Träning och kost

#1 - 27 juli 2006 22:53
Lås Tråd Tack!
#2 - 27 juli 2006 23:31
Nej det finns ingen sådan tråd vad jag vet heller. Den andra tråden om algtabletter spårade ju ur med prat om både frukter hit och dit och proteindryck.

För att få igång tråden lite så skulle jag vilja ta upp lite olika saker. Bl a det här med proteindryck. För och emot. Är det verkligen bra?

En annan diskussionsfråga gäller morgonträning. Jag älskar att träna på morgonen men jag har jättesvårt att äta frukost tidigt. Jag vet att man inte ska träna på fastande mage men hur mycket skada tar det egentligen? Bara man äter efter träningen så är det väl ingen fara? Jag brukar få i mig en banan, max. Sedan kör jag kanske 1 timmes styrketräning alternativt löpning eller cykling. Men morgonträning är den bästa starten på dagen. Hur gör man då med kosten?
#3 - 27 juli 2006 23:36
Nu har jag "bara" spelat hockey men en tumregel var att äta efter träning, men jag var för slö för att träna på mornarna.
Ang proteindryck så rekomenderar jag gainomax, då de flesta andra är sockertillsatta.
Annars så är vanligt vatten mycket underskattat.
#4 - 28 juli 2006 00:01
jag håller med om det där med kranvattnet. när jag mår som bäst så känner jag nästan inte för att dricka något annat. det är ju i regel när man blir sugen på läsk och söta drycker som man har brist på blodsocker och behöver snabba kolhydrater. men om man har ett bra stabilt förråd tack vare bra kost så känner man ju aldrig det där behovet. träning får en faktiskt att äta bättre. kroppen är ju en ganska sofistikierad apparat. den vet vad den behöver och säger gärna till. nu blev jag faktiskt glad när jag kom på att en av mina tentor som jag måste plugga till i sommar är biokemi. jag som inte har orkat komma igång. men det handlar om precis det här. hur olika ämnen omvandlas i kroppen. från första tuggan till lagring i lever eller muskelceller, alternativt produktion av fett. otroligt fascinerande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vad gäller gainomax, kan man köpa det i pulverform? nej vänta det är de där blå tetrapak paketen väl, just det. de är svindyra. kan ingen rekommendera ett bra proteinpulver som inte kostar 1 miljon och som är bra för snabb återhämtning. Dvs inte för att bygga stora muskler. Jag är ju tjej och då vill man ha långa smala muskler, helst.

det här med träning på morgonen hade jag också svårt för förut men man vänjer sig. jag är mer en nattuggla men när man väl orkar ta sig iväg så ger det en sådan kick som håller i sig resten av dagen.

tror nog också att en tumregel är mat efter träning. det är t o m jobbigt att vara mätt då man tränar så en banan innan träning är nog perfekt.
Bilagor:
#5 - 28 juli 2006 11:43
Ja hörrni det är denna tråd som är tänkt att handla om kost, så lämna nu algtabletterna ifred och låt folk fortsätta diskutera det där så kan vi diskutera människokost här!
#6 - 28 juli 2006 11:55
[quote=freakazoid]Varför skulle det vara lättare för kroppen att ta upp näringsämnen från frukter och grönsaker framför en vitamintablett? De enda fördelen med frukt framför vitamintabletter är att det är gott. Jag äter max tre frukt varje månad för att slippa all onödig fruktos, men äter däremot mycket grönsaker varje dag för att öka mättnadskänslan. Vitamintabletter fungerar enligt mig lika bra (men det får absolut inte ersätta din vanliga kost).[/quote]

Jag vill inte säga att jag har rätt för jag är ingen expert utan jag har bara mina teorier efter att ha läst människans fysiologi.

När du tar vitamintabletter får du doserna i så pass koncentrerad form att det är svårt för kroppen att tillgodogöra sig innehållet. Även om du tar upp det från mag/tarmkanalen så kan kroppen kanske ändå inte ta vara på det på rätt sätt. Om du inte äter något samtidigt så blir det ännu svårare då mag/tarmkanalen får svårt att absorbera näringsämnen utan att den är igång. Det krävs alltså att den är i rörselse för bättre näringsupptag och det sker då man äter.

Fördelen med frukt är att du får i dig naturliga näringsämnen istället för syntetiskt framställda. Desstuom får du det i lagom dos med massor av antioxidanter som skyddar mot större delen av åldringsprocesserna i kroppen. Det finns alltså massor av fördelar med frukt tycker jag. Grönsaker också för den delen. Allt ska ju varieras.

Vår kropp består av celler med en väldigt fin balans och fint samspel (när allt funkar). Om du då chocktillsätter ett vitaminpreparat så kan det kanske t o m göra mer skada än nytta. Jag säger inte att det är så utan jag har som sagt bara teorier. Jag tror bara inte att det finns något som kan ersätta en välbalanserad kost. Inte ens proteinpulver. Jag menar jag kommer jobba med bioteknik. Mitt jobb kommer troligen bli att på ett eller annat sätt ta fram syntetiskt framställda produkter. Det är lite det biotekniken går ut på. Men jag tycker samtidigt att man i den mån man kan ska hålla sig till naturligt förekommande och välbalanserad mat. Man behöver inte för den sakens skull bli något hälsofreak men när man väl börjat och känner skillnad så är det svårt att inte fortsätta. Livet är ju till för att njutas och det gör man bäst när man mår bra.
#7 - 28 juli 2006 15:47
Gainomax är inte en ren protein dryck då den är full laddad med kolhydrater men det är en återhämtnings dryck vilket är kanon jag kör alltid en sådan efter mitt pass. Men att rekomendera gainomax skulle inte jag göra då det är dyrt att köra den.Jag köper hinkar på 4 kilo pulver från gymgrossisten för 350kr och det är pulver som man blandar själv. Ren protein dryck finns att köpa där med vilket jag gör.Tar alltid en protein dryck varje morgon när jag vaknar ihop med frukost.Och en innan jag går och lägger mig så kroppen får natt protein. Och jenny för fett förbräningens skull är det kanon att tex vakna på morgonen och gå ut och tex gå innan frukost.Vill ni ha fler tips om träning och sådant rek jag tidningen Body den är kanon där får man massor av tips.
#8 - 28 juli 2006 16:16
Jaha så gainomax finns i pulverform. Det ska jag köpa trots mina utlägg om naturligt balanserad kost. Jag tror kombinationen är toppen och just när man styrketränar så räcker inte vanlig mat. Jag kan vakna mitt i natten och vara tokhungrig om jag inte tagit någon bra återhämtningsdryck.

Jag har också hört att det är bra att gå på morgonen även utan frukost. Jag är dock lite för energisk för att bara gå så jag springer gärna. Men jag mår ju inte dåligt av att springa på tom mage och sedan äter jag ju en ordentlig frukost efter det så det är nog inga problem. Det är ju mer det att jag får för mig att man mer bryter ned musklerna än bygger upp dem då man tränar på tom mage. Å andra sidan så bryts ju alltid musklerna ned under själva passet. Det är ju återhämtningen som är det viktigaste. Så bara man inte är tokhungrig innan träningspasset så går det nog bra att träna utan frukost eller?
#9 - 28 juli 2006 17:20
Nej man bryter inte ner musklerna av att gå på morgonen innan frukost då alla body builders använder det när dom deffar före tävlingar.Men om du springer bränner man muskler det gör aldrig en body builder utan han går.Jag har kompisar som tävlar i body building fitness. Men själv är jag alldeles för gammal för det. Och börja köra på gymmet för typ 3 år sedan.Innan det sprang jag jämt och var en sticka he he.. Men har nu fastnat på gymmet och gillar det något grymt.Håller med dig om kosten den är grymt viktig och jag slarvar som bara den med den =(..Jobbar ju skift så man sover en massa.Hade nog fått mycket bättre resultat om jag åt som man ska. Men men har nu i alla fall satt mitt mål vilket är 150kilo i bänk.Så lite har man ju lyckat me ändå =) här har de en bra länk att beställa grejor ifrån.
http://www.gymgrossisten.com/
#10 - 28 juli 2006 17:33
[quote=ekmanjenny]Nej det finns ingen sådan tråd vad jag vet heller. Den andra tråden om algtabletter spårade ju ur med prat om både frukter hit och dit och proteindryck.

För att få igång tråden lite så skulle jag vilja ta upp lite olika saker. Bl a det här med proteindryck. För och emot. Är det verkligen bra?

En annan diskussionsfråga gäller morgonträning. Jag älskar att träna på morgonen men jag har jättesvårt att äta frukost tidigt. Jag vet att man inte ska träna på fastande mage men hur mycket skada tar det egentligen? Bara man äter efter träningen så är det väl ingen fara? Jag brukar få i mig en banan, max. Sedan kör jag kanske 1 timmes styrketräning alternativt löpning eller cykling. Men morgonträning är den bästa starten på dagen. Hur gör man då med kosten?[/quote]
Proteindryck är ett lysande sätt att få i sig behovet av proteiner när man ex inte har tid att laga en ordentlig måltid (vilket iofs är det bästa). Träna helst inte på fastande mage (styrketräning). Vud tung träning använder sig kroppen till mesta dels av kolhydrater. Försök få i dig någon typ av långsamma koldhydrater eller liknande.
#11 - 28 juli 2006 17:34
[quote=ekmanjenny]Jag vill inte säga att jag har rätt för jag är ingen expert utan jag har bara mina teorier efter att ha läst människans fysiologi.

När du tar vitamintabletter får du doserna i så pass koncentrerad form att det är svårt för kroppen att tillgodogöra sig innehållet. Även om du tar upp det från mag/tarmkanalen så kan kroppen kanske ändå inte ta vara på det på rätt sätt. Om du inte äter något samtidigt så blir det ännu svårare då mag/tarmkanalen får svårt att absorbera näringsämnen utan att den är igång. Det krävs alltså att den är i rörselse för bättre näringsupptag och det sker då man äter.

Fördelen med frukt är att du får i dig naturliga näringsämnen istället för syntetiskt framställda. Desstuom får du det i lagom dos med massor av antioxidanter som skyddar mot större delen av åldringsprocesserna i kroppen. Det finns alltså massor av fördelar med frukt tycker jag. Grönsaker också för den delen. Allt ska ju varieras.

Vår kropp består av celler med en väldigt fin balans och fint samspel (när allt funkar). Om du då chocktillsätter ett vitaminpreparat så kan det kanske t o m göra mer skada än nytta. Jag säger inte att det är så utan jag har som sagt bara teorier. Jag tror bara inte att det finns något som kan ersätta en välbalanserad kost. Inte ens proteinpulver. Jag menar jag kommer jobba med bioteknik. Mitt jobb kommer troligen bli att på ett eller annat sätt ta fram syntetiskt framställda produkter. Det är lite det biotekniken går ut på. Men jag tycker samtidigt att man i den mån man kan ska hålla sig till naturligt förekommande och välbalanserad mat. Man behöver inte för den sakens skull bli något hälsofreak men när man väl börjat och känner skillnad så är det svårt att inte fortsätta. Livet är ju till för att njutas och det gör man bäst när man mår bra.[/quote]
Och hur tillverkar man vitaminer och mineraler då?
#12 - 28 juli 2006 17:36
[quote=zeke66]Gainomax är inte en ren protein dryck då den är full laddad med kolhydrater men det är en återhämtnings dryck vilket är kanon jag kör alltid en sådan efter mitt pass. Men att rekomendera gainomax skulle inte jag göra då det är dyrt att köra den.Jag köper hinkar på 4 kilo pulver från gymgrossisten för 350kr och det är pulver som man blandar själv. Ren protein dryck finns att köpa där med vilket jag gör.Tar alltid en protein dryck varje morgon när jag vaknar ihop med frukost.Och en innan jag går och lägger mig så kroppen får natt protein. Och jenny för fett förbräningens skull är det kanon att tex vakna på morgonen och gå ut och tex gå innan frukost.Vill ni ha fler tips om träning och sådant rek jag tidningen Body den är kanon där får man massor av tips.[/quote]
Vanligt proteinpulver innan läggdags är inte att rekommendera. Försök istället att hitta ett proteinpulver som är gjort på kasein (finns även i mejeriprodukter), då kasein tas upp långsammare av kroppen än ex vassle, vilket är en fördel då kroppen till största delen av natten kan ta upp detta protein, och förhindra att musklerna hamnar i ett katabolt tillstånd.
#13 - 28 juli 2006 17:40
[quote=ekmanjenny]Jaha så gainomax finns i pulverform. Det ska jag köpa trots mina utlägg om naturligt balanserad kost. Jag tror kombinationen är toppen och just när man styrketränar så räcker inte vanlig mat. Jag kan vakna mitt i natten och vara tokhungrig om jag inte tagit någon bra återhämtningsdryck.

Jag har också hört att det är bra att gå på morgonen även utan frukost. Jag är dock lite för energisk för att bara gå så jag springer gärna. Men jag mår ju inte dåligt av att springa på tom mage och sedan äter jag ju en ordentlig frukost efter det så det är nog inga problem. Det är ju mer det att jag får för mig att man mer bryter ned musklerna än bygger upp dem då man tränar på tom mage. Å andra sidan så bryts ju alltid musklerna ned under själva passet. Det är ju återhämtningen som är det viktigaste. Så bara man inte är tokhungrig innan träningspasset så går det nog bra att träna utan frukost eller?[/quote]
Gainomax är inte direkt någon höjdare efter träningen. Om man tittar på innehållet i drycken ser man att det är 80& lättmjölk, vilket innebär att produkten innehåller kaseinprotein. Efter träning ska kroppen gärna ges snabba proteiner, oftast i form av vassle (whey). Om du vill ha en bra återhämtningsdryck kan du blanda proteinpulver (whey-80), men en snabb kolhydratskälla, ex maltodextrin eller dextropur. Morgonpromenader är lysande, speciellt innan frukosten, då kroppen kan koncentrera sig på att bränna kroppens fett, istället för frukostens. Drick kaffe eller ta koffeintabltter innan promenade, så får du en ännu högre fettförbränning. Musklerna bryts ner under styrketräningen, så återhämtningen är som du säger mycket viktig. Du ska försöka få i dig protein vid varje måltid efter ditt pass, samt kolhydrater direkt efter passet.
#14 - 28 juli 2006 17:41
[quote=zeke66]Nej man bryter inte ner musklerna av att gå på morgonen innan frukost då alla body builders använder det när dom deffar före tävlingar.Men om du springer bränner man muskler det gör aldrig en body builder utan han går.Jag har kompisar som tävlar i body building fitness. Men själv är jag alldeles för gammal för det. Och börja köra på gymmet för typ 3 år sedan.Innan det sprang jag jämt och var en sticka he he.. Men har nu fastnat på gymmet och gillar det något grymt.Håller med dig om kosten den är grymt viktig och jag slarvar som bara den med den =(..Jobbar ju skift så man sover en massa.Hade nog fått mycket bättre resultat om jag åt som man ska. Men men har nu i alla fall satt mitt mål vilket är 150kilo i bänk.Så lite har man ju lyckat me ändå =) här har de en bra länk att beställa grejor ifrån.
http://www.gymgrossisten.com/[/quote]
Sant. Den främsta källan till förbränning vid promenader är fett.
#15 - 28 juli 2006 19:08
Håller inte riktigt med om att man inte ska ta en gainer efter passet..Då den innehåller 24 % protein och 67% kolhydrater i alla fall gymgrossistens. Och den blandar jag med vatten i en shaker.Och det är snabba kolhydrater som kroppen behöver efter ett hårt pass på gymmet..Och jag menar att jag kvällstid innan jag går och lägger mig tar och äter en burk lätt kesella vilket jag blandar lite funlite saft i för smak perfekt natt protte..
#16 - 28 juli 2006 19:50
[quote=zeke66]Håller inte riktigt med om att man inte ska ta en gainer efter passet..Då den innehåller 24 % protein och 67% kolhydrater i alla fall gymgrossistens. Och den blandar jag med vatten i en shaker.Och det är snabba kolhydrater som kroppen behöver efter ett hårt pass på gymmet..Och jag menar att jag kvällstid innan jag går och lägger mig tar och äter en burk lätt kesella vilket jag blandar lite funlite saft i för smak perfekt natt protte..[/quote]
Har jag sagt det eller!?
#17 - 29 juli 2006 10:12
He he nä oops sorry du skrev gainomax tolka det fel sorry..Det är ju bara ett märke =) Men den smakar grymt bra precis som milkshake =)
Guest
#18 - 29 juli 2006 12:59
gainomax är perfekt efter tex ett styrkepass, det gäller att få i sig kolhydrater och protein fort....och det blandar jag ut med en halv liter vatten och sen när man kommer hem ska man fort få i sig en middag för att inte musklerna ska brytas ned.

det finns massa tabletter att köpa idag som ska ersätta en middag efter träning men mat är så mycket bättre...
#19 - 29 juli 2006 13:02
visst är mat bättre men som sagt kombinationen är nog kanon då det gäller styrketräning.
#20 - 29 juli 2006 15:38
[quote=Lutt]gainomax är perfekt efter tex ett styrkepass, det gäller att få i sig kolhydrater och protein fort....och det blandar jag ut med en halv liter vatten och sen när man kommer hem ska man fort få i sig en middag för att inte musklerna ska brytas ned.

det finns massa tabletter att köpa idag som ska ersätta en middag efter träning men mat är så mycket bättre...[/quote]
Nej, nej, nej, och åter nej! Om du vill få i dig protein och kolhydrater fort, är Gainomax rent ut sagt värdelöst.
#21 - 29 juli 2006 15:38
[quote=zeke66]He he nä oops sorry du skrev gainomax tolka det fel sorry..Det är ju bara ett märke =) Men den smakar grymt bra precis som milkshake =)[/quote]
Precis. :) Gainomax är gryyymt gott iaf.
#22 - 29 juli 2006 15:39
[quote=ekmanjenny]visst är mat bättre men som sagt kombinationen är nog kanon då det gäller styrketräning.[/quote]
Absolut, då kroppen, gärna inom 15 min efter avslutat pass ska tillföras kolhydrater, men även protein.
#23 - 29 juli 2006 17:28
jag vet inte om någon av er testat men vet ni att de där proteindryckerna är toppen när man är bakis. lättare att återhämta sig efter en natts festande. nu ingår kanske inte det här med festande i kost och hälsa men man måste ju få ha kul också.
#24 - 29 juli 2006 19:24
He he nä har inte testat det faktis =)
#25 - 29 juli 2006 20:05
[quote=ekmanjenny]jag vet inte om någon av er testat men vet ni att de där proteindryckerna är toppen när man är bakis. lättare att återhämta sig efter en natts festande. nu ingår kanske inte det här med festande i kost och hälsa men man måste ju få ha kul också.[/quote]
Spelar ingen roll. Efter intag av alkohol är det kroppens främsta priotering att försöka föra ut detta ut ur kroppen. Upptag av andra näringsämnen kommer i andra hand.
#26 - 29 juli 2006 20:45
Precis. Sen är ju "bakisen" orsakad av vätskebrist och alltså därför man antingen skall blanda varannan grogg, varannan vatten (eller som många gör o dricker vatten innan de lägger sig). B-vitamin skall också motvera bakis-känslan.
Jag testade b-vitamin komplex under en "nöjes"-resa till Mallorca och var inte bakis 1 enda dag. Om det sen berodde på b-vitamin komplexet eller "utlandskänslan" låter jag vara osagt.
#27 - 29 juli 2006 20:53
för att återgå till topic.
Tycker ni att era gainers/recoverys ger resultat? Mig personligen har jag inte märkt ett jota. Jag väger bara 65kg och vill upp till 75kg. Har försökt med gainers, ersättningsdrycker till cancerpatienter, 1pkt fläskesvålar/dag. Suck inget funkar..
#28 - 29 juli 2006 21:22
jag tycker att gainers fungerar kanon.Om man har problem att gå upp i vikt får man ta dom oftare utöver maten alltså. Har en kompis som har samma problem som du sjukt aktiv ämnesomsättning.
#29 - 29 juli 2006 22:18
[quote=Sintei]för att återgå till topic.
Tycker ni att era gainers/recoverys ger resultat? Mig personligen har jag inte märkt ett jota. Jag väger bara 65kg och vill upp till 75kg. Har försökt med gainers, ersättningsdrycker till cancerpatienter, 1pkt fläskesvålar/dag. Suck inget funkar..[/quote]
Det är inte gainers som ger dig resultat. Det är du som tränar fram dem. Ligg på ett kaloriöverskott på cirka 500kcal/dag, och träna stenhårt i 4-5ggr/vecka, så ska du nog se resultat. Hur länge har du tränat?
#30 - 29 juli 2006 22:18
[quote=zeke66]jag tycker att gainers fungerar kanon.Om man har problem att gå upp i vikt får man ta dom oftare utöver maten alltså. Har en kompis som har samma problem som du sjukt aktiv ämnesomsättning.[/quote]
Är du intresserad av att få diabetes?
Guest
#31 - 29 juli 2006 22:29
[quote=freakazoid]Nej, nej, nej, och åter nej! Om du vill få i dig protein och kolhydrater fort, är Gainomax rent ut sagt värdelöst.[/quote]

bättre än inget hehe... men som sagt det finns mycket bättre grejor proteinpulver ska det helst vara....men i vissa proteinpulver finns det massa slaggprodukter eller ja kanske tänker på kreatin, nån som vet vad slagget heter??
Bilagor:
#32 - 29 juli 2006 22:34
[quote=Lutt]bättre än inget hehe... men som sagt det finns mycket bättre grejor proteinpulver ska det helst vara....men i vissa proteinpulver finns det massa slaggprodukter eller ja kanske tänker på kreatin, nån som vet vad slagget heter??[/quote]
Absolut. Gainomax är ett enkelt och lättillgängligt kosttillskott som fungerar bättre är ingenting alls. Jag vet inte vilket proteinpulver du menar, men jag köper alltid rent vassle.
Guest
#33 - 29 juli 2006 22:39
ska börja styrka igen och innan körde jag med eiselt proteinpulver, hyfsat bra. men vilket företag är det som säljer rent vassleprotein.
#34 - 29 juli 2006 22:43
[quote=Lutt]ska börja styrka igen och innan körde jag med eiselt proteinpulver, hyfsat bra. men vilket företag är det som säljer rent vassleprotein.[/quote]
Alla stora tillverkare - Eiselt, Dalblads, Twinlab, Star Nutrition, Fairing, Weider, och många fler. Själv kör jag på Selfs Whey-80. Rent vassleisolat. :D
#35 - 29 juli 2006 23:00
Jag kör bara gymgrossistens grejor.Och dom sponsrar flera stora namn. Och ett plus är deras priser med. Inga över priser som tex twinlab.
#36 - 29 juli 2006 23:50
men om man nu ska ut och springa på morgonen vilket jag tycker är jätte skön start på dan, vad ska man äta innan? jag kan inte äta mkt för i så fall måste jag vänta ett par timmar får håll om jag springer när jag ätit, och ska jag äta en hel frukost innan så måste jag vänta 2-3 timmar....

Räcker det med en frukt eller liknande? Jag vill INTE gå ner i vikt (snarare upp)väger redan för lite men älskar att springa.
#37 - 29 juli 2006 23:54
[quote=zeke66]Jag kör bara gymgrossistens grejor.Och dom sponsrar flera stora namn. Och ett plus är deras priser med. Inga över priser som tex twinlab.[/quote]
Där har du bra saker. Gymgrossisten säljer inget skit.
#38 - 29 juli 2006 23:57
[quote=dave_3000]men om man nu ska ut och springa på morgonen vilket jag tycker är jätte skön start på dan, vad ska man äta innan? jag kan inte äta mkt för i så fall måste jag vänta ett par timmar får håll om jag springer när jag ätit, och ska jag äta en hel frukost innan så måste jag vänta 2-3 timmar....

Räcker det med en frukt eller liknande? Jag vill INTE gå ner i vikt (snarare upp)väger redan för lite men älskar att springa.[/quote]
Vid löpning på medeldistans förbränner du mest glykogen (kolhydrater), och vid löpning på långdistans förbränner du mest glykogen och fett. Det är det viktigaste man behöver veta. ATP och kreatin kan du strunta i.
#39 - 29 juli 2006 23:59
okej men vad kan jag äta utan att känna mig hungrig när jag springer och samtidigt få ut så mkt som möjligt av det
Guest
#40 - 30 juli 2006 07:46
[quote=dave_3000]okej men vad kan jag äta utan att känna mig hungrig när jag springer och samtidigt få ut så mkt som möjligt av det[/quote]

när jag sprang mycket så åt jag lite fibrer på morgonen sen efter löpningen åt jag en rejäl frukost.
#41 - 30 juli 2006 09:25
[quote=freakazoid]Det är inte gainers som ger dig resultat. Det är du som tränar fram dem. Ligg på ett kaloriöverskott på cirka 500kcal/dag, och träna stenhårt i 4-5ggr/vecka, så ska du nog se resultat. Hur länge har du tränat?[/quote]

Rimligtvis borde jag se en ökning av vikt om jag har ett intag som överstiger mitt uttag av energi.[B)]

Innan när jag tränade triathlon var det endast mitt flås som blev bättre. Nu är det mest spontan gymträning och bandymatcher 2ggr/vecka. Jag har samma kropp nu som för 10år sedan.
Undrar om man kan klassa det som ett i-landsproblem..
#42 - 30 juli 2006 15:34
[quote=dave_3000]okej men vad kan jag äta utan att känna mig hungrig när jag springer och samtidigt få ut så mkt som möjligt av det[/quote]
Allt som är fullproppat med kolhydrater, men ändå relativt lätt mat. :D Bara att välja själv.
#43 - 30 juli 2006 15:35
[quote=Sintei]Rimligtvis borde jag se en ökning av vikt om jag har ett intag som överstiger mitt uttag av energi.[B)]

Innan när jag tränade triathlon var det endast mitt flås som blev bättre. Nu är det mest spontan gymträning och bandymatcher 2ggr/vecka. Jag har samma kropp nu som för 10år sedan.
Undrar om man kan klassa det som ett i-landsproblem..[/quote]
Det är bara att inse sanningen. Med halvseriös träning lite då och då, och utan större kunskaper inom näringslära, får du inte de resultaten du vill ha. Tyvärr.
#44 - 30 juli 2006 16:05
Ett bra pulver som verkligen fungerar om man håller den är Caimbridgekuren. http://www.cambridgekuren.se/ Har många bekanta som provat den och lyckats gå ner åtskilliga kg. Dock! (som alltid) när man sedan gör "upptrappningen" så är det många som tappar kontrollen och går upp kg igen pga. fel ämnesomsättning. Här är det viktigt att lära sig äta rätt! Jag rekomenderar då att tex beställa Viktväktarnas olika kokböcker. Jag har köpt hem Familjekokboken av Viktväktarna och jag rekomenderar den starkt till Er som vågar äta lite mer "ovanlig" mat. http://www.bokfynd.nu/9132329040.html denna bok har jag.
Långa skogspromenader eller annan träning tex spinning är väldigt effektiva fettförbrännare och konditionsträning.

//Camilla
#45 - 30 juli 2006 17:45
[quote=C.Ciklid]Ett bra pulver som verkligen fungerar om man håller den är Caimbridgekuren. http://www.cambridgekuren.se/ Har många bekanta som provat den och lyckats gå ner åtskilliga kg. Dock! (som alltid) när man sedan gör "upptrappningen" så är det många som tappar kontrollen och går upp kg igen pga. fel ämnesomsättning. Här är det viktigt att lära sig äta rätt! Jag rekomenderar då att tex beställa Viktväktarnas olika kokböcker. Jag har köpt hem Familjekokboken av Viktväktarna och jag rekomenderar den starkt till Er som vågar äta lite mer "ovanlig" mat. http://www.bokfynd.nu/9132329040.html denna bok har jag.
Långa skogspromenader eller annan träning tex spinning är väldigt effektiva fettförbrännare och konditionsträning.

//Camilla[/quote]
Jag har aldrig förstått mig på människor som börjar med olika bantningsmetoder och preparat för att gå ner i vikt. Atkins, Cambridge, GI, VLCD, coffeeslender, m.fl. Det enda de har gemensamt är en snabb metod att gå ner i vikt. Men sen går användarna i 9/10 fall upp i vikt igen. Det absolut bästa sättet att gå ner i vikt är helt enkelt att ändra sina livsvanor. Äta rätt och träna hårt. Då kommer du troligtvis aldrig att falla tillbaka igen.
#46 - 30 juli 2006 18:17
Håller med dig till 100% freakazoid. Ser massor av exempel på mitt jobb på folk som period bantar varför igentligen? Jag brukar säga att det räcker med att tänka lite på vad man äter och gå promenader.Men dom säger ofta att man inte har tid.Men kolla på tv och sitta i soffan och äta massor av bantnings prepp det har man tid med.Plus att det har blivit lite mer dricka hos folk dom senaste åren det gör att man går upp med.
#47 - 30 juli 2006 19:10
[quote=zeke66]Håller med dig till 100% freakazoid. Ser massor av exempel på mitt jobb på folk som period bantar varför igentligen? Jag brukar säga att det räcker med att tänka lite på vad man äter och gå promenader.Men dom säger ofta att man inte har tid.Men kolla på tv och sitta i soffan och äta massor av bantnings prepp det har man tid med.Plus att det har blivit lite mer dricka hos folk dom senaste åren det gör att man går upp med.[/quote]
Precis. Folk vill gå ner alldeles för snabbt i vikt. De går ner fort i vikt och tror sedan att de kan gå tillbaka till sina gamla vanor. Det är omöjligt. Du kan inte ändra din kropps ämnesomsättning. Grunden till ett liv i god form är att skynda långsamt och tänka långsiktigt.
#48 - 30 juli 2006 20:58
[quote=zeke66]Men dom säger ofta att man inte har tid.[/quote]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ja, det här med att inte ha tid att träna är faktiskt så himla dumt. Däremot kan jag förstå att det är svårt att komma igång. Men tänk om alla bara visste vilken otrolig skillnad det gjorde då man väl kommit igång med träning. Då tror jag inte att någon skulle välja bort det. Problemet är ju att hitta en träningsform som passar var och en. Alla gillar ju inte gymmet. Därför vill jag skicka med en länk som är träning för alla. Det tar bara 5 minuter om dagen och man kan göra det med sina jobbkompisar. Sjukt kul! Min pappa har tagit efter det och gör det med sina kollegor och alla skrattar ihop. Prova...[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Träning som alla klarar av,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Radiogymping Måndag - Fredag[/SIZE][/FONT]
#49 - 30 juli 2006 21:02
[quote=ekmanjenny][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ja, det här med att inte ha tid att träna är faktiskt så himla dumt. Däremot kan jag förstå att det är svårt att komma igång. Men tänk om alla bara visste vilken otrolig skillnad det gjorde då man väl kommit igång med träning. Då tror jag inte att någon skulle välja bort det. Problemet är ju att hitta en träningsform som passar var och en. Alla gillar ju inte gymmet. Därför vill jag skicka med en länk som är träning för alla. Det tar bara 5 minuter om dagen och man kan göra det med sina jobbkompisar. Sjukt kul! Min pappa har tagit efter det och gör det med sina kollegor och alla skrattar ihop. Prova...[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Träning som alla klarar av,[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Radiogymping Måndag - Fredag[/SIZE][/FONT][/quote]
De flesta tror att man måste träna stenhårt 2 timmar om dagen och sex dagar i veckan för att få bra resultat. 30min promenad 2 gånger i veckan räcker för att komma igång med träningen. Sen finns det ju hur mycket som helst att välja på. Dans, aerobics, boxercise, cykling, rodd, styrketräning, fotboll. Orkar inte skriva upp alla möjligheter ens. :) Jag tror att det i grunden handlar om disciplin hos varje enskild individ. Vissa har inte tillräckligt för att ta sig i kragen och förbättra sin hälsa och sin kropp.
#50 - 30 juli 2006 21:04
Precis en vecka kvar av mitt lilla "gym-lov" just nu. Känner mig så slapp och otränad just nu. [:(!] Lääängtar till gymmet som faen. :)
#51 - 30 juli 2006 21:04
Prova Radiogyming
#52 - 30 juli 2006 21:05
[quote=ekmanjenny]Prova Radiogyming[/quote]
Jag?
#53 - 30 juli 2006 21:08
[quote=freakazoid]Vissa har inte tillräckligt för att ta sig i kragen och förbättra sin hälsa och sin kropp.[/quote]

Problemet är ju tyvärr att man saknar energi då man inte tränar. Att ta det där steget att förändra sitt levnadssätt är inte det lättaste för vissa. Alla borde ha en personlig tränare men det kan vara dyrt om man inte har en bra kompis eller något som kan hjälpa en. Jag hjälper både min mamma och pappa med träning. Små små rörelser som man kan göra när man t ex tittar på TV. Jag hjälper t o m mormor. Alla kan hitta sin individuella stil. Yoga är faktiskt något som är hur bra som helst. Skonsamt för leder också. Förut skrattade jag lite åt alla som gjorde yoga, man ser ju för dum ut. Men det är riktigt bra, jag hade träningsvärk i hela kroppen i flera dagar... AV YOGA! Då var jag ändå bra tränad.

Annars vill jag upprepa till alla ni andra som inte kommit igång med träning än. Hoppas ni läser ändå.

Prova Radiogymping!!!
#54 - 30 juli 2006 21:10
Alla ska prova radiogymping men tränar man redan så tror jag knappast det behövs. Lyssna på det en gång bara. Du behöver bara lyssna på måndagspasset. Jag älskar programmet Christer i p3...
#55 - 30 juli 2006 21:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Innan jag fick barn och bara hade mig själv att tänka på så var min dagliga motion ett absolut måste!! Jag tycker ni har en lite lätt fördömande inställning och generaliserar alldeles för mycket. När barnen är små fodrar de mycket tid och EGEN tid att ens få vila på finns knappt. När de sedan blir lite större så är det DERAS prioriteringar som går först, DERAS aktiviteter har högsta prioritet och ursäkta, men får man en kväll för sig själv med fjärrkontrollen i handen så måste jag säga att motion har ÄCKLIGT låg prioritet. Hjärnan måste få sin vila med utan att behöva stressas av att man måste ut och röra sig!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sedan finns det inte ett pulver i världen som kan ersätta goda kostvanor och goda kunskaper i näringslära. Alltför många gånger har jag sprungit på alla dessa nördar (och nu dömer jag!!) som förespråkar den ena proteindrinken efter den andra. Vad är det som diffar i skallen när man tror att en snabbshake kan ersätta mat???? Kuckeliku!![/COLOR][/FONT]
#56 - 30 juli 2006 21:26
Mina barn är 13 o 15 plötsligt har jag tid över börjat jogga. Men proteinpulver mm tror jag inte på normal kosthållning en banan då och då lite mjölk kommer man långt med.
Bilagor:
#57 - 30 juli 2006 21:32
[quote=ekmanjenny]Problemet är ju tyvärr att man saknar energi då man inte tränar. Att ta det där steget att förändra sitt levnadssätt är inte det lättaste för vissa. Alla borde ha en personlig tränare men det kan vara dyrt om man inte har en bra kompis eller något som kan hjälpa en. Jag hjälper både min mamma och pappa med träning. Små små rörelser som man kan göra när man t ex tittar på TV. Jag hjälper t o m mormor. Alla kan hitta sin individuella stil. Yoga är faktiskt något som är hur bra som helst. Skonsamt för leder också. Förut skrattade jag lite åt alla som gjorde yoga, man ser ju för dum ut. Men det är riktigt bra, jag hade träningsvärk i hela kroppen i flera dagar... AV YOGA! Då var jag ändå bra tränad.

Annars vill jag upprepa till alla ni andra som inte kommit igång med träning än. Hoppas ni läser ändå.

Prova Radiogymping!!![/quote]
Varför betala för en personlig tränare när man kan använda sunt förnuft? Sluta äta sötsaker, fet mat, och onödiga "mellanmål", samt alkohol. Börja med långsamma promenader när du känner för det. Du behöver inte köpa halva lagret på den lokala gymbutiken och trycka 150 i bänk den första veckan. Alla vill ha resultat. Vissa vill ha det direkt.
#58 - 30 juli 2006 21:35
[quote=Lenmar]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sedan finns det inte ett pulver i världen som kan ersätta goda kostvanor och goda kunskaper i näringslära. Alltför många gånger har jag sprungit på alla dessa nördar (och nu dömer jag!!) som förespråkar den ena proteindrinken efter den andra. Vad är det som diffar i skallen när man tror att en snabbshake kan ersätta mat???? Kuckeliku!![/COLOR][/FONT][/quote]
Jag har nog aldrig sett en person på gymmet som drar i sig 200g pasta, 200g kött och en stor sallad både precis innan och precis efter ett träningspass. Har du det eller? Innehållet i en proteindrink är naturligt protein, men rent från andra ämnen som inte behövs vid just träning. Dessa nördar du pratar om drickar proteindrycker stup i kvarten och tror att de ska svälla utan problem. Om det skulle vara lika enkelt att lasta med och äta två fulla måltider före och efter träningen, skulle ingen i världen köpa proteinpulver och gainers.
#59 - 30 juli 2006 21:37
[quote=miluhe]Mina barn är 13 o 15 plötsligt har jag tid över börjat jogga. Men proteinpulver mm tror jag inte på normal kosthållning en banan då och då lite mjölk kommer man långt med.[/quote]
Om det bara gäller jogging, så räcker det utmärkt med vanlig husmanskost samt lite medelesnabba kolhydrater innan och efter joggingen. Syftet med jogging är inte att bygga muskler, och då kan man utan problem lämna proteindryckerna åt sidan.
#60 - 30 juli 2006 21:45
Proteinsyntesen när sin maximala kapacitet under ett träningspass, samt de 3 nästkommande timmarna efter avslutat pass. Därför ska man för optimal muskeltillväxt dricka en gainer direkt innan passet, kolhydrater direkt efter passet, och sedan fylla på med protein de 3 följande timmarna. DÄRFÖR är proteindrycker och gainers överlägsna "vanlig" mat under dessa förhållanden. Proteindrycker under andra tider på dagen ser jag som helt onödiga, då mat stimulerar kroppen och musklerna bättre.

Så, alla som orkar äta 5 enorma måltider under cirka 5 timmar, kör på det.
#61 - 30 juli 2006 21:50
Inte att glömma - De flesta proteinpulvrena på marknaden är baserade på rent vassleisolat, vilket resulterar i snabbast möjliga upptagning av proteinet.
#62 - 30 juli 2006 22:03
[quote=freakazoid]Allt som är fullproppat med kolhydrater, men ändå relativt lätt mat. :D Bara att välja själv.[/quote]

:confused:
Men skulle nån kunna vara så snäll så dom gav ett eller några exempel på nått snabbt om lätt som är fullproppat med kolhydrater som man kan springa efter? gärna så man kä'nner sig lite mätt med, och vad ska man äta efter t.ex??

försök svara med mat och liknande inga proteiner och kolhydrater tack!:D [B)]
#63 - 30 juli 2006 22:08
[quote=freakazoid]Varför betala för en personlig tränare när man kan använda sunt förnuft? Sluta äta sötsaker, fet mat, och onödiga "mellanmål", samt alkohol. Börja med långsamma promenader när du känner för det. Du behöver inte köpa halva lagret på den lokala gymbutiken och trycka 150 i bänk den första veckan. Alla vill ha resultat. Vissa vill ha det direkt.[/quote]

Varför tror du då att jag rekommenderade radiogymping. Jag tycker det räcker med några minuter om dagen. Jag menar bara att med en personlig tränare så kan man ändå staka ut en träning som passar en. Själv tränar jag helst i grupp med mina kompisar men alla är olika. Jag gillar att bland i alla fall.
#64 - 30 juli 2006 22:21
[quote=ekmanjenny]Varför tror du då att jag rekommenderade radiogymping. Jag tycker det räcker med några minuter om dagen. Jag menar bara att med en personlig tränare så kan man ändå staka ut en träning som passar en. Själv tränar jag helst i grupp med mina kompisar men alla är olika. Jag gillar att bland i alla fall.[/quote]
Jag missuppfattade dig lite grann. Det är kanon med en PT om man är helt ny inom området styrketräning och kost. Det är svårt att bara traska in på gymmet och börja lyfta utan den minsta kunskap om kroppens muskler och anatomi. Där är en PT överlägset att ha.
#65 - 30 juli 2006 22:23
[quote=dave_3000]:confused:
Men skulle nån kunna vara så snäll så dom gav ett eller några exempel på nått snabbt om lätt som är fullproppat med kolhydrater som man kan springa efter? gärna så man kä'nner sig lite mätt med, och vad ska man äta efter t.ex??

försök svara med mat och liknande inga proteiner och kolhydrater tack!:D [B)][/quote]
http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242 - Nu får du luska ut det själv...
#66 - 30 juli 2006 22:39
He he håller helt med freakazoid.På allt han har skrivit.Och proteindrycker och gainers är mest till för dom som kör på gym.Sorry tänkte bara till mig själv när jag skriver mina inlägg och jag kör ju på gym och det är ju till för att bygga muskler. Men springer man då klarar man sig på vanlig kost då det är till för att få upp flåset och för en del att bränna fett.Men att äta på gymmet precis innan jag ska köra skulle jag aldrig klara då skulle jag spy.Så då är en gainer perfect = Snabba kolhydrater och efter passet kan man ta en till om man vill.Men man har ju fått lite mage av att man äter en hel del med.Men den bränner man bort till våren med att gå en timma typ 6 dagar iveckan och äter nyttigt typ massor av kyckling eller torsk. Jag har tex bytt all min pasta till fullkorns pasta.Och unkis som man är så äter man en del pasta =)
#67 - 30 juli 2006 22:56
[quote=freakazoid]http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242 - Nu får du luska ut det själv...[/quote]

så t.ex så är ett äpple eller en banan bra att äta innan och efter man springer

och fruktsocker JÄTTEbra eftersom det innehåller 91.7 g kolhydrater? och inget av det andra
#68 - 30 juli 2006 23:38
Jag tror också att de där proteindryckerna lämpar sig bäst för folk som styrketränar och då framförallt precis efter passet då musklerna brutits ned. Å andra sidan så tror jag att vissa kolhydratrika drycker är bra innan vilket pass som helst. Det är bra att ha snabba kolhydrater som kroppen kan ta till snabbt i början av t ex en löprundan för att komma igång. Sedan kommer kroppen automatiskt hitta olika energikällor där den börjar omvandla fett - kolhydrater till slut. Detta brukar dock ta ca 20-30 minuter innan så sker. Att springa på fastande mage tror jag är dömt att misslyckas (ändå har jag gjort det några gånger) då kroppen har absolut noll energi. Om man ändå fortsätter tills kroppen hittat kolhydratreserven i fett så brukar det funka ändå. Men tips är ändå att äta något lätt innan, dvs en frukt, en protein/kolhydratdryck eller liknande. Men som sagt äta men äta mycket lätt innan träningspasset annars känner man sig bara tung och kroppen håller på för fullt att spjälka maten så man bör vänta ca 2 timmar efter ordentlig måltid innan man tränar. Det är i alla fall min personliga erfarenhet...
#69 - 31 juli 2006 06:04
[quote=freakazoid]Det är bara att inse sanningen. Med halvseriös träning lite då och då, och utan större kunskaper inom näringslära, får du inte de resultaten du vill ha. Tyvärr.[/quote]

Resultatet är att gå upp i vikt. Om det är i muskler eller fett spelar mig ingen roll. Om jag äter rejäla middagar och kosttillskott (gainers etc) borde jag rimligtvis gå upp i vikt oavsett om jag är expert på näringslära eller tränar regelbundet, eller hur?

Sen vet jag inte om jag kan säga att Triathlon(sprintdistans) är halvseriös träning. Jag gick varken upp/ner i vikt då lika mycket som jag gör nu med sporadisk träning.
#70 - 31 juli 2006 08:02
[QUOTE=freakazoid]Jag har aldrig förstått mig på människor som börjar med olika bantningsmetoder och preparat för att gå ner i vikt. Atkins, Cambridge, GI, VLCD, coffeeslender, m.fl. Det enda de har gemensamt är en snabb metod att gå ner i vikt. Men sen går användarna i 9/10 fall upp i vikt igen. Det absolut bästa sättet att gå ner i vikt är helt enkelt att ändra sina livsvanor. Äta rätt och träna hårt. Då kommer du troligtvis aldrig att falla tillbaka igen.[/QUOTE]

I det här fallet riktar jag detta med Caimbridge till de som har ett BMI på över 25-30. Alltså Du som är kraftigt överviktig. Jag tycker att den som inte har mer än tex 10 kg övervikt bör använda denna metod. Den person som på fullaste allvar tror att någon på 100kg + skall ställa sig och göra ett Aerobicspass utan att kroppen tar sådan fruktansvärd stryk av det, tror jag inte förstår villken tyngd det ger på ett knä. Caimbridge är ett bra alternativ för den som vill gå ner i vikt för att sedan kunna börja träna på ett skonsamt sätt. Ibland så kan motion vara väldigt svårt för vissa människor. Alla kan inte motionera, även om de så gärna vill! Den med reumatism (ja, detta kan även en nyfödd få), eller fibromyalgi (som även den kan drabba unga) eller någon annan form av handikap. Själv är jag inte så mycket för Naturdiet och alla andra pulver och drycker. Snarare väldigt anti mot dem. Har aldrig sett nått resultat med dessa förutom Caimbridge.

För att gå ner i vikt behövs det ibland att endast lägga om kosten. Att prata med en dietist gör mycket och, som jag nämnt, köpa hem kokböcker med snäll mat.

//Camilla
#71 - 31 juli 2006 08:09
Ja men framför allt kan alla ta en promenad enkelt men ack så effektivt.Och sluta med all läsk som folk dricker.Jag menar när tex jag var liten då kunde man få en 33cl läsk till helgen om man hade tur..Nu dricker vissa barn 1,5 liter cola om dagen.Där har vi föräldrar ett ansvar lägger ju grunden nu för hur våra barn ska se ut i framtiden.
#72 - 31 juli 2006 08:29
Tycker själv att dagens ungdomar är dåliga på att ta hand om sig själva och äta bra kost. Jag är själv 25 i år och är ingen gamal käring. Men trots det har jag mina brister som gör att jag inte kan hoppa och studsa omkring som en yster kalv.

Är själv förälder till 2 barn och jag skulle aldrig i helvete servera cola i nappflaska, äta pizza, mc donalds eller annan snabbmat varje dag. Det är sjuka saker som sker ute i samhället och många når inte ens ålder 50 utan att starva av med kärlkrampsjukdommar eller dyligt.

Många pratar om fettman och ser ner på dem, skrattar åt dem, men i själva verket kan det finnas en orsak till att personen ser ut som hon/han gör. Tyvärr är många ungdomar så sarkastiska att de inte ser det.

//Camilla
Guest
#73 - 31 juli 2006 09:07
[quote=freakazoid]Om det bara gäller jogging, så räcker det utmärkt med vanlig husmanskost samt lite medelesnabba kolhydrater innan och efter joggingen. Syftet med jogging är inte att bygga muskler, och då kan man utan problem lämna proteindryckerna åt sidan.[/quote]

jepp om man vill bygga muskler har du proteinet som bästa vän + att fett är också en viktig del att äta och orka träna, utan protein bryter du ned musklerna istället.
#74 - 31 juli 2006 09:17
[quote=dave_3000]så t.ex så är ett äpple eller en banan bra att äta innan och efter man springer

och fruktsocker JÄTTEbra eftersom det innehåller 91.7 g kolhydrater? och inget av det andra[/quote]
Det finns ingen "mat" du kan stoppa i dej innan du skall ut och springa utan att få håll.
Om du vill bli pigg så är det koffein som gäller, men även två koffeintabbar och en klunk vatten direkt inpå ger känningar av håll.
Ca 30-40 min före borde det gå bra, så hinner det verka också.
Men det klart bästa är att skaffa sej ett psyke och kanske lite bra musik, sedan är det bara ut o springa.
#75 - 31 juli 2006 10:23
[quote=ekmanjenny]Jag tror också att de där proteindryckerna lämpar sig bäst för folk som styrketränar och då framförallt precis efter passet då musklerna brutits ned. Å andra sidan så tror jag att vissa kolhydratrika drycker är bra innan vilket pass som helst. Det är bra att ha snabba kolhydrater som kroppen kan ta till snabbt i början av t ex en löprundan för att komma igång. Sedan kommer kroppen automatiskt hitta olika energikällor där den börjar omvandla fett - kolhydrater till slut. Detta brukar dock ta ca 20-30 minuter innan så sker. Att springa på fastande mage tror jag är dömt att misslyckas (ändå har jag gjort det några gånger) då kroppen har absolut noll energi. Om man ändå fortsätter tills kroppen hittat kolhydratreserven i fett så brukar det funka ändå. Men tips är ändå att äta något lätt innan, dvs en frukt, en protein/kolhydratdryck eller liknande. Men som sagt äta men äta mycket lätt innan träningspasset annars känner man sig bara tung och kroppen håller på för fullt att spjälka maten så man bör vänta ca 2 timmar efter ordentlig måltid innan man tränar. Det är i alla fall min personliga erfarenhet...[/quote]
Det viktigaste med dessa kolhydrater är att de ska ha ett snabbt glykemiskt index för att tas upp av kroppen så fort som möjligt. Hur man vill få i sig dem är helt upp till en själv. Vid löpning är kolhydraterna kroppens primära (och snabbaste) bränsle, och om detta saknas använder kroppen fett som sekundärt alternativ (vilket är en mycket långsammare källa). Det viktigaste med maten innan träningen, är att man äter det direkt innan, då proteinsyntesen när sin topp under själva passet.
#76 - 31 juli 2006 10:24
[quote=Sintei]Resultatet är att gå upp i vikt. Om det är i muskler eller fett spelar mig ingen roll. Om jag äter rejäla middagar och kosttillskott (gainers etc) borde jag rimligtvis gå upp i vikt oavsett om jag är expert på näringslära eller tränar regelbundet, eller hur?

Sen vet jag inte om jag kan säga att Triathlon(sprintdistans) är halvseriös träning. Jag gick varken upp/ner i vikt då lika mycket som jag gör nu med sporadisk träning.[/quote]
Grunden i näringsläa är att om du ligger på ett energiöverskott så ska du gå upp i vikt. Detta gäller de flesta, men vissa hamnar där utanför, beroende på kroppens ämnesomsättning.
#77 - 31 juli 2006 10:26
[quote=C.Ciklid]I det här fallet riktar jag detta med Caimbridge till de som har ett BMI på över 25-30. Alltså Du som är kraftigt överviktig. Jag tycker att den som inte har mer än tex 10 kg övervikt bör använda denna metod. Den person som på fullaste allvar tror att någon på 100kg + skall ställa sig och göra ett Aerobicspass utan att kroppen tar sådan fruktansvärd stryk av det, tror jag inte förstår villken tyngd det ger på ett knä. Caimbridge är ett bra alternativ för den som vill gå ner i vikt för att sedan kunna börja träna på ett skonsamt sätt. Ibland så kan motion vara väldigt svårt för vissa människor. Alla kan inte motionera, även om de så gärna vill! Den med reumatism (ja, detta kan även en nyfödd få), eller fibromyalgi (som även den kan drabba unga) eller någon annan form av handikap. Själv är jag inte så mycket för Naturdiet och alla andra pulver och drycker. Snarare väldigt anti mot dem. Har aldrig sett nått resultat med dessa förutom Caimbridge.

För att gå ner i vikt behövs det ibland att endast lägga om kosten. Att prata med en dietist gör mycket och, som jag nämnt, köpa hem kokböcker med snäll mat.

//Camilla[/quote]
Nu var aerobics inte menat till personer som har så pass mycket övervikt att det skulle bli en alldeles för stor belastning på muskler och leder. Då skulle jag istället föreslå korta promenader till att börja med. Ligger då ett kaloriunderskott under en dag, så går du ner i vikt. Så enkelt är det.
#78 - 31 juli 2006 14:15
[quote=freakazoid]Jag har nog aldrig sett en person på gymmet som drar i sig 200g pasta, 200g kött och en stor sallad både precis innan och precis efter ett träningspass. Har du det eller? Innehållet i en proteindrink är naturligt protein, men rent från andra ämnen som inte behövs vid just träning. Dessa nördar du pratar om drickar proteindrycker stup i kvarten och tror att de ska svälla utan problem. Om det skulle vara lika enkelt att lasta med och äta två fulla måltider före och efter träningen, skulle ingen i världen köpa proteinpulver och gainers.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fakta: Jag har läst kemi, biokemi, fysiologi, mikrobiologi och näringslära p åkostekonomprogrammet i Gbg. Jag tycker därför att jag har mycket goda kunskaper i ämnet näringslära. När du säger att ditt pulver innehåller "naturligt" protein måste jag bara hånle åt dina sk kunskaper. Vad får dig att tro att vasslebaserat pulver är "naturligt"? Tro kan försätta berg och tillgängligheten till proteinpulversätter definitivt griller i huvudet på folk. Om folk istället var insatta i vilka livsmedel som ger samma effekt som ett pulver skulle det aldrig behöva säljas massa onödiga skitpreparat som förvränger huvudet på folk. Marknaden för dessa pulver är omättlig. Klart att det säljer!! Vad är det pulvrena utlovar? Jo, en snabb lösning för att få dina muskelmassa att växa bättre! De finns där av samma anledningar som pizzeriorna, McDonalds, pulversåser och mamma scans köttbullar. De är färdiga lösningar som kräver noll och nix arbetsinsats av Dig! Att tro att 200 g pasta och 200 g kött skulle vara en fullvärdig kost är verkligen att vara illa ute när det kommer till området näringslära. Har du någonsin träffat en dietist som gett dig rekommendationer om hur du skall äta när du tränar?? Det är ett hett tips!! Lika väl investerade pengar som en burk kreatin för 700 kronor![/COLOR][/FONT]
#79 - 31 juli 2006 15:05
Ok lenmar vad skall man äta för att fördubbla sin kapacitet och få högre mjölksyre faktor?
#80 - 31 juli 2006 15:51
[quote=cobra]Ok lenmar vad skall man äta för att fördubbla sin kapacitet och få högre mjölksyre faktor?[/quote]
Ursäkta frågan är inte till mej, men cyklisterna som kör tour de france har svaret på din fråga.
E du en motionär som vill bli dubbelt så bra.
Träna dubbelt så hårt så e du en bra bit på väg.
#81 - 31 juli 2006 16:57
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fakta: Jag har läst kemi, biokemi, fysiologi, mikrobiologi och näringslära p åkostekonomprogrammet i Gbg. Jag tycker därför att jag har mycket goda kunskaper i ämnet näringslära. När du säger att ditt pulver innehåller "naturligt" protein måste jag bara hånle åt dina sk kunskaper. Vad får dig att tro att vasslebaserat pulver är "naturligt"? Tro kan försätta berg och tillgängligheten till proteinpulversätter definitivt griller i huvudet på folk. Om folk istället var insatta i vilka livsmedel som ger samma effekt som ett pulver skulle det aldrig behöva säljas massa onödiga skitpreparat som förvränger huvudet på folk. Marknaden för dessa pulver är omättlig. Klart att det säljer!! Vad är det pulvrena utlovar? Jo, en snabb lösning för att få dina muskelmassa att växa bättre! De finns där av samma anledningar som pizzeriorna, McDonalds, pulversåser och mamma scans köttbullar. De är färdiga lösningar som kräver noll och nix arbetsinsats av Dig! Att tro att 200 g pasta och 200 g kött skulle vara en fullvärdig kost är verkligen att vara illa ute när det kommer till området näringslära. Har du någonsin träffat en dietist som gett dig rekommendationer om hur du skall äta när du tränar?? Det är ett hett tips!! Lika väl investerade pengar som en burk kreatin för 700 kronor![/COLOR][/FONT][/quote]
Snälla - Lägg ner ditt fjanteri och läs på lite om vassle. Vassle är en biprodukt från framställning av ost, vilket betyder att vassle finns i de flesta mjöljprodukter. 20% av ex mjölk består av vassle och 80% av kasein. Sätt dig ner ett tag och läs lite om BB, samt kosten inom området. Du är en typisk person som inte har någon koll alls på hur styrketräning och muskeltillväxt fungerar, och verkligen tror att en person kan nå enorma resultat med ett glas mjölk om dagen, samt hobbyträning lite då och då. Prata med en riktig bodybuilder om hur det egentligen fungerar. Och ja, jag har träffat flera dietister, och det var rent ut sagt skrattretande att höra på deras kostråd för styrketräning. "Det räcker med att du dricker ett glas mjölk och äter några ostmackor om dagen för att bygga muskelmassa". Läser du ens vad jag skriver? Dina tips fungerar säkert bra för dina barn, men personer som verkligen går in för styrketräningen skulle gapskratta åt dina förslag. Så lägg ner nu va?
#82 - 31 juli 2006 16:59
[quote=cobra]Ok lenmar vad skall man äta för att fördubbla sin kapacitet och få högre mjölksyre faktor?[/quote]
Men ser det ut som om hon vet vad hon pratar om eller? :D
#83 - 31 juli 2006 17:04
Kan skriva in lite snabba fakta om kreatin:

- ATP (kan skriva om detta om någon är intresserad inom området)
- Ökning av proteinsyntes = Kreatin ger kroppen en anabol signal och ökar därmed proteinsyntesen.
- "Ökning" av volym = Kreatin ökar tillförseln av vatten till muskelcellerna.
- Blockerar mjölksyra = Finns inga säkra forskningsresultat på vad som händer i kroppen, men man tror att kreatin binder sig till en hydrogen ion och försvårar kroppens produktion av mjölksyra.

Vad ska man ersätta detta med om man tränar stenhårt 5 gånger i veckan och går in för att bygga muskler?
#84 - 31 juli 2006 17:06
Lenmar - Jag tror att det är dags för dig att "uppdatera" dina kunskaper, då det de senaste åren kommit fram nya fakta inom området. Det du lärde dig för tio(?) år sen, betyder inte ett sk*t idag.
#85 - 31 juli 2006 18:47
[quote=freakazoid]Lenmar - Jag tror att det är dags för dig att "uppdatera" dina kunskaper, då det de senaste åren kommit fram nya fakta inom området. Det du lärde dig för tio(?) år sen, betyder inte ett sk*t idag.[/quote]

Varför är du så dryg ibland? Jag tyckte detta ämne du startat var intressant, och jag satte igång och läste med hjärtans lust, men ganska snart började jag störa mig på att du skriver så elaka kommentarer till vissa. Tror du det blir roligt i längden? Jag vill inte klanka ner på dig eller något, tvärtom, du verkar vara expert inom detta ämne, men det kan väl inte skada att tona ner attityden lite? Du behöver ju inte förlöjliga, eller vara spydig emot folk. Visa lite mer respekt då och då, så ska du se att allt blir mycket trevligare.
Eller har jag fel?

MVH: Scalara
#86 - 31 juli 2006 19:35
[quote=Scalara]Varför är du så dryg ibland? Jag tyckte detta ämne du startat var intressant, och jag satte igång och läste med hjärtans lust, men ganska snart började jag störa mig på att du skriver så elaka kommentarer till vissa. Tror du det blir roligt i längden? Jag vill inte klanka ner på dig eller något, tvärtom, du verkar vara expert inom detta ämne, men det kan väl inte skada att tona ner attityden lite? Du behöver ju inte förlöjliga, eller vara spydig emot folk. Visa lite mer respekt då och då, så ska du se att allt blir mycket trevligare.
Eller har jag fel?

MVH: Scalara[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]"När du säger att ditt pulver innehåller "naturligt" protein måste jag bara hånle åt dina sk kunskaper." [/COLOR][/FONT]
#87 - 31 juli 2006 19:39
[quote=Scalara]Varför är du så dryg ibland? Jag tyckte detta ämne du startat var intressant, och jag satte igång och läste med hjärtans lust, men ganska snart började jag störa mig på att du skriver så elaka kommentarer till vissa. Tror du det blir roligt i längden? Jag vill inte klanka ner på dig eller något, tvärtom, du verkar vara expert inom detta ämne, men det kan väl inte skada att tona ner attityden lite? Du behöver ju inte förlöjliga, eller vara spydig emot folk. Visa lite mer respekt då och då, så ska du se att allt blir mycket trevligare.
Eller har jag fel?

Jag visar mer än gärna respekt till de som är villiga att lära sig någonting, och verkligen vill diskutera, eller kanske redan är insatta i ämnet. Att skriva totala felaktigheter i denna tråd har jag ingen förståelse för. Och att påstå att jag har totalt fel ang. kost inom styrketräningen, kan jag inte acceptera, och då har jag ingen lust att "visa respekt" till den som anser det. Folk som tror sig "veta" saker verkar inte ha någon som helst erfarenhet (eller väldigt lite) inom bodybuilding.
#88 - 31 juli 2006 19:40
Den som tar illa upp av det jag skriver kan ignorera mig och mina inlägg. Så enkelt är det.
#89 - 31 juli 2006 19:48
Om man verkligen vill hjälpa någon att nå de resultat de söker, fungerar det inte riktigt att skriva saker som inte stämmer. Det gör ju ingen som helst nytta för den som frågar. Skriv om sånt du VET är rätt, och inte du TROR är rätt. Alla vinner nog på det. Håller ni med?

Sen vill jag be om ursäkt för vissa av mina "mindre vänliga" inlägg (speciellt till Lenmar). Du är säkert jätteduktiga inom näringslära, anatomi och kroppens funktioner, men jag skulle ändå rekommendera dig att sätta dig in i bodybuilding, för att förstå hur det går till för oss som verkligen är seriösa. Det var inte meningen att vara elak eller oförskämd. Jag ska skärpa mig i fortsättningen och försöka kommunicera lite bättre så att vi alla kan hjälpas åt att nå vara mål inom träningen och kosten.
#90 - 31 juli 2006 20:16
[quote=freakazoid]Om man verkligen vill hjälpa någon att nå de resultat de söker, fungerar det inte riktigt att skriva saker som inte stämmer. Det gör ju ingen som helst nytta för den som frågar. Skriv om sånt du VET är rätt, och inte du TROR är rätt. Alla vinner nog på det. Håller ni med?

Sen vill jag be om ursäkt för vissa av mina "mindre vänliga" inlägg (speciellt till Lenmar). Du är säkert jätteduktiga inom näringslära, anatomi och kroppens funktioner, men jag skulle ändå rekommendera dig att sätta dig in i bodybuilding, för att förstå hur det går till för oss som verkligen är seriösa. Det var inte meningen att vara elak eller oförskämd. Jag ska skärpa mig i fortsättningen och försöka kommunicera lite bättre så att vi alla kan hjälpas åt att nå vara mål inom träningen och kosten.[/quote]

Självklart har du rätt i det du skriver, och jag kan förstå en del av dina reaktioner t o m, vi ska ju inte skriva felaktiga saker till varandra. Jag respekterar till fullo din kunskap och dina råd.
Det var enbart dina onödigt elaka kommentarer som fick mig att reagera. Sorry om jag brusade upp lite väl. Det var nice att du fattade vad jag
menade. Jag är rädd att en del kan bli sårade annars.
Bra kommunikation = bra resultat! :)

#91 - 31 juli 2006 20:18
[quote=Scalara]Självklart har du rätt i det du skriver, och jag kan förstå en del av dina reaktioner t o m, vi ska ju inte skriva felaktiga saker till varandra. Jag respekterar till fullo din kunskap och dina råd.
Det var enbart dina onödigt elaka kommentarer som fick mig att reagera. Sorry om jag brusade upp lite väl. Det var nice att du fattade vad jag
menade. Jag är rädd att en del kan bli sårade annars.
Bra kommunikation = bra resultat! :)

Jag märkte det själv. Tänkte inte alls på det, så bra att du sa till mig. Det behövs ibland. ;)
#92 - 31 juli 2006 20:23
Jag vill även be dig freakazoid om ursäkt, då det inte bara var du som var lite spydig i denna tråd. Varför vara shysst mot någon som inte är shysst emot dig? Jag tror bara att om man själv föregår med gott exempel och inte blir dryg eller nedlåtande emot någon, så blir man inte bemött så heller.
Ha en bra kväll!

Scalara
#93 - 31 juli 2006 20:25
[quote=Scalara]Jag vill även be dig freakazoid om ursäkt, då det inte bara var du som var lite spydig i denna tråd. Varför vara shysst mot någon som inte är shysst emot dig? Jag tror bara att om man själv föregår med gott exempel och inte blir dryg eller nedlåtande emot någon, så blir man inte bemött så heller.
Ha en bra kväll!

Scalara[/quote]
Vi verkar komma överens riktigt bra för tillfället. :) Ha en riktigt bra kväll du också.
#94 - 31 juli 2006 20:26
[quote=freakazoid]Jag märkte det själv. Tänkte inte alls på det, så bra att du sa till mig. Det behövs ibland. ;)[/quote]

Du kanske får tillfälle att säga till mig någon gång! ;)
Jag är inte mer än människa jag heller :)
#95 - 31 juli 2006 20:27
[quote=freakazoid]Vi verkar komma överens riktigt bra för tillfället. :) Ha en riktigt bra kväll du också.[/quote]

:) "Skrattar och nickar"
#96 - 31 juli 2006 20:29
[quote=Scalara]Du kanske får tillfälle att säga till mig någon gång! ;)
Jag är inte mer än människa jag heller :)[/quote]
Det låter finemang. ;)
#97 - 31 juli 2006 20:58
tänka köpa nått sånt där pulver ida hette ISOplus var på netto för 39 kr kan det va nått att ha fick fem liter dryck av det.

är det bra att ha innan man springer? nån som har erfarenhet? smakar det F*n?
#98 - 31 juli 2006 21:01
[quote=dave_3000]tänka köpa nått sånt där pulver ida hette ISOplus var på netto för 39 kr kan det va nått att ha fick fem liter dryck av det.

är det bra att ha innan man springer? nån som har erfarenhet? smakar det F*n?[/quote]
Länk till produkten?
Guest
#99 - 31 juli 2006 22:24
som sagt det finns inget livsmedel i världen som kan mäta sig med kreatin men du måste ju ändå äta hehe.

kreatin bygger inte muskler, det är du själv som gör men kreatinet gör så att du känner dig starkare och du kan lyfta tyngre och ju tyngre du lyfter ju mer signalerar du till hjärnan att bygga mer muskler så att du ska kunna vara beredd att klara vikten nästa gång.

Håller med om vad freakazoid sa om resten om kreatin + vet inte om du skrev det men återhämtningen blir snabbare också.

kreatin finns redan naturligt i kroppen men inte tillräckligt för att öka de kilon du vill uppnå.

Är det någon här som vet vilket kreatin som löser sig bäst i vatten. Har inte stött på något än som gör det men det bästa hitills jag har testat är eiselts kreatin.
#100 - 31 juli 2006 22:49
[quote=freakazoid]Länk till produkten?[/quote]

ne du det hittar ja tyvär inte men det innehåll bara massa energi inget annat
#101 - 1 augusti 2006 11:17
[quote=freakazoid]Lenmar - Jag tror att det är dags för dig att "uppdatera" dina kunskaper, då det de senaste åren kommit fram nya fakta inom området. Det du lärde dig för tio(?) år sen, betyder inte ett sk*t idag.[/quote]

Att du har kunskaper som fungerar för dig (och kanske det gym du tränar på) är på inget sätt absoluta. Går du till nästa gym kommer de bedyra sina produkter och träningssätt.
Sen kan man alltid diskutera produkterna (gainers etc).
Min personliga åsikt (och erfarenhet) är att hade Gainers etc varit något rejält hade de inte sålts på naturapotek tillsammans med dietpulver samt ört-te för att kunna sova bättre etc.
Alltså i mitt tycke bara ännu en miljardindustri..

Dessutom vill jag påpeka att ingen vet vad effekterna vid långvarigt användande av Kreatin gör. Och börjar man använda det ska man använda det i de doser som rekomenderas och verkligen följa rådet att ha pauser i användandet!
#102 - 1 augusti 2006 15:39
[quote=Sintei]Att du har kunskaper som fungerar för dig (och kanske det gym du tränar på) är på inget sätt absoluta. Går du till nästa gym kommer de bedyra sina produkter och träningssätt.
Min personliga åsikt (och erfarenhet) är att hade Gainers etc varit något rejält hade de inte sålts på naturapotek tillsammans med dietpulver samt ört-te för att kunna sova bättre etc.

Dessutom vill jag påpeka att ingen vet vad effekterna vid långvarigt användande av Kreatin gör. Och börjar man använda det ska man använda det i de doser som rekomenderas och verkligen följa rådet att ha pauser i användandet![/quote]
Lovade att jag inte skulle låta dryg eller nedlåtande (förlåt scalara), men det där var nog det absolut dummaste som har skrivits i den här tråden.
#103 - 1 augusti 2006 15:39
Jag orkar inte ens argumentera ang. ditt inlägg...
#104 - 1 augusti 2006 16:21
[quote=Sintei]Att du har kunskaper som fungerar för dig (och kanske det gym du tränar på) är på inget sätt absoluta. Går du till nästa gym kommer de bedyra sina produkter och träningssätt.

Dessutom vill jag påpeka att ingen vet vad effekterna vid långvarigt användande av Kreatin gör. Och börjar man använda det ska man använda det i de doser som rekomenderas och verkligen följa rådet att ha pauser i användandet![/quote]
He he ja om det var som du skrev här så skulle i så fall hela body builder eliten vara lurade. Och dom om någon är proffs på vad man ska äta och inte.Då dom lever för sin kropp helt.Och att jämnföra hälsokost te med tex gainer och protein ja det är som att säga att när en guppi växer upp så blir det en tiger haj= Urdumt
#105 - 1 augusti 2006 16:23
Annars måste jag säga att denna tråd har blivit rätt intressant. Hoppas den växer så som man gör på gainer.
#106 - 1 augusti 2006 20:09

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Instämmer fullständigt!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Cobra: Musklerna får energi av kolhydrater. Snabba kolhydrater bränner man fort och lämnar musklerna i mjölksyretillstånd, långsamma kolhydrater behöver längre tid på sig för att bränna. Alla kemiska rektioner i kroppen behöver vätska för att ske så det är viktigt att man ger kroppen tillräckligt med vätska så den inte brinner upp och förbrukar nödvändiga vätskedepåer när den bränner. Just då uppstår mjölksyran. Är man däremot ute efter att BYGGA muskler så är kolhydrater OCH proteiner rätt väg att gå eftersom muskler byggs upp av protein och underhålls av kolhydrater. Enkelt uttryckt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Zeeke: Hur är det ställt med bodybuildereliten och deras TOTALA kostkunskaper?? Jag är rädd att alla aminosyror de vräker i sig går rätt till musklerna utan att underhålla hjärnan..... IQ, kan räkna och beundra, IQ, kan ABC.... tugga tuggummi och gå på en gång...... DÄRMED INTE ALLA DRAGNA ÖVER EN KAM!!! Att kunna bygga sådana muskler som de gjort är inte möjligt med enbart proteinpulver av alla de slag.... För att få till sådana biffiga muskler så krävs det tyvärr steroider. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å där lämnar jag denna tråden![/COLOR][/FONT]
#107 - 1 augusti 2006 20:24
va e de ni 2 inte förstår? Det var min personliga åsikt och erfarenhet ang gainers etc. Min ämnesomsättning gör att min kropp uppenbarligen anpassar sitt energibehov efter intag och ej av rörelse. Gainers etc gör absolut inget för mig. Det enda som egentligen fungerat någerlunda har varit speciella shakes för cancerpatienter som jag fått från MAS (jag har turligt nog inte fått cancer, men fick tag i detta för att testa under en tid).
De bodybuilders jag känner (bla min systers fd man) äter helt "vanlig" mat (dock lite mer och lite oftare).
Att eliten skulle varit lurad tycker jag inte. De har ju på sig en t-shirt där det står "MET-RX" och tjänar pengar på det..

edit:
[quote=Lenmar]För att få till sådana biffiga muskler så krävs det tyvärr steroider.[/quote]
Eller massor med tid.. men oftast är så inte fallet :)
#108 - 1 augusti 2006 20:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ojdå, jag vill absolut inte generalisera och vara elak men jag känner alltför många kroppsbyggare som inte hade tålamodet att vänta på att musklerna skulle byggas utan "hjälpte" till med steroider. Vill absolut inte klanka ner på hela "byggarkåren" men steroider är tyvärr ganska lätta att komma över och många har tagit till dessa för att bygga muskelmassa snabbt. Jag har för vana att kolla efter hudbristningar, om det finns bristningar så har i regel musklerna växt för fort och det gör de inte om man bygger muskler på naturlig väg.[/COLOR][/FONT]
#109 - 1 augusti 2006 20:38
Ja sintei och då menar du att dom inte äter vare sig protein eller gainer???Ja och även jag har kompisar som tävlar i bodybuilding..Så detta om att din systers fd man tävlade utan att äta protein eller gainer kan ju vara sant om det var på åsa nisses tid.Och sen tycker jag det är tråkigt att vissa påpekar att bodybuilder är hjärndöda och att dom tar steroider.Då visst finns det men då skulle även alla elit idrottare var hjärndöda steroid missbrukare då det tages inom nästan alla elit idrotter.Men som min kompis som tränar stenhårt äter rätt varje dag och tävlar i body building fitness klass skulle nog inte bli så glad om HAN SÅG VISSAS INLÄGG HÄR. Hur tror ni våra svenska nhl hjältar växer till så fort och blir biffiga när dom åker till nhl.men dom tränar väl säkert hårdare i usa plus att dom dricker massor av mjölk..
#110 - 1 augusti 2006 20:52
[quote=zeke66]Ja sintei och då menar du att dom inte äter vare sig protein eller gainer???Ja och även jag har kompisar som tävlar i bodybuilding..Så detta om att din systers fd man tävlade utan att äta protein eller gainer kan ju vara sant om det var på åsa nisses tid.Och sen tycker jag det är tråkigt att vissa påpekar att bodybuilder är hjärndöda och att dom tar steroider.Då visst finns det men då skulle även alla elit idrottare var hjärndöda steroid missbrukare då det tages av inom elit idrotter.Men som min kompis som tränar stenhårt äter rätt varje dag och tävlar i body building fitness klass skulle nog inte bli så glad om HAN SÅG VISSAS INLÄGG HÄR. Hur tror ni våra svenska nhl hjältar växer till så fort och blir biffiga när dom åker till nhl.men dom tränar väl säkert hårdare i usa plus att dom dricker massor av mjölk[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast du behöver inte bli så spydig. I mitt fall tycker jag det är så gott att verkligen ha grundkunskaperna om näringslära, fysiologi och biokemi i ryggraden. Hur i hela fridens namn kan man tro att ett pulver är NATURLIGT??? och att det kan ERSÄTTA mat??? Jisses..... Det finns inga genvägar.... Förr eller senare i livet så kommer det visa sig att kroppen får/fått brist på något....[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har sett egna sidor av bodybuilding och där var det snarare regel än undantag att det förekom injektioner. Så tyvärr, det är detta jag grundar mina fördomar på!!! Men att dra alla över en kam är orättvist, det ber jag om ursäkt för, däremot så undrar jag när man skall införa dopingkontroller på bodybuilders? Och när dessa i så fall skall tas? Ett halvår före tävling tycker jag vore vettigt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tror Gainers och andra små pulver med "aminosyror" funkar kanon för dem som tror på det men för mig som har andra kunskaper så tycker jag bara att det är ett förträffligt sätt för tillverkarna att tjäna storkovan. Jag jämför det med tex Herbalife, Nutrilett mfl för bantare. Tro kan försätta berg och var och en blir salig på sin egen övertygelse.[/COLOR][/FONT]
#111 - 1 augusti 2006 21:26
Jag är inte spydig gillar bara inte på hopp på folk typ som på min kompis som lever helt för sin träning och äter rätt och kör dubbel pass visa dagar i veckan.Om folk bara fatta hur mycket dom jobbar för att komma dit dom är. Går tex upp kl 0400 på morgonen för att kunna gå förre arbetet en timma.Sen träna på lunchen sen hem och köra ett pass.Plus att ta hand om det alldagliga.Jag ser i alla fall upp till sådana människor det är karaktär om något. Men kan tyvärr inte säga att jag har samma karaktär tänker bara lite på vad jag äter och försöker att undvika chips och sådant i veckorna.Har en godis dag i veckan som jag frossar på.
#112 - 2 augusti 2006 05:49
[quote=zeke66]Jag är inte spydig gillar bara inte på hopp på folk typ som på min kompis som lever helt för sin träning och äter rätt och kör dubbel pass visa dagar i veckan.Om folk bara fatta hur mycket dom jobbar för att komma dit dom är. Går tex upp kl 0400 på morgonen för att kunna gå förre arbetet en timma.Sen träna på lunchen sen hem och köra ett pass.Plus att ta hand om det alldagliga.Jag ser i alla fall upp till sådana människor det är karaktär om något. Men kan tyvärr inte säga att jag har samma karaktär tänker bara lite på vad jag äter och försöker att undvika chips och sådant i veckorna.Har en godis dag i veckan som jag frossar på.[/quote]

Du har precis besvarat hela denna här diskussionen med ett alldeles perfekt inlägg! Hårt och åter hårt arbete ligger bakom musklerna.
Nu kan vi inte ta reda på om han hade kunnat klara av det utan gainers etc så vi får låta det vara osagt om det beror på placeboeffekten eller effekten av pulvret. Jag tänker inte "omvandla" era tankesätt, som jag skrev innan så finns det 1000000 olika människor som har 1000000 olika tankegångar om hur man tränar bäst/äter rätt.
#113 - 2 augusti 2006 15:31
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ojdå, jag vill absolut inte generalisera och vara elak men jag känner alltför många kroppsbyggare som inte hade tålamodet att vänta på att musklerna skulle byggas utan "hjälpte" till med steroider. Vill absolut inte klanka ner på hela "byggarkåren" men steroider är tyvärr ganska lätta att komma över och många har tagit till dessa för att bygga muskelmassa snabbt. Jag har för vana att kolla efter hudbristningar, om det finns bristningar så har i regel musklerna växt för fort och det gör de inte om man bygger muskler på naturlig väg.[/COLOR][/FONT][/quote]
Det stämmer inte riktigt. All utveckling av muskulatur som inte passar in i hudvävnaden ger bristningar. Sen om man tränar stenhårt och äter bra, eller använder anabola steroider är en helt annan femma.
#114 - 2 augusti 2006 15:37
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fast du behöver inte bli så spydig. I mitt fall tycker jag det är så gott att verkligen ha grundkunskaperna om näringslära, fysiologi och biokemi i ryggraden. Hur i hela fridens namn kan man tro att ett pulver är NATURLIGT??? och att det kan ERSÄTTA mat??? Jisses..... Det finns inga genvägar.... Förr eller senare i livet så kommer det visa sig att kroppen får/fått brist på något....[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har sett egna sidor av bodybuilding och där var det snarare regel än undantag att det förekom injektioner. Så tyvärr, det är detta jag grundar mina fördomar på!!! Men att dra alla över en kam är orättvist, det ber jag om ursäkt för, däremot så undrar jag när man skall införa dopingkontroller på bodybuilders? Och när dessa i så fall skall tas? Ett halvår före tävling tycker jag vore vettigt.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tror Gainers och andra små pulver med "aminosyror" funkar kanon för dem som tror på det men för mig som har andra kunskaper så tycker jag bara att det är ett förträffligt sätt för tillverkarna att tjäna storkovan. Jag jämför det med tex Herbalife, Nutrilett mfl för bantare. Tro kan försätta berg och var och en blir salig på sin egen övertygelse.[/COLOR][/FONT][/quote]
En proteindrink/gainer är ingen ersättning för en måltid! Har du fortfarande inte fått in det i skallen? En kroppsbyggare äter i snitt 6 måltider per dag (varierar beroende på period), och kompletterar detta med 2 proteindrinkar eller gainers, oftast i samband med träningen. Du kan aldrig få ut samma indexvärden som vassleisolat har, från någon kött, mjölk, eller annan proteinrik produkt, därav användningen av produkten. Likaså kan du inte uppnå det höga glykemiska indexet i kolhydraterna som finns i en gainer (min egna), men någon annan kolhydratrik källa, därav användningen av produkten. Lenmar - Du har kunskaper i näringslära, inte bodybuilding, som vi redan har märkt. Det räcker för en hobbytränade person, men inte för oss andra.
#115 - 2 augusti 2006 15:40
[quote=Sintei]Du har precis besvarat hela denna här diskussionen med ett alldeles perfekt inlägg! Hårt och åter hårt arbete ligger bakom musklerna.
Nu kan vi inte ta reda på om han hade kunnat klara av det utan gainers etc så vi får låta det vara osagt om det beror på placeboeffekten eller effekten av pulvret. Jag tänker inte "omvandla" era tankesätt, som jag skrev innan så finns det 1000000 olika människor som har 1000000 olika tankegångar om hur man tränar bäst/äter rätt.[/quote]
Åh, att ni inte fattar det!? Vi som verkligen går in för att utveckla maximal muskelmassa, vill ha det extra som dessa produkter kan erbjuda. Ni som hobbytränat lite då och då, ni för göra precis hur f*n ni vill! Ingen "naturlig produkt" kan komma upp i indexvärdet som vassleisolat har, precis som ingen "naturlig produkt" kan komma upp i det glykemiska index som en gainer har (hemmagjord).
#116 - 2 augusti 2006 17:30
[quote=freakazoid]En proteindrink/gainer är ingen ersättning för en måltid! Har du fortfarande inte fått in det i skallen? En kroppsbyggare äter i snitt 6 måltider per dag (varierar beroende på period), och kompletterar detta med 2 proteindrinkar eller gainers, oftast i samband med träningen. Du kan aldrig få ut samma indexvärden som vassleisolat har, från någon kött, mjölk, eller annan proteinrik produkt, därav användningen av produkten. Likaså kan du inte uppnå det höga glykemiska indexet i kolhydraterna som finns i en gainer (min egna), men någon annan kolhydratrik källa, därav användningen av produkten. Lenmar - Du har kunskaper i näringslära, inte bodybuilding, som vi redan har märkt. Det räcker för en hobbytränade person, men inte för oss andra.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jesus!!!! Nä dina "kunskaper" vägrar stanna kvar!!!! Ja, ja..... Du har din övertygelse, kör på den!! Du vet vad som är bäst för dig!! Å du kopplar inte vad jag försöker säga så nu droppar jag ämnet definitivt!! Jag tror jag har djupare insikt om vassleisolat än dig, det är min övertygelse!! Baj, baj, syns kanske i nån annan tråd![/COLOR][/FONT]
#117 - 2 augusti 2006 18:58
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jesus!!!! Nä dina "kunskaper" vägrar stanna kvar!!!! Ja, ja..... Du har din övertygelse, kör på den!! Du vet vad som är bäst för dig!! Å du kopplar inte vad jag försöker säga så nu droppar jag ämnet definitivt!! Jag tror jag har djupare insikt om vassleisolat än dig, det är min övertygelse!! Baj, baj, syns kanske i nån annan tråd![/COLOR][/FONT][/quote]
Skaffa lite erfarenhet från bodybuilding/styrketräning, och kom tillbaka sen, innan du skriver sådana dumheter.
#118 - 2 augusti 2006 20:19
[quote=freakazoid]Skaffa lite erfarenhet från bodybuilding/styrketräning, och kom tillbaka sen, innan du skriver sådana dumheter.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ha, ha... Ja du verkar ju veta ALLT om mig??? :p Hur kan du veta vem jag är, vad jag gjort och vad jag vet om bodybuilding?? Detta är främst ett akvarieforum och jag ser ingen anledning att berätta mer om mig än vad som behövs. Jag är nog mer insatt än du någonsin kan ana!!! Skaffa dig lite egen erfarenhet innan DU far med DUMHETER och är så förbannat otrevlig!!! [:-56] [:-76][/COLOR][COLOR=darkorchid] Freakazoid, ett namn att lägga på minnet!!!:D [/COLOR][/FONT]
#119 - 2 augusti 2006 20:32
freakazoid läs och begrunda:

[quote=ekmanjenny]För att få igång tråden lite så skulle jag vilja ta upp lite olika saker. Bl a det här med proteindryck. För och emot. Är det verkligen bra?[/quote]

Du har gjort din ståndpunkt ganska klar. Är man bodybuildare så tycker du att man ska ta proteindrinks etc.
Jag är av helt annan åsikt. Och eftersom jag har experimenterat i mina yngre dar och ej sett resultat rekomenderar jag alltså inte gainers etc.
Dock måste jag medge att för rätta personer kan det finnas en enorm positiv placeboeffekt (oavsett om vår diskussion om gainers etc utgör nytta).
#120 - 3 augusti 2006 05:56
Oj vad det blir intressant här i denna tråd hela tiden! :) Vill ge kredit till dig freakazoid som startat detta ämne! Är alltid skoj när en tråd växer och engagerar! :)
Tyvärr medför ett intressant och så pass stort ämne också många meningsskiljaktigheter och "duster"! Jag tycker att alla kan, precis som freakazoid lovade att göra(och gör), försöka vara lite hövliga och ha överseende med varandra! Då kan denna tråd fortsätta i behaglig "läsarform", så att alla får ut något av det. Det underlättar för både erfarna "byggare" och hobbytränare att läsa eller ge inlägg.
Jag har själv läst med stort intresse, då jag också funderat kring detta med proteindrycker, olika produkter på marknaden, kost osv...och huruvida man ska äta vitamin/mineral-produkter eller inte. Själv kör jag aerobics, yoga, lite styrketräning och tar promenader, jag försöker också "äta rätt". Tar även vitamin/mineral-tabletter, med extra antioxidant-tillsats. Tycker att dessa tabletter fungerar bra, har märkt markant skillnad i ork och lust att röra på mig, sen jag började med dessa! Däremot är väl inte koffeintabletter bra att ta innan träning? De kan lätt bli ett beroende som gör att man tar fler och fler under dagen för att orka, vilket i sin tur kan leda till att man tar andra mindre lagliga "orka-mer"-preparat. Har själv vandrat den vägen en gång, och det är inte att rekommendera. Känns som att då kan man väl lika gärna ta sig en mugg kaffe på morgonen istället? Att dricka 2 muggar om dagen som jag gör är väl ingen fara?
Hå och hej! Nu är det dags för morgonpromenaden i alla fall!

Soliga hälsningar Scalara
#121 - 3 augusti 2006 06:06
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ha, ha... Ja du verkar ju veta ALLT om mig??? :p Hur kan du veta vem jag är, vad jag gjort och vad jag vet om bodybuilding?? Detta är främst ett akvarieforum och jag ser ingen anledning att berätta mer om mig än vad som behövs. Jag är nog mer insatt än du någonsin kan ana!!! Skaffa dig lite egen erfarenhet innan DU far med DUMHETER och är så förbannat otrevlig!!! [:-56] [:-76][/COLOR][COLOR=darkorchid] Freakazoid, ett namn att lägga på minnet!!!:D [/COLOR][/FONT][/quote]

Ursäkta lenmar, men freakazoid bad dig faktiskt om ursäkt på föregående sida, han skulle försöka vara mer hövlig lovade han. Jag reagerade faktiskt oxå på hans attityd och skrev detta till honom.
Men ger det dig rätt att skriva vad du vill? Om du kollar på föregående sidor så har du skrivit saker som att "du hånler" åt hans kunskaper osv...Har du bett om ursäkt? Kanske skulle du bli bemött bättre om du oxå slutade skriva sådana saker! Vill inte sätta mig till doms över, eller klanka ner på dig eller någon annan. Tycker bara att det är så tråkigt när det blir såhär. Vi har ju alla olika erfarenheter och råd att ge, och det är lika intressant att läsa dem alla, så varför inte försöka vara mera tillmötesgående och kommunicera bättre? Visst är detta ett akvarieforum i första hand, men även dessa "off-topic"-ämnen är intressanta.
Jag är ingen "älska-hela-världen"-människa jag heller, men jag försöker i alla fall att hålla mig ifrån spydigheter och elaka kommentarer härinne. Det får man nog av i verkliga livet ändå!
Ha en bra dag!

#122 - 3 augusti 2006 09:05
Reglen är väl annars. konditionsträning på morgonen (gärna utan att ha ätit och styrketräning senare på dan när man ätit, o så äta efter då också.

Annars tycker jag som ekman Jenny , känn vad kropppen vill och skit i socker så går allt bra
#123 - 3 augusti 2006 16:41
[quote=Scalara]Ursäkta lenmar, men freakazoid bad dig faktiskt om ursäkt på föregående sida, han skulle försöka vara mer hövlig lovade han. Jag reagerade faktiskt oxå på hans attityd och skrev detta till honom.
Men ger det dig rätt att skriva vad du vill? Om du kollar på föregående sidor så har du skrivit saker som att "du hånler" åt hans kunskaper osv...Har du bett om ursäkt? Kanske skulle du bli bemött bättre om du oxå slutade skriva sådana saker! Vill inte sätta mig till doms över, eller klanka ner på dig eller någon annan. Tycker bara att det är så tråkigt när det blir såhär. Vi har ju alla olika erfarenheter och råd att ge, och det är lika intressant att läsa dem alla, så varför inte försöka vara mera tillmötesgående och kommunicera bättre? Visst är detta ett akvarieforum i första hand, men även dessa "off-topic"-ämnen är intressanta.
Jag är ingen "älska-hela-världen"-människa jag heller, men jag försöker i alla fall att hålla mig ifrån spydigheter och elaka kommentarer härinne. Det får man nog av i verkliga livet ändå!
Ha en bra dag!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ursäkta till dig om du nu reagerar som du gör men om jag blir bemött hånfullt och spydigt så vaknar den lilla [}:)] i mig, så e de, och jag har bara bemött nicket i fråga som nicket bemött mig. Det är bara ett forum och man måste ju få brinna för sin övertygelse och låta känslor svalla över? Jag möter sällan spydigheter eller elaka kommentarer i mitt dagliga liv, kanske därför jag så frikostigt spyr av mig här??[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Att jag över huvudtaget reagerar på utvecklingen av tråden beror på att jag har personlig erfarenhet av baksidorna med kroppsbyggandet. Jag skulle kunna skriva en hel roman om vad jag sett (eller i alla fall en mindre novell :rolleyes:) och varit med om. Jag har valt att hålla mig till den naturliga vägen för det finns sidospår som kan få människor att trilla riktigt illa.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Jag ber gärna om ursäkt om jag varit otrevlig men jag har inte varit ensam om det![/COLOR][/FONT]
#124 - 3 augusti 2006 17:30
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ursäkta till dig om du nu reagerar som du gör men om jag blir bemött hånfullt och spydigt så vaknar den lilla [}:)] i mig, så e de, och jag har bara bemött nicket i fråga som nicket bemött mig. Det är bara ett forum och man måste ju få brinna för sin övertygelse och låta känslor svalla över? Jag möter sällan spydigheter eller elaka kommentarer i mitt dagliga liv, kanske därför jag så frikostigt spyr av mig här??[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Att jag över huvudtaget reagerar på utvecklingen av tråden beror på att jag har personlig erfarenhet av baksidorna med kroppsbyggandet. Jag skulle kunna skriva en hel roman om vad jag sett (eller i alla fall en mindre novell :rolleyes:) och varit med om. Jag har valt att hålla mig till den naturliga vägen för det finns sidospår som kan få människor att trilla riktigt illa.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Jag ber gärna om ursäkt om jag varit otrevlig men jag har inte varit ensam om det![/COLOR][/FONT][/quote]

Som jag skrev så blev jag himla irriterad på freakazoids attityd och skrev detta till honom. Jag tyckte att han behandlade dig onödigt illa. Förlåt om jag lade mig i. [:o] Men han bad dig faktiskt om ursäkt för att han varit onödigt dryg, läste du inte det? Isåfall är det synd.
Jag skrev inte heller att bara du var otrevlig, det var flera i denna tråd som var det. Tycker att det blir så tråkigt att läsa bara. Man behöver ju inte hoppa på varandra och komma med kommentarer om andras ideér eller åsikter ellerhur? Om du vill att andra ska respektera dina erfarenheter så får väl du respektera deras.
Som du skriver så är det bara ett forum, och när man brinner för sina åsikter och kommer ihop sig så kan det bli hårda ord sinsemellan, det är en del av tjusningen. Men någonstans går väl ändå gränsen ellerhur? Ville bara skriva det. Menade inget illa! Sorry.
Kul för dig förresten, att du aldrig någonsin möter på otrevligheter i verkliga livet, det är det många andra som gör. Skulle det inte vara bättre att sprida lite glädje här i forumet då istället? Man kan väl diskutera utan att helt tappa humöret...nåja, jag är väl en drömmare.
#125 - 3 augusti 2006 17:37
Förresten, jag repekterar helt och fullt dina erfarenheter lenmar. Det är väldigt vettigt att utefter det man själv upplevt välja sin egen väg. Men kanske behöver andra själva vandra den vägen för att hitta det bästa sättet för dem? Detta gäller även freakazoid och andra. Man kan ju aldrig pracka på en annan människa sina åsikter, man kan bara upplysa och ytbyta argument för och emot. Är det inte detta ett forum går ut på i första hand?
Äh, jag får väl gå tillbaka till att läsa om och göra inlägg om fiskar istället. Här blev det ju bara fel för att jag råkade skriva att vi kanske kan vara lite trevligare emot varandra.
Hej på er!

#126 - 3 augusti 2006 17:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ärligt talat Scalara! Har du sett ett enda vänligt svar på mina inlägg i denna tråden??? Vartenda svar är fullt av överlägsna "håll-dig-på-mattan" svar!! Grottmänniskan i mig går till försvar när den blir attackerad![/COLOR][/FONT]
#127 - 3 augusti 2006 18:04
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ärligt talat Scalara! Har du sett ett enda vänligt svar på mina inlägg i denna tråden??? Vartenda svar är fullt av överlägsna "håll-dig-på-mattan" svar!! Grottmänniskan i mig går till försvar när den blir attackerad![/COLOR][/FONT][/quote]

Jag har sett att du fått ett par rejäla kängor! Men du är duktig på att dela ut egna också ;) No affense!
Nej men seriöst, jag har också fått en del otrevligheter härinne, och visst f-n vaknar odjuret i mig då också. Man kan ju inte ta skit heller! Jag brukar dock höra mig för om personen ifråga menade så jävla (ursäkta språket) illa, samt påpeka att man kan vara trevligare.
Men du har väl varit medlem ett bra tag va? Jag är rätt ny (juni-06), kanske blir jag mer hårdhudad efter ett tag och bryr mig inte lika mycket. Kanske slutar jag vara trevlig helt? Nä, sån är inte jag.
Hur som helst, hoppas du förstått vad jag menade nu? Det var inte menat som något personligt påhopp på dig.

#128 - 4 augusti 2006 08:42
Jag tycker personligen att denna tråd spårat ur totalt. Här är det endast smutskastning på hög nivå. Efter mitt första inlägg fick jag skit kastat på mig. Jag gav endast ett tips. Trodde att denna tråd var till för oss alla och inte endast de "bodybildare" som denna tråd verkar vara ämnat för. Kanske skulle ändra på rubriken till "Er som vill bli bodybuilder".

För vissa som vill bli PT eller endast vill rekomendera kost och träning för att hjälpa andra tycker jag att VISA har jävligt dålig attityd. Kanske borde dessa läsa lite psykologi!?

Mitt inlägg riktade sig åt de som har någon form av handikapp eller kanske har kraftig övervikt. Jag själv är en sådan person som lagt på mig efter att fött 2 ungar under 2år. Artros, rematisk, nackskada, ryggproblem m.m. finns även med i min kropp. Innan jag blev dålig tränade jag så gott som 7 dagar i veckan. Simmning, fotboll, ridning, löpning, styrketräning, cyckling m.f. Jag dricker inte kaffe, dricker inte alkohol, dricker inte cola eller använder tobak eller andra droger. Äter godis i måttliga mängder och försöker leva ett så sunt liv jag kan. Idag är jag glad om jag klarar av att gå en promenadmed barnvagnen 2km utan att bli liggande av smärta.

Så kopla på hjärnan och sluta vara så jävla nedlåtande åt de som försöker och har egna kunskaper att dela med sig.

//Camilla
#129 - 4 augusti 2006 09:20
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ärligt talat Scalara! Har du sett ett enda vänligt svar på mina inlägg i denna tråden??? Vartenda svar är fullt av överlägsna "håll-dig-på-mattan" svar!! Grottmänniskan i mig går till försvar när den blir attackerad![/COLOR][/FONT][/quote]

Man kanske behöver vara lite mer taktisk än att kliva in med ditt första inlägg;).

Jag tycker tråden är både intressant och vittnar om en hel del kunskap på många håll. Tvärtom så har ju folk till och med bett om ursäkt för sina ibland överilade uttalanden.

Mvh Jari
#130 - 4 augusti 2006 15:55
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ha, ha... Ja du verkar ju veta ALLT om mig??? :p Hur kan du veta vem jag är, vad jag gjort och vad jag vet om bodybuilding?? Detta är främst ett akvarieforum och jag ser ingen anledning att berätta mer om mig än vad som behövs. Jag är nog mer insatt än du någonsin kan ana!!! Skaffa dig lite egen erfarenhet innan DU far med DUMHETER och är så förbannat otrevlig!!! [:-56] [:-76][/COLOR][COLOR=darkorchid] Freakazoid, ett namn att lägga på minnet!!!:D [/COLOR][/FONT][/quote]
Det är inte så svårt att göra matten, om man ser till dina tidigare inlägg, att du aldrig har utövat bodybuilding på hög nivå. Den som utövar, eller har stor erfarenhet från bodybuilding, använder sig av proteinpulver, gainers och kreatin. Så enkelt är det. Så fortsätt diska, dammsuga, tvätta, sticka, virka, byta vatten och hobbygymma i Jönslunda.
#131 - 4 augusti 2006 16:05
Jag tror att Jay Cutler, Ronnie Coleman m.fl. vet mer om budybuilding än du. Jag kan ju skriva vad ex Jay Cutler äter för tillskott under en vanlig dag:

1. Glutamin, T-Tech AM Formula, MultiVitamin/Mineral Complex
2. GAKIC, Pump-Tech
3. Shake AnatorP70, Cell-Tech/Nitro-Tech, Glutamin
4. Glutamin
5. Glutamin
6. LEUKIC, Pump-Tech
7. Cell-Tech/Nitro-Tech, Glutamin
8. Nitro-Tech Nighttime, T-Tech PM, Glutamin

= Du är helt ute och cyklar. Om du tror att du vet mer om bodybuilding än Jay Cutler, så behöver du professionell hjälp.
#132 - 4 augusti 2006 16:12
[quote=freakazoid]Jag tror att Jay Cutler, Ronnie Coleman m.fl. vet mer om budybuilding än du. Jag kan ju skriva vad ex Jay Cutler äter för tillskott under en vanlig dag:

1. Glutamin, T-Tech AM Formula, MultiVitamin/Mineral Complex
2. GAKIC, Pump-Tech
3. Shake AnatorP70, Cell-Tech/Nitro-Tech, Glutamin
4. Glutamin
5. Glutamin
6. LEUKIC, Pump-Tech
7. Cell-Tech/Nitro-Tech, Glutamin
8. Nitro-Tech Nighttime, T-Tech PM, Glutamin

= Du är helt ute och cyklar. Om du tror att du vet mer om bodybuilding än Jay Cutler, så behöver du professionell hjälp.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu tycker jag du kan lugna ner dig! Jag har mina kunskaper och erfarenheter som jag baserar mina värderingar på, du har dina. Lugna ner dig och försök förstå att en diskussion är ett ställe där man kan få säga sin mening utan att alla andra för den sakens skull måste hålla med. Meningen är att man skall både lyssna på andra och ta till sig av andras kunskaper men med din attityd har jag svårt att göra annat än att verkligen inse att mina fördomar besannats.[/COLOR][/FONT]
#133 - 4 augusti 2006 16:17
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu tycker jag du kan lugna ner dig! Jag har mina kunskaper och erfarenheter som jag baserar mina värderingar på, du har dina. Lugna ner dig och försök förstå att en diskussion är ett ställe där man kan få säga sin mening utan att alla andra för den sakens skull måste hålla med. Meningen är att man skall både lyssna på andra och ta till sig av andras kunskaper men med din attityd har jag svårt att göra annat än att verkligen inse att mina fördomar besannats.[/COLOR][/FONT][/quote]
Nu kanske du inser vad det är en bodybuilder vill uppnå? Maximal muskelmassa och defination. Du skriver om att man ska ta hand om kroppen och må bra av träningen, men sådan är inte våran verklighet. Allt handlar om att få det lilla extra ur kosten och träningen, på bekostnad av någonting annat.
#134 - 4 augusti 2006 16:26
[quote=freakazoid]Nu kanske du inser vad det är en bodybuilder vill uppnå? Maximal muskelmassa och defination. Du skriver om att man ska ta hand om kroppen och må bra av träningen, men sådan är inte våran verklighet. Allt handlar om att få det lilla extra ur kosten och träningen, på bekostnad av någonting annat.[/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Efter att ha levt (och tränat) ihop med en bodybuilder i tre år så tycker jag nog att jag är mer insatt än medelzoopetaren. Jag vet vad det är du försöker säga. Punkt. Point made. Du förstår inte vart jag vill komma och tråden är helt ointressant från och med nu. Jag läser inte den mer så du behöver inte svara mig.[/COLOR][/FONT]
#135 - 4 augusti 2006 16:29
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Efter att ha levt (och tränat) ihop med en bodybuilder i tre år så tycker jag nog att jag är mer insatt än medelzoopetaren. Jag vet vad det är du försöker säga. Punkt. Point made. Du förstår inte vart jag vill komma och tråden är helt ointressant från och med nu. Jag läser inte den mer så du behöver inte svara mig.[/COLOR][/FONT][/quote]
Gör så.
#136 - 5 augusti 2006 08:10
[QUOTE=jarinen]Man kanske behöver vara lite mer taktisk än att kliva in med ditt första inlägg;).

Jag tycker tråden är både intressant och vittnar om en hel del kunskap på många håll. Tvärtom så har ju folk till och med bett om ursäkt för sina ibland överilade uttalanden.

Mvh Jari[/QUOTE]
Hmmm.... Tycker att det inte verkar fungera alls i fråga på att ta och ge! Det känns väldigt egotrippat här.

//Camilla
#137 - 5 augusti 2006 08:26
[quote=freakazoid]Det är inte så svårt att göra matten, om man ser till dina tidigare inlägg, att du aldrig har utövat bodybuilding på hög nivå. Den som utövar, eller har stor erfarenhet från bodybuilding, använder sig av proteinpulver, gainers och kreatin. Så enkelt är det. Så fortsätt diska, dammsuga, tvätta, sticka, virka, byta vatten och hobbygymma i Jönslunda.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Denna kalibern har jag i alla fall inte haft på mina "attacker"! Det var det absolut värsta jag nånsin läst!![/COLOR][/FONT]
#138 - 5 augusti 2006 16:19
[quote=C.Ciklid]Hmmm.... Tycker att det inte verkar fungera alls i fråga på att ta och ge! Det känns väldigt egotrippat här.

//Camilla[/quote]
Men det är ju så löjligt att påstå att man kan lyckas bra i bodybuilding utan dessa kosttillskott, när 100 av världens absolut bästa bodybuilders påstår det.
#139 - 5 augusti 2006 16:20
Sen ska man inte glömma alla studier och forskning som har gjorts inom detta område de senaste åren.
#140 - 5 augusti 2006 17:55
Arne Tammer vad åt han?
#141 - 5 augusti 2006 20:29
[quote=cobra]Arne Tammer vad åt han?[/quote]
Jag har för mig att han var vegetarian till största delen. För en 50-60 år sen...
#142 - 6 augusti 2006 09:36
[QUOTE=freakazoid]Men det är ju så löjligt att påstå att man kan lyckas bra i bodybuilding utan dessa kosttillskott, när 100 av världens absolut bästa bodybuilders påstår det.[/QUOTE]

Jag tycker bara att det är så jävla onödigt att älta!! Det ger en tryckt stämning och i många fall ballar det ur och så smutskastas det till höger och vänster.Tycker att det har blivit dålig stämning på zoopet överhuvudtaget nu de sista månaderna. Det verkar som att vissa inte kan ta kritik, sluta älta, ta emot nya idéer osv utan håller fast på sina egna filosofier och det är DE som absolut är de enda fast svaren! DET tycker jag år tråkig, för det är oftast dessa personer som är fruktansvärt trångsynta och inte blir omtyckta på forum. Oftast har dessa personer dålig attityd mot andra med och måste genast skriva en nedlåtande tåt mot personer som kommer med förslag. Ett forum är till för att fråga, dela med sig av sina egna erfarenheter osv, men inte till för att leka Gud.

//Camilla
#143 - 6 augusti 2006 10:31
Jag tycker mig skönja en skara medlemmar på Zoopet som ingår i en sorts outtalad gemenskap och där man pratar allt mellan himmel o jord. Här är det oftast bara frågan om att fylla i varandras åsikter o uppfattningar och vara så där härligt jätteöverens. Finns massor med trådar där just denna krets fyller i varandra och är jätteöverens och aldrig ifrågasätter varann. Om de då blir ifrågasatta som i denna tråden så överreageras det nåt oerhört och man känner sig förolämpad. Jag tycker det är synd att tråden utvecklats till det och hoppas att den hittar tillbaka till sakfrågorna då det är intressanta grejer som avhandlas.

I sak skriver jag under på det mesta freakazoid ger uttryck för. Något som inte varit uppe nåt nämnvärt än är ju det där med själva tiden i gymet. För en framgångsrik BB så är ju själva slitet i gymet en ren tekniksport där det gäller att göra rätt saker vid rätt tidpunkt. Stark kan vemsomhelst bli, det är bara att lyfta, lyfta och åter lyfta. Att bli stor som BB vill kräver en helt annan medvetenhet om vad man håller på med. Att maximalt köra slut på varje (obs varje) muskelfiber och låta den få en bra återuppbyggnad(kost,vila av kvalitet). Väsentlig skillnad på att bli stark och att bli stor när det gäller träning. Så jag påstår att alla tre faktorerna är i princip lika viktiga (kost,vila,träning). Det har varit mycket fokus på just kosten.

Mvh Jari
#144 - 6 augusti 2006 13:08
Jupp håller med fullständigt jarinen..Men förstår samtidig det som freakazoid
ochså skriver och håller med han fullständigt vad det gäller kosttillskott.Så förstår lite av hans frustration. Det är ju helt beroende av vad man är ute efter. Bygga så mycket som möjligt eller typ bara köra för att hålla sig i form. Det är 2 helt olika saker.Och med detta inlägg trampar jag inte på någon utan uttrycker min persoliga åsikt.Nä nu ska jag gå och koka fullkorns pasta och hoppas att denna tråd växer och blir stor för jag tycker nämligen att detta annars är en kanon tråd då i mitt liv finns det 2 intressen akvarium och styrketräning. Och nu håller en polare på att lura mig på att starta ett saltvattens akvarium och är grymt sugen på att ha några nemo =)
#145 - 6 augusti 2006 17:19
Får jag fråga om man kan bli lika bra bodybuildare MED gainers etc som UTAN gainers etc?
Sen har jag en fråga till, hur många av eliten i BB har "vanliga dagjobb" som de kan försörja sig på?
#146 - 6 augusti 2006 17:52
Sintei om du läst denna tråd så tror jag att den hade svarat på din första fråga. Och på nummer 2 så behöver väl alla arbeta för att få pengar eller?Du får ju inte mera muskler för att du kör 10 pass om dagen vila och mat är minst lika viktigt som träningen i sig.
#147 - 6 augusti 2006 18:15
[quote=Sintei]Får jag fråga om man kan bli lika bra bodybuildare MED gainers etc som UTAN gainers etc?
Sen har jag en fråga till, hur många av eliten i BB har "vanliga dagjobb" som de kan försörja sig på?[/quote]
Nej. Även om skillnaden är minimal, så kommer ändå gainern att ge dig den extra återhämtningen och muskeltillväxten du söker. Det är precis det vi har diskuterar. En bodybuilder vill ha det lilla extra för att uppnå maximal muskeltillväxt.

De allra bästa lever på prispengar från tävlingar, gatherings, samt sponsorer, precis som vilka andra idrottare som helst. De blir inga multimijonärer, men de bästa tjänar så att de klarar sig.
#148 - 6 augusti 2006 21:41
[quote=freakazoid]Nej. Även om skillnaden är minimal, så kommer ändå gainern att ge dig den extra återhämtningen och muskeltillväxten du söker. Det är precis det vi har diskuterar. En bodybuilder vill ha det lilla extra för att uppnå maximal muskeltillväxt.[/quote]

Så det går alltså inte bli en bra bodybuildare utan gainers etc? Mig veterligen finns det bodybuildare som äter endast väl sammansatt mat. De tränar rätt och får de muskler som behöves (väldefinierade). Håller du inte med?

Jag vill gärna lära mig lite om detta här med gainers etc. Från ett mer vetenskapligt sett (då jag faktiskt jobbar på laboratorie inom peptider. Och som du kanske vet så går det såhär aminosyra->peptid->protein). Ge mig gärna en länk till någon forskning på exempelvis MET-RX produkter för de är världskända och bla sponsrar worlds strongest man som går på TV.

Edit: gick själv in på MET-RX sida på deras "story"

Och här står det ang deras storsäljare METAMYOSYN:
"This unique protein blend was developed by a physician based on metabolic research on supporting lean muscle mass**"
Och för de 2 **:
** This statement has not been evaluated by the food and drug administration.

Undrar varför FDA inte godkänt deras produkt. Kan det ha att göra med att det inte har någon bevisad effekt i riktig studie?
Guest
#149 - 7 augusti 2006 13:48
mycket bra inlägg jarinen kunde inte sagt det bättre....vila är ett måste om man vill bygga muskler...
#150 - 7 augusti 2006 15:37
[quote=Sintei]Så det går alltså inte bli en bra bodybuildare utan gainers etc? Mig veterligen finns det bodybuildare som äter endast väl sammansatt mat. De tränar rätt och får de muskler som behöves (väldefinierade). Håller du inte med?

Jag vill gärna lära mig lite om detta här med gainers etc. Från ett mer vetenskapligt sett (då jag faktiskt jobbar på laboratorie inom peptider. Och som du kanske vet så går det såhär aminosyra->peptid->protein). Ge mig gärna en länk till någon forskning på exempelvis MET-RX produkter för de är världskända och bla sponsrar worlds strongest man som går på TV.

Edit: gick själv in på MET-RX sida på deras "story"

Och här står det ang deras storsäljare METAMYOSYN:
"This unique protein blend was developed by a physician based on metabolic research on supporting lean muscle mass**"
Och för de 2 **:
** This statement has not been evaluated by the food and drug administration.

Undrar varför FDA inte godkänt deras produkt. Kan det ha att göra med att det inte har någon bevisad effekt i riktig studie?[/quote]
Argh vad det finns tröga människor! Jag orkar inte förklara skillnaden mellan BB och styrketräning en gång till...
#151 - 7 augusti 2006 16:47
Vadå trög, jag vill lära mig vad det är som gör skillnaden mellan att äta gainers etc gentemot att inte äta dem om man är en seriös BB och kanske siktar in sig på eliten.
Gainers etc är inte ens klassat som naturläkemedel i Sverige! Enda kravet för det är att det ska ha en bevisad effekt. Om det inte har bevisad effekt varför ödslar jag ens då energi på dig? Som det är nu förstår jag att ditt enda argument är "100 BB i eliten käkar gainers etc och de har inte fel." Måste jag påpeka detta en gång till att de är sponsrade att säga detta?

Men visst klarar du inte att försvara dina argument bättre visar hur seriös du är.
#152 - 7 augusti 2006 17:12
[quote=Sintei]Vadå trög, jag vill lära mig vad det är som gör skillnaden mellan att äta gainers etc gentemot att inte äta dem om man är en seriös BB och kanske siktar in sig på eliten.
Gainers etc är inte ens klassat som naturläkemedel i Sverige! Enda kravet för det är att det ska ha en bevisad effekt. Om det inte har bevisad effekt varför ödslar jag ens då energi på dig? Som det är nu förstår jag att ditt enda argument är "100 BB i eliten käkar gainers etc och de har inte fel." Måste jag påpeka detta en gång till att de är sponsrade att säga detta?

Men visst klarar du inte att försvara dina argument bättre visar hur seriös du är.[/quote]
Men snälla rara - Läs tråden ordentligt!
#153 - 7 augusti 2006 17:17
Går vitaminer att lagra i koncentrerad torr tablettform, så lär ju kolhydrater eller proteiner kunna lagras på samma sätt. Vitaminer är väl betydligt känsligare. Om vi förutsätter att det är så, då är ju förklaringen med gainers inte ett dugg konstig.

Om du kommit så långt som "elitnivå" som nämns så har du ju en vulgär ämnesomsättning och om du då ska fortsätta att träna hårt o bli större måste du ha samtliga näringsämnen i samma omfattning som din omsättning och träningsdos. I annat fall riskerar du ju att gå till gymet och använda muskler som bränsle och det vill ju inte en BB, då blir du ju mindre.

Gainers ska ju ses som ett komplement som gör situationen möjlig överhuvudtaget för en elit BB. Kan ju inte sitta o äta all övrig tid som inte spenderas i gymet. Men som sagt jag tycker inte gainers är nödvändigt förrän man har kommit riktigt långt i det hela. Absolut tror jag gainers är en nödvändighet för elit BBare och inget hokus pokus.

Mvh Jari
#154 - 7 augusti 2006 17:36
Direkt innan och direkt efter avslutat träningspass -> Koldhydrater och protein -> Högt biologiskt värde på proteinet och högt glykemiskt index på kolhydraterna för snabbast möjliga upptag.

Maltos, Glykemiskt index = 150 / Vassleisolat, Biologiskt värde = 104

Maltos + Vassleisolat = Gainer = Snabbast möjliga upptag.

= Maximala nivåer när det gäller proteinsyntesen både under och efter träningen.

1. Direkt innan, och eventuellt under träning - Gainer
2. Direkt efter träning - Rena kolhydrater eller gainer
3. 1 timme efter träning - Vassleisolat
4. 2 timmar efter träningen - Vassleisolat
5. 3 timmar efter träning - Vassleisolat

= Maximal proteinsyntes och muskeltillväxt = Det en BB eftersträvar...

Jag har hittils inte träffat EN ENDA person som orkar ersätta alla dessa drinkar med måltider som nästan kan komma upp i samma kvalitet. Men bara nästan...
#155 - 7 augusti 2006 19:13
[quote=freakazoid]Nu kanske du inser vad det är en bodybuilder vill uppnå? Maximal muskelmassa och defination. Du skriver om att man ska ta hand om kroppen och må bra av träningen, men sådan är inte våran verklighet. Allt handlar om att få det lilla extra ur kosten och träningen, på bekostnad av någonting annat.[/quote]

Kanske skulle det hjälpt att döpa tråden till något annat? Typ; "Bodybuilding, hur du blir deffad och störst!" ;) Så hade du sluppit allt detta freakazoid?
#156 - 7 augusti 2006 19:18
[quote=C.Ciklid]Jag tycker bara att det är så jävla onödigt att älta!! Det ger en tryckt stämning och i många fall ballar det ur och så smutskastas det till höger och vänster.Tycker att det har blivit dålig stämning på zoopet överhuvudtaget nu de sista månaderna. Det verkar som att vissa inte kan ta kritik, sluta älta, ta emot nya idéer osv utan håller fast på sina egna filosofier och det är DE som absolut är de enda fast svaren! DET tycker jag år tråkig, för det är oftast dessa personer som är fruktansvärt trångsynta och inte blir omtyckta på forum. Oftast har dessa personer dålig attityd mot andra med och måste genast skriva en nedlåtande tåt mot personer som kommer med förslag. Ett forum är till för att fråga, dela med sig av sina egna erfarenheter osv, men inte till för att leka Gud.

//Camilla[/quote]

Ett förslag är att man är noga med vad man döper sin tråd till. Om man är övertydlig så kanske det bara blir folk som svarar som är inom samma område. Jag försökte lätta upp stämmningen här (föregående sidor), och det blev lite bättre, men sen föll det igen! Slutade med att jag fick skit för att jag påpekade en del saker. Trist! Det var ju ett intressant ämne annars.
#157 - 7 augusti 2006 19:20
[quote=Sintei]Vadå trög, jag vill lära mig vad det är som gör skillnaden mellan att äta gainers etc gentemot att inte äta dem om man är en seriös BB och kanske siktar in sig på eliten.

Men visst klarar du inte att försvara dina argument bättre visar hur seriös du är.[/quote]

Hur orkar ni?
#158 - 7 augusti 2006 19:20
[quote=freakazoid]Men snälla rara - Läs tråden ordentligt![/quote]

Nu är du ju där igen!
#159 - 7 augusti 2006 19:26
[quote=Scalara]Kanske skulle det hjälpt att döpa tråden till något annat? Typ; "Bodybuilding, hur du blir deffad och störst!" ;) Så hade du sluppit allt detta freakazoid?[/quote]
Detta är en kost och träningstråd med ALLT inom ämnet.
#160 - 7 augusti 2006 19:26
[quote=Scalara]Ett förslag är att man är noga med vad man döper sin tråd till. Om man är övertydlig så kanske det bara blir folk som svarar som är inom samma område. Jag försökte lätta upp stämmningen här (föregående sidor), och det blev lite bättre, men sen föll det igen! Slutade med att jag fick skit för att jag påpekade en del saker. Trist! Det var ju ett intressant ämne annars.[/quote]
Har du sagt någonting vettigt alls i den här tråden? Om våra inlägg stör dig, så kan du skita i det istället för att komma med dina onödiga kommentarer.
#161 - 7 augusti 2006 19:28
[quote=Scalara]Nu är du ju där igen![/quote]
Men vafan. Jag har skrivit om gainers och BB i över 50 inlägg, och ändå uppstår samma fråga igen. Kom igen nu...
#162 - 7 augusti 2006 19:32
[quote=freakazoid]Har du sagt någonting vettigt alls i den här tråden? Om våra inlägg stör dig, så kan du skita i det istället för att komma med dina onödiga kommentarer.[/quote]

Jag menade att jag fick skit av lenmar för att jag påpekade att hon var dryg emot dig!!!!!!!!!! Några inlägg angående ämnet har jag inte lagt än eftersom det var så jävla dålig stämning här så man tappade lusten! Du är ju omöjlig! Läs noga vad jag skrivit innan du uttalar dig!!! Hur många tror du kommer att vara kvar på denna tråd i slutändan om du fortsätter så här? Ursäkta om jag trampade dig på tårna på något vis!
Fortsätt du för all del! Jag ska inte störa!
#163 - 7 augusti 2006 19:54
Förresten så får du nog lära dig att allt eftersom det kommer in nya Zoopetare så kan det komma samma frågor igen! Om du startar en tråd ska du oxå kunna hantera den allt eftersom den växer. Inte bara svara "läs vad jag skrivit", "du vet ju ingenting!", "snälla, rara söta lilla vän"...Du sätter dig ju till doms över andra, är dryg och vresig och hävdar hela tiden bara din åsikt. En annan törs ju för fan inte ens skriva något inom detta ämne för då blir man väl dissad direkt! Vad gör du härinne om alla är så jävla blåsta? Varför ville du ens diskutera detta med andra?! Lär dig lite empati, och läs psykologi så kanske du bättre kan diskutera med andra i fortsättningen. Såra människor det kan du redan!!!!!!!
#164 - 7 augusti 2006 21:28
[quote=Scalara]Förresten så får du nog lära dig att allt eftersom det kommer in nya Zoopetare så kan det komma samma frågor igen! Om du startar en tråd ska du oxå kunna hantera den allt eftersom den växer. Inte bara svara "läs vad jag skrivit", "du vet ju ingenting!", "snälla, rara söta lilla vän"...Du sätter dig ju till doms över andra, är dryg och vresig och hävdar hela tiden bara din åsikt. En annan törs ju för fan inte ens skriva något inom detta ämne för då blir man väl dissad direkt! Vad gör du härinne om alla är så jävla blåsta? Varför ville du ens diskutera detta med andra?! Lär dig lite empati, och läs psykologi så kanske du bättre kan diskutera med andra i fortsättningen. Såra människor det kan du redan!!!!!!![/quote]
Whine, whine, whine. Jag kan skita i den här tråden. Jag bryr mig inte om den här tråden om allt blir så himla hemskt för dig.
#165 - 7 augusti 2006 21:29
Men tack för mig då. Admin kan låsa tråden tack.
Guest
#166 - 7 augusti 2006 21:40
coola ner er...även du freakazoid, vissa inlägg du har skrivit har nästan varit på gränsen.

Men som sagt ord kan misstolkas...

nu tycker jag att vi går över till träning och kost å dylikt...

fick inget svar förra gången för ni höll på att tjafsa om allt annat så jag frågar igen!!

Vilket proteinpulver löser sig bäst i vatten är det nån som vet det eller???
det bästa jag har använt är eiselt proteinpulver men det kanske finns något som löser sig bättre?
#167 - 8 augusti 2006 06:22
[quote=freakazoid]Men snälla rara - Läs tråden ordentligt![/quote]

Jo, du har verkligen förmågan att argumentera sakligt och fakta baserat.
Detta är löjligt ju..

[quote=jarinen]Går vitaminer att lagra i koncentrerad torr tablettform, så lär ju kolhydrater eller proteiner kunna lagras på samma sätt. Vitaminer är väl betydligt känsligare. Om vi förutsätter att det är så, då är ju förklaringen med gainers inte ett dugg konstig.
<snip>
Men som sagt jag tycker inte gainers är nödvändigt förrän man har kommit riktigt långt i det hela. Absolut tror jag gainers är en nödvändighet för elit BBare och inget hokus pokus.

Mvh Jari[/quote]
Javisst går det lagra i pulver/tablett)-form. "Jag" använder ju aminosyror som kopplas efter varandra till polypeptider beroende på vilken funktion jag vill ha. Däremot kan jag koppla dem så de inte fyller någon funktion. Så bara för att de finns betyder det alltså inte att de gör en funktion.
Däremot så får du gärna ha den åsikten kvar. Du prackar inte på den på någon och det är alltså upp till läsaren av inlägget att ta den informationen som du skriver om och basera egna beslut.
Freakazoid skriver sina inlägg med en absoluthet och ger inte läsaren ett val. Och detta utan ens en uns av bevis.

[quote=freakazoid]
Jag har hittils inte träffat EN ENDA person som orkar ersätta alla dessa drinkar med måltider som nästan kan komma upp i samma kvalitet. Men bara nästan...[/quote]

Oj vad vetenskapligt! Men visst, jag måste ju tro dig när du säger att du inte träffat en enda person som inte kan träna utan detta "recept". [B)]
Dessutom för att hjälpa dig lite eftersom du ändå inte kan. Eliten använder inte vassleisolat längre, utan vasslehydrolysat.
#168 - 8 augusti 2006 06:28
[quote=Lutt]Vilket proteinpulver löser sig bäst i vatten är det nån som vet det eller???
det bästa jag har använt är eiselt proteinpulver men det kanske finns något som löser sig bättre?[/quote]

Om jag får rekomendera något skulle det inte vara "lösningen" som är lösningen.
Efter du tagit din proteindrink, skölj munnen med ett glas mjölk. Du lurar kroppen till att tro du ätit jättemycket och din mage jobbar hårdare :D.
#169 - 8 augusti 2006 06:54
När jag tränade som mest (styrketräning 3 ggr/veckan) åt jag bara vanlig mat och då inga drinkar eller nått sånt utan mer fisk och kött bara. Vill påpeka att jag då hade fotboll och golf utöver styrketräningen.
Är inte så väl insatt men kosttillskott och sånt är väl bara något som elitidrottare måste ta för att orka träna så mycket som de gör och inte behöva äta hela tiden?
Att vi "vanliga" människor som gör det på hobbynivå kanske inte behöver detta utan skulle må bäst av riktig och nyttig mat istället.
#170 - 8 augusti 2006 07:09
Låååås trååådhelvetet! Lås, lås, lås, lås, lås!!!
#171 - 8 augusti 2006 07:09
Lås skiten nu!
#172 - 8 augusti 2006 07:10
Lås, lås, lås, lås, lås!!!
#173 - 8 augusti 2006 08:43
En liten fråga.

När man äter alla dessa pulver, vitamintillskott m.m. oavsett om det är caimbridge, gainers m.f för att hålla sig i form så måste ju detta vara skadligt för kroppen i längden!? Detta m. BB och alla former att tillskott känns mer som anabolapumpning i mina ögon. Jag förstår ju att man vill nå den minimala kroppsfettnivå som går och oftast verkar det som att BB inte nöjer sig förrens det är 0% kroppfettmassa kvar? Har jag fel? Detta måste ju inebära stora skador för kroppen med att aldrig kuna äta normala måltider osv, för hur man än vrider och vänder stenen så kan aldrig alla kosttillskott få kroppen att må bra?

När jag själv tränade åt jag normala måltider, drack vatten vid träning och efter träning och i enstaka fall en Red Bull (efter träning). Medger att jag då rökte och festade till lite då och då. Jag tränade främst styrketräning och vist var jag grövre än tjejerna och många av de taniga killar. Men jag tränade aldrig för att bli en BB. Men jag tränade inte endast för att vara stark utan även för uthållighet (löpning, simmning, ridning m.m.) villket jag enser vara en lämplig kombination :rolleyes: Man har ju sett många BB som är stora som berg, men inte orkar i längden. Dock kanske jag tränade sönder min kropp i förtid. Jag började nämligen med 7 dagars träning när jag var 11-12 år, och innan dess släpade jag 25kg havretunnor. :rolleyes:
#174 - 8 augusti 2006 09:45
[quote=C.Ciklid]En liten fråga.

När man äter alla dessa pulver, vitamintillskott m.m. oavsett om det är caimbridge, gainers m.f för att hålla sig i form så måste ju detta vara skadligt för kroppen i längden!? Detta m. BB och alla former att tillskott känns mer som anabolapumpning i mina ögon. Jag förstår ju att man vill nå den minimala kroppsfettnivå som går och oftast verkar det som att BB inte nöjer sig förrens det är 0% kroppfettmassa kvar? Har jag fel? Detta måste ju inebära stora skador för kroppen med att aldrig kuna äta normala måltider osv, för hur man än vrider och vänder stenen så kan aldrig alla kosttillskott få kroppen att må bra?
[/quote]

Jag klandrar dig inte men Grattis, du är en i mängden fördomsfulla mot BB. Varför skulle det vara skadligt? Det sämsta det kunde vara att det är effektlöst men det tror jag inte på vilket jag skrivit tidigare. Försök att skilja på äpplen o päron ochså, vaddå känns som "anabolapumpning", det är ju kostttillskott som det pratas om. Anabola är nåt annat och hör hemma i en annan tråd för tvivelaktiga substanser.
Kosttillskott ersätter aldrig något annat utan är ett komplement till en i övrigt genomtänkt och kompromisslös diet. Det där med 0% fett o skadligt, visst i längden men det sker bara vid tävling, i övrigt så är oftast BB hälsosamt bulkig.
Inlägg skrivna utifrån känslor är aldrig bra, noggrant övervägd kunskap är bättre.

När jag själv tränade åt jag normala måltider, drack vatten vid träning och efter träning och i enstaka fall en Red Bull (efter träning). Medger att jag då rökte och festade till lite då och då. Jag tränade främst styrketräning och vist var jag grövre än tjejerna och många av de taniga killar. Men jag tränade aldrig för att bli en BB. Men jag tränade inte endast för att vara stark utan även för uthållighet (löpning, simmning, ridning m.m.) villket jag enser vara en lämplig kombination :rolleyes: Man har ju sett många BB som är stora som berg, men inte orkar i längden. Dock kanske jag tränade sönder min kropp i förtid. Jag började nämligen med 7 dagars träning när jag var 11-12 år, och innan dess släpade jag 25kg havretunnor. :rolleyes:

Vill bara poängtera eftersom det ofta låter som att man blir stor bara man tar i en hantel.
När man börjar träna om man inte gjort det tidigare så svarar kroppen extremt den första tiden, kan få till flera kg muskler det första året. Men efter det så krävs det en noggrann kunskap om vad man håller på med om man skall bli BB så att säga.

9 av 10 som börjar träna behöver inte oroa sig för att "bli för stora", det är inte gjort i en handvändning och kräver mycket mer än vad de flesta är beredda att ställa upp på.

Jag kan delvis förstå den frustration som ges uttryck för i den här tråden, BB måste alltid stå till svars och är oftast misstänkliggjord och att alltid bemöta fördomar kan vara tröttande i längden.

Mvh Jari
#175 - 8 augusti 2006 14:37
Jag ser inte ner på dem som vill bli BB. Folk får göra vad de vill med sina kroppar!

Mina funderingar var runt just dessa alla konstiga kost tillskott. Var själv in på "life hällsokost" idag och tittade lite. Erkänner att jag blev fruktansvärt snurrig av alla burkar m. inehåll. Men en sak gick in. Jag skall äta protein när jag kör igån enligt tjejen i butiken. Men självklart är det jag stoppar i mig viktigt. Vad jag är rädd för är att det rätt som det är är något olämplig man råkar stoppa i sig i tron att det är helt ok. Tyvärr har jag haft kompisar som jag bla tränade tillsammans med som blev lurade på "kosttillskott" som visade sig vara ren anabola.

//Camilla
#176 - 8 augusti 2006 14:48
[quote=C.Ciklid]Jag ser inte ner på dem som vill bli BB. Folk får göra vad de vill med sina kroppar!
[/quote]
Vad bra , det förändrar inte att du fortfarande sitter inne med fördomar eftersom du inte riktigt har kunskap om BB.

Mina funderingar var runt just dessa alla konstiga kost tillskott. Var själv in på "life hällsokost" idag och tittade lite. Erkänner att jag blev fruktansvärt snurrig av alla burkar m. inehåll. Men en sak gick in. Jag skall äta protein när jag kör igån enligt tjejen i butiken. Men självklart är det jag stoppar i mig viktigt. Vad jag är rädd för är att det rätt som det är är något olämplig man råkar stoppa i sig i tron att det är helt ok. Tyvärr har jag haft kompisar som jag bla tränade tillsammans med som blev lurade på "kosttillskott" som visade sig vara ren anabola.

//Camilla

Tror inte du behöver kosttillskott. Gör det framförallt inte förrän du har exakt kunskap om ämnet.

Dina kompisar har blivit utsatta för ett allvarligt brott, det säger mer om dom än om själva kosttillskottet.

Mvh Jari
#177 - 8 augusti 2006 14:49
Hmm ja rena anabola säger du men då måste dom ha köpt det på gatan för finns inte en hälsokost affär som säljer anabola det kan jag lova dig.Och köper man saker på gatan borde man ju fatta att det inte är lagligt.Lite sunt förnuft borde man väl ändå ha.Stoppar man i sig tabletter som man köpt på gatan? He he det skulle jag då inte göra.För något anabola som pulver finns inte utan det är tabbar och injekts.
Guest
#178 - 8 augusti 2006 15:00
[quote=C.Ciklid]Tyvärr har jag haft kompisar som jag bla tränade tillsammans med som blev lurade på "kosttillskott" som visade sig vara ren anabola.

//Camilla[/quote]

Lurade??? man kan inte bli lurade på steroider däremot om man vill köpa steroider kan man bli lurad + att steroider säljer man inte hux flux steroider är dyrt och extremt olagligt och extremt onödigt..

måste bara berätta en sak bara för att det står anabolt eller dyl så behöver det inte vara steroider....som tex kreatin är en anabolprodukt, anabol betyder uppbyggnad av muskler/vävnader etc...
#179 - 8 augusti 2006 15:18
Mina fd. vänner blev lurade av en tränare. Så kan det gå när man är ung och dum.

Självklart kommer jag inte stoppa i mig ett enda preparat förens jag har läst på om det om och om igen. Jag var bara lite fundersam på de olika preparaten och snubblade in på affären. Jag kommer att börja träna i mån vad min kropp kommer att fungera med efter jag slutat amma. Det jag är mest intresserad av är de sk. eftermål/mellanmål "snaks" (protein) som finns att köpa på "Lives Hällsokost". Är dessa värt att köpa (12:-/st) och äta efter ett träningspass? Eller skall jag hålla mig till mina Allbran fiber+?

//Camilla
Guest
#180 - 8 augusti 2006 15:30
frågan är hur dom kom på att det var steroider....måste varit dyrt för tränaren

det du menar snacks och som ser ut som chokladförpackningar är nog ingen hit...bättre att köra på proteinpulver och äta en rejäl måltid efter träningen...
#181 - 8 augusti 2006 17:39
[quote=Lutt]coola ner er...även du freakazoid, vissa inlägg du har skrivit har nästan varit på gränsen.

Men som sagt ord kan misstolkas...

nu tycker jag att vi går över till träning och kost å dylikt...

fick inget svar förra gången för ni höll på att tjafsa om allt annat så jag frågar igen!!

Vilket proteinpulver löser sig bäst i vatten är det nån som vet det eller???
det bästa jag har använt är eiselt proteinpulver men det kanske finns något som löser sig bättre?[/quote]

Gu vad skönt! Någon som håller med :) Jag ber om ursäkt för mitt utbrott. Blev lite väl hårt. Jag tål bara inte en massa otrevligheter. Hoppas verkligen inte att tråden blir låst, nu flyter det ju riktigt bra här ;)
Tänk vad trevligt när alla bara är lite hövliga.
Solsken i mitt sinne igen! :)

Angående eiselt proteinpulver så har jag kompisar som tycker det fungerar bäst att lösa i vatten. Men som sagt, det kanske finns bättre pulver?

#182 - 9 augusti 2006 07:12
[QUOTE=Lutt]frågan är hur dom kom på att det var steroider....måste varit dyrt för tränaren

det du menar snacks och som ser ut som chokladförpackningar är nog ingen hit...bättre att köra på proteinpulver och äta en rejäl måltid efter träningen...[/QUOTE]

En tränare kom på den andre tränaren med att sälja detta skit. På så vis kom det ut. Dock märkte man på personerna som åt detta att något inte verkade stå rätt till varken i pallet eller kroppen. Detta höll på i ett ½år innan det uppdagades.

Så dessa "snaks" m. banan/yoghurt, choklad/nötter smak m.f. proppade m. proteiner eller annat jox är alltså inget lämpligt alternativ som ev. mellanmål.

Hur är det eg. med dessa energidrycker? Red Bull, Energydrink m.f som du kan köpa i vanliga butiker? Hur bra är de som "uppfriskare" efter ett pass? Bra eller dåligt? (Jag själv drack RB efter något pass men minns inte om det gav någon efekt)

//Camilla
#183 - 9 augusti 2006 07:42
Har nu lusläst denna tråd. Intressant som bara den. Men nivån var väldigt sandlådeaktig emellanåt och som någon skrev någonstans så har nivån de sista månaderna varit väldigt låga i många trådar. Vissa lever visst för att hacka på folk och tycker att dom är bäst i hela världen. Dessa hackare har troligtvis ett väldigt tråkigt privatliv. För att inte ständigt bli påhoppad av dessa så har jag nästan inte varit inne på zoopet. Och definitivt inte skrivit. Men som sagt mycket av denna tråd har varit väldigt intresant med.

Åter till ämnet;

Själv fitness träna jag i många år innan jag åkte på min nacka skada. Så jag kan ju bara jämföra med mig själv så att säga. Jag vet ju själv hur jag mår, eller? För mig var träning, vila och kost ett stort A-O och är fortfarande, utan att jag är expert för det. Efter ett tags tränande så kände jag att jag behövde lite extra då träningen var hård så jag kompleterade med olika kosttillskott, vilket gjorde att jag mådde mycket bättre och det kändes som om musklerna återhämtade sig bättre och jag hade bättre ork. Tyckte att reultatet blev bättre med. Jag gjorde aldrig avkall på den ordinarie kosten för den är grundstenen i mitt tränande. För en som tränar för sitt välbiffinande skull, tror jag inte behöver ha kosttillskott utan ordentlig mat är det som gäller.
Guest
#184 - 9 augusti 2006 09:09
[quote=C.Ciklid]En tränare kom på den andre tränaren med att sälja detta skit. På så vis kom det ut. Dock märkte man på personerna som åt detta att något inte verkade stå rätt till varken i pallet eller kroppen. Detta höll på i ett ½år innan det uppdagades.

Så dessa "snaks" m. banan/yoghurt, choklad/nötter smak m.f. proppade m. proteiner eller annat jox är alltså inget lämpligt alternativ som ev. mellanmål.

Hur är det eg. med dessa energidrycker? Red Bull, Energydrink m.f som du kan köpa i vanliga butiker? Hur bra är de som "uppfriskare" efter ett pass? Bra eller dåligt? (Jag själv drack RB efter något pass men minns inte om det gav någon efekt)

//Camilla[/quote]

Det är ju bättre än inget, det finns ju även som i små japp/snickers format.

Hmm vad är det du vill uppnå med redbull egentligen, efter träningen är nog ingen hit
#185 - 9 augusti 2006 09:21
En liten fråga endast om hurvida dessa "energi" drinkar fungerar eller inte. De ses ju som ett "tillbehör" inom sporten.
Snaksen jag så var som en kexchoklad i storlek.
//Camilla
Guest
#186 - 9 augusti 2006 11:03
[quote=C.Ciklid]En liten fråga endast om hurvida dessa "energi" drinkar fungerar eller inte. De ses ju som ett "tillbehör" inom sporten.
Snaksen jag så var som en kexchoklad i storlek.
//Camilla[/quote]

kexchoklad storlek...jaja detaljer...jag trodde först du menade som små kulor som är fyllda med protein.

energi drinkar brukar man ta innan och under träning....däremot tror jag inte de fungerar så bra.
#187 - 9 augusti 2006 13:15
Energidrinkar är nog snarare kaffeinbomber och tillför inget mer än "kaffe och socker". Vill man ha (och tycker det ger) en koncentrationsökning kan man ju ta det före träning, men det ger nog inga långvariga effekter eller tillför kroppen någon energi till musklerna. Jag har ett svagt minne av en undersökning att redbull ger koncentrationsökning endast vid långvarigt användande. Och mest är en god dryck (vodkaredbull :)) annars.
Jag kan ju ha fel :)

Edit: Jag måste säga jag tycker vatten är väldigt underskattat. Folk glömmer bort att dricka, helt enkelt, och får slöa kroppar o knoppar.
#188 - 9 augusti 2006 14:38
Sååååå nu kunde jag inte låta denna tråd vara oläst längre och fick sån lust att kolla lite vad alla krampor skrivit och rekomenderat folk så nu så ska jag ut och gå en och en ½ timme och imorrn så blir det gymmet igen som förr.

Har ju haft sommarledigt från träningen i en månad under den s.k semestern :)
Man har ju tagit 135 i bänk en gång för några år sen då man var stor och stark så kanske man ska ta tag i det igen :)
Guest
#189 - 9 augusti 2006 16:53
håller med dig vad du skriver sintei....självklart måste man ju ha vatten i sig för att kunna frigöra värmen.....

asså drd du är tillbaka, det är gött typ efter en månad och man känner träningen som ett beroende hehe...

ska börja träna imorgon jag med...
#190 - 9 augusti 2006 17:21
Ja fi fan...gick en mil innan och nu e man mör i bena minsann, släpa ut min lille jackrusselblandras och den ligger helt utslagen i sängen och sover nu efter långpromenaden :):):):)

Imorrnbitti blir det en ny mil i skorna och senare på dagen 1 timme på gymmet.
Dock ska denne skåningen segla i helgen och vill inte dra på sig allt för mycket träningsvärk så det blir väldigt lätta vikter på gymmet.
#191 - 9 augusti 2006 18:19
[quote=Lutt]ska börja träna imorgon jag med...[/quote]
Och hur många gånger har man inte hört den? [:-100] haha skoja skoja
Guest
#192 - 9 augusti 2006 18:50
hehe ja det har ju aldrig blivit av ligger ju på lat sidan....men nu måste man ju ut och träna bara för man bor i stan nu behöver man inte förvandlas till en liten fet kloak/betong råtta

näe gymmet ligger ju bara 150m ifrån mig och är nyöppnat....dom få stegen orkar väl var enda människa ta hehe
#193 - 10 augusti 2006 17:59
[quote=Marie J]Har nu lusläst denna tråd. Intressant som bara den. Men nivån var väldigt sandlådeaktig emellanåt och som någon skrev någonstans så har nivån de sista månaderna varit väldigt låga i många trådar. Vissa lever visst för att hacka på folk och tycker att dom är bäst i hela världen. Dessa hackare har troligtvis ett väldigt tråkigt privatliv. För att inte ständigt bli påhoppad av dessa så har jag nästan inte varit inne på zoopet. Och definitivt inte skrivit. Men som sagt mycket av denna tråd har varit väldigt intresant med.

Visst var det en himla intressant tråd! Synd att den som startade den inte kunde tolerera andras åsikter, och var riktigt dryg och onödig emot så många. Vi vet alla vem!
Men men...jag tröttnade och sade min mening ett par ggr, jag hade dock hellre skrivit om träning bara, men vaddå, om ingen annan säger till så...:) Hur som helst, det är över nu!
Jag tycker definitivt inte att du ska behöva hålla dig ifrån Zoopet pga dessa hackare, gör som jag, säg ifrån!!! Hur sjutton ska vi få skaplig diskussionsmiljö härinne annars? Näven i bordet! :) Kom igen tjejen! :)
Kanske kan någon av de biffiga killarna härinne säga till nästa gång en sådan dryging dyker upp? ;) Jag tror det tar mer?! Eller?
#194 - 10 augusti 2006 18:04
Vem går inte upp lite i vikt och lägger träningen på hyllan under semestern? :) Tänk på alla dessa grillkvällar och alkohol! Värmen, resorna och att bara ligga i solen och slappa? ;)
Det är i alla fall inspirerande med alla inlägg av er om att nu ska man komma igång med träningen igen!!! :) Tjoho!
#195 - 10 augusti 2006 18:57
Träning i all ära, men vilken sorts föredrar ni?
Jag har aldrig gillat styrketräning. Vill jag låta tankarna vandra går jag ut o simmar, cyklar eller springer. Och när jag känner för lite socialt umgänge kör jag bandy.
#196 - 12 augusti 2006 15:34
Ja, själv började jag med friidrott (var duktig på 100 m häck, men fick problem med hälsena), sedan blev det gymnastik, fotboll, dans, löpning...skidor. Styrketränade i gymnasiet, men blev "för stor" för vad jag tycker är snyggt på en tjej. Såg för mycket skit därnere på gymmet med, anabola osv...
Nuförtiden är det aerobics, konditionsträning, simmning, workout, snabba promenader och yoga som gäller. Tror på att själen måste få sitt oxå :)

Annons