Transprotera inkört vatten ett par mil

#1 - 6 oktober 2008 16:13
Hej,

Jag har en kompis som äntligen kommit till skott med sitt nya akvarium. Han ska till en början endast ha Mbuna Interruptus-ciklider i det. (Han får fiskar utav mig, då jag har fler än jag behöver). :p
Akvariet är helt nystartat och blev vattenfyllt häromdagen. Jag erbjöd mig att låta honom få bakterier (för uppstarten) ifrån mitt gamla fliter, då dessa är i behov av rengöring. Han kommer köra innerfilter, görmt bakom bakgrunden i sitt kar. Hans filtervolym blir alltså flera ggr så stort som vad jag har, då jag har ett vanligt Eheim innerfilter (3 sektioner).

Nåja, till frågan/funderingen:

1. Hur transporterar man lämpligen över vattnet? Han åker bil, ca 2 mil och har med sig en hink för transporten. Ska han ta med sig filtermaterial i hinken, eller kan han ta med vattnet i hinken som det är?

2. Ska jag pressa ur vattnet ur mitt filter i hinken direkt, eller måste man skölja det en gång först (så "lortvattnet" försvinner) eller förlorar vi viktiga bakterier då?

Jag vill ju hjälpa, inte skälpa honom. Jag menar dör bakterierna blir det ju bara en massa nitrit jag orsakar honom... Eller är det bättre att låta bli detta "teori-tokeri"? :(

Har ni några goda råd?

Fiskarna får han ytterliggare några dagar senare. Han får ju köra något nitrittest först, för att se att allt verkar OK.

Tacksam för svar!

Mvh
//Matts
#2 - 7 oktober 2008 07:33
Ta du lite vatten i en lämplig behållara (kanske 1-2liter) och krama ur ditt filter där i.
Slå sedan i detta vatten i hans filter.
Bakterierna kommer utan problem att överleva den korta resan.
#3 - 7 oktober 2008 07:40
har du möjlighet, så tappa upp lite akvarievatten i en vattentät kylbox, krama sedan ur dina filter i det vattnet, på med locket, kör iväg, dratta sedan ner det extremt skitiga vattnet över hans filtermassa, dra igång hans pump.

det kommer att strömma ut en massa trevligt skit i karet, men det är bara bra, normalt tar det kanske ett par timmar innan det klarnar, och då är karet helt igång och klarar av ganska tuff fiskbelastning direkt.....

annars räcker med som heeke säger med en liten mängd på 1-2 liter, men då är kanske kanske riskan högre att karet inte tål en större belastning direkt, utan man fr kanske ta det lite lugnare.....
#4 - 7 oktober 2008 08:01
Ett annat förslag är att krama ur filtret i en 10l hink, stoppa ner pumpen och kör igång den tills den "ätit upp" all skit, borde vara lite smidigare än att hälla ner det i filtret.
Sedan kan det vara en fördel att plocka bort "kåpan" och skölja ur insugshålen, de kan bli rätt täta. ;)

Just my two cents..
#5 - 7 oktober 2008 08:13
ajs skrev:
Ett annat förslag är att krama ur filtret i en 10l hink, stoppa ner pumpen och kör igång den tills den "ätit upp" all skit, borde vara lite smidigare än att hälla ner det i filtret.

Sedan kan det vara en fördel att plocka bort "kåpan" och skölja ur insugshålen, de kan bli rätt täta. ;)

Just my two cents..

om jag läste första inlägget rätt så skall det inte vara ett innerfilter i det nya karet, utan filter bakom bakgrunden........
#6 - 7 oktober 2008 14:13
Kanonbra svar, Tack för dom! :)

För att svara Kensa på hans fråga/fundering, då det gäller typen av filter, så är det ett filter han gömt bakom bakgrunden. Jag har för mig att han sade så... (Jag har inte sett hans akvarium ännu, då det blir vid fiskleveransen).
-Jag trodde att alla filtersystem som befann sig innom akvariets 6 väggar kallades för "innerfilter", om det var det som trasslade till ordförbistringen i min fråga...

-Då vågar jag låta honom ta mitt gamla skitvatten! :D

Mvh
//Matts
#7 - 7 oktober 2008 14:25
MaKa6778 skrev:
Då vågar jag låta honom ta mitt gamla skitvatten! :D

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Gammalt skitvatten är väl den bästa present en ingången akvarist kan ge till en nyvaknad akvaristisk vän :D[/COLOR][/FONT]

Annons