Transparent superfast lim?

#1 - 29 augusti 2005 17:52
Hej,

Jag är rätt ny här och antar att frågan har tagits upp ett antal gånger, men med risk för att bli bannlyst och hängd för en loopad fråga så tar jag mig rätten till det ändå. :)

Vilken sorts lim är det man använder sig utan när man ska limma ihop två glasskivor? Det ska vara helt transparent och lämna så få spår efter sig som möjligt. Det behöver inte klara av att stå ut med väta särskilt mycket då det dels inte kommer komma i kontakt med vatten samt att en viss del kommer täckas med silikon. Men konstruktionen är rätt så säregen och kräver ett lim som är någorlunda hållfast, med andra ord - stenhårt.

Ha det fint!
#2 - 29 augusti 2005 18:01
Svårt att säga...

...då man inte får veta vad du ska ha det till. Om det ska komma i kontakt med vatten, även mycket lite. och det är samma vatten som fiskarna är i. då är enbart silikon att rekomendera. Eller det är snarare det enda du kan använda.

Vad är det du ska göra?
#3 - 29 augusti 2005 20:32
silikon använder man för att limma ihop glas med.
#4 - 29 augusti 2005 20:40
Repair Extreme från plastic padding
casco kontaktlim
casco glaslim

några exempel som finns på clas ohlson.
tänk på att dom kan släppa ifrån sej lösningsmedel som är skadligt för fiskar.
#5 - 30 augusti 2005 10:15
ultraljuds samanfogning ska bara ge en lite disig skarv, det kanske kan vara ett alternativ, sen ska det om jag inte förstått det fel även gå att svetsa glas. Men båda dessa metoderna har kommit in på väldigt dyra metoder tror jag, allt beror somsagt på vad det är för lösining som önskas, det vanligaste och enklaste sättet är silicon.

B!
#6 - 30 augusti 2005 19:04
Nu blev jag mycket nyfiken! Har du någon mera info om utradjudssvetsning av glas? Gärna någon länk till någon som pysslar med detta, eller något företagsnamn? Tack på förhand /peter
#7 - 30 augusti 2005 19:34
jag vet faktiskt inte mycket om det, bara att firmor som pysslar med tex utstälningsmontrar för museier, och en del andra mindre värdeföremål bygger glasbiten, ofta även "prydnadsslipar" altså slipar in mönster, typ ramar osv, för att sen härda glaset. vilket ger en både snygg, och förhållandevis säker monter. Hade en kontakt som var inne på att fixa sig en sådan grej, fast som akvarium, altså vända "monter" glaset upponer bara... Han droppade ämnet helt efter att han undersökt vad det kosta, han var eld o lågor, och skulle minnsan till "varje pris" och när det kom till kritan så vägrar han äns säga vad det skulle kosta... Behöver jag säga att han inte har nått akvarium i dag?

B!

Annons