Transport - racker syret?!

#1 - 9 april 2004 19:33
Jag undrar hur lange kan man ha fiskarna i fiskpasar innan syret tar slut?

jag har provat med syretabletter nyss, men dom hade ihjal nastan alla mina neontetror an nagon anledning =/ guppyn lever fortfarande men jag vet inte hur jag ska fa hem mina andra fiskar om syretabletterna dodar dem =(

Sa, hur lange kan de leva i pasen?
#2 - 9 april 2004 19:45
beror HELT på hur dom är "packade" i påsen. Är det en stor påse som har syrgas, inte för mycket fisk i sig, inte för myckkt vatten i och fiskar som inte har ätit på länge så överlever dom garanterat över ett dygn (beror ju självklart på pås storlek och fisk storlek)

Hur länge vill du ha dom i påsen? skulle tro att det ytterst säland är ett problem, fisk skickas ju runt hela världen i påsar utan något större problem.
#3 - 9 april 2004 19:46
det finns ju bärbara batteripumpar att köpa, kolla www.guldfisken.se
#4 - 9 april 2004 19:50
Hmm okey, en fraga, "inte atit pa lange" hur lange ar lange.

det ar lite blandade fiskar, neontetror, guppy, pilnabb, gurami, sebrafiskar och mystus vittatus. Den storsta fisken ar 6 cm.

Hur mycket vatten ska ja ha i? syrgas - racker det med att man knyter pasen sa att det kommer i mkt luft?

Jag ska resa i ca 30 timmar...
#5 - 9 april 2004 19:52
hehe jo, men jag ar utomlands och ska resa pa tisdag sa det ar inte sa aktuellt och det hinner jag inte fa tag pa har =/
#6 - 9 april 2004 19:54
Det finns påsar som andas. Tror de heter Cordon breathing bag. Kjell har sålde sådana för länge sedan.
#7 - 9 april 2004 19:57
dom ska väl inte ha mat på 2 3 dagar innan iaf (annars förorenar deras avföring vattnet)

Få fiskar per påse, MYCKET luft i varje påse och har du tillgång till fiskarna under resan så kan man öppna påsarna för att få i ny luft man kan tillåmed byta vatten då (men det tror jag är onödigt) 30 timmar bör inte vara allt för stort problem om man bara gör det ordentligt.
#8 - 9 april 2004 20:00
Ursprungligen skickat av Christian Alfredsson

Det finns påsar som andas. Tror de heter Cordon breathing bag. Kjell har sålde sådana för länge sedan.

Utbudet har ar inte sa avancerat sa ja kan tyvar inte fa tag pa natt sant, speciellt inte nu nar det ar pask o allt ar stangt =(

Jag far forsoka frakta over fiskarna som Gosatta sa och hoppas pa det basta. Syretabletterna ska jag forsoka lamna tillbaka...
#9 - 9 april 2004 20:31
Vanliga 10 Liters spänner med lock funkar fint, då kan du ju öppna och vifta lite på ytan så att du får ner syre i vattnet.
#10 - 9 april 2004 22:22
Syret tror jag att du löser, genom att packa få fiskar i varje påse och se till så att det blir mycket luft i dem. (Inga mjuka ihopsjunkna påsar, utan mer som ballonger).

Men hur skall du resa i 30 timmar? Finns det risk för att det inte är tempererat hela tiden så är det ett större problem, då behöver du frigolitboxar och sådant också.

(Och så är jag nyfiken på vart man reser i 30 timmar, trodde man med flyg nådde de flesta delar av världen på mycket mindre än så).
#11 - 10 april 2004 05:10
Pojken é i Polen... :) såg en affär där som sålde riotetror för 6:-/st i warsava (ursäkta stavningen)...

nånting med discus hette den....
#12 - 10 april 2004 14:58
swetrot: Ja ska linda fiskpasarna med handdukar sa att de haller varmen. Ja ska resa hem med farjan fran Polen och det tar 22 timmar + ett par timmar med tag...

MagicFingers: pojken? vem pratar du om? =/
#13 - 10 april 2004 15:16
Ursprungligen skickat av MagicFingers

Pojken é i Polen... :) såg en affär där som sålde riotetror för 6:-/st i warsava (ursäkta stavningen)...

nånting med discus hette den....

Du får nog ta tillbaka det där med "pojken" annars kanske det blir diskrimenínering =)

Annons