TMG hade jag bara i en "halv dos" för 100l när jag startade akvariet. Sen har jag inte haft i mer. Så det borde ha spätts ut väldigt mycket vid vattenbyterna eller tagits upp av växterna.
Där har du förmodligen största anledningen till att dina växter inte kan fightas mot trådalgerna: Generell näringsbrist, eventuellt med ett överskott på järn av någon anledning (järnhaltigt kranvatten).
Anledningen till dom fyra rören är att det är vad jag kom fram till efter att ha diskuterat ljusbehovet hör på forumet. Skulle det vara "väldigt för mycket" betyder att det finns gott om okunniga personer här som snackar en massa skit som dom inte har koll på.
Jag gissar att det är 18-wattare du har. Dvs du har ca 0.8 watt/liter. En bra siffra för ett växtakvarium <b>förutsatt</b> perfekt gödning och perfekt CO2-nivå.
Halkar du under de rekommenderade gödningsnivåerna blir det algodling, halkar du över kan det också bli algodling.
Du har en formel-1 bil utan bromsar om du kör så mycket ljus utan perfekta CO2-nivåer.
TMG skulle även enl. zoohandlaren här i stan vara något at jävulen på burk så det baraq skulle göda alger.
Ja fel använd är vilken gödning som helst "djävulen på burk". Det är dock den bästa som går att fåtag på här i Sverige. Man behöver bara kombinera den med KNO3 och KH2PO4 för att få alla nödvändiga näringsämnen.
Så att ta bort blad med dom på är något som jag inte förstår meningen med.
Om du rycker bort dom och kollar med lupp på bladen du slitit loss trådalger från ser du att dom sitter kvar. Det som händer är att du trimmar algerna och dom kan växa ut lika fort igen.
Tar du bort drabbade blad så förvissar du dig om att dom inte kommer tillbaks.
Med 0,8 watt/liter och perfekta gödningsnivåer kommer du lätt kunna slänga 30 liter växter *varje vecka*. Algerna kommer konkurreras ut i ett litet naffs.
Det du behöver göra är att fokusera totalt på växterna - inte på algerna.
Visst kan du använda häxbrygder som tar kol på algerna, men du får vara beredd på att växterna minst kommer stanna i växten och absolut inte bli rena, fina och välväxande.
När jag använde Algenkiller och Algizit och Algizin så slutade växterna fotosyntetisera i en månad. När dom väl återhämtat sig så hade algerna redan börjat komma tillbaks.