Tragedin i Asien

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 28 december 2004 11:27
Visserligen heter denna kategori "Humormania" (vilket verkligen inte passar nu) men eftersom den också fungerar som Off Topic kategori så lägger jag in detta inlägg här
Tragedin i Asien har fått gigantiska proportioner och jag lider verkligen med alla som förlorat nära och kära i denna tragedi.

Jag är medlem i en organistion som heter OFI (sådana som pysslar med akvariefiskhandel) och en av medlemmerna där som kommer från Sri Lanka skriver i ett mail bl.a.

"We regret to inform you that it is total disaster in the coastal areas of Sri Lanka . Especially from the Eastern to the south western coast over 4000 people have died . Many more are missing. Over 1 million people are rendered homeless ( This is nearly 5 percent of our entire population ).

As this was the holiday season and many have been traveling down the main road that leads the Western Part of Colombo where the Main City Colombo is situated and the Southern part of the country . This main road runs along side the coastal area of Sri Lanka.
So many people are missing with their vehicles and also one complete train (again the railway line is also going alongside the coastal belt ) with over 1000 people have been washed away to the sea. So far no trace of the people in this train. You may have already seen on TV the disaster.
Most of our collectors down the southern area of the island has lost their houses and some of them still cannot be contacted as the communication lines are not working. The information that is trickling in now is that some of these collectors are missing too. Most of their boats are no more with their diving equipment.
In Colombo my Chief Accountant has died yesterday of a heart attack whilst taking his family away from his House which was getting flooded."

Vad jag vet så befinner sig inte några av mina närmaste bekanta i något av katastrofområdena (min bror med familj skulle ha anlänt till Phuket senare samma dag) så jag har haft tur. Tyvärr är det många andra som inte haft denna tur.
#2 - 28 december 2004 11:43
Jag har inga ord för detta. Jag sörjer med alla de familjer som har förlorat någon kär eller som fortfarande lever i ovisshet om vad som hänt. Det känns bara hemskt och jag vill bara gråta när jag ser bilderna från katastrofområdena.
#3 - 28 december 2004 11:45
Jag känner stort medlidande för människorna som är där nere och för dem som har familj, släkt eller vänner där nere som kanske har försvunnit eller dött[:(]. Jag har själv en kompis som är nere i thailand just nu men vart i thailand har jag ingen aning om, jag kan bara hoppas på att det var långt ifrån där det här hände och hon och hennes familj mår bra. Sedan så finns det en enormt snäll lärare i min skola som befann sig nere i phuket då detta hände och jag hoppas verkligen att hon också har klarat sig[:(]

/Glenn
#4 - 28 december 2004 12:28
Min kompis och hennes sambo har haft änglavakter! Dem har klarat sig! Fick veta det igår av hennes far. Men tyvärr så har inte andra haft samma tur som dem. Usch så hemskt, saknar ord...
#5 - 28 december 2004 13:11
Allt är borta! helt sjukt att se ställen man varit på helt ödelagda. Jag tänker på alla lokalbor som jag mött, vad har dom nu? dom kan ju inte åka hem. Dom har inget kvar. Man kan ju bara hoppas att de som fortfarande saknas hittas oskadda på nåt berg....
#6 - 28 december 2004 13:18
Det pratas mycket om turistande svenskar och det är en stor tragedi det som har inträffat men eftersom jag inte mig veteligen har någon bekant som har drabbats så faller mina tankar till folket som bor där, dom som inte bussas iväg till herculesplan som tar hem dom till stugvärmen där hemma, dom som är tvugna att stanna kvar och städa upp i förödelsen under ett konstant hot om efterskalv och nya flodvågor. Usch, inte kul.
#7 - 28 december 2004 13:20
MIna djupaste sympatier för de som frlorat nära och kära.
Dock finns det hopp, min rumskamrat tioåriga kusin kom bort från sin familj, men visade sig senare vara oskadd. Grabben ahde egenhändigt sprungit ifrån sjumetersvågen och satt sig i säkerhet.
#8 - 28 december 2004 13:30
Stort medlidande.
Har själv en granne som var där med sin familj. Mamman o ena dottern vårdas på ett sjukhus o pappan på ett annat. Deras andra dotter på 9 år spolades bort.
#9 - 28 december 2004 14:01
Det saknas ord för sådanan här händelser...vilken förödelse naturen själv kan skapa...mina tankar går till alla i de drabbade områdena och alla dom som är i ovisshet om deras nära och kära lever eller ej..
#10 - 28 december 2004 14:42
En fruktansvärd katastrof som kommer att ha efterdyningar länge. Känner djupt med de drabbade även om jag själv inte kan sätta mig in i situationen annat än tankemässigt.
Mina svärföräldrar och deras vänner hade tur, de kom hem den 22/12.
#11 - 28 december 2004 19:22
Det är ofattbart och fruktansvärt det som hänt. Känner en enorm empati för de som drabbats oavsett nationalitet, religiös hemvist, ålder eller ekonomisk ställning etc. Dotterns klasskamrat reste med sin familj till Sri Lanka över jul och nyår på en lång semester. Inget vet idag var hon är eller om hon överlevt eller inte. För mig är det som hänt en grym påminnelse om att vi människor är gäster på den planet vi bor på. Vår tid här är utmätt och tidsbegränsad vilket moder Jord med kraftfull och skoningslös tydlighet nu talat om för oss. Inte mycket till tröst för alla drabbade, men kanske en möjlig förklaring till det som hänt.

Sätter in en slant på Radiohjälpen idag, är väl det bästa man kan göra just nu. http://www.svt.se/radiohjalpen/

/Hasse
#12 - 28 december 2004 19:50
*Skänker en tanke*
#13 - 28 december 2004 20:10
om man har problem att komma fram på telefon skicka sms min boss är der nu och jag står i daglig kontakt med honom
#14 - 29 december 2004 00:47
Hemskt:-(
Det är stora saker i görningen nu.
#15 - 29 december 2004 04:51
Helt ofattbart... min kollega-instruktör är där nu, men vi har inte hört något ifrån honom.. jag hoppas han och hans familj har klarat sig. Det är ännu värre för lokalbefolkningen som inte har någonstans att ta vägen, utan måste ta konsekvenserna av tragedin fullt ut. Herregud..
#16 - 29 december 2004 21:49
Tyvärr så har vi nog ännu inte förstått vidden av den här katastrofen. Utöver den omedelbara och ofattbara tragedin för alla miljontals människor runt om i världen som har mist anhöriga och vänner, så kommer de drabbade områdena stå inför en mängd problem som vi inte ens känner till ännu.

Förutom de uppenbara följderna som befarade epidemier och en infrastruktur i spillror, för inte tala om alla som blivit hemlösa, så befarar man stora miljömässiga konsekvenser av flodvågen. Många grunt liggande korallrev i området är helt förstörda, och dessutom fick jag veta idag från Thailand att vågen på sin väg tillbaka har tagit med sig mycket av de stora sanddyner som ligger i flodmynningarna i området. Detta kommer sannolikt att innebära att utloppshastigheten på vattnet i floderna stiger, och att stora områden högre upp i flodena kommer att torrläggas helt under torrperioderna, med allt vad det innebär i brist på färskvatten, utan möjligheter till fiske o.s.v.
Även områden som många av våra akvariefiskar kommer från kommer att drabbas, vilket kanske känns som ett futtigt problem just nu, men många människor i dessa områden har sin utkomst av just akvariefiskfångst, dessutom ofta de allra fattigaste. Detta bara som ett exempel på att den här katastrofen kommer ha konsekvenser för mycket lång tid framledes, kanske för alltid.

Det enda vi kan göra just nu är att följa Hasse H och donera vad vi kan till någon av de organisationer som just nu samlar in pengar till stöd för katastrofens offer. De kommer att behöva vår hjälp under lång tid framöver.

/Ola

Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 30 december 2004 16:45
Läste en bra idé i en tidning att man istället för att köpa en massa raketer till nyår skulle lägga en slant till hjälp för de drabbade.
Det är ju ändå också minst sagt olustigt att fira rejält i dagens situation.
#18 - 30 december 2004 16:47
90 1950-6 Radiohjälpen - märk talongen "Asien"
#19 - 30 december 2004 17:30
känner en stor sorg för alla familjer och människor som råkat illa ut...
#20 - 30 december 2004 17:40
Om vi alla lägger en krona (fem eller tio kronor om man känner sig rik) för varje fisk vi har hemma så kan alla vara med, oavsett ekonomiska förutsättningar.

Konton till hjälporganisationer finns på www.hjalpasien.se
#21 - 30 december 2004 17:58
Skönt att höra av dig Erik... blev lite orolig med tanke på att det fanns en viss risk att du firade jul i Thailand!

Jag kan också berätta att en krögare från Östersund firade jul i Thailand, med sin fru som härstammar därifrån. De klarade sig undan katastrofen och har nu stannat kvar för att hjälpa till. De använder fruns familjs hus för att laga mat och försöka hålla ca 400 nödställda personer i byn vid liv. En annan krögare i Östersund står i kontakt med dem och arbetar för högtryck med att samla in pengar till mat och lättare sjukvårdsutrustning. Om någon vill hjälpa dessa personer så kan jag förmedla en kontakt... bara att maila mig. Fördelen här är att det inte finns några som helst mellanhänder eller annat som kostar, utan alla pengar går oavkortat till hjälparbetet.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 31 december 2004 11:59
Vill än en gång påpeka - skänk en slant - det kommer att behövas
Ett norskt par som jag bara är mycket ytligt bekant med drabbades av det hela. Han är borta och hon är skadad (kom faktiskt hem med svenskt flyg). Hon var egentligen inte allvarligt skadad men fick infektion i såren på benen vilket innebär flera månaders konvalecens - hade hon blivit kvar bara någar dagar ytterligare så hade benet gått åt.
Detta inträffade i Thailand som har drabbats avsevärt mindre än Indonesien, Sri Lanka, Indien etc. och som dessutom är ett rikt land (jämfört med de andra) med en väl utvecklad sjukvård.
Hur skall de då vara i de övriga länderna - behovet är enormt - ställ upp och skänk pengar.
Jag och Christian har t.ex. som en liten gest beslutat att betala in 10 kr till Radiohjälpen för varje Zoopet Gold medlem.
#23 - 31 december 2004 12:20
Har satt in 100:- på Röda Korsets hemsida speciellt för hjälp till flodvågens offer. 100 kronor är inte mycket, men jag är bara student.
#24 - 31 december 2004 12:21
Jag själv och familjen här hemma känner en stor sorg över det hela. Jag har sjäv en kompis som är där nere som jag inte hör något av, det känns så lustigt det hela. Att det bara hände så och att det har drabbat så otroligt många människor, dom själva som bor i Asien och många turister.
Det är verkligen tråkigt att man inte insåg katastrofen i helhet föräns ett helt dygn efteråt då man började att arbeta med att få ner flyg m.m.
Jag och familjen har suttit klistrade vid tv'n och följt varje nyhetssändning och presskonferans.

Vi har bidragit med 500.- till Röda korset, man kan gå in på Röda korsets hemsida också för att sätta in pengar på följande adress: http://www.redcross.se/newrkweb/WebForms.nsf/Internetpaypriv?OpenForm
#25 - 31 december 2004 13:57
Fick i förrgår reda på att mina vänner är skadade, men vid liv.
Det var en fasansfull historia han hade att berätta om tragedin där nere,alla dessa människor som chockade,förvirrade och sargade letar efter sina nära och kära.Jag tänker mycket på alla stackars barn och blir väldigt ledsen när jag ser hur dom har det.
#26 - 31 december 2004 14:23
Hoppas alla som har möjlighet skänker en slant. Själv har jag hittills bidragit via Radiohjälpen och SOS Barnbyar, blir säkert fler bidrag via andra kanaler också.
#27 - 31 december 2004 14:27
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Vill än en gång påpeka - skänk en slant - det kommer att behövas

Jag och Christian har t.ex. som en liten gest beslutat att betala in 10 kr till Radiohjälpen för varje Zoopet Gold medlem.

Vad bra att veta att mina pengar går till något sådant bra! Hoppas det kommer fler + medlemar så ni får det att gå runt ändå.
#28 - 31 december 2004 15:30
Min familj och några släktingar tänkte fira jul i thailand, hade man gjort det så hade man väl inte suttit här..
#29 - 31 december 2004 15:57
Jag blir bara förbannad när jag ser på TV. Persson får sitta där o svara på varför man inte agerade tidigare med mera, skit i det nu o lägg all energi åt att göra vad som kan göras så kan man ställa de frågorna när alting är uppklarat! O på nyhetsmorgon sitter det några personer där o skyller på varandra... o på varje fråga d får så svarar de "det är inte vårt ansvar, du får fråga non annan".

Vi i min familj firar inget idag utan har iställer skänkt 4000 kr till asien... gör de ni oxå.
#30 - 31 december 2004 16:53
Min hårfrisör och hennes man är borta.
#31 - 31 december 2004 17:33
Jag känner stor sorg. Känner vad jag vet ingen som befann sig i de drabbade områden just nu, men jag tänker på alla människor och djur som har dött. Alla som har förlorat sina kära. Barn som har blivit ensamma, föräldrar som har förlorat sina barn, älskande par som har förlorat sin partner. Det är en stor tragedi. Visserligen är det "bara" naturens gång, men lidandet är lika stort och offatbart för det.

Var själv i Thailand i september - visserligen på östkusten, men det känns ändå helt offatbart. Tänker på alla dem som bor/bodde i de drabbade områden. De har förlorat nära och kära, vänner, bostad, sitt leverne, allt. De kan inte åka bort från katastrofen till sina trygga hem. Deras hem finns inte längre.

Jag hoppas verkligen världens regeringar ställer upp nu. Själv bidrar jag med det som är ekonomiskt möjligt för mig.
#32 - 31 december 2004 19:01
Ursprungligen skickat av batski

...jag tänker på alla människor och djur som har dött.

Läste nånstans att vågen hade slagit in 3 km i en nationalpark på Sri Lanka, men konstigt nog hade man inte påträffat några döda vilda djur där. Det förklarades med att djur ofta har ett "sjätte sinne" för faror och då drar sig undan faran. Fascinerande mitt i det ofattbara.
#33 - 31 december 2004 19:03
Varför i hela friden kommer folk på just nu att det är så humant och moraliskt riktigt att skicka in pengar!? Vuxna & barn har i många år dött pga svält och krig och ignorans och de siffrorna överstiger vida de som publiceras för denna enstaka katastrof... Fast det är klart, en del människor/nationer behöver kanske en riktig knuff i baken för att förstå att allt i världen inte är rosenskimrande.
#34 - 31 december 2004 19:31
Eftersom det blivit så stor respons på mitt inlägg tidigare så gör vi så här i stället.
Jag kommer förhoppningsvis snart att lägga in Sonali Arvidssons kontonummer, det är alltså hon som är i Thailand och kämpar med att hålla en massa människor vid liv. Min kontakt skulle bara ringa henne och kolla så att det är ok att hennes kontonummer läggs ut på nätet.
Härligt att så många engagerar sig!
#35 - 31 december 2004 19:39
Varför i hela friden kommer folk på just nu att det är så humant och moraliskt riktigt att skicka in pengar!? Vuxna & barn har i många år dött pga svält och krig och ignorans och de siffrorna överstiger vida de som publiceras för denna enstaka katastrof... Fast det är klart, en del människor/nationer behöver kanske en riktig knuff i baken för att förstå att allt i världen inte är rosenskimrande.

Vi i trygga Sverige fungerar oftast så. Vi ser bilder från katastrofområden i övriga värden och tänker oftast att det är synd om dem, men vi gör ingenting. Och sedan så får vi hela tiden veta att den hjälp som vi skickar hamnar i alldeles fel fickor. Denna gången har flera svenskar blivit drabbade och då är det en helt annan sak.
Jag lider verkligen med alla som har drabbats både svenskar men framförallt med mäniskorna som bor i dessa länder. De har inget att komma hem till, samtidigt hör man hela tiden folk som bokstavligt talat bränner upp pengar på raketer som så väl hade behövts i hjälparbetet.

Skänk en slant till Röda Korset.
Gott Nytt År

Guy
#36 - 31 december 2004 19:51
Så här skriver Göran Larsson om det hjälparbete de sysslar med, jag är imponerad, är ni???

Krögarpar från Östersund på plats i Sri Lanka

Thony Sundberg och Sonali Arvidsson befinner sig hos släktingar i Negombo, några mil söder om Colombo. Dom äger och driver Söders krog i Östersund. Dom reste till Sri Lanka någon dag före jul för en behövlig semester hos Sonalis familj. Så händer det hemska och otroliga, som vi alla är djupt berörda av.

Familjen drabbades inte direkt, då deras hus ligger någon km från stranden. Omedelbart efter att katastrofen inträffat började man skapa förutsättningar för hjälp till de drabbade. Många hemlösa har sökt sig till kyrkor och skolor för tak över huvudet. Till dem har Thony och Sonali med familj serverat mat dagligen. Man har även pysslat om lättare skador och på bästa sätt hjälpt de drabbade. De försöker även besöka andra städer och byar för att skaffa sig en uppfattning om hjälpbehovet. Thony beskriver hela situationen som mycket kaotisk.

Igår den 29 dec ringde Sonali till mig och vädjade om vi kunde samla pengar till deras verksamhet. Vi är ett tiotal personer i Östersund som nu försöker bland vänner och vänners vänner att samla ihop så mycket vi kan på några dagar.

De insamlade medlen kommer sedan att sättas in oavkortat på Sonalis pesonliga Föreningssparbanks konto. Hon kan då använda sitt visa kort för att kunna köpa mat, nappflaskor, plåster, huvudvärkstabletter mm mm.

Familjen Sundberg Arvidsson kommer tillbaka till Östersund den 22 jan. Vi får då sätta oss ner och fundera på vilket sätt en eventuell fortsättning på hjälpen bör se ut.

Östersundsposten har lovat att hjälpa till att presentera insamlingsresultat efter avslutat arbete.

Tack alla på förhand som hjälper dem att göra en medmänsklig insats.

Göran Larsson

#37 - 31 december 2004 19:58
Ursprungligen skickat av join4t

Med ett sånt uttalande hoppas jag att du backar upp det med att ha donerat duktigt med stålar och/eller jobbat frivilligt under många år.
Annars är det inte värt ett ett skit.
#38 - 31 december 2004 21:09
Sådärja!
Sonali Arvidsson har bestämt sig för att hennes kontonummer får bli offentligt, allt för att få in pengar till de som behöver det.

<b><font color="red"><font size="4">Hennes kontonummer i Föreningssparbanken är:
Clearing 8147-1 Kontonr 44 165 319-3 </b> </font id="red"> </font id="size4">

Förmedla gärna det jag skrivit här till vänner och bekanta och tänk på att varenda liten krona går oavkortat till de nödställda.

Östersundsposten är också intresserad av att göra ett reportage om hur insamlingen har gått... Därför vore det kanske intressant om de som skickar pengar till Sonali kunde maila mig och tala om hur mycket man skickat. Bra för folk att kunna se att även insnöade akvarister bryr sig om livet utanför akvariet!!!
#39 - 31 december 2004 21:29
Det blev inget nyårs "kröka" för mig, pengarna gick till röda korsets bössa.
#40 - 1 januari 2005 01:24
Denna gången har flera svenskar blivit drabbade och då är det en helt annan sak

Vad tusan har det med saken att göra? Är det viktigare att hjälpa till när det handlar om svenskar??? Låter lite rasistiskt om jag får vara alldeles ärlig.

Och sen att jag inte skulle vara berättigad en åsikt ifall jag inte skänkt många tusen kronor pengar till välgörenhet är en läskig/enfaldig åsikt. Jag började skicka pengar till regnskogsbevaring och hemlösa barn när jag var 12 år. Även om jag inte gjort det så hade jag haft lika stor rätt att uttala mig, alla har inte lika mycket pengar att strö runt sig. När jag tågluffade förra sommaren insåg jag på riktigt och upplevde med egna ögon och öron hur det kan va att inte ha något alls. De rumänska gatubarnen var ingen vacker syn med sina limpåsar.
#41 - 1 januari 2005 09:32
citat:Denna gången har flera svenskar blivit drabbade och då är det en helt annan sak

Vad tusan har det med saken att göra? Är det viktigare att hjälpa till när det handlar om svenskar??? Låter lite rasistiskt om jag får vara alldeles ärlig.

Hur du kan få mitt inlägg rasistisk begriper jag inte. Vore tacksam om du förklarar dig. Om jag bara "saxar" en enstaka mening ur ett inlägg så kan det tolkas på olika sätt.

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 1 januari 2005 09:32
Varför i hela friden kommer folk på just nu att det är så humant och moraliskt riktigt att skicka in pengar!?

Lugna ner dig join4t varför brusa upp och bli förbannad över att folk vill hjälpa til. Sjävklart är det så att en tragedi som denna kommer oss närmare när så många svenskar har drabbats (de flesta av oss känner väl åtminstone någon på långt håll som drabbats). Dock är det ju så att 99,99% av de pengar som samlas in går ju inte till svenskar eller knappast ens till Thailand utan till andra länder.

Detta har väl inget med rasism att göra - det är ganska naturligt att vi människor berörs mer om en tragisk (eller glädjande) händelse inträffar i vår närhet. Skulle någon i min familj dö så berör det mig betydligt mer än om någon i min grannes familj skulle dö och sedan minskar det hela ytterligare ju längre bort händelsen sker - för den skull är jag väl inte rasist.

Sedan spelar ju också pressen in som bygger på denna känsla ytterligare - en jordbävning i Iran (utan svenskar inblandade) med 10.000 döda är där ofta en lika stor nyhet som om en såpastjärna gått i säng med någon. Visst är det bedrövligt att det är så men att för den skull bli förbannad över att folk nu vill hjälpa folk i nöd tycker jag verkar minst sagt underligt.

Sedan till sist så tror jag faktiskt att oerhört många (t.ex. jag själv) även skänker pengar vid andra tillfällen - men nu är det här hjälpen främst behövs så återigen uppmanara jag alla skänk en slant - stor eller liten allt efter vad du har råd med.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 1 januari 2005 09:35
Självklart är INTE Guys inlägg rasistiskt på något sätt så och det var oförskämt skrivet av join4t, men snälla dra inte igång en diskussion om detta - det vore att spotta på dom drabbade[:(!]
#44 - 1 januari 2005 10:10
Allra först vill jag säga att denna hemska katastrof som har tagit så många liv är något fruktansvärt!! Jag orkar knappt titta på TV där det visas så mycket elände.Att sen folk skall sitta och anklaga varandra varför inget gjorts tidigare är ju totalt meningslöst!!
Lägg energin på något bättre istället.

På jobbet(Posten) har det satts upp en insamlingbössa. (rösturna)Jag hoppas att den snabbt bli full!!
#45 - 2 januari 2005 13:03
Fyra länkar där man kan ge ett bidrag till olika organisationer som hjälper människor och djur:

http://www.ffl.org/html/ffl_tsunami_relief.html

http://www.lakareutangranser.se/

http://www.redcross.se/

http://www.hsiasia.org/index.html
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 2 januari 2005 13:09
"Zoopet" har nu satt in 3.000 kronor på Radiohjälpens konto. Det är 10 kr för varje Gold-medlem (vi är ännu inte 300 medlemmar, men kommer säkert snart att vara det så därför förskottsbetalar vi för de som fattas).
#47 - 2 januari 2005 14:03
Jättbra Kjell! Vår familj skickade 1000 kronor till Sonali, plus 110 kronor som ungarna skrapade ihop av veckopengarna!
#48 - 2 januari 2005 14:04
Hej igen!
Jag hoppas att inte allt för många har krånglat med att försöka sätta in pengar på Sonalis bankkonto, kontonummret var nämligen felgrupperat i förra inlägget, så att det blev helt fel när man försökte göra en överföring via internet.
Här kommer nummret i rätt gruppering:
Clearingnummer
8147-1
Kontonummer
44 165 319-3
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 5 januari 2005 21:50
Uppdaterar tråden lite så den inte faller i glömska - behovet av hjälp är gigantiskt
#50 - 5 januari 2005 22:33
Har donerat - även till Filippinska tyfonoffer nyligen - Men bara några kommentarer...

LÄKARE UTAN GRÄNSER har tydligen stoppat sin insamling sedan de fått ihop vad de behöver för sin insats I området och med kommentaren att det behövs hjälpinsatser i andra områden i världen - t ex Darfur. Massor av människor skänker nu massor av pengar till organisationer som vill hjälpa men klarar dessa organisationer verkligen av att kanalisera dessa pengar till rätt plats. Dessutom har falska insamlare har nyligen avslöjats i Malmötrakten.

Massor av kläder skänks just nu till det drabbade området här från Jönköping. Men jag har själv sett insamlade kläder SÄLJAS i Filippinerna vid flera tillfällen.

Från ett tidigare besök i Filippinerna - när jag såg en verkligt övertygande behövande tiggande äldre kvinna i Cebu för ett tag sedan upplyste min fru mej att hon förmodligen var kontrollerad av den lokala brottsligheten. Min fru hade varit delaktig i en undersökning om förhållandet mellan tiggare och organiserad brottslighet under skolåren och fått bokstavligen springa för att kunna rädda sej från de bakomliggande krafterna. När vi passerade samma gata några dagar senare var faktiskt scenen exakt densamma med den verkligt behövande tiggande äldre kvinnan (det var alltså hennes tilldelade område) så jag är beredd att tro min hustrus version.

Mina äldre släktingar skänkte bara pengar via Frälsningsarmén under 1960/70-talet då det då var på tapeten om fester anordnade hos andra insamlande organisationer. Och var det inte Röda korset som leasade en Jaguar till sin chef nyligen?

Skänk pengar till välgörenhet - men försök välja en lämplig organisation för ändamålet.
Vi har själva skänkt via Radiohjälpen och Katolska kyrkan.
Visar det sej att en massa pengar insamlats men inte kommer till nytta kommer det att bli besvärligt att samla in pengar till behövande i framtiden.
#51 - 6 januari 2005 07:04
Bluff vid insamling av kläder

Jag hålller med Erikthur vad det gäller försäljning av insamlade kläder.Jag var i Agadir ,Marocko 1979 och där förekom tydligen detta på den lokala marknaden !!

SKRÄMMANDE!!
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 6 januari 2005 09:17
Visst finns det alltid sådana som lär sig utnyttja folks godvilja för egen räkning och visst finns det också rena svindlare.

Detta hör dock till undantagen och skall och kan inte tas som skäl till att inte hjälpa överhuvudtaget. De allra flesta pengarna kommer till rätt ställe.
#53 - 6 januari 2005 10:07
aktuell information om insamlingarna

finns på denna länk:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=226319

Annons