Transportera fisk

#1 - 5 december 2006 14:39
Hej!
Det finns transportburar till hund och katt. Men finns det något liknande för fiskar? Bor i byhåla och vill ibland köpa fisk när man hälsar på i storstäderna. Hur länge kan man ha fisken i plastpåsen från djuraffären?

Mvh
Sonny
#2 - 5 december 2006 15:06
ta med dej en kylväska... håller temperaturen rätt i påsarna och de klarar minst ett dygn om de inte är för tätt packade...
Bilagor:
#3 - 5 december 2006 15:47
Tack för snabbt svar!
Jag trodde att det var frågan om timmar i påsarna. Har jämt kommit hem med andan i halsen för att rädda de små liven.
#4 - 5 december 2006 16:05
Har själv åkt från göteborg till malmö med fiskar packade i endast påsar, isolerade med stidngspapper i en stor kasse, och det gick fint.
#5 - 5 december 2006 19:24
Hej.
Jag är nybörjare, men jag har transporterat hem mina fiskar i en frigolitlåda för att hålla temperaturen så stabil som möjligt. Kylväska m.a.o.
Jag visste inte att de kunde klara sig i 24 timmar i en påse!
Det borde variera beroende på hur känslig arten är också.

Jag har förstått att plastpåsen helst bör ligga ner på längden, så att så stor del av vattenytan som möjligt kommer i kontakt med luften.
Ju mer luft i påsen (dvs. större påse) = mera syre.
#6 - 5 december 2006 20:51
Ceci skrev:
Hej.

Jag är nybörjare, men jag har transporterat hem mina fiskar i en frigolitlåda för att hålla temperaturen så stabil som möjligt. Kylväska m.a.o.

Jag visste inte att de kunde klara sig i 24 timmar i en påse!

Det borde variera beroende på hur känslig arten är också.

Jag har förstått att plastpåsen helst bör ligga ner på längden, så att så stor del av vattenytan som möjligt kommer i kontakt med luften.

Ju mer luft i påsen (dvs. större påse) = mera syre.

beror ju HELT på vad det é för fisk i påsen.

ta och sätt en påse med scalare i platt på backen så lever inte den länge, den flippar ut helt.
#7 - 9 december 2006 22:42
24 timmars transport utan extra syrgas i påsen är inte att rekommendera! Bör påpekas att fiskar som transporteras så pass länge har syrgas tillsatt i påsen! Fiskar som går upp till ytan och hämtar syre mår inte heller särskilt bra av syrgas, därav kompliceras även detta beroende på sorten fisk. En del djuraffärer har en syrgastyp, kolla upp detta innan och nämn att du ska åka långt. 30% vatten, 70% syre är en bra fördelning som funkar för de flesta fiskar under transport!

=)
#9 - 23 december 2006 17:54
Zooanna skrev:
24 timmars transport utan extra syrgas i påsen är inte att rekommendera! Bör påpekas att fiskar som transporteras så pass länge har syrgas tillsatt i påsen!

=)

det är inte rekommenderat, men det beror på hur man packar... hade ett par mollies i samma påse under en hel helg, inte några som helst problem... men det handlar ju också om att inte packa för tätt... kampfiskarna åker ju hela vägen från thailand i motsvarande en tepåse typ... däremot inte sagt att man ska dra ut på tiden när man köper fisk... köper man mycket så kan man ju kör utan påsar direkt i en frigolåda och skaffa sej en batteridriven luftpump...
#10 - 23 december 2006 19:15
Det finns, liksom hund och katt transporter, fisktransport burkar. Finns att köpa i djuraffären. Bara fråga dom.
#11 - 23 december 2006 21:08
Vandal skrev:
det är inte rekommenderat, men det beror på hur man packar... hade ett par mollies i samma påse under en hel helg, inte några som helst problem... men det handlar ju också om att inte packa för tätt... kampfiskarna åker ju hela vägen från thailand i motsvarande en tepåse typ... däremot inte sagt att man ska dra ut på tiden när man köper fisk... köper man mycket så kan man ju kör utan påsar direkt i en frigolåda och skaffa sej en batteridriven luftpump...

Kampfiskar är ju som ninjor, har läst att dom ska kunna klara sig i en två liters påse i 3 veckor utan problem. Dock lär dom ju inte tycka det är så skojj.
#12 - 24 december 2006 13:40
icejoy skrev:
Det finns, liksom hund och katt transporter, fisktransport burkar. Finns att köpa i djuraffären. Bara fråga dom.

det som kallas fisktransportburkar är i allmänhet s.k. petboxar... de har som de flest märkt ett lock som är fullt med hål... alltså ingen höjdare om vattnet skvalpar ur... men det kanske har kommit nån tät historia nu?

det finns tre bra sätt enligt mig...
1. påse, om det är kallt så slå in i tidningspapper
2. hink, med gladpack eller plastpåse runt för att förhindra spill
3. frigolitlådan/kylväskan, funkar för både påsar och fiskarna fritt i lådan
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 24 december 2006 14:17
Rent allmänt kan man säga att fiskarna klarar sig längre i plastpåsar än i hinkar.
Normalt sett är det lagom med 1/3 vatten och 2/3 luft i påsen medan vissa arter behöver lite mer vatten.

Hur många man kan ha i en påse beror på vilken art det är samt om man har syrgas i påsen eller inte - med syrgas kan man ha dem länge i en plastpåse. Dock som nämns ovan så tål inte alla arter syrgas.

Vattnet i påsen håller sig bättre om man tillsätter en gnutta med vattenberedningsmedel samt lite salt (ca 2 ml till 1 liter med vatten). Det senare tipset gäller självklart inte för saltkänsliga fiskar.

En viktig sak att tänka på är att fiskarna skall stå mörkt - om de står ljust eller om man tar fram förpackningen för att titta på fiskarna så är det väldigt stessigt. Man kan väl säga att en enda titt "för att kolla läget" är minst lika stressigt som ett helt dygns transport helt i mörker
#14 - 24 december 2006 14:58
hur är reglerna och hur funkar det med att skicka fiskar med bussgods ? nån som vet det ?
när det gäller dom flesta djuren är det förbjudet men jag har hört att det ska vara ok med firrar... så hur ligger det till med det egentligen ?

//jonatan
#15 - 4 januari 2007 13:00
Oj då hade jag inte behövt oroa mig när jag köpte hem mina fiskar.
Dom låg i påsen högst 30 min och jag fick nog mer panik än fiskarna:p

Annons