Trägnagande L-mal till växtkar?

#1 - 12 maj 2006 16:41
Söker en L-mal som gnager på rötter, men det gör väl alla?
Jag har bra cirkulations, men nitrat-nivåer kan bli höga. Akvariumet är på 160l, 100cm*40cm*40cm. Temp. är ca 25 grader C och pH på 6- 6,5. GH 4-5.
Har några fiskar jag är intresserad av:
[COLOR=black]Rineloricaria lima[/COLOR]
[COLOR=black]Peckoltia vittata[/COLOR]
[COLOR=black]Hypancistrus zebra[/COLOR]
[COLOR=black]Farlowella gracilis[/COLOR]
[COLOR=black]Farlowella acus[/COLOR]
[COLOR=black]Chaetostoma thomsoni[/COLOR]
Ancistrus (inte den vanliga, någon lite ovanlig)
Någon annan Peckoltia-art
Någon annan Hypancistrus-art

Jag har Amanoräkor, jag vill inte att dom ska bli uppätna. Har också sånna rocka-liknande karpfiskar, Sewellia lineolata. L-malen ska vara fredlig mot alla fiskar som också lever på bottnen alltså och mot små fiskar/ räkor mm.
#2 - 12 maj 2006 17:18
Ska du ha en riktig bäver i akvariet så kolla efter någon sorts Panaque, det finns många olika sorter. Alla L-malar äter inte av rötter, men tex Ancistrus äter gärna alger på rötterna.
#3 - 12 maj 2006 17:46
L204 är väl (ö-)känd för att vara en riktig duktig trä-ätare... Snygg är den också...
#4 - 12 maj 2006 18:44
http://www.brooklands.co.nz/tropical/p_royal.htm

vill ha, men kostar så mkt...
#5 - 12 maj 2006 19:04
204or de skulle kunna vara släkt med bävrar som de äter rötter =O))
#6 - 13 maj 2006 12:14
L 137 kanske kan vara ett alternativ?
#7 - 13 maj 2006 18:27
Jag har ju ett 160l kar, är inte det för litet för en Royal Panaque? Är inte superrik heller, så ingen dyr mal.

Ansjo, äter inte Ancistrus (någon art?) rötter!?! Hade jag ingen aning om :)
Är det någon av dom andra malarna i min lista som inte gnager på rötter?

Fasen, L204 va skitsnygga. Är det en sorts Panaque? Den blev väl inte så stor heller, ca 15cm. Är det någon som vet vart dom finns att köpa och om dom är svindyra? Behöver man jättemycket rötter, så att man typ behöver fylla på med rötter lite då och då? Jag har ju inte mycket rötter i mitt kar, så då kanske en L204 bara kommer att knapra upp dom jag har på "nån dag"...
Hur många L204 skulle man behöva till ett 160l? Räcker det med en eller ska dom vara en liten grupp, par, ensamma?

Vill helst inte köpa någon mal som kostar över 200kr.

L137 är nog rätt så för stor.
#8 - 13 maj 2006 18:34
L002, Tiger Peckoltia (Panaque sp.).
Ja, det finns ju hur många olika Panaque-arter som helst. Men finns det någon som är lätt (inte helt omöjlig) att få tag på och som inte kostar förmögenheter?
Eller så tar jag någon av dom på min lista, om dom käkar trä =)

Dom ska ju vara i ett växtkar och inte gräva då, sen vill jag inte bli av med mina räkor, så det får bli nån mindre mal, 10-13cm eller nåt.
#9 - 13 maj 2006 20:55
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har både L066 och L204, kanonfina båda 2. Kika här[/COLOR][/FONT] http://www.goc.se/
#10 - 13 maj 2006 22:26
[quote=Leonard]
Fasen, L204 va skitsnygga. Är det en sorts Panaque? Den blev väl inte så stor heller, ca 15cm. Är det någon som vet vart dom finns att köpa och om dom är svindyra? Behöver man jättemycket rötter, så att man typ behöver fylla på med rötter lite då och då? Jag har ju inte mycket rötter i mitt kar, så då kanske en L204 bara kommer att knapra upp dom jag har på "nån dag"...
Hur många L204 skulle man behöva till ett 160l? Räcker det med en eller ska dom vara en liten grupp, par, ensamma?

Vill helst inte köpa någon mal som kostar över 200kr.

L137 är nog rätt så för stor.[/quote]

204 lär inte tömma ditt kar men man ser att det är rensade rötter iaf innan hade jag fin sammet alger på rötterna det existerar inte längr alltså rena rötter, men 204 e lite dyrare än 200 men väl värda pengarna i utseende och hur de fångar ens och andra uppmärksamhet i karet.. 2 går oki men 3 e nog att föredra, vet att Åleds har dessa ...
#11 - 13 maj 2006 22:44
Leonard, du bor ju i Kungsbacka och zoomässan hade L-204 hemma när jag var där för en månad sedan. Kanske lite problem nu, i och med flytten annars finns där väldigt mycket olika malar.
Om man inte är villig att lägga så mycket pengar så finns det tyvärr inte så många olika Panaquer att välja mellan då många sorter kostar en bra bit över 300:- st.
#12 - 14 maj 2006 15:40
Aha, om alla Panaquer kostar så mkt så köper jag nog en vanlig mal.
Bulldog mal tror jag. Gnager den lite på trä? En kille på Zoomässan sa att Ancistrus gnagde lite om det fanns rötter i karet, men dom dör ju inte iaf det inte finns.
#13 - 18 maj 2006 17:34
De tuggar inte på trä och de vill ha väldigt stark cirkulation på vattnet, absolut minst 10x karets volym och inte för varmt.20-24 grader.
MvH Richard
#14 - 18 maj 2006 18:20
gigardt, vilka malar menade du?

Är det någon av dessa som inte äter någon cellulosa alls, eller som på något sätt inte passar i ett 160l växtkar med bra cirkulation och syresättning:
Guld Ancistrus
Chaetostoma thomsoni
Farlowella gracilis
Farlowella acus
Rineloricaria lima
Panaque maccus
Peckoltia vittata
Peckoltia sp. L134

Dom får inte heller vara aggresiva eller gräva.

Är det någon av dessa malar som absolut kostar över 300kr? Isf så stryker jag den från listan ;)

Någon annan mal som får vara högst 15cm och som verkligen inte äter upp Amanoräkor som ni kan tipsa om? och som så klart äter på trärötter, som inte kostar så mkt heller?

Mvh Carl (jag kanske är tjatig, får ta och köpa en snygg mal snart bara utan att gnälla på er alla ;))
#15 - 18 maj 2006 20:17
Det var bulldog malen jag tänkte på.
MvH Richard
#16 - 18 maj 2006 20:23
Varför är det så viktigt att de ska tugga på trä,är det för växternas skull eller.
Jag köpte mina L-134 för 150:- st på amazon i Karlstad,mkt fin fisk för pengarna.Annars har du L-333 som också är fin och kostar från 200:- och uppåt.
MvH Richard
#17 - 19 maj 2006 05:20
Känns som om mina rötter i karen utan L-malar ruttnar eller att det kommer någon svamp i dom. Så att om man har en L-mal som förbrukar lite rötter så kanske det blir bättre, nej jag vet inte [:o] .
Det kanske inte är så viktigt.
#18 - 19 maj 2006 19:51
Vad har du för rötter då.
MvH Richard
#19 - 19 maj 2006 20:26
Sånna man köper i zooaffär, sorterna kallas ju olika i alla affärer och jag kommer inte ihåg vad dom kallades där jag köpte dom.
Dom liknar furu väldigt mycket iaf, har aldrig testat dessa innan iof. Men jag ser att det redan är nån sorts svamp på dom =(
Kanske kan hjälpa med en trä-gnagare som gnager bort det :confused:
#20 - 19 maj 2006 20:26
L191 blir väl typ 25- 35cm? Det är en Panaque.
#21 - 19 maj 2006 20:33
[quote=Leonard]L191 blir väl typ 25- 35cm? Det är en Panaque.[/quote]

Växer ganska långsamt är eftertraktade när dom är större enligt min fiskhandlare
#22 - 20 maj 2006 06:31
Ok, tack! :)
#23 - 20 maj 2006 09:56
Jag har en Panaque Maccus, inte dyr och lättsam att sköta.
#24 - 20 maj 2006 17:52
Ok, tack för all hjälp. Nu har jag köpt en Peckoltia vittata (det var namnet jag köpte den för iaf) och som hoppas ska må bra.
Jag köpte 1 mal till mitt kar, det är väl lagom? Eller måste dom vara fler för att trivas bra?
Äter Peckoltia vittata cellusosa från rötter?

Lägger upp den bild här senare när den varit framme nån gång ;) Har precis släppt ner den =)

Malen ser lite ut som en Panaque i formen, huvudet iaf. Stort, högt huvud i förhållande till kroppen.
#25 - 22 maj 2006 15:57
http://img270.imageshack.us/img270/3078/peckoltiavittata66we.jpg

Tog bara en hastig bild med mobilkameran (som jag iof alltid tar med) när jag för första gången såg den i karet efter att jag släppt ner den.
Den var framme strax efter att jag matat fiskarna. Den ser ut att vara pigg.

När jag inte sett den på ett tag i karet så trodde jag nästan att den var död, men nu så kan jag ju sova lugnt igen ;)
#26 - 28 maj 2006 22:43
[quote=MagicFingers]http://www.brooklands.co.nz/tropical/p_royal.htm

vill ha, men kostar så mkt...[/quote]

Jo klart dyrare än Guppy är dem, men Åleds har L-027 Xingu för ca 350:-
Så det är väl inget att tveka på??

//Calle

Annons