transport av akvarium

#1 - 12 november 2002 14:34
Jag har tänkt att köpa ett akvarium till helgen, jag har tänkt att ta det på en släpkärra. vad ska man ha under akvariet vid transport?
typ ett liggunderlag?
plus hur mycket väger ett 375 liters akvarium tomt?

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 november 2002 14:42
Hej,
Tjocka frigolitskivor är lämpligt underlag, det viktiga är också att det placeras så att det inte kan röra sig.
Hur mycket det väger beror på glastjockleken. På Zoopetsidan "Akvariets form och placering" anges hur du räknar ut akvariets vikt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 12 november 2002 18:11
Du råkar inte ha/känna någon som har en Volvo 245 eller 745? Jag är ganska säker på att ett 375-liters får plats där i och det blir mycket säkrare att köra det i en sådan. Jag har flyttat 540-liters i en Ford sierra, men då var jag tvungen att ha bakluckan öppen.

Problemet med släpkärror är just att det studsar ganska friskt iom att vikten på kärran blir väldigt låg med bara ett akvarium, så risken att det flyger omkring är stor.

Dock gäller det, precis som Kjell säger, att du har frigolit under burken oavsett släp eller bil.

mvh
Tony Lejvell
#4 - 12 november 2002 19:22
Kom nyss på att faran har en minibuss, som han har när han jobbar, plus att jag har hittat en rätt så hård madrass som jag kan ha under akvariet, spänner sedan fast det med spännband, borde inte detta funka?

#5 - 13 november 2002 00:21
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Kom nyss på att faran har en minibuss, som han har när han jobbar, plus att jag har hittat en rätt så hård madrass som jag kan ha under akvariet, spänner sedan fast det med spännband, borde inte detta funka?

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Så fraktade vi mitt 678-liters akvarium och den kom fram hel, borde fungera!

Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.

Annons