[quote=Graj]Jag har alltid trott att katters trampande berodde på domesticeringen katterna har varit utsatta för. De stannar helt enkelt hela livet i något nästan vuxet stadium.[/quote]Nu blir det fritt spekulerande... Det är nog alldeles riktigt att katter har ett slags unge/förälder relation till sina ägare, vilket vilda katter inte har med sina biologiska föräldrar, och att de behåller 'barnsliga' beteenden hela livet. Jag har dock haft ett antal vilda djur av andra arter som husdjur genom åren, och de har utvecklat liknande band, och fortsatt att vara "gosiga" även som vuxna de med, så jag vet inte hur mycket som är faktisk domesticering, och hur mycket som är att fåglar och däggdjur i allmänhet präglas mycket starkt på sina föräldrar.
Min gissning är att om man åkte till nordafrika och fick tag i en unge av afrikansk vildkatt (stamformen till tamkatten) och födde upp den, skulle den vara kelig, kurra, och trampa som vuxen. Men det är bara min gissning.
Sen kan just katt och hund vara extra lätta att prägla på människa. Det finns säkert en anledning till att det är just de arterna som domesticerades först och är populärast. Enligt uppgift - jag har inte provat själv - lär t.ex. grävling inte alls gå att tämja, utan blir aggressivt självständig gentemot ägaren som vuxen. Räv vet jag blir tam och tillgiven, men går inte att få rumsren.
Hund och katt har nog alltså en kombination egenskaper som gör dem extra lyckade som husdjur.