Transportera fisk...

#1 - 9 oktober 2003 21:51
Skall till och köpa fisk snart... Handlaren här i stan har inte dom fiskr jag vill ha och om jag skall vara ärlig vill jag nog inte köpa av affären här i stan.

Frågan är då hur lång och hurdan transport fiskarna tål och mår bra av.

Ett alternativ skulle vara att jag köper dom i grannstaden där jag pluggar på dagarna. Skulle isf. få bära dom 200m till tåget, åka tåg 20 min och gå 400m hem med dom.

Är detta okej? Vad skall man ha påsarna i? En kylbag med skumgummi?
#2 - 9 oktober 2003 22:19
En frigolitkylväska dock utan kylklampar fungerar utmärkt.
#3 - 9 oktober 2003 22:34
Be att få påsarna med fisk inslagna i tidningspapper. Detta håller både värmen, gör paketen mer stötsäkra samt har en lugnande verkan då det blir mörkt inne hos fiskarna. Brukar själv plocka fram stora ryggan (75L) och linda in fiskpaketen i mina fleesejackor, som jag sedan bär hem i ryggan. Se till att få flera paket så du kan stuva dom lättare. Kan nämna att jag på detta vis mitt i vintern i minus 10 grader har klarat att bära hem fiskarna genom att stå utomhus i en kvart och väntat på bussen, promenerat från butiken till bussen och från bussen och hem (ca. 500m total gångsträcka) samt åkt buss en halvtimme från hållplats till hållplats. Effektiv tid = 50-60 minuter. Tack vare mina fleesejackor klarade fiskarna av transporten väl. Om du inte har fleese så använd tjocka tröjor.
#4 - 9 oktober 2003 22:46
Reflektion 1: Det är dessutom ett utmärkt användningsområde för fleecetröjor som man ju aldrig i livet skulle ta på sig what-so-ever...

Reflektion 2: Tiden "trådförfattaren" nämner borde vara väldigt kort jämfört med den tid många fiskar spenderar i plastpåse och frigolit på vägen till butiken från simontorp eller tom. asien. Så det borde ju inte vara något problem. Eller?
#5 - 9 oktober 2003 23:47
Ah! med kylbag menar jag en "kylväska". Dvs. en sådan i plast med frigolit i...

Hur mår dom av skaket och skvalpandet som borde bli?

Vad är det för fel på fleece nu då? Kolla bara på den framgångsrika trendikonen Birgersson...
#6 - 10 oktober 2003 06:11
jag har en liten låda av frigolit, funkar utmärkt, även i ett par tre timmar..temperaturen sjunker såklar, men den hindras från att variera med yttertemperaturen, & så länge tempen är någorlunda jämn så överlever de små krabaterna =)
de överlever säkert ändå, men risken för sjukdom blir såklart mindre med frigolitlåda/papper/fleece eller nåt annat trendigt .. hehe
#7 - 10 oktober 2003 06:49
Det räcker som sagt med en frigolitlåda. Om man vill kan man tejpa fast locket, men det brukar inte behövas.. finns kanske en liten risk för att kallare luft kommer in (när du väntar på tåget etc..) En kylväska borde funka bra oxo, eller en väl inslagen åse i en ryggsäck! De är väl i påsen max en timme vad jag förstår om man räknar in väntetider för tåg osv...
#8 - 10 oktober 2003 07:08
Jag handlade mina kardinaltetror i Göteborg kl 1400, strax innan stängningsdax en söndag. Sedan åkte jag hem till min flickvän där jag virade in påsarna i neopren (dykdräkter som jag råkade ha med mig). Sedan gick vi tillsammans till restaurang och hade en romantisk middag för två. Kl 1900 avgick tåget mot Växjö. PGA försening i tågtrafiken så hade jag när jag kom fram till Växjö att välja mellan att vänta 30 minuter på min buss eller att börja att gå hem. Jag valde det sista. Ungefär vid kl 22 lade jag påsarna i akvariet. Vid 24 på natten så släppte jag i dom i sitt nya hem efter 10 timmar i påse på resande fot. Detta gick utmärkt och torde vara en väldigt liten resa i förhållande till den resan dom gjort ett par veckor tidigare från Brasilien till Göteborg.
MVH
Magnus

Annons