Trädgårdsdamm

#1 - 5 september 2010 10:47
Startade en trädgårdsdamm i våras.Har näckros vattenliljor flytväxter vatten hyacint + en till som jag glömt namnet på, lite andra vattenväxter. Dammen fungerde bra hela sommaren växterna trivdes var frodiga, tills för ca 3 veckor sedan, växterna blev bruna som var i kontakt med vattnet och dog förutom vattenlijorna.Tog vattenprov ph värdet var för högt, har satt in ph sänkade medel.Frågan är hur det kunde ske på så kort tid med förändringen.:confused:
#2 - 6 september 2010 04:00
bENGT61 skrev:
Startade en trädgårdsdamm i våras.Har näckros vattenliljor flytväxter vatten hyacint + en till som jag glömt namnet på, lite andra vattenväxter. Dammen fungerde bra hela sommaren växterna trivdes var frodiga, tills för ca 3 veckor sedan, växterna blev bruna som var i kontakt med vattnet och dog förutom vattenlijorna.Tog vattenprov ph värdet var för högt, har satt in ph sänkade medel.Frågan är hur det kunde ske på så kort tid med förändringen.:confused:
Märkligt det brukar vara tvärtom,kan inte riktigt svara då jag aldig har varit med om för högt pH i en damm.Kanske nåt med regnet ????eller nåt med ditt vatten ????om du har nyligen fyllt på eller bytat??
#3 - 6 september 2010 04:21
Har man alger så förbrukar de CO2 och pH stiger.
#4 - 6 september 2010 13:45
Kramfors skrev:
Har man alger så förbrukar de CO2 och pH stiger.
Det har du rätt i säger sig själv,,men i den grad att det höjs så dramatiskt?

Annons