Träpjäs. Få den att sjunka?

#1 - 12 februari 2006 09:13
tjaa.... De e så att jag har hittat en liten cool träpjäs(typ lika stor som kungen i schak) men den flyter ju på ytan som trä brukar göra:p. Har hört att man ska lägga den i vatten tills den sjunker? Stämmer det? Eller kan man göra på något annat sätt?

MVH Jeppe
#2 - 12 februari 2006 09:17
jag tror att det kan funka ifall du kokar den i vatten.
annars är det väl bara låta den ligga och guppa tills den har sugit åt sig tillräkligt med vatten för att sjunka
#3 - 12 februari 2006 11:05
[quote=SpaderEss]jag tror att det kan funka ifall du kokar den i vatten.
annars är det väl bara låta den ligga och guppa tills den har sugit åt sig tillräkligt med vatten för att sjunka[/quote]Hur länge ska den koka?
#4 - 12 februari 2006 11:09
Låt den bara koka nån minut och flytta den sedan till en hink med vatten och låt den ligga där tills den sjunker.

Du kan även sänka ner den i hinken med hjälp av sten eller liknande.
#5 - 12 februari 2006 12:00
Tänk på att om det är helt torrt trä kan det ta åtskilliga månader för att det ska sjunka.
#6 - 12 februari 2006 12:13
Efter att hållt på i en vecka med min ena rot med frysa in, koka, stå i blöt sjönk den så pass att den flöt precis jämt med ytan.
Då tog jag nylonlina och fäste i ett par klinkerplattor som jag grävde ner under sanden. sen surrade jag fast dom runt roten och nu ligger den där den ska. Har tagit ut plattorna och den stannar nere. Men om du ska pröva min metod ska du se till att den är väl förankrad. För om den skulle släppa så kan det gå illa med täckglas/lysrör.
#7 - 12 februari 2006 14:10
Nu ska det väl inte va SÅ farligt med en träbit, stor som en schackpjäs, men en varning kan ju iofs ändå va på sin plats.
#8 - 12 februari 2006 16:05
missade det att den var stor som en schackpjäs. :)
Men ett lysrör är tunt.
Och den kan få bra fart.
#9 - 13 februari 2006 03:14
[quote=Roulie]Nu ska det väl inte va SÅ farligt med en träbit, stor som en schackpjäs, men en varning kan ju iofs ändå va på sin plats.[/quote]

jadu stor som en schakpjäs säger ingenting egentligen för de kan va allt mellan 2mm till 2meter:rolleyes:
#10 - 13 februari 2006 17:47
Tack för alla svar. När jag vakna i morse så hade den sjunkit så det tog inte så lång tid :)

Annons