Nej, det fattar ju jag också.:) Men det är vanligt med antimögelmedel i avloppsslangar till disk- och tvättmaskiner. Var vanligt förr i alla fall.
Och det finns även genomskinlig slang på Biltema som kan användas till dricksvatten, så den slangen borde man kunna använda till akvariepumpar, istället för att köpa dyr specialslang... Trädgårdsslang tror jag är safe, om det inte "luktar plast", men då kan man ju som ovan tipsas, spola varmvatten i den (eller låta den ligga varmt i solen ett längre tag, så eländet dunstar ur)
Jag hängde nog mera upp mig på silikonet som kan ha vilken färg som helst oavsett mögelmedel eller inte även i badrummet.
Biltemaslangen är utmärkt om man har trycksatt men värdelös som sugslang då dom är för tunna (har provat).
Kör själv julas gröna trädgårdsslang till mina kar och spolar inte ur den mellan gångerna så ganska säker på att den inte har antimögelmedel eller iaf släpper det så sakta att det inte ger några problem (en död guppy på senaste året och veckovis vattenbyte).