Japp, även honan valde att döda ihjäl sig medelst ett magplask ner i parkettgolvet. Jag tror knappt det är sant...
Efter att hannen lyckats ta sig ur och dessutom hoppa ner på golvet, såg jag verkligen över akvariet och dess täckgglas - som är heltäckande skjutglas. Det finns inte en millimeter öppen yta rakt ovanifrån.
När jag kom hem och upptäckte även Shania på golvet, nästan precis där hennes bortgågne make landat, blev jag förbannad på både henne och mig själv.
Jag gled med blicken längs kanten hela vägen runt, och därefter likadant ovanifrån. Inte en glipa stor nog att kila in en tändsticka.
När jag uppgivet reser mig i min ståtliga fullängd, skådar jag brottsplatsen.
Det i bakgrunden inbyggda lilla utrymmet för pumpen och doppvärmaren har ca 5 mm upp till täckglaset i höjd, närmast väggen. Om man tränger sig emellan där trots fenor och ett huvud ca en centimeter brett, kan man således landa i ett litet utrymme där pump och värmare huserar. Därifrån kan man ta ett språng ut ur akvariet då denna del inte är glastäckt.
Jag har alltid funderat på hur en Näbbmus kan krypa igenom ett hål inte större än diametern på en blyertspenna...
Ni som med ett överseende leende tackar för tipset om att dessa firrar hoppar och slingrar sig ut....ta det på mer allvar!!
Nå, jag står alltså återigen helt utan rovfisk.
Riktigt tråkigt att höra att även den andra valt den vägen.. Tycker det borde framgå mer än det lilla som finns i artbeskrivningarna hur duktiga rymmare dessa är. Mina är nu ca. 6 cm och går i sonens akvarium med täcklock och ett tätat foderhål men bak på locket finns det en glipa för sladd till pump, ramp osv och givetvis bildar bakgrunden en klippa precis där under. Ska ta fram silikonet på stört eftersom det är beräknat till 5mm kvar där. Tanken är att dom ska gå i detta tills dom växt till sig innan dom får flytta till mitt stora, nu ska jag gå igenom det väldigt bra innan jag släpper i dom där sedan. Återigen, väldigt tråkigt att höra, blir det Channor igen?