trampande katt

#1 - 28 mars 2006 05:39
mors.
nån som vet varför kattan trampar på mej ?
gör det mest på armarna men gjort de lite på benen också.

sätter ner tassen knyter den samtidigt som hon spärrar ut klorna och lyfter på tassen samtidigt som hon sänker den andra tassen och gör samma sak och så om å om igen.

senaste dygnet har hon säkert spenderat en timme med de och det är LITE krångligt när man kör datorspel eller surfar :rolleyes:

Mvh Raven
#2 - 28 mars 2006 05:47
Våran katt gör så med och har gjort det sen hon var liten och vi vet inte varför hon gör det. Hon är nu 15 år.

Vi har fått 2 teorier;

Det ena är att hon är tagen från mamman i för tidig ålder och att det ska likna amningen!?!?

Den andra är att det att poka uppmmärksamhet om att hon njuter och mår bra.

Om detta stämmer vet jag inte. Hon snuttar inte utan bara trampar på som om hon höll på med ett workoutpass. Hon gör det även när hon ligger ner.
#3 - 28 mars 2006 05:55
hön gör det aldrig liggandes och börja med detta för ett par dagar sen.
tagen för tidigt är hon inte, va runt vecka 12 som Kaj.P titta upp med henne.

blåser ja i en visselpipa lite lågt eller sätter på vissa låtar så kommer hon direkt och sätter igång.
hon nafsar lite också.
#4 - 28 mars 2006 07:30
[QUOTE=Marie J]
Vi har fått 2 teorier;

Det ena är att hon är tagen från mamman i för tidig ålder och att det ska likna amningen!?!?

[/QUOTE]

Den har jag också hört, men jag tror inte på den längre. Vi har en hittekatt, som växt upp i en grupp katter (under ett drivhus!) så hon har ju inte blivit "tagen" från sin mamma alls. Men hon trampar!

Jag tror att det är mysigt bara, ett uttryck för trivsel.
#5 - 28 mars 2006 09:01
Jeg har to innekatter (hunner) som gjør det samme. :) De ble tatt for tidlig fra moren sin, de var bare fem uker gamle. Grunnen til at de ble tatt så tidlig er at moren ikke brydde seg om dem og de to brødrene. Jeg syns det er veldig søtt når de gjør det, de maler og man kan se at de koser seg :) Så jeg blir bare glad når de gjør det. De gjør det ikke på samboeren min, som ikke kom inn i livene deres før de var ca 4 måneder gamle. En teori jeg har hørt er den samme som navnt tidligere her, at de rett og slett "går i barndommen" når de gjør det. At de går i transe når de holder på. Men akkurat det tror jeg ikke på, mine to er i allefall veldig tilstede :)
Når de var mindre gjorde den ene av dem noe annet også; hun tok godt tak rundt hodet mitt (og samboerens også) med begge labbene, og holdt deg fast på en måte, før hun begynte å vaske deg grundig :) Om du begynte å flytte på deg, tok hun hardere tak! Det var veldig søtt! Nå gjør hun det ganske sjeldent, men det er veldig søtt når hun setter igang :)
Tror du bare skal være glad for at hun gjør det, så lenge du kan se at hun koser seg :)
#6 - 28 mars 2006 09:08
Det här är ett sånt där fall när man får skilja mellan varför ett djur gör något ur evolutionärt perspektiv, och varför just den katten gör det just då.

Det evolutionära ursprunget till beteendet är att kattungar trampar så där på mamman för att få henne att börja ge mjölk... men det här med mjölken vet inte katten själv nånting om, utan trampandet är nåt katter känner för att göra det när de har riktigt mysigt - som de hade hos mamma.

Inte alla katter trampar (ingen av våra två gör det t.ex.) men det verkar inte ha något med om de togs från mamman för tidigt att göra (en av våra togs för tidigt; det är en blandras och uppfödaren ville bli av med den så snabbt som möjligt).
#7 - 28 mars 2006 09:46
Azur, de där med mysighet kan stämma för min katta är lugn när hon gör det.
hon gör det inte om det är oväsen ute i trappen till exempel.
#8 - 28 mars 2006 10:08
Våra katter gör det alla 3... (raskatter)

Tror de tycker det är mysigt, mjukt och gosigt och att de trivs, en del säger att de påminns om när de trampade fram mjölk från mammans bröst..
#9 - 28 mars 2006 10:10
Så har alla mina kissar gjort också. Finner det helt normalt. De gör det när de tycker att det är mysigt, som sagt. Just varför de gör så vet jag inte, men det är ävl ungefär samma sak som att de spinner.

En utav mina katter blir väldigt till sig ibland när man kelar med henne, hon spinner högljutt och "trampar" förfullt. Slutar man klappa henne så biter hon en i handen ;). Man får hålla på att kela med henne tills hon tröttnar och hoppar ner.
#10 - 28 mars 2006 10:22
har varit borta vid zooaffärm och köpt en ny fin blänkande klotång till kattan.
inte så lyckat att hon dissikerar armen på en när hon stårdär :rolleyes:
#11 - 28 mars 2006 11:46
Nej, då är det ju bättre att hon dissikerar hela dig när du försöker klippa klorna på stackarn ;)
#12 - 28 mars 2006 11:47
hon brukar va rätt lugn när ja klipper klorna och va å köpte en rikti klotång ida så de ska nog gå bättre nu.
#13 - 28 mars 2006 12:09
Det är en trygghetsfaktor som sitter kvar från diandet från mamman,
Kattungarna trampar för att stimulera och få mamman att släppa mjölken
bättre. Jag tror inte det spelar någon roll om ungarna kommer ifrån mamman
för tidigt. Det sitter i deras undermedvetna och är helt normalt.
Jag tror att det är ett sundhetstecken.
#14 - 28 mars 2006 12:15
kan det spela roll om kattan löper ?
hon har precis avslutat en omgång nu.

en snabb fråga.
klotången ja köpte da ger inte alltid ett helt rent snitt utan ibland blir de lite "fransigt"
spelar de nån roll ?
#15 - 28 mars 2006 12:31
[quote=Raven]kan det spela roll om kattan löper ?

en snabb fråga.
klotången ja köpte da ger inte alltid ett helt rent snitt utan ibland blir de lite "fransigt"
spelar de nån roll ?[/quote]

Før vi steriliserte kattene våre, så holdt de også på i løpetiden, bare at de gjorde mye annet også... etter steriliseringen ble de roligere, men fortsatte med kosingen uten å være like "innpåslitendes" som de var under løpetiden.

Tidligere tok vi kattene til dyrlege for å få klippet klørne, og noe av det første de gjorde når man kom hjem med dem, var å kvesse klørne sine... så jeg går ut ifra at katten vil fikse det selv :) Det viktigste når du klipper klør er vel egentlig å ikke komme ned på nerven...
#16 - 28 mars 2006 12:50
[quote=Raven]kan det spela roll om kattan löper ?

en snabb fråga.
spelar de nån roll ?[/quote]

Att de marsar tror jag inte spelar någon roll så sätt. Men när de marsar så tenderar de väl att bli lite mer keliga? Jag får bannemej inte en lugn stund hemma p.ga. en överkåt kisse i alla fall ;). Indirekt så gör det väl så att de "trampar" mer än normalt skulle jag tro.
#17 - 28 mars 2006 13:08
[quote=y0da]Just varför de gör så vet jag inte, men det är ävl ungefär samma sak som att de spinner.[/quote]Spinnandet är lite annorlunda. Spinnandet säger ungefär "vi är kompisar"*.

* Enligt mig. Enligt böckerna spinner katter när de känner starka känslor, goda eller dåliga. Ett bevis för det anses vara att katter som dissekeras levande och utan bedövning spinner. Personligen ser jag det som att katten säger 'vi är ju kompisar, sluta göra illa mig'. På samma sätt slickar hundar som dissekeras levande och utan bedövning ofta handen på den som dissekerar. Det finns f.ö. en anekdot om att Darwin skall ha varit med på en sån dissektion, och att det skall ha lagt grunden till hans djupa avsky för vivisektion.
#18 - 28 mars 2006 13:24
Tycker vi kan testa den tesen!
Skicka hit nån som dissekerar djur levande så kan jag dissekera honom och se om han yttrar ordern "vi är ju kompisar".
#19 - 28 mars 2006 13:33
[quote=y0da]Tycker vi kan testa den tesen!
Skicka hit nån som dissekerar djur levande så kan jag dissekera honom och se om han yttrar ordern "vi är ju kompisar".[/quote]Det var väl ungefär vad Darwin tyckte också, fast han uttryckte det så här:
" In the agony of death a dog has been known to caress his master, and every one has heard of the dog suffering under vivisection, who licked the hand of the operator; this man, unless the operation was fully justified by an increase of our knowledge, or unless he had a heart of stone, must have felt remorse to the last hour of his life."
#20 - 28 mars 2006 13:40
Usch, vad läskigt det låter att de kurrar/slickas när de "dissikeras". Visar bara på att vi människor är högre respekterade av både djur och oss själva än vad vi förtjänar =P
#21 - 28 mars 2006 13:48
Dissekering?

Vet ikke helt om dette gjelder som et eksempel på den hypotesen, men:

da kattepusene mine ble sterilisert, ga ikke dyrlegen den ene av dem nok bedøvelse, hun var våken under halve inngrepet. Hun kjælte absolutt ikke med ham

Dette var jo ikke dissekering, men..

..konklusjonen er at mine to katter ikke maler (spinner) om de ikke er fornøyde, og min søte lille Arja var alt annet enn fornøyd under og etter det inngrepet
#22 - 28 mars 2006 13:49
Annars kan man ta det som ett bevis på att djur är mycket mer korkade än människor :D *flinar åt join4t* (j/k)

Tillbaks till ämnet nu tycker jag..
#23 - 28 mars 2006 13:54
Kan tillägga att vissa katter inte riktigt vet när de ska spinna också?!
Minns i början när vår "Älva" kom hem 12V gammal. Vi kelade med henne och hon tyckte det var hur mysigt som helst. Men hon yttrade inte så mycket som ett kurr! Men sen när man släppte ner henne så började hon spinna för fullt ;). Hon gick ofta omkring på golvet och spann för fullt. Lekte för fullt med leksaker och spann för fulla muggar. Men inte ett knyst när hon var hos oss. Och det var ju inte det att hon inte gillade det, hon låg och rullade och stomtrivdes för fullt. Tog säkert en månad innan hon började spinna när vi hade henne.

Just nu har hon en hat-kampanj mot husse och matte tror jag. Hon vill absolut inte vara i våra knän (mattes rygg går dock bra). Hon är som en hund, hon ska alltid hänga med när man går in i ett annat rum, men man får inte ta i henne! Hon spinner i princip aldrig när jag försöker kela med henne. Däremot så börjar hon spinna högt som fan så fort hunden kommer i närheten :).
#24 - 28 mars 2006 17:10
Jag tror trampandet är en kombination av att de minns mamman, och att de trivs. När de är små trampar de för att stimulera mjölkflödet, och förmodligen så tycker de att det är mysigt, de får ju både mat, och gos med mamma och syskon när de ligger där och trampar. Så det är nog det de har i minnet när de trampar på ägaren, hur mysigt det var. Och det är mysigt nu med, med ägaren, så de kanske trampar för att "återuppleva gamla minnen".

Att alla katter inte gör det beror väl på att de är individer, och alla känner väl inte samma behov av att återuppleva de barndomsminnena.
#25 - 28 mars 2006 20:35
[QUOTE=Azur]Det finns f.ö. en anekdot om att Darwin skall ha varit med på en sån dissektion, och att det skall ha lagt grunden till hans djupa avsky för vivisektion.[/QUOTE]

Även Carl von Linné var motståndare till vivisektion.

Man kan nog med iaf visst fog hävda att René Descartes ideer gjorde "fenomenet" populärt på 1600talet. Han hävdade ungefär att allt bestod av två substanser – en utsträckt och en tänkande substans. Han menade att djuren består bara av den utsträckta substansen, medan människan även har den tänkande substansen. Han drog därmed slutsatsen att djuren saknar tänkande och deras handlingar består endast av mekaniska påverkningar från annan materia. De styrs endast av impulser och det är endast detta som påverkar deras handlingar.

En ganska intressant paradox är att i nazi Tyskland så förbjöd man vivesktion på djur. Det var de nog först med. Det är ganska troligt att Josef Mengele utförde vivisektion på människor.

Om jag skulle ta och försöka hålla mig till topic så har jag en fråga till dig azur, är det bara katter under vivisektion som spinner? Jag har nämligen hört att katter som håller på att dö "i största allmännhet" kan spinna.
#26 - 28 mars 2006 20:58
Jeg må bare spørre; hva er vivisektion??
#27 - 28 mars 2006 21:23
[quote=TBK]
Om jag skulle ta och försöka hålla mig till topic så har jag en fråga till dig azur, är det bara katter under vivisektion som spinner? Jag har nämligen hört att katter som håller på att dö "i största allmännhet" kan spinna.[/quote]

Och vad har det med topic att göra? :P
#28 - 28 mars 2006 21:25
[quote=desiredillusion]Jeg må bare spørre; hva er vivisektion??[/quote]

Vivisektion är dissektion av levande djur i vetenskapligt syfte.
Ordet kommer från latinska vivus = levande, sectio = snitt.
#29 - 28 mars 2006 21:49
Nej, det är riktigt, katter kan spinna när de har mycket ont eller är mycket rädda oavsett vad som orsakar smärtan/rädslan.
#30 - 28 mars 2006 23:44
[quote=y0da]Hon är som en hund, hon ska alltid hänga med när man går in i ett annat rum, men man får inte ta i henne! Hon spinner i princip aldrig när jag försöker kela med henne.[/quote]

ungefär så är de för mej också.
varenda gång man går på dass har man publik hahaha
men hon lägger sej gärna bredvid i soffan.

hon har iallafall lärt sej vad ordet "mat" betyder, hon blev glad ida när hon fick anka till nattmålet.

kommer alltid springandes jätteglad när man kommer hem och sitter i köksfönstret å väntar när man åker.

och är lika smidig som en blåval på land :rolleyes:
#31 - 29 mars 2006 11:13
Jag har alltid trott att katters trampande berodde på domesticeringen katterna har varit utsatta för. De stannar helt enkelt hela livet i något nästan vuxet stadium.

En av våra katter har vuxit upp med modern. Hon har därmed alldrig blivit flyttad, hon trampar endå. Syskonet gör det inte.
#32 - 29 mars 2006 12:06
Har 2 st innekatter med helt olika beteenden.

Då jag kommer hem, så är det ett jamande välkomnande, och det ränns kring bena så att man riskerar att stå huvudstupa över sina egna fötter. Och de tar sats från soffan bara det att de hör min nykelknippa.
Då husse kommer hem så går Oliver dit och hälsar. Musse ligger kvar.
Musse kommer alltid och säger godmorgon så fort han hört min väckarklocka.
Oliver ligger kvar och snarkar, vars han nu lagt sig för natten att sova.
Vaknar han före så låter han hela omgivningen veta detta.
Oliver kan ställa sig i sängen och trampa på husse och spinna av bara attsingens, mig har han aldrig trampat på sådär.
Musse har aldrig trampat på nån på det sättet, och det är vi tacksamma för, med hans tyngd skulle det kunna uppstå vissa invärtes skador nämligen. [:o]
Musse spinner endast då han själv är på kelhumör, och då brukar det vara kelattacker utan dess like.
Missar man att Oliver vill bli kelad med eller inte fått 100 % uppmärksamhet på nån 100 dels sekund så låter han en veta det omgående.
Idag fick jag en spinnande Oliver i telefonen, hade jag räckt fram den till han hade han bitit i den, "sluta att prata med min matte, hon ägnar sig inte åt mig då ju !!"
Då husse pratar i telefonen / sitter vid datorn / lägger sig för att läsa en bok så gör Oliver ingenting. Han kan gå och lägga sig brevid.
Sätter jag mig vid datorn / talar i telefonen / går och lägger mig med en bok så är det rena rama cirkusen hemma.
Men de är världens bästa kattkompisar.:p :p
Bilagor:
#33 - 29 mars 2006 12:14
[quote=Graj]Jag har alltid trott att katters trampande berodde på domesticeringen katterna har varit utsatta för. De stannar helt enkelt hela livet i något nästan vuxet stadium.[/quote]Nu blir det fritt spekulerande... Det är nog alldeles riktigt att katter har ett slags unge/förälder relation till sina ägare, vilket vilda katter inte har med sina biologiska föräldrar, och att de behåller 'barnsliga' beteenden hela livet. Jag har dock haft ett antal vilda djur av andra arter som husdjur genom åren, och de har utvecklat liknande band, och fortsatt att vara "gosiga" även som vuxna de med, så jag vet inte hur mycket som är faktisk domesticering, och hur mycket som är att fåglar och däggdjur i allmänhet präglas mycket starkt på sina föräldrar.

Min gissning är att om man åkte till nordafrika och fick tag i en unge av afrikansk vildkatt (stamformen till tamkatten) och födde upp den, skulle den vara kelig, kurra, och trampa som vuxen. Men det är bara min gissning.

Sen kan just katt och hund vara extra lätta att prägla på människa. Det finns säkert en anledning till att det är just de arterna som domesticerades först och är populärast. Enligt uppgift - jag har inte provat själv - lär t.ex. grävling inte alls gå att tämja, utan blir aggressivt självständig gentemot ägaren som vuxen. Räv vet jag blir tam och tillgiven, men går inte att få rumsren.
Hund och katt har nog alltså en kombination egenskaper som gör dem extra lyckade som husdjur.
#34 - 29 mars 2006 15:06
[quote=Mogwai]och det ränns kring bena så att man riskerar att stå huvudstupa över sina egna fötter.[/quote]

gör inte min katta, hon har lärt sej efter alla svordomar hon hört mej nämna när ja kommer hem, klumpfot dålig balans en tung ryggsäck och en katt runt benen är ingen bra kombination.
hon vet att hon kan komma fram när ja sätter mej framför kylskåpet med ryggsäcken.

ida när ja kom hem så ville hon hälsa så ja tog upp henne och då började hon spinna och trampa i famnen, nåt hon aldrig gjort innan.
innan har hon bara trampat när ja suttit i soffan.
#35 - 29 mars 2006 15:11
Låter som en mysig kisse :)
Hur gammal är hon förresten? Är hon relativt ny så dyker ju mer och mer beteenden upp.

I morse lyckades jag klappa Älva så hon började spinna! Hon stannade kvar brevid (!) mig i sängen i 2-3 sec innan hon sprang iväg igen. Måste nog vara rekord tror jag! :)
#36 - 29 mars 2006 15:25
fick henne i andra halvan av oktober tror ja de va.
hon har ju börjat löpa men ska kastreras innan sommarn.

hon vägrar komma i närheten när ja ligger i sängen.
hon gillar inte att ja fotar ner henn :rolleyes: då hon lägger sej vid fötterna.

på tal om att det kan va "barnbeteende" så kan det kanske bero på att vi ger katten mat.
en kattmamma ger ju bara mat under en viss period sen måse ungen växa upp och fixa mat själv.
#37 - 29 mars 2006 21:50
[quote=Marie J]Våran katt gör så med och har gjort det sen hon var liten och vi vet inte varför hon gör det. Hon är nu 15 år.

Vi har fått 2 teorier;

Den andra är att det att poka uppmmärksamhet om att hon njuter och mår bra.

Om detta stämmer vet jag inte. Hon snuttar inte utan bara trampar på som om hon höll på med ett workoutpass. Hon gör det även när hon ligger ner.[/quote]

Själv har jag två katter från samma kull, den ena trampar och den andra inte. Vad jag kan se är den katt som trampar lite mera "knäkatt" än kullsyster som är lite stramare mot människor. Vilket kan tyda på att trampandet är ett kattungebeteende i vilket fall.
#38 - 30 mars 2006 13:35
[quote=Raven]
på tal om att det kan va "barnbeteende" så kan det kanske bero på att vi ger katten mat.
en kattmamma ger ju bara mat under en viss period sen måse ungen växa upp och fixa mat själv.[/quote]

Mja.. mina katter får lösa det där själva också.. Indirekt i alla fall. De får påminna husse om att de ska ha mat titt som tätt ;)
Älva har iofs hittat ett smidigare sätt nu, det är bara att hoppa upp på bänken och speka upp skåpet, sen kan man välta ner kartongen med kattmat ;)
#39 - 30 mars 2006 14:09
Alla katter jag har haft har mjölktrampat när man kelar med dom.
Och lillekatten jag har nu är nog världsmästare på både det och på att spinna, hon heter ju spinnis.

Det är tydligen bara tamkatter som spinner och mjölktrampar, och ofta spinner kattan när hon föder ungar.

När det gäller både hundar och katter håller vi människor kvar dom på någon slags mellannivå inte vuxna och inte ungar. En inlärd hjälplöshet som vi människor finner bedårande och därför uppmuntrar.
Har jag läst mig fram till genom årens lopp.
#40 - 30 mars 2006 17:08
[quote=y0da]Älva har iofs hittat ett smidigare sätt nu, det är bara att hoppa upp på bänken och speka upp skåpet, sen kan man välta ner kartongen med kattmat ;)[/quote]

kan inte min katta göra, maten liger för högt upp.
men har ju torrfoder som står framme dygnet runt hon tycker om sen får hon även whiskas junior då och ibland vilket är mycket uppskattat.
#42 - 20 april 2006 11:54
Jag har hört som Rosa. Att de stannar i någon slags mellannivå mellan barn och vuxen. Vilda vuxna katter ska inte göra det har jag (också) hört.
Allt är sant som man hör eller hur? ;)

Min katt trampar frenetiskt och kurrar. Helst vill han trampa högt upp på bröstet eller på halsen/ansiktet. Inte så skönt!
#43 - 2 juni 2006 14:03
har nog den enda kattan i sverige som kliar husses rygg på kommando :D

Annons