Hej!
Det finns transportburar till hund och katt. Men finns det något liknande för fiskar? Bor i byhåla och vill ibland köpa fisk när man hälsar på i storstäderna. Hur länge kan man ha fisken i plastpåsen från djuraffären?
Mvh
Sonny
Ceci skrev:Hej.
Jag är nybörjare, men jag har transporterat hem mina fiskar i en frigolitlåda för att hålla temperaturen så stabil som möjligt. Kylväska m.a.o.
Jag visste inte att de kunde klara sig i 24 timmar i en påse!
Det borde variera beroende på hur känslig arten är också.
Jag har förstått att plastpåsen helst bör ligga ner på längden, så att så stor del av vattenytan som möjligt kommer i kontakt med luften.
Ju mer luft i påsen (dvs. större påse) = mera syre.
Zooanna skrev:24 timmars transport utan extra syrgas i påsen är inte att rekommendera! Bör påpekas att fiskar som transporteras så pass länge har syrgas tillsatt i påsen!
=)
Vandal skrev:det är inte rekommenderat, men det beror på hur man packar... hade ett par mollies i samma påse under en hel helg, inte några som helst problem... men det handlar ju också om att inte packa för tätt... kampfiskarna åker ju hela vägen från thailand i motsvarande en tepåse typ... däremot inte sagt att man ska dra ut på tiden när man köper fisk... köper man mycket så kan man ju kör utan påsar direkt i en frigolåda och skaffa sej en batteridriven luftpump...
icejoy skrev:Det finns, liksom hund och katt transporter, fisktransport burkar. Finns att köpa i djuraffären. Bara fråga dom.