Transportera fisk

#1 - 22 februari 2007 09:43
Är det några problem att transportera fisk i sitt eget vatten i nån sorts balja med lock (förslag på tätslutande?) ca 20 mil? Ska hämta ett 20 tal mindre ciklider (vet ej sort) imorgon. Så jag skulle bli glad för alla tips ni har..
#2 - 22 februari 2007 10:33
Jag hämtade ciklider för ett tag sen i en transportbalja, med lock. Det gick jättebra, det enda man får tänka på när de åker så är att det inte får bli kallt i bilen.
#3 - 22 februari 2007 10:48
Åk till närmsta akvariebutik och hör om du kan få eller köpa en frigolit box.. I den kan du stapla påsar med fisk och detta håller sedan värmen//Annie
#4 - 22 februari 2007 10:59
Eller använd en kylväska, det gör jag när jag transporterar fisk vintertid.
#5 - 22 februari 2007 11:00
Jag fick en frigolitlåda där det e en jättepåse runt hela lådan. I lådan häller jag vatten direkt.. Kanon till lite större fiskar, eller flera!! :)
#6 - 22 februari 2007 14:07
Ok, tack för bra svar.. Har en kylväska som jag kan ta till detta. Tar fisken i påsar i den.. Behövs inget aktivt kol lr liknande?
#7 - 22 februari 2007 14:40
Nej men be honom att inte mata dem dagen innan och inte heller samma dag förståss och ha inte för många fiskar i varje påse. 10-15cm fisk per påse är lagom och 50% luft och 50% vatten borde funka bra.
#8 - 22 februari 2007 21:49
Oki.. tack.
#9 - 19 juni 2007 21:27
Väcker liv i denna tråd....jag hittade en fisk jag vill ha. Men i Danmark! [:O]

Om jag bara var säker på att jag skulle få hem dom levande, hade jag åkt ner över helgen...men hur ska jag göra? Jag har redan en frigolitlåda...ska jag ha någon batteridriven luftpump eller nå't? Det är långt mellan Glistrup och Karlstad... :(
#10 - 19 juni 2007 21:45
måste vara en riktigt fin fisk du vill hämta;).
Folk reser ju hit å dit hela tiden genom sverige och ibland över till danmark å köper fisk. Läste en artikel om någon förenings resa och då övernattade dem också.

http://umea.akvarieforening.se/artiklar.php?ID=25

någon utav deras resor var det jag såg det i
#11 - 20 juni 2007 14:35
fredd skrev:
måste vara en riktigt fin fisk du vill hämta;).

Folk reser ju hit å dit hela tiden genom sverige och ibland över till danmark å köper fisk. Läste en artikel om någon förenings resa och då övernattade dem också.

http://umea.akvarieforening.se/artiklar.php?ID=25

någon utav deras resor var det jag såg det i

Japp, fin är den...Copadichromis melas (midnight mloto). Men de hade bara en hane kvar nu! [:-5]

Annons