Trådig avföring, mager och krokig! Hjälp!!

#1 - 19 november 2006 11:29
Vad är det som händer mina fiskar?? Har aldrig fått ngn riktig förklaring på vad som hänt dem. Köper nya fiskar med jämna mellanrum och tycker allt som oftast att ngn av dem får trådig, vit/genomskinlig avföring, magrar sedan och på slutet blir de krokiga... sedan dör dem. VAD kan det vara??? Har mest haft guppy, men även platy, och det här händer hela tiden med jämna mellanrum. Vad sjutton kan det vara? Och vad ska jag göra? har nästan lust att lägga ned det här med akvarium helt och hållet. [:(] Kan inte påstå att akvariet är överbefolkat heller. Har bara 3 platy i 50 l. Byter vatten varje vecka dessutom, ibland varannan, beroende på hur glömsk jag är... Snälla, kan ngn ge mig lite tips och råd!
#2 - 19 november 2006 12:36
Vad har du för filter?
Hur ofta gör du rent det?
#3 - 19 november 2006 13:39
Låter lite som bukvattensot... Fast jag är inte säker :o
Har du kollat vattenvärdena regelbundet?
#4 - 19 november 2006 15:08
Här finns lite fakta om vit skit!!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95582
#5 - 19 november 2006 15:30
Avföringens färg kan bero på fodret.
Dålig kvalitet på fiskarna.
#6 - 19 november 2006 18:24
Testa Octozin, jag har haft exakt samma problem och där funkade varken salt i vattnet eller någon av de andra huskurerna. Efter Octozinbehandlingen har ingen dött.
Såg precis en annan tråd med samma symptom så det verkar vara ett vanligt problem.
#7 - 19 november 2006 20:28
Åh tack för alla svar! Men jag är fortfarande lite frågande inför problemet. Bukvattensot ger väl inte magra fiskar? Och inte har de utstående fjäll heller. Det är så skumt det här. Är det ngn form av parasiter kanske?? Och varför kroknar fiskarna?
#8 - 19 november 2006 20:49
Kroknande guppies beror allt som oftast på inavel, dåliga gener eller hög ålder och så länge de kan simma ordentligt och äter bra är det inga problem [även om man inte ska avla på dessa fiskar]. Men det kommer oftast en dag då de blir till exempelvis ett L och simmar konstigt. Då är det avlivning som gäller tyvärr.

Kroknar även platisarna? [har tyvärr ingen erfarenhet av dem, men har för mig att de inte brukar krokna]

Annars - använder du vattenberedningsmedel och hur länge har akvariet varit igång? Har du nitrit i vattnet?

Testa med vattenberedning samt bakteriekulturer för att hjälpa balansen i karet på vägen.

Gällande filtret så rengör det dagen efter vattenbytet så att det inte blir en sådan jättechock varje vecka ifall man tar allt på en gång.

Variera även fodret! Om man har samma jämt så är det väldigt stor risk att fiskarna blir sjuka, igenom att variera mellan flingfoder, spirulina, levande mat [ex. frysta mygglarver, artemia, micromask] och kanske en ärta eller lite spenat ibland så bygger man upp deras immunförsvar.

Sedan finns det även "fishtamins" som du kan tillsätta lite då och då.

Hoppas att jag har kunnat ge dig lite användbara råd och att inga fler fiskar kommer att kola av för dig!
#9 - 19 november 2006 21:05
fifi- jadå- jag har haft krökta platies också. Och heemskt magra har de varit trots att de ätit med god aptit- konstigt nog. Akvariet har varit igång i ca 3 år tror jag. Och nej- jag använder inte vattenberedningsmedel. Kanske ngn gång då och då, men oftast glömmer jag. Och nej- ingen nitrit i vattnet heller. Varför ska man ha bakteriekultur i vattnet om det inte är nystartat eller har nitrit??
#10 - 19 november 2006 21:19
Det var det jag ville utesluta :) Möjligen så är det något fel i bakteriebalansen, det är väl det närmaste jag kan komma på. Men illa hmm.. möjligen något parasithelvete då kanske?

Testa dock salt och värmehöjning först, och varierad kost, ifall det inte hjälper så är nog medicin det som gäller.
#11 - 19 november 2006 21:29
Jag blir heeelt galen av det här problemet! Vad sjutton ska jag göra?? Varför varför i hela friden kan jag inte få behålla mina guppies och platies? Varför kroknar de och varför har de trådig avföring.?!? Ska man sanera hela akvariet och börja om från början eller?? Om man medicinerar, vilken medicin skall man testa?? Och om det är parasiter, vad kan det då vara för ngt?? Snälla-help me!!!
#12 - 19 november 2006 21:40
Förstår din frustration..

Har inte stenkoll på parasiterna, men jag kör på General Tonic i medicinväg, vet dock att det finns andra som kanske är bättre - dock så vet nog någon annan mer utförligt vilken i så fall.

Tror inte du behöver börja om från början, men däremot så skulle jag ge dig rådet att köpa fiskar av privatperson om du har möjligheten. De håller oftast en mycket högre standard än de man hittar i butikerna.

Var bor du? Om du behöver det så kan jag ordna ett gäng guppis åt dig som är friska och har goda gener så har du i alla fall en start på ny "stam" eller vad man ska säga. Det finns ganska många guppy och platyhållare som gärna säljer ett par fiskar till dig, du kan testa med att annonsera här eller på zoonen, eller kika igenom trådar och pma de som bor i ditt område och har just dessa arter - kolla gärna de där det står "yngel", och fråga ifall de har ett par till övers.
#13 - 20 november 2006 05:39
Är det flagellater (parasiter) så tar fiskens innre organ mycket stryck.
Flagellaterna äter sig igenom celler och vävnader i fiskens magsystem tillslut har dom ätit sig egenom dessa och börjar på nästa organ.
När angreppet har gått så långt kommer fisken att börja äta normalt och den vita skiten försvinner.
Men fisken kommer inte kunna ta upp näring som den ska för att enzymerna i magen som skall göra detta är så skadae och fisken kommer att vara mager tills den till slut dör av sekundära infektioner som flagellaterna orskara.
Octocin fungerar bra det gäller bara att medicinera i rätt tid.
Har det gått så långt att fisken skiter vitt så har infektionen hållt på ett längre tag redan!
Jag skulle rekomendera att du abnvänder dig av octocin för att sedan köra en antibiotica mot sekundära infektioner.
Tänk även på att parasiterna sprids väldigt fort åxo äggen åker ut med bajset och lägger sig på botten som andra fiskar tuggar på.

Annons