Hej,
Jag har en kompis som äntligen kommit till skott med sitt nya akvarium. Han ska till en början endast ha Mbuna Interruptus-ciklider i det. (Han får fiskar utav mig, då jag har fler än jag behöver). :p
Akvariet är helt nystartat och blev vattenfyllt häromdagen. Jag erbjöd mig att låta honom få bakterier (för uppstarten) ifrån mitt gamla fliter, då dessa är i behov av rengöring. Han kommer köra innerfilter, görmt bakom bakgrunden i sitt kar. Hans filtervolym blir alltså flera ggr så stort som vad jag har, då jag har ett vanligt Eheim innerfilter (3 sektioner).
Nåja, till frågan/funderingen:
1. Hur transporterar man lämpligen över vattnet? Han åker bil, ca 2 mil och har med sig en hink för transporten. Ska han ta med sig filtermaterial i hinken, eller kan han ta med vattnet i hinken som det är?
2. Ska jag pressa ur vattnet ur mitt filter i hinken direkt, eller måste man skölja det en gång först (så "lortvattnet" försvinner) eller förlorar vi viktiga bakterier då?
Jag vill ju hjälpa, inte skälpa honom. Jag menar dör bakterierna blir det ju bara en massa nitrit jag orsakar honom... Eller är det bättre att låta bli detta "teori-tokeri"? :(
Har ni några goda råd?
Fiskarna får han ytterliggare några dagar senare. Han får ju köra något nitrittest först, för att se att allt verkar OK.
Tacksam för svar!
Mvh
//Matts