Trådar från javamossorna

#1 - 5 juli 2003 20:05
Hej. Mina Javamossor gör mig tokig. Nästan varje dag måste jag rensa alla andra växter från nystan av trådar som jag tror kommer från mossorna. Antingen frodas den jobbiga trådväxten i mossorna och rör sig därefter vidare till de andra växterna.... eller så är det själva mossan som skickar trådarna.
Tips?
#2 - 6 juli 2003 04:42
Eller också har du fått trådalger - dvs. är du säker på att det är javamossa du rensar? Jämför trådarnas utseende med javamossan - är det samma?
#3 - 6 juli 2003 11:11
Nej det är mycket möjligt att det är alger. Men eftersom jag har fem stycken siamesiska algätare som inte bryr sig ett dugg om trådarna så tänkte jag att det inte var trådalger.
Är inte trådalger svarta i färgen?
#4 - 6 juli 2003 11:26
Trådalger är gröna (ser riktigt fräscha ut faktiskt, och skulle vara ett dekorativt inslag om de lät bli att sprida sig i hela akvariet). Är varje tråd väldigt tunn, nästan osynlig, så är det nog trådalger.
Jag har femton stycken siamesiska algätare och de bryr sig inte heller om trådalgerna, så länge de får mat. Förmodligen står trådalgerna långt ner på deras meny, så det krävs hård och skoningslös svält för att trådalgerna ska åka ned. Men det krävs nog ändå att man själv tar bort så mycket man kan (i javamossa kan det nog vara rätt svårt..).
#5 - 6 juli 2003 11:27
Trådalger är gröna (ser riktigt fräscha ut faktiskt, och skulle vara ett dekorativt inslag om de lät bli att sprida sig i hela akvariet). Är varje tråd väldigt tunn, nästan osynlig, så är det nog trådalger.
Jag har femton stycken siamesiska algätare och de bryr sig inte heller om trådalgerna, så länge de får mat. Förmodligen står trådalgerna långt ner på deras meny, så det krävs hård och skoningslös svält för att trådalgerna ska åka ned. Men det krävs nog ändå att man själv tar bort så mycket man kan (i javamossa kan det nog vara rätt svårt..).
#6 - 6 juli 2003 11:33
Jag har samma problem i mitt akvarium och i mitt fall är jag säker på att det är javamossan. Den sprider sig skoningslöst och skickar utlöpare. Har nu nästan rensat bort hela eftersom jag tröttnade på att den slingrar sig in bland de övriga växterna.

/Carro
#7 - 6 juli 2003 12:16
Ursprungligen skickat av skr

Jag har femton stycken siamesiska algätare

I hur stort akvarium har du femton stycken? Jag har ett akvarium med måtten 70x30x30 exkl bakgrund & grus. Hur många algätare kan jag ha totalt?
Fullvuxna kan jag tänka mig att jag bara kan ha en eller två, men så stora blir dom väl inte.
#8 - 6 juli 2003 12:51
I hur stort akvarium har du femton stycken?

I ett akvarium med måtten 168x73x60, dvs. ca 722 liter.
Hur många algätare kan jag ha totalt?

Siamesiska algätare tycker om att få sträcka ut och är egentligen riktigt snabba simmare. Det har jag märkt sedan jag flyttade mina från min gamla hundralitersbalja. Tror inte att du skall ha fler än fem i det där akvariet i alla fall. Tror heller inte att fler än fem kommer att göra så trådalgerna försvinner bättre.
Fullvuxna kan jag tänka mig att jag bara kan ha en eller två, men så stora blir dom väl inte

Vad menar du? Att de aldrig kommer att bli fullvuxna eller? Det tar några år, men fullvuxna kan de bli uppåt 15 cm. Om man nu vill ha siamesiska algätare i ett mindre kar, tycker jag ändå inte att man skall ha färre än fem, eftersom de är stimfiskar som trivs med varandras sällskap (förutsatt att det är äkta C.siamensis du har förstås).
Enligt många så är amanoräkan (Cardina japonica) annars en hejare på att käka trådalger. Jag vågar dock inte riktigt rekommendera dem baserat på egna erfarenheter, eftersom de jag köpte dog på en gång (möjligen blev de slaktade av min ancistrus). Beror lite på vad du annars har för fiskar osv.
#9 - 6 juli 2003 14:58
Vad menar du? Att de aldrig kommer att bli fullvuxna eller?

Jag tänkte mig mer att jag på något vis lämnar bort dom när dom blir för stora för akvariet. Sen är det väl inte helt otroligt att dom växer långsammare i ett litet akvarium..?

Enligt många så är amanoräkan (Cardina japonica) annars en hejare på att käka trådalger. Jag vågar dock inte riktigt rekommendera dem baserat på egna erfarenheter, eftersom de jag köpte dog på en gång (möjligen blev de slaktade av min ancistrus). Beror lite på vad du annars har för fiskar osv.

Jag har bara algätarna än så länge. Kommer nog inte skaffa ancistrusar pga smaskiga växter.
#10 - 6 juli 2003 17:13
min javamossa släppte med massa små trådar när jag körde med koldioxif & näring..har slutat med det & nu finns det inga trådar från mossan längre..är istort sett säker på att det va javamossan som släppte trådarna..precis som om den ville "sitta fast" i andra växter typ..
#11 - 6 juli 2003 17:16
Måste bara berätta att den största av mina siamesiska algätare precis har fått nys om trådalgerna. Han knaprar i sig dom ända från toppen in till mossorna, han drar även i trådarna så mossorna rör sig, lite kul.. Ser så gott ut att man funderar på å bli fisk. Ganska lustigt att han upptäckte det precis när CO2 tillsattes i vattnet....

Annons