Trådalgerna påverkas inte av minskad Fe

#1 - 27 april 2005 16:50
4.8ppm NO3
3.0ppm K
0.54ppm PO4
0.1ppm Fe
15ppm DIY CO2
0,27 W/liter aquarelle med reflektorer, 10 h/24

Detta gäller sedan ett par veckor tillbaka.

I samband med starten av ovanstående har (vad jag definerar det som) trådalger invaderat mitt kar. Drar bort 5-10 cm stora tussar varje dag, men de kommer tillbaka tills dagen efter.
Detta har medfört att jag de två senaste veckorna helt skippat micro-gödningen för att se hur algerna reagerade på järnbristen. Men ingen reaktion syns mer än att vissa växter (bla svärdsplanta) blivit gulare. Algerna trivs alltså minst lika bra som tidigare.

Har läst på ett ställe att man kan öka mängden KNO3 för att minska på trådalger. Vad tror ni om det?
Har även funderingar på att koppla in mer DIY CO2.

Något annat generellt tips?

http://www.zpet.se/medlemsbilder/data/631/302652005-04-14-Alger.jpg
#2 - 27 april 2005 20:26
jag har upplevt samma sak, dvs att mägnden järn inte påverkar trådalger.
jag har doserat som mest 2ppm järn, utan att ha märkt någon större skillnad i mägnden alger.

fast jag har iof endast haft mycket lindriga algproblem (läs inga) sedan jag började med pmdd. innan det hade jag iof en hel del alger som altsa avhjälptes med bl.a. kno3
#3 - 28 april 2005 06:23
Ett bra generellt tips är att inte ta i så förbannat.

Jag tycker för många kör "allt eller inget"-principen, typ averaters 2 ppm järndosering, eller Neptuns totalbegränsning av alla mikroämnen över 2 hela veckor - inget av dessa sätt är bra ur växternas synpunkt, och är växterna ledsna får man mer alger (förmodigen mer av dom alger man redan har), oavsett om det beror på för mycket eller för lite järn eller någon annan parameter.

Varför kör ni inte samma naiva "allt eller inget"-strategi med CO2 undrar jag? Det är där ni kommer märka rejäl skillnad på växttrivseln och algtillbakagången. 15 ppm CO2 är alldeles för lågt (och förmodligen alldeles för ryckigt eftersom det är från mäsk) och det är där + mikrobegränsningen Neptun har sitt stora problem.

Växter behöver tillsats av alla näringsämnen hela tiden medans alger alltid har full tillgång till alla näringsämnen (omöjligt att begränsa dom). Det som händer om man slutar helt med att dosera någon av KNO3, KH2PO4 och mikro är att växterna blir begränsade och bladen börjar läcka ammonium och aminosyror. Ammonium är signal till algerna att blomma.

Skulle jag välja mellan pest eller kolera i Neptuns och averaters strategi skulle jag helt klart välja averaters väg: Hellre tokmycket av allt än totalbegränsat av något.
#4 - 28 april 2005 07:25
jag ville bara säga att trådalger inte kan enbart bero på järn.

dessutom så borde jag nu vara nere på ca 0,5ppm (två 50% vb). och jag kör med allt eller inget med co2 (inget).
#5 - 28 april 2005 07:32
Rent principiellt tror jag ingen algforskare, speciellt inte Tom Barr, håller med om att mycket järn implicerar trådalger - det är mest något alla hobbyister i Sverige märkt, men även några utomlands också.

Det är sannolikt ingen direktverkan mycket järn => trådalger, utan mer någon form av betydligt intressantare händelseförlopp (CO2/karbonat-begränsning + mycket järn + mycket ljus => ammoniumläckage => fler alger, främst av dom arter som klarar låga kolhalter och som gynnas extra mycket av mycket ljus och mikroämnen, kanske trådalger eller som i Neptuns fall Cladophora)

Annons