Trasig bakruta på Juwel, går det att göra något av det?

#1 - 16 januari 2008 09:49
Igår fick jag äntligen hem mitt julklappsakvarium! Glad i hågen hämtade jag hem det. Väntade på att någon skulle komma hem så att jag skulle få ut det ur bilen. När jag väl fått in det på eftermiddan och öppnade kartongen visade det sig att bakrutan var trasig.
Jahapp, typiskt... det har tagit en månad för det att komma fram och när det äntligen gör det så är det trasigt.
Jag får ett nytt kar nästa vecka. Så allt är ju frid och fröjd. Väntade mig att få skeppa tillbaka det trasiga till butiken men fick veta att jag får göra vad jag vill med det.
Så nu undrar jag om det är väldigt krångligt att byta ut bakrutan på det? Om man skulle lämna in det på glasmästeri, skulle det vara värt det? I annat fall tänkte jag kolla upp om det finns någon glad och händig akvarist som är intresserad av att fixa till det och använda till något. Antingen hela karet eller glaset.
Någon som har någon bra idé? Tycker att det känns oerhört trist att bara köra iväg och slänga det. Delarna måste ju gå att använda om inte annat.
#2 - 16 januari 2008 10:50
Det måste ju gå att laga med hjälp av en glasmästare. Fråga för pris. Om du själv skär bort bakrutan så blir det nog billigare. Det som kanske kan bli ett problem är väl plastramen eventuellt?
#3 - 16 januari 2008 11:36
Ja, det är väl mest plastramen jag tänker på. Har inte hunnit kolla desto mer på hur den är fastsatt. Hade det varit ett helglaskar hade det ju inte varit några problem alls... Men jag vet ju int hur denna plastram sitter fast.
#4 - 16 januari 2008 14:35
Inka skrev:
Ja, det är väl mest plastramen jag tänker på. Har inte hunnit kolla desto mer på hur den är fastsatt. Hade det varit ett helglaskar hade det ju inte varit några problem alls... Men jag vet ju int hur denna plastram sitter fast.

Bara en tanke, men gör det nåt om du skär sönder plastramen oxå?
det är ju baksidan vi pratar om så ingen lär ju se om du kapar rakt igenom :)
Annars prova att slå sönder bakrutan helt så du kan plocka bort den i småbitar, jag är inte riktigt kunnig på juwel kar men med lite tur så kanske du bara behöver rensa listen på silicon sen och sätta dit en ny ruta.
#5 - 16 januari 2008 16:43
Hu! Jag tror att plastramen betyder något för hållfastheten. I mitt juwel 180 går ett stag tvärsöver som förenar fram och baksiden
#6 - 16 januari 2008 17:07
Kanske funkar det som ett terrarie utan vatten :)
#7 - 16 januari 2008 20:32
MattiasL skrev:
Hu! Jag tror att plastramen betyder något för hållfastheten. I mitt juwel 180 går ett stag tvärsöver som förenar fram och baksiden

Vad jag läst mig till så har ramar aldrig med hållfastheten att göra, men ett tvärstag är en annan historia men det skulle gå att ersätta genom att silikona in ett glasstag istället.
#8 - 16 januari 2008 20:46
Ska ta mig tid att kolla igenom akvariet ordentligt nån dag. Vore ju som fint att kunna behålla ramen men det kanske är svårt?
Tänkte på möjligheten att använda som terrarium men det är såpass trasigt att man måste byta ut bakrutan i vilket fall som helst... Fast då kanske man inte behöver vara lika petig iofs... Inte för att jag tänkte skaffa terrariedjur men detta kanske kan bli början på ännu en ny givande hobby, haha!
#9 - 16 januari 2008 22:34
Gör ett akvaterrarium/paludarium av det då :-)
10 cm vatten på botten borde inte bli nåt problem, ens utan stag...
#10 - 17 januari 2008 11:52
Tycker ni att det är värt att behålla och joxa med detta kar? Man måste ju isåfall skaffa ny lysramp och de andra tillbehören. Vad kan sånt gå på?
#11 - 17 januari 2008 18:15
Sälj det till bättre behövande.
Finns kanske någon kunnig som kan göra någet av det.
#12 - 17 januari 2008 18:36
jag skulle ha siliconat fast en glasbit rakt på hålet/sprickan
#13 - 17 januari 2008 19:30
jag skulle ha siliconat fast en glasbit rakt på hålet/sprickan

Då är det nog lika bra att sätta en hel skiva på baksidan :p
Bilagor:
#14 - 17 januari 2008 19:32
Inka skrev:
Tycker ni att det är värt att behålla och joxa med detta kar? Man måste ju isåfall skaffa ny lysramp och de andra tillbehören. Vad kan sånt gå på?

Om du bygger en egen ramp så slutar det på drygt 200kr för en heltäckande för 2 lysrör, en ny pump 2-300kr, nya lysrör 2-300kr,
ny bakruta får du kolla med glasmästaren, lite silikon 40kr.
Men om du inte orkar med så sälj det, hade jag själv bott i närheten hade jag gärna köpt det lite billigt ;)

Jo just om du funderar kring terrarie behöver du ju inte byta rutan alls, bara silikona fast en akvariebakgrund med passande motiv på insidan mot glaset så håller det tillräckligt för tex en liten ödla :)
#15 - 17 januari 2008 19:45
Ja, det var ju synd att du inte bodde nära. Känns lite som att jag bor så off när det kommer till akvaristik. Jag hade lätt sålt det på en gång om jag vetat om nån som velat ha det. Ska fundera lite till på om jag ska fixa det. Bakrutan måste ju bort oavsett, så den ska jag se om jag får loss... Gillar ju att pyssla på.
Jag har ju visserligen nu en pojkvän med elutbildning och grejer, så han borde ju kunna fixa ramp och så. Å farsan har snickeri där dom gör mycket glaspartier, så jag borde kunna få tag i glas lite billigare...
Får fundera
#16 - 17 januari 2008 19:47
Fuzzop skrev:
Jo just om du funderar kring terrarie behöver du ju inte byta rutan alls, bara silikona fast en akvariebakgrund med passande motiv på insidan mot glaset så håller det tillräckligt för tex en liten ödla :)

Intressant tanke...
#17 - 17 januari 2008 21:37
heh. låter som du har lite kontakter att be om hjälp, då borde det nästan va ide att fixa till om du inte är sugen på en liten ödla då :)
#18 - 18 januari 2008 06:05
:D
Nja...jag skulle nog iallafall sälja det.
Fast på grund av rent utseende mässigt.
Hur pass långt är glaset som sprack?
Om du vill laga det så fråga glasmästaren om han har spillbitar på 6-8mm tjockt glas som du kan få kapat i samma längd.
Gör ju inget om det är färgat glas eftersom det är ett plus i kanten så slipper du se den trasiga rutan.
Skär bort silikonet som angrensar till den trasiga rutan.
Nu till det kruxiga...antingen monterar du bort den gamla och ersätter med nya eller också så lägger du den nya på den gamla...
Hur som helst så rekommenderar jag aquastabil silikon svart för detta eftersom juwel limmas med svart silikon.
#19 - 18 januari 2008 22:57
Såhär läckert ser det ut...
#20 - 19 januari 2008 10:15
Det kan bli en dyr affär att gå till glasmästaren .
vet att 8mm glas ligger på 1200 m2 + arbetstid 495:- tim

om du låter den gammla sitta kvar räcker det med en 5mm

mvh glasmästeren
#21 - 19 januari 2008 10:27
borka skrev:
Det kan bli en dyr affär att gå till glasmästaren .

vet att 8mm glas ligger på 1200 m2 + arbetstid 495:- tim

om du låter den gammla sitta kvar räcker det med en 5mm

mvh glasmästeren

Hua! Skiljer det så mycket i pris när glaset blir tjockare?

När vår som hade sönder en ruta i ett fönster så betalade vi 260:- för ett glas med måtten 145 x 75 cm, men det var endast 5 mm tjockt.

Inka: Du kan ju alltid fråga om din zoohandlare gör sånt och vad han skulle ta. Jag vet iaf att i Umeå finns det en butik som gör sånt och vad jag har förstått så är han inte vansinnigt dyr.
#22 - 19 januari 2008 10:39
priset varierar givetvis hos alla glasmästere, men ju tjockare ju dyrare.
mvh borka
#23 - 19 januari 2008 19:20
Om man sätter i en ruta innanför den gamla, blir det inte instabilt på den sidan där glaset i vilket fall som helst måste bort, för att det bara är splitter av alltihopa?
Å vad är det för typ av glas man måste ha? Vet att man inte använder härdat glas. Farsan pratade om lamellglas? Finns det andra grejer man använder till akvarium?
Bilagor:
#24 - 19 januari 2008 21:07
den bakre rutan limmas mot gavel och botten som orginal + att du får extra stöd
av den gammla rutan.

ett 6.38 mm lamellglas håller inte lika bra för trycket som blir på rutan .
för att det är två 3mm som är ihop satta med en 0.38 mm plast film.

6mm floatglas håller för fler antal cm2 tryck än lamell (6.38)
#25 - 19 januari 2008 23:40
jag tror nästan att du får nog byta ut både bakglaset och sido glas .
Vad jag kan se av bilden så är strukturen på sido glaset också skadat men jag tror att juwel kommer att skicka hela kopllet så du kan spara typ rampen och allt sånt det kommer du ha nytta av .
#26 - 20 januari 2008 00:38
Du klarar säkert att med din fars hjälp (han verkade händig, förresten din pojkvän med) att byta ut bakrutan. Det såg inte ut som något annat var skadat.
Använd rätt silikon och se till se att ytorna som skall fogas samman är fettfria och lämna en lagom spalt för silikonet. Kolla trådar här på forumet om limning av akvarier.
Det enda som möjligen kan vålla något problem är plastlisten som jag inte vet hur den ser ut, men jag tror inte det är värre än att det går att lösa.
#27 - 20 januari 2008 07:08
Hmmm...vad bilden visar så skulle jag nog byta hela rutan.
Men om du vill slippa dyra kostnader så köp plywood skiva och limma fast med tvåkomplim mot glaset.
Eftersom det är bakrutan så kommer den också stå mot en vägg troligtvis.
8mm plywood räcker eller mdf skiva.
Viktigt är att du använder två komplim av bra kvalitet.
Kan du få tag på rostfriplåt så kan du köra på det...samma procedur.
#28 - 20 januari 2008 07:12
Vad har du för mått på det glas som gått sönder?
Vet att det finns beggade glasskivor att få tag på.
Fråga glasmästaren om han inte har några spillbitar från ett gammal skyltfönster.
Är ju bara kapningskostnaden isåfall och den brukar inte vara så dyr.

I norrköping fick jag 12mm i 130*60 skiva för endast 400kr.
Detta eftersom det var en spillbit från ett krossat skyltfönster.
#29 - 20 januari 2008 10:20
Nelly: Sidoglaset är som tur var helt :)

Har haft tid att bära iväg på karet till en lokal där jag och min snubbe har kunnat kolla igenom det ordentligt. Skar loss filterboxen och efter lite kostnadskoll med farsan så bestämde vi oss för att ta ut rutan. Enligt gubbskrället skulle en ny ruta, via hans företag, kosta max 200. Sen resonerade jag som så att skulle nåt skit hände medan vi tog loss glaset så var det ändå inget som vi lagt ner ett enda öre på.
Att få in det nya glaset i ramen är väl det enda jag kommer på som kan bli väldigt intressant... Man måste liksom trycka in det under den övre ramen och sen lyfta det över undre kanten för att få det innanför.

Är det viktigt att glaset är exakt lika högt som det förra? Borde väl vara viktigast att det sitter ordentligt i mittstaget?
#30 - 20 januari 2008 10:28
Du klarar säkert att med din fars hjälp (han verkade händig, förresten din pojkvän med) att byta ut bakrutan. Det såg inte ut som något annat var skadat.

Använd rätt silikon och se till se att ytorna som skall fogas samman är fettfria och lämna en lagom spalt för silikonet. Kolla trådar här på forumet om limning av akvarier.

Det enda som möjligen kan vålla något problem är plastlisten som jag inte vet hur den ser ut, men jag tror inte det är värre än att det går att lösa.

Hehe, jo! Farsgubben kan! Fast han får nog mest vara nån att bolla funderingar med och den som fixar material. Sen har ju inte jag själv tummen mitt i handen direkt. Har bytt silikon i ett akvarium tidigare med gott resultat.:p
Det här är dock större och blir även lite trixigare, så det är inte alls fel att få lite hjälp. Ska gå igenom lite trådar här så jag känner mig mer säker på vad jag gör bara. :D
#31 - 20 januari 2008 10:28
borka skrev:
den bakre rutan limmas mot gavel och botten som orginal + att du får extra stöd

av den gammla rutan.

ett 6.38 mm lamellglas håller inte lika bra för trycket som blir på rutan .

för att det är två 3mm som är ihop satta med en 0.38 mm plast film.

6mm floatglas håller för fler antal cm2 tryck än lamell (6.38)

Tack så jättejättemycket för hjälpen med glastypen!

Annons