Trasig filter från akvarieshopen.com

#1 - 22 december 2014 16:22
Hej på er . Behöver lite hjälp med min beställning som kom hem sönder slagen .
Beställd 2 Aquael turbo filter 2000 från akvarieshopen.com och de skickade via DHL . När öppnade jag första då festet bakom filtret var ju sönder . Jag håller på kontakta de i en vecka via mail , telefon även lämna meddelande men inget svar . Varorna var i öppen förpackning då var inget plumberad original !! Vad ska män göra ? Det verkar inte de har nåt intresse att svara eller hade de gjort i en vecka nu .
Mvh Farzad
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 december 2014 16:31
Du har ju rätt att reklamera varan fast det krävs ju förstås att du får tag på dom.
#3 - 22 december 2014 17:03
Det är problemet ! Deras telefon tider är 15-17 mån-torsdag men aldrig svarar ! Antigen säger vällkomen åter eller har mycket att göra ändå vällkomen åter . Om jag vänder mig till reklamationsnämden då ? Kräver det ändå kontakta med de ? När de svarar inte vad ska män göra då?
Mvh Farzad
#4 - 22 december 2014 17:05
Hade DHL bara slagit sönder ett filter? Bättre än väntat. Det som är viktigt nu är att du snarast kontaktar även DHL och reklamerar. Ta bilder och spara allt förpackningsmaterial.
#5 - 22 december 2014 17:08
Okej tack för tipset . Har tagit bild och även video . Har inte rört nåt av den trasiga men hade akut behov av den andra och den var ju hell och har använt den . Att kontakta DHL går via deras hemsida eller telefon som gäller?
#6 - 22 december 2014 17:12
DHL e tyvär ett stort skämt :/ Ett paket med akvarieprylar ja beställde nyligen såg ut såhär när jag hämtade det. Som tur va så saknades inget o allt va intakt :) Hade lätt kunnat åkt ur prylar i de stora hålet!
[ATTACH=CONFIG]73287[/ATTACH]
#7 - 22 december 2014 17:35
[QUOTE=Bygert;1720508]Hade DHL bara slagit sönder ett filter? Bättre än väntat. Det som är viktigt nu är att du snarast kontaktar även DHL och reklamerar. Ta bilder och spara allt förpackningsmaterial.[/QUOTE]

Oftast, troligen alltid är det avsändaren som ska göra reklamationen.

[QUOTE=Eldstjärt;1720513]DHL e tyvär ett stort skämt :/ Ett paket med akvarieprylar ja beställde nyligen såg ut såhär när jag hämtade det. Som tur va så saknades inget o allt va intakt :) Hade lätt kunnat åkt ur prylar i de stora hålet!
[ATTACH=CONFIG]73287[/ATTACH][/QUOTE]

Tyvärr i detta fall är inte DHL skämtet, det är firman som skickar som förpackat för dåligt.

Om man skickar lite saker och läser på noggrant vad alla villkor etc säger så kan man sammanfatta det enkelt.

Går något i paketet sönder eller paketet går sönder har du paketerat för dåligt.

Ska det man skickar ha en bra chans att komma fram helt måste paketet kunna tåla att släppas från 1.5m höjd ner i marken utan att innehållet går sönder.
För att kunna åstadkomma det måste man i princip paketera i dubbla kartonger, dvs ditt färdiga paket lägger du i ett större paket med stoppning runtomkring.

Men många firmor orkar inte packa korrekt, det kostar pengar utan chansar. Om någon går sönder får man skicka ut nytt...
#8 - 22 december 2014 18:10
[QUOTE=simpson;1720521]Oftast, troligen alltid är det avsändaren som ska göra reklamationen.

Tyvärr i detta fall är inte DHL skämtet, det är firman som skickar som förpackat för dåligt.

Om man skickar lite saker och läser på noggrant vad alla villkor etc säger så kan man sammanfatta det enkelt.

Går något i paketet sönder eller paketet går sönder har du paketerat för dåligt.

Ska det man skickar ha en bra chans att komma fram helt måste paketet kunna tåla att släppas från 1.5m höjd ner i marken utan att innehållet går sönder.
För att kunna åstadkomma det måste man i princip paketera i dubbla kartonger, dvs ditt färdiga paket lägger du i ett större paket med stoppning runtomkring.

Men många firmor orkar inte packa korrekt, det kostar pengar utan chansar. Om någon går sönder får man skicka ut nytt...[/QUOTE][INDENT]Jag tror också att firman som borde packa ordentligt . När män tittar på förpackningen det är helt skumt packat , en barn kan vetta att det här tål inte leverans . En tun kartong som förpackning och alla filter delarna i en tunare förpackning utan något att skydda innehållet . Jag lovar om män släper den här från 1,5 m då allt går i små bitar . Vet inte hur män bifogar bild eller kunde ni se också [/INDENT]
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 22 december 2014 18:13
[QUOTE=Farzad_N;1720511]Okej tack för tipset . Har tagit bild och även video . Har inte rört nåt av den trasiga men hade akut behov av den andra och den var ju hell och har använt den . Att kontakta DHL går via deras hemsida eller telefon som gäller?[/QUOTE]
det är alltid mottagaren som skall reklamera till transportören: sedan när man tar emot ett söndrigt paket så skall man alltid ange att paketet var söndrigt vid mottagandet.

För att kunna anmäla till Allmänna reklamationsnämnden så måste värdet ligga över "värdegränsen". Vet inte riktigt vad en pump räknas som men om det kallas för "elektronik" så är den gränsen 1000 kr, annas så räknas den till den "Allmänna avdelningen" och där är gränsen "500".
Dock så har man ju 14 dagars ångerrätt på varor som man köpt på nätet (om priset överstiger 400 kr) - du måste dock meddela säljaren detta
#10 - 22 december 2014 18:51
[QUOTE=Kjell Fohrman;1720526]det är alltid mottagaren som skall reklamera till transportören: sedan när man tar emot ett söndrigt paket så skall man alltid ange att paketet var söndrigt vid mottagandet.

För att kunna anmäla till Allmänna reklamationsnämnden så måste värdet ligga över "värdegränsen". Vet inte riktigt vad en pump räknas som men om det kallas för "elektronik" så är den gränsen 1000 kr, annas så räknas den till den "Allmänna avdelningen" och där är gränsen "500".
Dock så har man ju 14 dagars ångerrätt på varor som man köpt på nätet (om priset överstiger 400 kr) - du måste dock meddela säljaren detta[/QUOTE]

Tack för införmationen Kjell . Filtret kostade 409 kronor st och 82 kronor för frakt .
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 22 december 2014 19:22
[QUOTE=Farzad_N;1720536]Tack för införmationen Kjell . Filtret kostade 409 kronor st och 82 kronor för frakt .[/QUOTE]
OK - ja då kan du i alla fall inte anmäla till Allmänna Reklamationsnämnden

Annons