Transportera fisk

#1 - 5 december 2006 14:39
Hej!
Det finns transportburar till hund och katt. Men finns det något liknande för fiskar? Bor i byhåla och vill ibland köpa fisk när man hälsar på i storstäderna. Hur länge kan man ha fisken i plastpåsen från djuraffären?

Mvh
Sonny
#2 - 5 december 2006 15:06
ta med dej en kylväska... håller temperaturen rätt i påsarna och de klarar minst ett dygn om de inte är för tätt packade...
Bilagor:
#3 - 5 december 2006 15:47
Tack för snabbt svar!
Jag trodde att det var frågan om timmar i påsarna. Har jämt kommit hem med andan i halsen för att rädda de små liven.
#4 - 5 december 2006 16:05
Har själv åkt från göteborg till malmö med fiskar packade i endast påsar, isolerade med stidngspapper i en stor kasse, och det gick fint.
#5 - 5 december 2006 19:24
Hej.
Jag är nybörjare, men jag har transporterat hem mina fiskar i en frigolitlåda för att hålla temperaturen så stabil som möjligt. Kylväska m.a.o.
Jag visste inte att de kunde klara sig i 24 timmar i en påse!
Det borde variera beroende på hur känslig arten är också.

Jag har förstått att plastpåsen helst bör ligga ner på längden, så att så stor del av vattenytan som möjligt kommer i kontakt med luften.
Ju mer luft i påsen (dvs. större påse) = mera syre.
#6 - 5 december 2006 20:51
Ceci skrev:
Hej.

Jag är nybörjare, men jag har transporterat hem mina fiskar i en frigolitlåda för att hålla temperaturen så stabil som möjligt. Kylväska m.a.o.

Jag visste inte att de kunde klara sig i 24 timmar i en påse!

Det borde variera beroende på hur känslig arten är också.

Jag har förstått att plastpåsen helst bör ligga ner på längden, så att så stor del av vattenytan som möjligt kommer i kontakt med luften.

Ju mer luft i påsen (dvs. större påse) = mera syre.

beror ju HELT på vad det é för fisk i påsen.

ta och sätt en påse med scalare i platt på backen så lever inte den länge, den flippar ut helt.
#7 - 9 december 2006 22:42