Trångbodda fiskar

#1 - 23 april 2006 17:13
Snokade runt lite på blocket och hittade väldigt många akvarium vars invånare skulle behöva bli räddade... T.ex ett 8-kantigt 70 Liters akvarium med spökfisk och papegojfisk...
Såg även denna annons: http://www.blocket.se/vi/7965476.htm?ca=1_9_s

Fiskar är verkligen en art som ofta blir vanvårdade...
#2 - 23 april 2006 17:35
ja det är synd att dom blir det... när man ser fiskar som säkert mår dåligt har man ju lust att köpa allihopa!!
#3 - 23 april 2006 17:57
[quote=chex]Såg även denna annons: http://www.blocket.se/vi/7965476.htm?ca=1_9_s[/quote]
tja personen ifråga har ju faktiskt betalat för att få ut en bortskänkes annons så det är nån som antagligen fått lite mer yngel än beräknat.

Fiskar är verkligen en art som ofta blir vanvårdade...

är det minsta man kan säga, finns ju vissa här inne som anser att skålar är acceptabla till guldfiskar till exempel och vissa börjar käfta när man påpekar det så många fler än du tror här inne är på ett eller annat sätt för djurplågeri i nån form tyvärr.
men får va glad att dom flesta gör vad dom kan för sina små :)
#4 - 23 april 2006 18:29
[QUOTE=Raven]
är det minsta man kan säga, finns ju vissa här inne som anser att skålar är acceptabla till guldfiskar till exempel och vissa börjar käfta när man påpekar det så många fler än du tror här inne är på ett eller annat sätt för djurplågeri i nån form tyvärr.
men får va glad att dom flesta gör vad dom kan för sina små :)[/QUOTE]
Det handlar ofta om vart man drar sina egna gränser när det gäller vad är acceptabelt. Fast ibland så blir man riktigt förvånad när man läser om vad folk har i sina burkar och vilka mängder med fisk.
I vissa fall så handlar det om ren vanvård som är lite svår att rättfärdiga.
Jag få själv ofta höra att mina burkar ser väldigt tomma ut men det reflekterar mest vad folk är vana vid, jag prioriterar förvisso växterna...

Jag tror att det är en par burkar i månaden som säljes på blocket som kommer upp här pga överbefolkning.
#5 - 23 april 2006 18:34
[quote=NiXoN]Det handlar ofta om vart man drar sina egna gränser när det gäller vad är acceptabelt.[/quote]
jojo men samtidigt kan inte 2 slöjstjärtar i en 6liters skål anses va acceptabelt, har förekommit.

vissa fiskar får alltid stora fina akvarier men slöjstjärtar får lite väl ofta nåt litet och trångt.

I vissa fall så handlar det om ren vanvård som är lite svår att rättfärdiga.

har ju faktiskt hänt att djurskyddsinspektör konfiskerat akvariefiskar pga vanvård, skulle inte va fel om det skedde lite oftare gällande akvarier som står på bibliotek till exempel.
ett akvarie där sänder ju direkt signaler till småungar till exempel om vad som får finnas.
#6 - 23 april 2006 18:38
[quote=chex]
Såg även denna annons: http://www.blocket.se/vi/7965476.htm?ca=1_9_s

Fiskar är verkligen en art som ofta blir vanvårdade...[/quote]
Jag tycker att det är bra att denna person tom betalar en annons för att bli av med sina små guppy. Dom bortskänkes ju. Det blir så ibland när man helt plötsligt få en yngelbomb att det blir överbefolkat. Så sker även hos mig.

OT; Och det är inte det lättaste att sälja små yngel för folk vill ju ha lite större djur. Och affärena tar heller inte emot yngel utan bara försäljningsfärdig fisk. T.o.m så kan det vara svårt att bli av med fisk även om man säljer här på zoopet.

Så just att peka ut den annonsen är för mig felaktig. Har sett bra mycket värre bilder.
#7 - 23 april 2006 18:41
[quote=Marie J]Så just att peka ut den annonsen är för mig felaktig. Har sett bra mycket värre bilder.[/quote]

bland de värsta jag sett va 2 fiskar i ett akvarie som va 4-5cm längre än fiskarna själva.
men tror många åker dit på att dom lyssnar på säljarna för mycket, vad som går att ha är ju långt ifrån alltid vad som är lämpligt att ha.
#8 - 23 april 2006 19:00
[QUOTE=Raven]jojo men samtidigt kan inte 2 slöjstjärtar i en 6liters skål anses va acceptabelt, har förekommit.

vissa fiskar får alltid stora fina akvarier men slöjstjärtar får lite väl ofta nåt litet och trångt.[/QUOTE]
Jag har lite svårt för slöjstjärtar överhuvudtaget, det känns som om den aveln gått lite långt.
Men jag håller med dig det finns inget som kan rättfärdiga skålarna.

Det är ju rätt självklart när folk ser stora fiskar i en burk att dom reflektera över hurvida det är bra för fiskarna. Det som jag tycker att man missar är dom burkarna som är fullproppade med en massa olika fiskar som inte ens alltid går ihop.
#9 - 23 april 2006 19:07
Man vet ju inte vad som hänt. Det kan ju vara så att henne akvarium gått sönder och att dom är i det lilla tills hon hittar någon som vill ha dom.

Det värsta jag sett var ett 100 liters (ungefär) med minst 5 stoora koi i.
#10 - 23 april 2006 20:12
Det värsta jag sett var en kinaresturang i Mölndal som hade en en 50 cm arowana i ett 70 cm långt kar typ...
#11 - 23 april 2006 20:19
Morellen, sånt kan du vända dej till djurskyddsmyndigheten med för dom har befogenhet att kräva att det åtgärdas.
och eftersom det är i en restaurang klassas det som utställningsakvarie också och då är det ännu högre krav på miljön för fisken.
#12 - 24 april 2006 06:44
[quote=Raven]Morellen, sånt kan du vända dej till djurskyddsmyndigheten med för dom har befogenhet att kräva att det åtgärdas.
och eftersom det är i en restaurang klassas det som utställningsakvarie också och då är det ännu högre krav på miljön för fisken.[/quote]

Jopp - det vet jag nu men visste inte då. och nu har de inte kvar den stackars firren så antingen har den gett upp eller så har de fått sig en skrapa...
#13 - 24 april 2006 08:09
Jag reflekterar över att annonsen säger "bor nu", om inte ett empiriskt bevis så är det åtminstone en antydan över att de kanske inte alltid har bott i en liten plastbytta.
#14 - 24 april 2006 08:51
stackars små krakar! å fina var de ju oxå. Så synd att man bor så långt bort, annars hade vi tagit dem direkt... :(

Annons