Trädgårds slang???

#1 - 29 maj 2006 09:36
Hur är det egentligen? Är de uteslangar man har till trädgården olämpliga som i och ur tömmning/vattenbyten i akvariet? Har hört att de är behandlade med ett antimögel medel och därför giftiga.

Jag har tittat på slang som säljes via zooaffärer till just i och ur tappning, men var inte så imponerad utav meter priset! Jag har ca 15m till duschen. Tacksam för alla prisinfo på slangar och alternativ av "transportmedel" till vattnet. Lite trött på att bära hinkar och starta om häverten....

//Camilla
#2 - 29 maj 2006 10:06
Jag tror inte alla uteslangar är behandlade med antimögelmedel, men det borde väl stå angivet på dem? Har själv använt mig av en trädgårdsslang i ett par år och det fungerar bra.
#3 - 29 maj 2006 10:55
Köpte slang på Lidl, de rekommenderade den inte för de påstod att den var behandlad "med något medel", men jag har använt den ändå, och det har gått bra. Skäöljde ur den noggrant innan jag använde den.Har iofs endast svärdbärare i karet änsålänge, så jag vet inte vad andra fiskar tycker.

Lidls är iaf mycket mjukare än t.ex Biltemas :)
#4 - 29 maj 2006 11:51
Alla uteslangar är väl inte behandlade.. men det luriga är att det inte står på alla slangar om de skulle vara behandlade.

Måste köpa en transparent vattenslang... har bara sett gröna i butiken ännu.
#5 - 29 maj 2006 12:19
Jag kör för säkerhets skull med en Gardenaslang som använts i trädgården under ett par-tre år.
#6 - 29 maj 2006 12:22
ja har en genomskinlig tryckluftslang. tror ja betalade 79kr för 10m på carlssons
#7 - 29 maj 2006 14:47
Jag har åxå för mig att de genomskinnliga inte skall vara någon fara med. Tack för svaren! Skall kika runt lite mer! :)

//Camilla
#8 - 29 maj 2006 19:36
Slitage

Blir det inte slitage på plasten på kopplingen?
#9 - 29 maj 2006 20:23
Biltema har billig genomskinlig slang.www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87733
MvH Richard
#10 - 29 maj 2006 21:40
Jag har kört med biltemas vanliga trädgårdsslang i snart ett år, funkar prima. Först så tömmer man ju karet, då passerar i mitt fall ca 250L vatten i slangen, efter det bör det inte finnas så mycket rester kvar. I mitt fall har jag både altum scalar och diskus och alla mår prima.

Vid kopplingarna så brukar väl slangarna slitas lite. Jag har dock inte haft några problem med det under året som gått, är väl främst när man går ute med slangen och drar i munstyckerna som det slits lite extra. Men om det skulle slitas så är det ju bara att skära bort ett par cm. Slangen bör nog leva lika länge som akvariumet ungefär ;)
#11 - 29 maj 2006 21:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ujujuj då... Vi kör på med en grön trädgårdsslang vi panikköpte på Statoil... för tre år sen... Å den verkar funka... Ingen skum, oförklarlig fiskdöd... Verkar som vi haft tur... *puh*[/COLOR][/FONT]
#12 - 29 maj 2006 21:52
Kollade på slang idag på djuraffären kostade 18:-/m inte så farligt dyrt
#13 - 29 maj 2006 21:54
[quote=mrkjellman]Kollade på slang idag på djuraffären kostade 18:-/m inte så farligt dyrt[/quote]

Inte mycket pengar kanske, men dyrt är det bannemej, min slang kostar 2.40kr/m
#14 - 29 maj 2006 21:56
jo lite skillnad...beror ju på hur möe man ska iofs..:P...
#15 - 29 maj 2006 22:03
Hehe, jo. Men dyrt är ju i relation till vad andra liknande produkter kostar, inte hur mycket pengar det råkar vara ;).
Ska man ha mindre än tre meter kan man ju dock spara pengar på att köpa på djuraffären kanske ;)
#16 - 29 maj 2006 22:17
[quote=y0da]Hehe, jo. Men dyrt är ju i relation till vad andra liknande produkter kostar, inte hur mycket pengar det råkar vara ;).[/quote]

sen kan man också se till hur länge det man köper håller.
en bra slang håller många år.

kommer nog köpa riktig akvarie slang själv men behöver bara 4meter typ.
#17 - 29 maj 2006 23:23
[quote=mrkjellman]Kollade på slang idag på djuraffären kostade 18:-/m inte så farligt dyrt[/quote]
Jag tycker då 180:- för 10 meter är väldigt dyrt :confused:
#18 - 30 maj 2006 06:45
Jag kör också med vanlig grön trädgårdslang, fast min var inte ny utan hade använts att vattna med. Sköljde bara av den och inget har hänt, jag hade inte en tanke på att de kunde vara giftigt....när jag vattnat och blir törstig så har jag ju druckit ur slangen, även har barnen sprungit i vattenspridare kopplat till denna gröna slang. Jag tror inte de är giftiga....
#19 - 30 maj 2006 09:17
[quote=solbacka]Jag kör också med vanlig grön trädgårdslang, fast min var inte ny utan hade använts att vattna med. Sköljde bara av den och inget har hänt, jag hade inte en tanke på att de kunde vara giftigt....när jag vattnat och blir törstig så har jag ju druckit ur slangen, även har barnen sprungit i vattenspridare kopplat till denna gröna slang. Jag tror inte de är giftiga....[/quote]

Det är dock skillnad på att dricka/bada i vatten och att konstant leva i det ;). Men normalt sätt så börjar man väl vattenbyte med att tömma vattnet, och då bör ev. giftiga restprodukter spolas väck trycker jag. Verkar vara många som säger att en del slangar kan vara giftiga, men jag har inte hittat någon som verkligen har upplevt det?
Upp med handen alla ni som har dödat fiskar p.ga. vattenslang! ;)
#20 - 30 maj 2006 13:45
Min kompis använde sig av just en grön trädgårdslang vid ifyllning av sitt akvarium och hans fiskar dog som flugor "utan" orsak. Denna slang var redan använd utomhus. Kort där efter läste jag att vissa eller alla slangar innehöll detta giftiga medel och desutom inte var lämpligt för hundar/katter att dricka direkt ur slangen. :confused: Vist har vattnet smakat konstigt ibland när man druckit direkt ur den...

Jag kanske borde köpa en rekomenderad i/urtappnings slang i alla fall..?

//Camilla
#21 - 30 maj 2006 16:27
Nu när jag vet skulle jag köpt den från biltema som är till för dricksvatten...
#22 - 30 maj 2006 17:33
Trädgårdslang fungerar alldeles utmärkt kanske spola den ren innan jag har en ,ca 2 m att tömma fungerar utmärkt

Annons