Transportera fisk...

#1 - 9 oktober 2003 21:51
Skall till och köpa fisk snart... Handlaren här i stan har inte dom fiskr jag vill ha och om jag skall vara ärlig vill jag nog inte köpa av affären här i stan.

Frågan är då hur lång och hurdan transport fiskarna tål och mår bra av.

Ett alternativ skulle vara att jag köper dom i grannstaden där jag pluggar på dagarna. Skulle isf. få bära dom 200m till tåget, åka tåg 20 min och gå 400m hem med dom.

Är detta okej? Vad skall man ha påsarna i? En kylbag med skumgummi?
#2 - 9 oktober 2003 22:19
En frigolitkylväska dock utan kylklampar fungerar utmärkt.
#3 - 9 oktober 2003 22:34
Be att få påsarna med fisk inslagna i tidningspapper. Detta håller både värmen, gör paketen mer stötsäkra samt har en lugnande verkan då det blir mörkt inne hos fiskarna. Brukar själv plocka fram stora ryggan (75L) och linda in fiskpaketen i mina fleesejackor, som jag sedan bär hem i ryggan. Se till att få flera paket så du kan stuva dom lättare. Kan nämna att jag på detta vis mitt i vintern i minus 10 grader har klarat att bära hem fiskarna genom att stå utomhus i en kvart och väntat på bussen, promenerat från butiken till bussen och från bussen och hem (ca. 500m total gångsträcka) samt åkt buss en halvtimme från hållplats till hållplats. Effektiv tid = 50-60 minuter. Tack vare mina fleesejackor klarade fiskarna av transporten väl. Om du inte har fleese så använd tjocka tröjor.
#4 - 9 oktober 2003 22:46
Reflektion 1: Det är dessutom ett utmärkt användningsområde för fleecetröjor som man ju aldrig i livet skulle ta på sig what-so-ever...

Reflektion 2: Tiden "trådförfattaren" nämner borde vara väldigt kort jämfört med den tid många fiskar spenderar i plastpåse och frigolit på vägen till butiken från simontorp eller tom. asien. Så det borde ju inte vara något problem. Eller?
#5 - 9 oktober 2003 23:47
Ah! med kylbag menar jag en "kylväska". Dvs. en sådan i plast med frigolit i...

Hur mår dom av skaket och skvalpandet som borde bli?