Trädrötter malar

#1 - 8 april 2008 16:47
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hejsan [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har haft mitt 70 liters akvarium i 9 år nu så det är dags att köpa ett litet större.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hade tänkt mig ett ca 150 liters, i detta ska jag bland annat ha en eller två skäggmunsmalar.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fråga 1[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan jag ha två malar (gärna hane & hona) i ett 150L, det står att de minst ska ha 120 liter men om de är två kanske de vill ha större plats? Skulle vara roligt att få dem att leka.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fråga 2[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vet att de flesta malar vill eller ska har en trädrot att gnaga på, men vilken sorts rot ska det vara? Känner bara till mangroverot[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fråga 3[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Förlorar rötter sin ¨nyttiga¨ ämnen som malen vill åt efter ett par år?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fråga 4[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hur stark (hur många liter minuten) ska en pump till ett 150L akvarium ha för att malarna ska få ¨stark genomströmmning¨ som de gillar, men inte för stark bara jag ska ha andra fiskar i det också tex ett stim kardinaltetror, några guldbarber.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det var all frågor för tillfället[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tack på förhand[/SIZE][/FONT]
#2 - 8 april 2008 17:37
sthilman skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hejsan [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har haft mitt 70 liters akvarium i 9 år nu så det är dags att köpa ett litet större.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hade tänkt mig ett ca 150 liters, i detta ska jag bland annat ha en eller två skäggminsmalar.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fråga 1[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan jag ha två malar (gärna hane & hona) i ett 150L, det står att de minst ska ha 120 liter men om de är två kanske de vill ha större plats? Skulle vara roligt att få dem att leka.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fråga 2[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vet att de flesta malar vill eller ska har en trädrot att gnaga på, men vilken sorts rot ska det vara? Känner bara till mangroverot[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fråga 3[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Förlorar rötter sin ¨nyttiga¨ ämnen som malen vill åt efter ett par år?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Fråga 4[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hur stark (hur många liter minuten) ska en pump till ett 150L akvarium ha för att malarna ska få ¨stark genomströmmning¨ som de gillar, men inte för stark bara jag ska ha andra fiskar i det också tex ett stim kardinaltetror, några guldbarber.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det var all frågor för tillfället[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tack på förhand[/SIZE][/FONT]

1. Ja.

2. Merparten av de rötter som säljs i butikerna som mangroverötter är ej mangrove i egentlig mening. De "rötter" som säljs duger dock i regel naturligtvis bra till akvarier/malar i vilket fall.

3. Nyttiga ämnen kan malarna få via näringsrikt foder som du matar dem med.
Cellulosan tar ju dock inte slut innan träbiten är "utplånad" och vid det laget är den med all säkerhet redan kasserad sedan lång tid. Roten som gärna kan vara dekorativ utgör ett skydd för malen samt en grogrund för alger som den gillar att gnaga av.

4. De gillar stark genomströmmning och skulle inte ha ngt emot 10-15 ggr volymen/timme även om det kan vara en onödig kapacitet för övrigt. Tycker dock själv att 1000 liter/timme är lagom/tillräckligt i mitt 152liters med ancistrus och tetror.
#3 - 8 april 2008 17:59
Tack för svaret
#4 - 8 april 2008 18:11
En fråga till har hört att man kan ge en del malar Zucchini och gröna ärtor kan man ge skäggmunsmalen det också? eller något annat man har hemma
#5 - 8 april 2008 20:43
min mal, dock en gibbiceps äter gurka..
#6 - 8 april 2008 21:10
Zucchini innehåller 95% vatten och ngt mer mineraler samt vitaminer än gurka som består av 96% vatten. Båda dessa grönsaker uppskattas dock av malarna och är väl att föredra framför att de totaltrimmar akvarieväxterna. En annan beprövad och bevisligen nyttig grönsak är broccoli.[:-92]

Annons