tranformator till dioder, fungerar denna?

#1 - 28 april 2012 08:20
fick dessa idag som jag ska ha till mitt killiakvarium, men det räcker med tre diodpuckar så jag tänkte ha den fjärde som kvällsljus i regnskogsburken. men jag måste ju ha en transformator och eftersom jag inte fattar så mycket av vad som står på dom så frågar jag :)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40116541/

[ATTACH=CONFIG]53245[/ATTACH] detta är transformatorn som jag hade tänkt koppla en puck till.

[ATTACH=CONFIG]53244[/ATTACH] detta är transformatorn som driver alla fyra puckar, men man kan även välja att bara koppa en till den.

[ATTACH=CONFIG]53243[/ATTACH] dioden
#2 - 28 april 2012 11:43
Troligtvis har LED-puckarna inbyggt motstånd för strömbegränsningen så allt du behöver är 12V likström, den adapter du tänker använda ger växelström. Hitta en annan som ger 12 DC så funkar det lite bättre.
#3 - 28 april 2012 11:56
Om dioderna har ett motstånd inbyggt som gör om strömmen så den passar dioderna kan det då även fungera med en mobilladdare? 5v Dc?
#4 - 28 april 2012 12:55
Fast motståndet väljer man utifrån drivspänning och önskad strömstyrka, ska man driva med lägre spänning måste man ha ett annat motstånd. Jag tvivlar på att 5V kommer att få lysdioden att lysa över huvud taget, kanske att den skulle lysa med begränsad effekt med 7,5V
Ska pucken lysa med full effekt måste du ha 12V.

Annons