Transparant strilrör

#1 - 28 juni 2005 14:19
Har nu sökt och sökt och sökt och sökt... Men ingen stans står att finna något om transparanta strilrör. Jag kan inte fatta varför de strilrör man finner i handeln i princip uteslutande är gröna! Tanken är ju inte att de skall synas där de hänger!

Nu är det så här: Jag är på G att inreda en amazonasbiotop, och jag hade tänkt mig att bygga en konstgjord flodbank i vardagsrummet. Alltså innesluten i en glasburk, vanligen kallad akvarium (om nu någon misstänkte något annat...).
Bakgrunden har jag planerat och är ganska så klar över hur jag skall göra, och den inbyggda filterkammaren är i stort sett klar.
Men så är det detaljer med det strömmande vattnet. Jag hade tänkt hänga upp två, kanske tre strilrör antingen våg- eller lodrätt på ena kortsidan. Insuget har jag på den andra. Min förhoppning är att vattnet skall strömma lagom lånsamt från ena änden till det andra. Dock har jag ju det här med strilrörens färg. Finns det någon där ute som kan tala om för mig VAR jag kan få tag på transparanta strilrör, eller något schysst tips på hur man kan fixa några enkelt själv?

(OJ, vad mycket text det blev för en så kort fråga... Men om någon har några andra synpunkter på mina tankar så släpp gärna fram dem!)
#2 - 28 juni 2005 14:24
transparant blir väldigt snabbt grått/brunt av allt skit som sammlas på insidan. Jag har haft gråa. Gå till nån handlare som säljer plaströr, köp ett i rätt storlek och gör ett eget.
#3 - 28 juni 2005 14:51
www.slojd-detaljer.se
Har nog vad du letar efter, det är inte så lätt o få tag på varsomhelst.
Man får dock borra hålen själv, men tänk på att ta det lugnt då akryl plast är lite skört. Men jag håller med "gosatta" det blir väldigt skitigt efter ett tag. Och då är det kanske bättre om det är färgat ändå.
#4 - 28 juni 2005 15:34
Tänkte köpa några rör härifrån och bara använda vid fotosessioner...

http://www.akriform.se/
#5 - 28 juni 2005 16:24
plaströr

http://www.gpa.se/

här finns det rör, har för mig att ett rör på en meter 12mm kostar 50spänn transparant då.
#6 - 28 juni 2005 20:30
tror det är lättare att göra hål i akrylplast med en lagom varm spik lödkolv eller dylikt och sen ta en vass kniv och skära rent lite runt hålen.
#7 - 29 juni 2005 09:02
Tackar för alla svar! Hade inte tänkt på igensättningen som troligtvis kommer uppstå. Kanske skall ha färgade trots allt... men risken är väl att det inte blir så snyggt med rören mitt på ena kortsidan.

Eller har någon en annan lösning för att fixa en schysst ström i akvariet? Eller andra synpunkter på min idé?
#8 - 29 juni 2005 09:19
Hej!

Jag antar att du ska ha en bakgrund i ditt kar. Då kan du skippa strilrören och i stället ha en grotta i vardera ände och låta vattnet gå ut i den ena och in i den andra. Tricket att inte få en strid ström är att ha en tillräckligt stor öppning som vattnet åker in och ut genom. Du kan också ha flera öppningar i bakgrunden som vattnet kommer ut i.
Det är en viss risk att vattnet kommer att skapa en cirkelformad rörelse i karet, men det är det kanske värt för att slippa strilrör.

Urban
#9 - 5 juli 2005 14:44
Tanken med akvariet var just att det skulle vara en ström i den, för jag vill att den skall vara så lik en ström som möjligt... =) Fast jag vill ju inte att det skall forsa i det, förstås. Tänkte att vattnet skulle glide lite lagom långsamt och elegant från ena sidan till den andra, och bakgrunden som jag skall knåpa ihop skall likna en flodbank. Om jag nu lyckas med mina intentioner...
#10 - 5 juli 2005 17:12
Lägg gärna upp bilder sen ;) Jag håller på med min amazon biotop. Behöver insperation.

Annons