Tråkiga scalarer???

#1 - 1 januari 2005 18:48
Hej!!
Mina scalarer har blivit "tråkiga" är egentligen fel ord men det är det som kanske passar bäst just nu.... jag förstår inte deras beteende så jag hoppas att nån kan hjälpa mig med det...
Jag har ett 250L akvarium... i detta hade/har jag två scalarer... de har bott i akvariumet i ca 9 månader... de har trivts och lek flertalet gånger.... nu så pga olika orsaker så var akvariet lite glest befolkat så jag och sambon bestämde oss för att köpa lite flera scalarer... så vi köpte 4 nya och de har nu bott i akvariet i 5 dagar, under denna tid så har det "gamla" paret mest stått på samma ställe i karet (det bakersta vänstra hörnet)har egentligen bara kommit fram för att äta....och står de inte där så står de i det främre vänstra hörnet..... och de 4 nya står i det motsatta....
Varför beter de sig på detta vis... vaktar de revir????
Kan säga att jag precis medicinerat karet... upptäckte att de nya hade ihopklibbade fenor och svaga vita prickar efter inkoppningen.
Jag har även möblerat om i akvariet lite grand... planterat nya växter och flyttat på rötterna lite... ingen stor ommöblering... men lite grand dock.
Nån som vet??
#2 - 1 januari 2005 19:04
Håller nu på med att byta vatten i akvariumet... får väl se om det hjälper...men skulle ändå att nån gav nån tips idéer om varför de beter sig som de gör.....
#3 - 2 januari 2005 11:11
Ingen som har några tankar om deras beteende??
#4 - 2 januari 2005 11:38
Ge dem tid. De brukar inte vara säg själva ett tag efter medecineringen. Det är rätt stressande. så byt lite mer vatten för att få ut medecineringen. Om man vill kan man filtrera över aktivt kol, men det brukar inte behövas.

Jag skulle tro att det är sig själva igen efter en vecka.

Annons