väl för nå´t år se´n, och det gick väl nå´t halvår, så blev det nå´t glapp i rampen. Med 240-rampen i åtanke bytte jag kvickt mot en vanlig ramp.

Kort sagt, Juwels ramper verkar inte särskilt bra, vilket jag har för mig att affären där jag köpte de vanliga ramperna bekräftade. Så man betalar tydligen dyra pengar för skräp. Ångrar att jag sålde mitt gamla 250-liters Marin.
#13 - 25 januari 2009 16:10
OKi!
Tack för all input, får ta ett snack med akvariehökaren.

Annons