Trädgrådslang från Coop-byggav.

#1 - 30 januari 2010 17:35
Hej!

Va in idag på Coop och köpte trädgårdsslang - Jade-light basic (vanlig grön trädgårdsslang 20 meter). Har nu suttit och kollat runt på forum och ser att vissa slangar inte lämpar sig för påfyllning av kar eftersom det kan finnas antimögelmedel. Finns det någon här som har använt denna slang innan? Vill ju inte vakna upp och se mina firrar liggandes och guppa med buken uppåt.

Tacksam för svar :)

/Micke
#2 - 31 januari 2010 18:40
Är oxå intresserad av ett svar....:)
#3 - 31 januari 2010 18:44
jag har köpt nått liknande för nått år sen ett sett på rullvagn,,,kör med det och har inte haft några problem jag har märkt av...
#4 - 31 januari 2010 20:01
Har kört med den slangen många gånger utan problem så det borde ju vara lugnt..

men det skadar nog inte att låta vattnet gå genom den ett tag, man ska ju skölja nya filtermattor oxå...
#5 - 2 februari 2010 14:16
Troligtvis är det grå slangar som innehåller antimögelmedel - jämför akvariesilikon (genomskinlig), med våtrumssilikon (grå ogenomskinlig). Diskmaskinsavloppsslangar innehåller antimögelmedel -och är grå. Varning för grå slangar alltså. Däremot kan ju alla slangar, oavsett färg innehålla ftalater eller mjukgöringsmedel. Plast kan ju innehålla vad som helst...
#6 - 2 februari 2010 16:02
min slang är den gula tåligare varianten än den gröna....
#7 - 2 februari 2010 17:59
Jag körde en chansning med Clas Olssons trädgårdsslang (Mossgrön, vävarmerad) Spolade kokhett vatten varvat med kallt i en kvart för att "dra ut" kemikalier/smuts innan första användningen, spolar sedan igenom den innan varje V.B.

Det har fungerat...
#8 - 2 februari 2010 17:59
Svetsaren skrev:
Troligtvis är det grå slangar som innehåller antimögelmedel - jämför akvariesilikon (genomskinlig), med våtrumssilikon (grå ogenomskinlig). Diskmaskinsavloppsslangar innehåller antimögelmedel -och är grå. Varning för grå slangar alltså. Däremot kan ju ogenomskinliga slangar innehålla ftalater eller mjukgöringsmedel. Plast kan ju innehålla vad som helst...

Tyvärr är det inte så enkelt som att kolla på färgen ;)
#9 - 2 februari 2010 20:07
Jag har aldrig enns funderat på det och alltid annvänt det som funnits.....Tur som tokig eller kvittar vicket...
#10 - 3 februari 2010 08:27
Fuzzop skrev:
Tyvärr är det inte så enkelt som att kolla på färgen ;)

Nej, det fattar ju jag också.:) Men det är vanligt med antimögelmedel i avloppsslangar till disk- och tvättmaskiner. Var vanligt förr i alla fall.

Och det finns även genomskinlig slang på Biltema som kan användas till dricksvatten, så den slangen borde man kunna använda till akvariepumpar, istället för att köpa dyr specialslang... Trädgårdsslang tror jag är safe, om det inte "luktar plast", men då kan man ju som ovan tipsas, spola varmvatten i den (eller låta den ligga varmt i solen ett längre tag, så eländet dunstar ur)
#11 - 3 februari 2010 10:59
Detta kan förklara en hel del på ett problem jag hade för ett tag sedan .

Jag hade flyttat till ny lägenhet och behövde ny slang. så åkte och köpte en sen fyllde jag på.
Det gick några dagar sen dog 8st Discus och 2st L333.

Sen råkade jag glömma slangen med fullt fräs liggande i badkaret då jag gick ut med hunden. Sen dess så har jag inte haft något dödsfall:)
#12 - 3 februari 2010 12:10
Freddan! skrev:
Detta kan förklara en hel del på ett problem jag hade för ett tag sedan .

Jag hade flyttat till ny lägenhet och behövde ny slang. så åkte och köpte en sen fyllde jag på.

Det gick några dagar sen dog 8st Discus och 2st L333.

Sen råkade jag glömma slangen med fullt fräs liggande i badkaret då jag gick ut med hunden. Sen dess så har jag inte haft något dödsfall:)

Det ligger kanske någonting i mina försiktiga förberedelser ibland då.. ;)
#13 - 3 februari 2010 16:14
Svetsaren skrev:
Nej, det fattar ju jag också.:) Men det är vanligt med antimögelmedel i avloppsslangar till disk- och tvättmaskiner. Var vanligt förr i alla fall.

Och det finns även genomskinlig slang på Biltema som kan användas till dricksvatten, så den slangen borde man kunna använda till akvariepumpar, istället för att köpa dyr specialslang... Trädgårdsslang tror jag är safe, om det inte "luktar plast", men då kan man ju som ovan tipsas, spola varmvatten i den (eller låta den ligga varmt i solen ett längre tag, så eländet dunstar ur)

Jag hängde nog mera upp mig på silikonet som kan ha vilken färg som helst oavsett mögelmedel eller inte även i badrummet.
Biltemaslangen är utmärkt om man har trycksatt men värdelös som sugslang då dom är för tunna (har provat).
Kör själv julas gröna trädgårdsslang till mina kar och spolar inte ur den mellan gångerna så ganska säker på att den inte har antimögelmedel eller iaf släpper det så sakta att det inte ger några problem (en död guppy på senaste året och veckovis vattenbyte).

Annons