"trädknöl" giftig?

#1 - 10 juni 2005 17:02
Hej!
Jag undrar om man skulle kunna stoppa i en trädknöl, en sån som bildas som en "svulstig" utväxt på träd ibland, vet inte riktigt vad det är men skulle tippa på någon missbildning eller nåt liknande.... Riktigt häftig är den iaf! Ser ut som en jättestor valnöt ungefär.

Den har legat i våran bod i minst 15 år så den borde vara rätt torr vid det här laget... trädslaget är björk. All bark är borttagen.

Tror ni det finns några risker för fiskarna; att den skulle avge farliga ämnen, ruttna, färga vattnet m.m...? Den kanske inte ens går att få att sjunka?

Tror det skulle bli riktigt häftigt att ha den i karet. Den är väldigt speciell. Ser inte ut som en "vanlig" rot direkt! :D Jätte tacksam för svar...

//Elina
#2 - 10 juni 2005 17:36
Nej, knölen är inte giftig, eftersom björk inte är giftig.
#3 - 10 juni 2005 18:05
om du inte har brottom så är det nog inga problem att få den att sjunka heller men det kommer nog ta ett bra tag
#4 - 11 juni 2005 19:25
[QUOTE=Paniktandborste]om du inte har brottom så är det nog inga problem att få den att sjunka heller men det kommer nog ta ett bra tag[/QUOTE]

Ja, man kanske kan lägga den i en tunna med vatten under sommaren?
Eller har du/ni ngt annat bra tips? :)
#5 - 11 juni 2005 22:54
Rötter kan man koka för att få lite mer fart på sjunkandet. Borde väl fungera med björkknölar också. Jag lät en rot sjuda under natten, och på morgonen sjönk den som en sten. (Försöker krampaktigt komma på vad såna där knölar heter, men det går inte...)
#6 - 13 juni 2005 14:06
Jo, man har ju hört att man kan koka rötter för att på så sätt "laka ur" dem.... problemet är bara att den här knölen är nog lite för stor för att få ner i en kastrull, men jag ska rota i skåpena! har för mig att vi ska ha en gigantisk kastrull som vi brukar koka kräftor i... kanske kan funka... annars får jag köra med tunntricket :P

Tack för svaren... huvudsaken är att den inte är skadlig för fiskarna! :)
#7 - 16 juni 2005 22:04
när man barkar och fixar till sånna trädknölar brukar man olja in dom...

kolla så ingen har det.
#8 - 17 juni 2005 12:56
Nejdå, det är pappa som har pulat med knölen. han är skogshuggare så han har plockat hem ett antal såna genom åren... har hela huset fullt! :) Å det är helt rätt, alla som vi har inne som prydnad har han oljat in, men denna har han bara tagit av all bark på, sen kom han inte längre... han tröttnade väl :P och knölen blev liggande där uppe i boden. Så han har garanterat att han itne har oljat den eller gjort nåt annat konstigt med den... Men tack för omtanken :)

Har tippat i den i sjön nu, hade ingen behållare som var tillräckligt stor :P
Satte fast ett ankare för att försöka tynga ner den, men den flyter som en krok ändå. Är rädd att det inte går att få den att sjunka... :(
Men den får väl ligga där och skvalpa över sommaren så får vi se hur det ter sig...

Tack för alla svar!
#9 - 17 juni 2005 17:32
hrm, det här vet jag om "knölarna"...ta inte mitt ord på att det är så här dock =)

därifrån jag kommer heter det "vri" (uppe mot norrland typ). den uppkommer från att träden i norden eller typ på denna del av jordklotet roterar i högervarv (och nej jag kan inte säga varför det är så, ingen vet av vad jag kommer ihåg), när det vrider sig så kanske någon gren bryts av för att den slår emot andra träd eller vad som nu står i vägen. det blir som på oss människor, ett sår. trädet varar (kåda) och sen växter det typ ut ett träd på trädet på det stället, det blir ju dock inget träd- eller det kanske det blir men jag minns inte- så i stället blr det bara en sån där vri. det finns en massa om hur dom är uppbyggda också men orkar inte gå in på det. hur som helst, det ska inte finnas något farligt i den, det är bara en del av trädet (så länge ingen har mixtrat med det).

...detta kanske inte var så intressant men jaja, nu fick jag iaf skriva något (har så grymt tråkigt hemma he he)

// SeanChai
#10 - 27 oktober 2005 08:56
Hej igen! Tänkte det var dags för en uppdatering!
Knölen har nu legat i sjön under hela sommaren, ca 4 månader. Då min plastfarsa var tvungen att ta upp båten häromveckan, fiskade han även upp knölen, som faktiskt hade sjunkit, i alla fall med ett 3-kilos ankare fäst i sig...

Eftersom jag har varit strängt upptagen med att flytta (har äntligen fått en egen lägenhet!! Hurra! :D Det betyder plats för ett större akvarium! ;)) så har jag dock inte haft tid att kolla på knölen. Den ligger hemma i mammas garage. Min plastfarsa har iaf varit snäll och försökt skrubba av det mesta av algerna från den.
Men nu har jag lite frågor...

Ska man försöka att koka den för att minimera risken för att otrevliga parasiter tjuvliftar med ner i akvariet?
Om den inte sjunker, kan man tynga ner den på nåt sätt? Jag hade funderingar om att på nåt sätt fästa den i en glasskiva som man sedan lägger på botten under gruset... Kan det vara tänkvärt? Tacksam för alla tips och idéer!

Är även väldigt orolig för hur det ska gå om den ligger för länge i garaget, om den torkar för mycket, risk för mögel m.m.
#11 - 27 oktober 2005 09:12
koka den skadar ju inte.

om ddu måste tynga ner den så köp rostfri skruv klass A4 och skruva fast den i plexiglaskiva och låt bottenmaterialet hålla den nere.
tänk dock på om du har skruvhuvud som sticker ut undertill att du skyddar glaset.
lite frigolit eller liggunderlag duger fint.

finns folk som försökt silikona fast rötter som sen lossnat och slått sönder täckglass och lysramp på vägen upp när dom lossnat.
#12 - 27 oktober 2005 09:23
Aaah! Tack för det snabba svaret! Hur får man hål i plexiglaset? Nån speciell borr? Är inte så händig med sånt :P Vore juh inte så kul om det spricker...

Jo, att silikona fast den har också förts på tal, men jag vågar som sagt inte ta risken att den lossnar och slår sönder glaset! Det kan ju vara en jäkla flytkraft i trä...
#13 - 27 oktober 2005 09:31
borra försiktigt med stålborr.
själv hade ja nog använt en lödkolv för mindre hål.
det är ju plast så nåt som är varmt åker ju rätt igenom.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=666&iItemId=88687
en skruv du kan använda.
har du 5-6mm plexiglas kan du ta ett borr något större än skallen på skruven och göra en försänkning så skallen hamnar under ytan på plasten och då kan inte huvet skada glaset på nåt sätt.

hur tjockt plexiglas du ska använda kan jag inte svara på men själv hade ja siktat på minst 4mm.
tjockare om det är en stor rot med mycket lyftkraft.
#14 - 27 oktober 2005 09:45
Okej tack! Får höra med pappa om han kan hjälpa...
Men det var väldigt utförligt iaf! Du verkar ha kläm på sånna där saker! :)

Hmm.... mjo den är rätt så stor... kommer inte ihåg dom exakta måtten med skulle tippa på ca 70x50cm, så det är ju en redig klump... Fast jag har planer på att såga av den på mitten och bara använda halva, det blir ju inte så mycket vatten över till fiskarna annars :P

Hade tänkt köpa ett akvarium på antingen 180 eller 240 liter, har inte riktigt bestämt mig än... måste ju se till att det får plats först :)
#15 - 27 oktober 2005 09:50
[QUOTE=Elina]Okej tack! Får höra med pappa om han kan hjälpa...
Men det var väldigt utförligt iaf! Du verkar ha kläm på sånna där saker! :)[/QUOTE]

läser man såmycke härinne som ja gör så fastnar iallafall en del av det :rolleyes:

Hmm.... mjo den är rätt så stor... kommer inte ihåg dom exakta måtten med skulle tippa på ca 70x50cm, så det är ju en redig klump... Fast jag har planer på att såga av den på mitten och bara använda halva, det blir ju inte så mycket vatten över till fiskarna annars :P

se det så här det räcker med ett decilitermått när du ska göra vattenbyte om du tar hela roten ;)
tänk dej noga för hur och var du sågar roten.
lyser väldigt tydligt annars att roten är bearbetad.
hade en rot som jag delade och gömmer ändarna för att sågsnitten inte ska synas.

Hade tänkt köpa ett akvarium på antingen 180 eller 240 liter, har inte riktigt bestämt mig än... måste ju se till att det får plats först :)

ett akvarie kan aldrig bli för stort ;)
#16 - 27 oktober 2005 10:03
Hehe jo det är klart! :)

Hmm... mjo, det kan bli lite tajt som sagt :P Ska nog dela den ändå! Ja, jag hade tänkt att dela den på så sätt att snittet kommer att vara i botten, så jag kan gömma det under gruset.

Nä, jag har börjat inse att ett akvarium inte kan bli för stort (möjligtvis då av utrymmes- eller viktskäl) men jag tror att det skrämmer mig lite med ett stort akvarium när jag bara har ett litet på 45 liter nu.... Men man kan göra så mycket mer i ett stort akvarium och fiskarna får det så mycket bättre... Det kanske blir ett 240 liters iaf då :D Ska hem å mäta om det går in 20 cm till på längden! :)
#17 - 27 oktober 2005 10:09
har ett litet 37L själv tycker det känns svårt å få in en massa växter rot cirkulationspump och värmare så de ser snyggt ut.

blri lätt plåttrigt å rörigt.
ska ha upp ett 375L själv när jag fått fixat tandläkarn
#18 - 27 oktober 2005 11:24
Ja, bara filtret å värmaren tar ju upp halva karet! :P
Ååh det blir lite skillnad! Lite mer utrymme att spela på om man säger så! ;)
#19 - 27 oktober 2005 12:30
filter har jag inget såsätt utan använder bottenmaterialet som filter genom ett bottenfilter så den delen är rätt så diskret.
#20 - 27 oktober 2005 12:58
Okej, ja det är ju det allra bästa om man kan göra så... slippa all ful elektronik
Själv är jag rätt "grön" inom akvariehobbyn, så jag kör ett vanligt standardfilter... :)
#21 - 27 oktober 2005 14:22
nu har du lärt dej nåt nytt då :)

finns ju små cirkulationspumpar 150L/H och uppåt som skulle funka fint med ett bottenfilter.
#22 - 6 november 2005 17:59
GAAAHH!! Har gjort en hemsk upptäckt!!!
Knölen har legat i garaget i brist på förvaringsutrymme... å var ute och tittade på den igår och märkte att den var täckt med en lite smetig massa... MÖGEL!! [xx(]

Vad göra? Kan man tvätta den med högtryckstvätt och sedan koka den? "dör" det då? Vill verkligen ha den i karet! Det måste ju finnas nånting man kan göra?! Möglet är typ som en grågrön beläggning i spridda områden.....

snälla säg att det går att få bort.....! :(
#23 - 6 november 2005 18:07
Om du kokar den bör mögelsporerna dö.
#24 - 6 november 2005 18:35
koka den länge.
minst 30minuter är den grov koka den längre.
#25 - 6 november 2005 19:32
Det räcker nog att skrubba av den. lite sporer är inte farlig. Det finns ändå.
#26 - 7 november 2005 07:21
Åååhh tack!! Ni lättade mitt hjärta! :) Jo... den är väldigt stor, men har sågat itu den i två delar nu, så jag hoppas att det går att få ner delarna i kräftkokargrytan. Om den inte går ner hela kan man ju alltid vända på den efter ett tag...

Gud vilken lättnad att det går att ta död på mögeläcklet!
Tycker ni att jag ska sätta igång direkt eller kan jag vänta tills akvariet jag har beställt har kommit, om ca 2veckor? Risken är ju om man kokar den å så, att den blir angripen igen, innan den hinner komma ner i vattnet.
#27 - 5 december 2005 13:08
Tjohooo!! Är så himla glad! Har fått igång akvariet nu äntligen! :)
Är väldigt tomt än så länge, men ena halvan av den itusågade knölen är kokad och har nu legat i badkaret i ca en vecka... ger dock inte minsta tecken på att vilja sjunka *suck*
Sitter och klurar på sätt att sänka den. Tror jag ska kolla runt lite på k-rauta eller liknande efter nån slags platta (glas eller plast) som man kan fästa den i, och sen tynga ner med stenar uppepå...

Ville ju gärna ha i den andra halvan av knölen också, men hade ingen tillräckligt stor gryta att koka den i... Tror ni att det skulle räcka att bara skrubba av den och sen lägga den i badkaret i så varmt kranvatten det går? Eller är det farligt om det kommer i lite mögelsporer i akvariet?

Känns så underbart att akvariet äntligen är igång!
Det blev inget fluval-filter förresten, det blev Rena istället.... går jätte tyst och bra :)
#28 - 5 december 2005 13:38
..[QUOTE=Danei]Det räcker nog att skrubba av den. lite sporer är inte farlig. Det finns ändå.[/QUOTE]
#29 - 5 december 2005 14:00
Okej, är du säker.... har du testat själv? Vill inte riskera fiskdöd och sanering av akvariet.... [xx(]
#30 - 5 december 2005 14:15
Nej jag har inte testat.

Annons