Transportnätverk?

#1 - 7 juli 2007 19:25
Ibland är det svårt att få tag på vissa fiskar där man bor. Så jag har funderat på att man kanske skulle starta ett transportnätverk där man kan komma i kontakt med akvarister som brukar resa mellan olika städer och som skulle kunna tänka sig hjälpa andra akvarister genom att transportera fiskar. Då hade man kunnat möta upp personen i fråga när h*n kommer fram.

Någon som tycker att det här är en bra idé?
#2 - 7 juli 2007 20:57
En riktig kanonidé!
Jag skulle klockrent haka på direkt och slippa riskera skicka fiskar eller växter med posten eller med buss. Kör hårt med idén!
#3 - 8 juli 2007 12:35
Tack ansjo :)

Ingen mer som är intresserad?
#4 - 8 juli 2007 12:42
klart intresserad
#5 - 8 juli 2007 13:11
tror dock att det är svårt att genomföra om där inte e många typ lastbilschafförer som har standard sträckor som man skull kunna skicka med
#6 - 8 juli 2007 13:16
tror dock att det är svårt att genomföra om där inte e många typ lastbilschafförer som har standard sträckor som man skull kunna skicka med

Nu var de väl inte menat att man skulle använda sig av lastbilschafförer? Om jag förstått det rätt.
#7 - 8 juli 2007 13:40
Nej jag tänkte mest att det är folk som reser en del och då hade de ibland kunnat ta med sig fiskar till andra akvarister. Även om man inte reser så ofta hade man kunnat meddela de andra när man planerar att åka nånstans.

De två affärerna där jag hittills hittat flest ovanliga och intressanta arter är Södermalms akvarieaffär i Stockholm och Åleds nära Halmstad. Sen finns Trop I Göteborg som inte har så ovanliga arter men väldigt bra priser.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 8 juli 2007 13:53
Transport åt andra faller under den nya EU-lagstiftningen och det krävs i så fall en utbildning för transportören, samt att fordonet är märkt med transport av levande djur. Gäller det längre tid så krävs det även att fordonet skall vara godkänt för sitt ändamål.
Så denna tråd uppmanar med andra ord till brott mot gällande djurskyddslagtsiftning.
Lagen har säkert (och fullt förståeligt) tillkommit med anledning av de fruktansvärda djurtransporter av nötkreatur och grisar etc. som har skett i Europa. Men som lagen är utformad - så omfattar den faktiskt alla evertebrater dvs även fiskar.

Man kan ju tycka att lagen är idiotisk men likafullt så gäller den och jag tycker nog att ni bör ligga lågt med att dra igång något transportnätverk som föreslås i tråden.

Vill ni ha hjälp med detta - så använd pm mellan varandra istället.
#9 - 8 juli 2007 14:35
Ok. Gäller inte lagen bara kommersiella transporter?
#10 - 8 juli 2007 14:44
Kanonidé! Nästa gång jag fraktar mig själv lägger jag ut en annons typ "reser Sthlm-Gbg den xx augusti". Om man tar en tia av varje kanske man tjänar ihop tågbiljetten ;) :D Skämt åsido - jag ställer upp.

Men OJ!! Läste just Kjells inlägg: det kan ju inte gälla t ex katter och hundar? Och någon enstaka fisk? MÅSTE ju handla om kommersiell transport?!!
#11 - 8 juli 2007 15:12
Jag tänker iaf. bara frakta ampularier då, dom har ingen ryggrad.., och så kanske fisk som man filéat själv, hur skall man göra om man åker runt i landet själv och köper fisk.. sicket dilemma... undrar om jag kan köpa någon skylt och hänga på bilen... gärna över regskylten fram ;)

skall dom inte lägga ner djurskyddsmyndigheten snart...?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 8 juli 2007 15:12
batski skrev:
Ok. Gäller inte lagen bara kommersiella transporter?

Jo i huvudsak, men som sådan räknas transporter åt andra om det sker i en viss omfattning och det kan man väl definitivt anta att det är om man vill bygga ett "transportnätverk".

Det är ju ungefär som när det skall räknas som större omfattning (vilket bl.a. innebär krav på utbildning) när det gäller att ha akvarier hemma. Du kan själv ha rätt många akvarier hemma utan att det räknas som "större omfattning". Om man däremot sköter akvarier åt andra och det rör sig om mer än 5 akvarier då räknas det som större omfattning.
Dvs om man själv skjutsar runt med sina fiskar då kan man göra det i väldigt stor utsträckning utan att det skall räknas som en kommersiell transport.
Däremot om det handlar om köra fiskar åt andra så krävs det inte speciellt mycket (även om man gör det gratis).

Lagen gäller för alla evertebrater.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 8 juli 2007 15:19
Jag tänker iaf. bara frakta ampularier då, dom har ingen ryggrad.., och så kanske fisk som man filéat själv, hur skall man göra om man åker runt i landet själv och köper fisk.. sicket dilemma... undrar om jag kan köpa någon skylt och hänga på bilen... gärna över regskylten fram ;)

skall dom inte lägga ner djurskyddsmyndigheten snart...?

Som sagt det detta gäller bara levande ryggradsdjur. Och du kan transportera runt så många av dina fiskar som du vill.

Djurskyddsmyndighten är nerlagd och detta är en EU-lag och alltså inte något som svenska myndigheter har bestämt - även om de säkert har tryckt på.

Lagen i sig tycker jag dock är bra när man ser hur djur hanteras i transporter - självklart är det dock fel att ha samma regler för att transportera en ko och en fisk.
#14 - 8 juli 2007 15:24

Lagen i sig tycker jag dock är bra när man ser hur djur hanteras i transporter - självklart är det dock fel att ha samma regler för att transportera en ko och en fisk.

Ja en fisk behöver ju ligga i vatten :D
#15 - 8 juli 2007 15:31
Jo i huvudsak, men som sådan räknas transporter åt andra om det sker i en viss omfattning och det kan man väl definitivt anta att det är om man vill bygga ett "transportnätverk".

Tja, tanken med "nätverket" var mest att det skulle vara ett sätt att komma i kontakt med varandra. Det var aldrig min tanke att dra igång nån omfattande organiserad verksamhet. Men är det inte lagligt får jag lägga ner tanken. Det skulle ivf vara intressant att ta kontakt med de ansvariga myndigheterna och fråga dem i fall detta skulle betraktas som omfattande verksamhet eller inte.
#16 - 8 juli 2007 16:24
batski skrev:
Tja, tanken med "nätverket" var mest att det skulle vara ett sätt att komma i kontakt med varandra. Det var aldrig min tanke att dra igång nån omfattande organiserad verksamhet. Men är det inte lagligt får jag lägga ner tanken. Det skulle ivf vara intressant att ta kontakt med de ansvariga myndigheterna och fråga dem i fall detta skulle betraktas som omfattande verksamhet eller inte.

Om du går med i en akvarieförening som ordnar resor kors och tvärs så blir säkert förhållandena andra. Då köper du ju privat men åker arrangerat.

Kjell får rätta mig om jag har fel :)
#17 - 8 juli 2007 17:51
Men en tanke...

Om jag köper fisken som jag ska transportera och den är min under transporten, bryter jag mot lagen då om jag säljer den till den rätmätige "ägaren" (dvs den som ville ha fisken från början) när jag kommer fram?

Jag vill inte vara olaglig men jag måste kolla hur det funkar här i världen ^^
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 8 juli 2007 18:12
morrhoppa skrev:
Men en tanke...

Om jag köper fisken som jag ska transportera och den är min under transporten, bryter jag mot lagen då om jag säljer den till den rätmätige "ägaren" (dvs den som ville ha fisken från början) när jag kommer fram?

Jag vill inte vara olaglig men jag måste kolla hur det funkar här i världen ^^

Nåväl då både köper och säljer du fisk och av det så blir du knappast mindre kommersiell;)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 8 juli 2007 18:18
Metalmaid skrev:
Om du går med i en akvarieförening som ordnar resor kors och tvärs så blir säkert förhållandena andra. Då köper du ju privat men åker arrangerat.

Kjell får rätta mig om jag har fel :)

Självklart kan man åka med sina fiskar i andras bilar, bussar eller tåg och då spelar det ingen roll om du är med i en förening eller liknande.

Självklart kan man också transportera fiskar för någon kompis - ingen lär bry sig.
Det är något helt annat än att bygga upp ett "transportnätverk".

Dessutom, en helt annan sak, om man nu söker hjälp med transporter så är det ju egentligen en form avannonsering och det hör inte hemma i forumet utan i annonsbörsen.
Detta har dock inte med myndigheternas lagstiftning att göra;)
#20 - 8 juli 2007 20:49

Dessutom, en helt annan sak, om man nu söker hjälp med transporter så är det ju egentligen en form avannonsering och det hör inte hemma i forumet utan i annonsbörsen.

Nu var det inte så att jag konkret sökte hjälp inför ett specifikt tillfälle. Tänkte bara kolla med andra vad de tyckte om idén och om det fanns något intresse överhuvudtaget.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 8 juli 2007 20:54
batski skrev:
Nu var det inte så att jag konkret sökte hjälp inför ett specifikt tillfälle. Tänkte bara kolla med andra vad de tyckte om idén och om det fanns något intresse överhuvudtaget.

Jag vet - jag deletade ju inte tråden heller tråden pga annonsering;)
#22 - 8 juli 2007 21:05
Jag vet - jag deletade ju inte tråden heller tråden pga annonsering;)

Nej det gjorde du faktiskt inte :D
#23 - 8 juli 2007 21:23
Tycker det var en intressant idé och jag hjälper gärna till. Inte för att jag har varken bil eller körkort och inte åker runt så mycket i Sverige men om jag ska åka iväg nånstanns så lovar jag att meddela det:)
#24 - 2 augusti 2007 01:28
Där jag bor behöver man bara gå till vår lilla djuraffär och säga till vad man vill ha så tar dom hem det från leverantör,prova i din egen affär.
mvh a-g
#25 - 2 augusti 2007 02:16
Annagreta skrev:
Där jag bor behöver man bara gå till vår lilla djuraffär och säga till vad man vill ha så tar dom hem det från leverantör,prova i din egen affär.

mvh a-g

det du får tänka på är att alla butiker inte alltid har tillgång till att ta hem vilka fiskar som helst, i många mindre butiker håller dom sig gärna till "standard" utbudet (platy svärdbärare ancistrus malar osv osv).
#26 - 2 augusti 2007 06:38
Det låter ju en bra idé men frågan är om det kommer att genomföras eller det hela bara läggs ner till slut?
#27 - 2 augusti 2007 07:39
fredd skrev:
det du får tänka på är att alla butiker inte alltid har tillgång till att ta hem vilka fiskar som helst, i många mindre butiker håller dom sig gärna till "standard" utbudet (platy svärdbärare ancistrus malar osv osv).

Inte ens stora butiker kan ta in vilka arter som helst. Det beror ju på vad de har för leverantör. Jag har frågat efter vissa arter i flera affärer och det har bara inte varit möjligt.
#28 - 2 augusti 2007 09:07
Mja... jag vill ju givetvis inte vara med och bryta mot någon lag, men jag bor nära Kent i Nol och åker ofta mellan GBG och Malmö :P
#29 - 2 augusti 2007 11:22
batski skrev:
Inte ens stora butiker kan ta in vilka arter som helst. Det beror ju på vad de har för leverantör. Jag har frågat efter vissa arter i flera affärer och det har bara inte varit möjligt.

exakt.
#30 - 2 augusti 2007 16:46
Attans skrev:
Mja... jag vill ju givetvis inte vara med och bryta mot någon lag, men jag bor nära Kent i Nol och åker ofta mellan GBG och Malmö :P

Tack för infon Attans :)
Bilagor:
#31 - 2 augusti 2007 18:32
Jag skulle klart vara med på det, inte för att jag brukar åka några längre sträckor, eller särskilt ofta, men om man ändå ska till en annan stad så kan man väl köpa/hämta fisk/växter åt andra. Man behöver ju inte ta betalt för å göra det, och isf bryter man väl ingen lag.

Tänk på miljön, det minskar ju utsläppen.
#32 - 2 augusti 2007 19:40
..blir det inte helt lagligt om 'A' "skänker" lite firrar till 'B', som sen åker och skänker bort dem till 'C'? tänker högt bara.. ;)
#33 - 2 augusti 2007 19:47
Tur att Kjell inte delitade tråden (han kanske får in några extra goldisar om han inte gör de)

Kan vi inte bara prata om våra pendlings vanor?
Jag pendlar mellan gbg-sthlm 1-2gr månaden, jag kan ta med mig vattenfylda påsar i min bil.
#34 - 2 augusti 2007 20:44
Fiddan skrev:
Tur att Kjell inte delitade tråden (han kanske får in några extra goldisar om han inte gör de)

Kan vi inte bara prata om våra pendlings vanor?

Jag pendlar mellan gbg-sthlm 1-2gr månaden, jag kan ta med mig vattenfylda påsar i min bil.

Vilken fin pendlingsvana :) Både Gbg och Sthlm är väldigt fina städer :D
#35 - 2 augusti 2007 23:59
Haha, här smids det planer märker ja..
Tänk vad snopen man skulle bli om man var påväg nånstans med ett par påsar fisk o blir stoppad av polisen och anhållen för olagliga djurtransporter..
Hahahha, det är ju skrattretande. Men som sagt ovan, jag förstår oxå vitsen men dom kanske skulle se över reglerna lite..
#36 - 3 augusti 2007 09:27
Transport

Hej
Jag bor i Skurup, när Malmö, Jag köre i store dela av hele Sverige på kundbeök (ml. 10.000 och 12.000 mil per år). Tager gärne fisk med för en kompis, för egen risk. Detter är vel inte imot nogan lag eller ?.
Henirk

Attans skrev:

Annons