Tråkigt ljus

#1 - 12 maj 2011 22:26
Tycker min akvariebelysning är snuskigt tråkig. Är nybörjare inom allt sånt här men tycker ljuset är gult. Skulle vilja ha lite mystiskt belysning om ni förstår vad jag menar. Hur skulle växterna reagera på det? Eller kan det ha att göra med den engelska sjöstenen jag har i botten som får det för mig att framstå som tråkigt.

Lysröret är av modell aquael f15t8/D

fick fram en länk på vad jag tror kan vara lysröret jag använder men siffrorna säger mig ingenting.
http://www.grainger.com/Grainger/GE-LIGHTING-Fluorescent-Lamp-5V489

Iallafall har ni något lysrör att rekommendera med lite mystiskt känsla. Som ofta används i akvariebutiker. Svårt att beskriva men lite nertonadt, mörk, lite blå.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kanske har några förslag.
#2 - 12 maj 2011 23:47
Blå lysrör är helt enkelt de med högt kelvintal och finns i mängder, står ofta som "till saltvatten" eller marine. Vill du ha vad de flesta här kör till sötvatten för bra färgåtergivning är det t ex Aquarelle eller Powerglo som gäller. Vill du ha skuggor och dunkelt men riktat ljus fungerar LED-spots bra.

Leta bland projekttrådarna eller på google efter en bild på hur du vill att det ska se ut så ska du få bra tips. :)
#3 - 13 maj 2011 03:49
Det lysrör jag tror skulle kunna passa dig bäst är Hagen Aqua-Glo, snyggt ljus som kanske är lite mörkare än vad djuraffärerna oftast använder men annars likadant ljus, vill du ha ett lite starkare ljus med klara färger så är Power-Glo det bästa och nog ett av dom som oftast används i affärerna (det håller dessutom bättre i längden), har du väldigt få lysrör till ett stort akvarie så kör power-glo för växternas skull men är det enkla växter i ett mindre kar så klarar dom sig med ett aqua-glo (som nog iaf är bättre än vad du har idag ;)
#4 - 1 augusti 2011 07:43
Jag har ett likadant lysrör som du har/hade. Vad valde du att göra!? Vilket blev det tillslut?

Annons