[quote=C.Ciklid]En liten fråga.
När man äter alla dessa pulver, vitamintillskott m.m. oavsett om det är caimbridge, gainers m.f för att hålla sig i form så måste ju detta vara skadligt för kroppen i längden!? Detta m. BB och alla former att tillskott känns mer som anabolapumpning i mina ögon. Jag förstår ju att man vill nå den minimala kroppsfettnivå som går och oftast verkar det som att BB inte nöjer sig förrens det är 0% kroppfettmassa kvar? Har jag fel? Detta måste ju inebära stora skador för kroppen med att aldrig kuna äta normala måltider osv, för hur man än vrider och vänder stenen så kan aldrig alla kosttillskott få kroppen att må bra?
[/quote]
Jag klandrar dig inte men Grattis, du är en i mängden fördomsfulla mot BB. Varför skulle det vara skadligt? Det sämsta det kunde vara att det är effektlöst men det tror jag inte på vilket jag skrivit tidigare. Försök att skilja på äpplen o päron ochså, vaddå känns som "anabolapumpning", det är ju kostttillskott som det pratas om. Anabola är nåt annat och hör hemma i en annan tråd för tvivelaktiga substanser.
Kosttillskott ersätter aldrig något annat utan är ett komplement till en i övrigt genomtänkt och kompromisslös diet. Det där med 0% fett o skadligt, visst i längden men det sker bara vid tävling, i övrigt så är oftast BB hälsosamt bulkig.
Inlägg skrivna utifrån känslor är aldrig bra, noggrant övervägd kunskap är bättre.
När jag själv tränade åt jag normala måltider, drack vatten vid träning och efter träning och i enstaka fall en Red Bull (efter träning). Medger att jag då rökte och festade till lite då och då. Jag tränade främst styrketräning och vist var jag grövre än tjejerna och många av de taniga killar. Men jag tränade aldrig för att bli en BB. Men jag tränade inte endast för att vara stark utan även för uthållighet (löpning, simmning, ridning m.m.) villket jag enser vara en lämplig kombination :rolleyes: Man har ju sett många BB som är stora som berg, men inte orkar i längden. Dock kanske jag tränade sönder min kropp i förtid. Jag började nämligen med 7 dagars träning när jag var 11-12 år, och innan dess släpade jag 25kg havretunnor. :rolleyes:
Vill bara poängtera eftersom det ofta låter som att man blir stor bara man tar i en hantel.
När man börjar träna om man inte gjort det tidigare så svarar kroppen extremt den första tiden, kan få till flera kg muskler det första året. Men efter det så krävs det en noggrann kunskap om vad man håller på med om man skall bli BB så att säga.
9 av 10 som börjar träna behöver inte oroa sig för att "bli för stora", det är inte gjort i en handvändning och kräver mycket mer än vad de flesta är beredda att ställa upp på.
Jag kan delvis förstå den frustration som ges uttryck för i den här tråden, BB måste alltid stå till svars och är oftast misstänkliggjord och att alltid bemöta fördomar kan vara tröttande i längden.
Mvh Jari