Trädgårdsslang i akvariet?

#1 - 25 december 2011 11:56
Hej!

Det är som så att jag skulle vilja få ner insuget (till ytterfiltret) närmare botten. Jag köpte filtret och karet beg. och fick inte med alla rörbitar, så nu har jag insuget ungefär halvvägs ner. Har bara två rörbitar varav den ena är en strilrörsbit.

Har varit till djuraffärerna här i stan, men har inga slangar som passar och vill veta exakt vad det är för filter, om dom kanske ska kunna beställa rörbitarna. Jag vet bara att det är ett UniMax 250, men det räcker tyvärr inte för dom för att kunna beställa delar...

Jag har två bitar grön armerad trädgårdsslang och undrar om jag kan använda dom i karet? Dom har rätt passning. Eller har biltema eller nått byggvaruhus nån slang som jag kan använda? Ni får gärna vara snälla och länka!
#2 - 25 december 2011 11:58
Alla akvarie affärer har ju 12/16 slang... Det är samma diameter som trädgårdslang beställ annars på www.guldfisken.se dom har massa rör delar och slangar.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#3 - 25 december 2011 12:30
Trädgårdsslang går utmärkt.
#4 - 25 december 2011 12:56
Beror helt på vilken typ av trädgårdslang.. Då där finns en del som är behandlade .

#5 - 25 december 2011 21:12
Pierre67 skrev:
Hej!

Det är som så att jag skulle vilja få ner insuget (till ytterfiltret) närmare botten. Jag köpte filtret och karet beg. och fick inte med alla rörbitar, så nu har jag insuget ungefär halvvägs ner. Har bara två rörbitar varav den ena är en strilrörsbit.

Har varit till djuraffärerna här i stan, men har inga slangar som passar och vill veta exakt vad det är för filter, om dom kanske ska kunna beställa rörbitarna. Jag vet bara att det är ett UniMax 250, men det räcker tyvärr inte för dom för att kunna beställa delar...

Jag har två bitar grön armerad trädgårdsslang och undrar om jag kan använda dom i karet? Dom har rätt passning. Eller har biltema eller nått byggvaruhus nån slang som jag kan använda? Ni får gärna vara snälla och länka!
Vilka amatörer i affären;) Aquaels rördelar är samma till alla deras ytterfilter, dessa rörbitar följer även med turbofiltret!
#6 - 25 december 2011 23:38
Vi har fyra affärer här och på Djurkompaniet och Djurmagasinet står dom som fågelhokar om man frågar nått, där måste man ha stenkoll själv på det man ska handla för dom vet ingenting. På Arken Zoo är det bättre, där har dom en del kunskap iallafall, även om dom rekommenderar lite konstigt ibland.

Sen på Ströms Zoologiska verkar dom ha bäst koll, men har inte så stort utbud och dom har Eheim som favoriter när det gäller filter. Det var där vi försökte få på en Eheim 12/16 (tror det var 12/16 för det fanns en större, men den hade dom inte hemma) slang på en rörbit jag hade med och det var omöjligt. Dom sa dom kunde kanske beställa hem sånna bitar, men var då tvungen att ha en massa konstiga nummer (serienummer????), då det var olika bitar för olika Aquael filter...enligt dom. Man blir så trött...
#7 - 25 december 2011 23:56
Kolla på Guldfisken nu och dom verkar bara ha insugningsmunstycket till Unimax och ett sånt har jag. Men dom har ett JBL insugsrörs-kit http://www.guldfisken.se/beta/catalog/advanced_search_result.php?keywords=insug&osCsid=6a213dfceb9a53e0eca018cf136cc1ef och det skulle ju kunna vara nått. Men ska jag ha 12/16 eller 16/22? Står också att det har teleskopfunktion till 55cm, men inte vad kortaste längden är? Mitt kar är ju 45cm högt utan sand!
#8 - 26 december 2011 07:54
Om trädgårdslang passar så ska du ha 12/16 på kitet.. För trädgårdslang är som orginala filterslangar alltså 12/16

Teleskops funktionen kan du få ner till typ 20 cm

Annons