transport av fiskar...

#1 - 2 maj 2010 19:33
Har du fått dina fiskar levererade på det här sättet någon gång?

-Du kan välja att transportera fiskar på två sätt. Det första är i dubbla plastsäckar som är fyllda med 1/3 vatten och 2/3 syrgas eller väl syresatt luft. Sedan sätter du plastsäcken i en lämplig ytterbehållare. Det andra är i en vattentank med syresättning av vattnet.

Detta står numera på Jordbruksverkets hemsida om transporter av fiskar.
Vad är lämplig ytterbehållare och vad skall den vara där för? Jag kan tänka mig två helt olika alternativ till behållaren...
1/ Den skall vara vattentät om de två andra går sönder.
2/ Den skall ge fiskarna mörker för att de inte skall bli stressade, dvs det borde gå med tidningspapper som omslag("behållare").

Någon?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 maj 2010 20:26
Fiskar skall helst transporteras i mörker så jag tror att alt. 2 är det som avses.
Tidningspapper sluter ofta inte helt tätt så därför sker transporten bäst i en mörk låda (typ frigolitlåda som håller värmen) - dessutom är det lättare att under transporten placera påsarna stående i en låda än om de placeras löst.
#3 - 3 maj 2010 22:04
Tycker det är lika bra att lägga fiskarna direkt i påsen (påse i påse). Tidningspapper funkar väl för att mörka. Men åker man bil skulle jag skippa tidningspappret då det stänger ute värmen från bilen och kan då bli kallare vid en längre åktur.
#4 - 8 maj 2010 12:33
Jag undrade mer om det äår på det här sättet ni brukar få era fiskar med från zoo-butiken? Läste nämligen på jordbruksverkets hemsida om de nya transportreglerna för olika djurslag.
Skaffa absolut inte en stor hund om du vill ha den i bur ibeilen då får du skaffa dig en van... Hörde om en tjej som nyligen blev stoppad av polisen, nu MÅSTE du ha hunden säkrad i bilen. Hon var tvungen att gå och köpa en bilsele till hunden.
#5 - 20 maj 2010 08:22
cattus skrev:
Jag undrade mer om det äår på det här sättet ni brukar få era fiskar med från zoo-butiken? Läste nämligen på jordbruksverkets hemsida om de nya transportreglerna för olika djurslag.

Skaffa absolut inte en stor hund om du vill ha den i bur ibeilen då får du skaffa dig en van... Hörde om en tjej som nyligen blev stoppad av polisen, nu MÅSTE du ha hunden säkrad i bilen. Hon var tvungen att gå och köpa en bilsele till hunden.

Man får inte ha hunden lös i bilen. Antingen sele eller bur. Tycker faktiskt att lagen är helt ok. Klart att det är irriterande för oss som har hundar som lugnt sitter bredvid. MEN sen finns det ju dom som har hundar som hoppar fram o tillbaka mellan ratten o pedalerna så för min egen säkerhet ute i trafiken är jag ibland glad att lagen finns.

Sen kan man ju tänka på att hund på 30kg väger väldigt mycket mer vid en krock om den kommer flygande fån baksätet.
Bilagor:
#6 - 20 maj 2010 20:53
Blokk skrev:
Tycker det är lika bra att lägga fiskarna direkt i påsen (påse i påse). Tidningspapper funkar väl för att mörka. Men åker man bil skulle jag skippa tidningspappret då det stänger ute värmen från bilen och kan då bli kallare vid en längre åktur.

Jag har alltid med mig en kylbag då jag köper fisk, en sån i hårdplast med lock. Funkar perfekt, mörkt och isolerar mot både kyla å värmen. Sätter i påsen/påsarna däri:)
#7 - 20 maj 2010 20:55
doppingen skrev:
Jag har alltid med mig en kylbag då jag köper fisk, en sån i hårdplast med lock. Funkar perfekt, mörkt och isolerar mot både kyla å värmen. Sätter i påsen/påsarna däri:)

Smart tips doppingen! :) Hoppas allt är bra med dig?
#8 - 20 maj 2010 21:02
Dexter skrev:
Smart tips doppingen! :) Hoppas allt är bra med dig?

alltid kul att dela med sig av tips, allt prima hoppas detsamma:d
#9 - 20 maj 2010 22:59
doppingen skrev:

Och jag har en mjuk sådan när jag handlar! Skyddar mot stötar, håller väta om påsen mot förmodan går sönder och har precis samma temperatur på vattnet när jag öppnar (även timmar senare om det skulle vara så). :)
#10 - 21 maj 2010 09:33
doppingen skrev:
alltid kul att dela med sig av tips, allt prima hoppas detsamma:d

Absolut! :) Ska handla lite nya växter i helgen, kanske någon rot, och sådant är ju alltid skoj.:D
Bilagor:

Annons