Trädgårdsslang

#1 - 11 april 2006 09:56
Hej har satte en 6 cm trödgårdssalng från utblåset på mitt innerfilter har haft det i tre dagar nu.
Igår så hittade jag en dödpansarmal. Idag fattas det 1 pittbullpleco och jag tror även en pansarmal till är borta.
Är det trädgårdsslangen som är problemet med antimögelmedlet där eller?
Har alltid tappat ur vatten med den slangen men aldrig fyllt på.
Har nu tagit bort slangbiten men ska jag göra ett vattenbyte?
obs ingen nitrit har kollat.
Mvh Marcus
#2 - 11 april 2006 10:38
mycke möjligt.. man brukar ju läsa o få varningar för saker som innehåller antimögel medel.. sen vet ja inte hur snabbt de går innan vattnet blir förgiftat.
låter ju lite konstigt att dom skulle dö så snabbt.
det kan väl inte innehålla så fruktansvärt mycke medel i en slang.. eller?
#3 - 11 april 2006 10:43
#4 - 11 april 2006 11:01
Ajdå... Jag köpte trädgårdsslang på Biltema för att fylla på/tappa ur med. Det vore rätt floppigt om alla ciklider går hädan. Får väl spola ur den i nån timme innan jag använder den.
#5 - 11 april 2006 11:06
ja de borde väl räcka o skölja den länge o noga som du säger.. de kan ju inte finnas hur mycke medel som helst i den.. kanske går de ännu snabbare o skölja i riktigt varmt vatten???
#6 - 11 april 2006 11:20
om den är anti mögel behandlad så tror jag inte att det räcker med att spola ur den. den är ju behandlad så att det aldrig ska mögla i den.
#7 - 11 april 2006 11:23
[quote=david87]om den är anti mögel behandlad så tror jag inte att det räcker med att spola ur den. den är ju behandlad så att det aldrig ska mögla i den.[/quote]

menar du att medlet sitter i plasten liksom och inte i ett lager på insidan?
#8 - 11 april 2006 11:27
Jag vet inte vad det är för slang du använder, men jag har använt trädgårdslang till mina vattenbyten och till utblås och aldrig haft några problem.
#9 - 11 april 2006 11:29
[quote=ovj78]Jag vet inte vad det är för slang du använder, men jag har använt trädgårdslang till mina vattenbyten och till utblås och aldrig haft några problem.[/quote]

ja använde oxå de förr till o fylla på vatten innan ja visste att de inte va lämpligt o ha en sån slang, sen bytte ja till en tryckluftslang
#10 - 11 april 2006 11:49
Jag har alltid bytt vatten med en trädgårdsslang men inte av samma sort som den jag hade i karet nu.
Så nu har jag tagit bort slangen och gjort ett 50%igt vatten byte och nu får man hoppas på det bästa.
Tack för snabba svar.
Mvh Marcus
#11 - 11 april 2006 12:09
Jag använder oxå en trädgårdsslang, brukar spola ur den en stund innan jag börjar.
Kolla min zoon, där finns en bild på slangen. Är det nån som använder en sån och har märkt nåt negativt med den?
Gardena Cordline 5AK står det på den.
#12 - 11 april 2006 12:20
[quote=svea]Jag använder oxå en trädgårdsslang, brukar spola ur den en stund innan jag börjar.
Kolla min zoon, där finns en bild på slangen. Är det nån som använder en sån och har märkt nåt negativt med den?
Gardena Cordline 5AK står det på den.[/quote]
jag använder också den slangen och har inga problem.
#13 - 11 april 2006 15:07
Biltemas slang (art 36-1955) verkar också vara OK, i alla fall vad det gäller antimögel:

[FONT=Tahoma]Från: kundservice [mailto:kundservice@biltema.com]
Skickat: ti 2006-04-11 15:49
Ämne: SV: Antimögel?
[/FONT]
[SIZE=2]Hej!

Nej, slangen är inte behandlad med något speciellt antimögel medel.

Med vänlig hälsning
Biltema kundservice
[/SIZE]

Annons